Nej, länken var mer en passning åt påståendena att man skulle bli blind direCt när man möter ett fordon med påslaget helljus och automatiskt styra in i det och dödskrascha.
Att helljus under dagtid/vissa förhållanden skulle främja säkerhet på MC är ett antagande som av vissa ses som självklart och av andra med skepsis.
TÖI igen, denna gång Per Ulleberg 2003
http://arkiv.nmcu.org/publ/toi_681_2003/toi_681_2003.pdf
Sanningen är den att det inte finns någon hållbar forskning på olycksreduktion för motorcyklister som kör med helljus dagtid.
Det finns inte ens någon sådan forskning som explicit stödjer halvljusanvändning för MC.
Ändå har samhället enats om att det är bra och accepterar att det är lag i de flesta civiliserade länder.
Samma sak med floukläder. Undersökningar visar att själva plagget,
textilen i sig syns bra - men minskar det antalet MC-olyckor?
Jag minns någon SMC-initierad undersökning från tidigt -80tal som ansåg sig komma fram till att "lokbelysning / trepunktsbelysning" hade ett högre uppmärksamhetsvärde än vanlig belysning.
Man rekommenderade sina medlemmar att använda sig av detta, och arbetade samtidigt för att det även skulle bli
lagligt att köra på detta vis.
Denna uppfattning stöddes också av Hondas urgamla "long lighting system"
http://www.svmc.se/upload/Se Oss/honda_lightning.pdf
Några år med uppvaktande av Svenska myndigheter, förklarande och illustrerande - så blev det också tillåtet att utrusta sin hoj på detta vis.
Däremellan gjordes en jämförande studie av halvljus, halvljus förstärkt med fluotejp samt triangelbelysning. Resultat? Tja, varken det ena eller andra gjorde till eller från, typ.
http://www.svmc.se/upload/Infomaterial/Att synas eller inte synas....pdf
Senaste kända undersökningen om motorcyklars synbarhet i trafik var VTIs undersökning av en "gul" plexiskiva framför ordinarie strålkastare.
http://www.svmc.se/smc_filer/SMC centralt/Se Oss/2015/R853.pdf
Verkar som en sådan grunka höjer uppmärksamhetsvärdet något, i vissa situationer.
Bäst effekt uppmättes med både gul och vit ljuskälla på hojen.
...något jag själv kört med av och till under åren.
Japp, bilden tagen i år. Jag har redan hunnit sätta mer mil första kvartalet än vad genomsnittsmotorcykeln rullar på hela året. Så brukar det vara.
I praktiken? Helljus i dagsljus är fortfarande överlägset för att skona mig från ouppmärksamma bilister.
Nej, det finns ingen forskning som säger att helljusanvändning dagtid minskar antalet MC-olyckor.
Jag hittar heller ingen som säger att halvljusanvändning gör det.
Det är ett antagande, en rimlighetsbedömning,
en överenskommelse.
De allra flesta av oss har egna erfarenheter av att just halvljuset var det som gjorde att vi upptäckte bilen i skuggan i tid.
Jag har redogjort för hur en "helljusåkare tänker".
En av många. Alla tänker inte lika, men jag har följt forskningen och utvecklingen i ämnet under mer än förti år.
* Det är inte tillåtet
* Det finns inget straff för det.
* Det har så sent som för 10 år sedan diskuteras som ett möjligt tvingande lagkrav att använda helljus dagtid på MC.
Jag har sagt mitt i ämnet för denna gång, och vad gäller helljusanvändning får vi helt enkelt komma överens om att vara oense.
Som slutkläm - för att just Steffo_b skall se att vi kanske inte står så långt från varandra i övrig syn på uppträdande i trafiken så bjussar jag på ett snart 10 år gammalt inlägg från annat forum.
Stuck in my ways något?