Helljus - bra idé?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Nyligen hemkommen från Utlandet där jag såg följande kanske finurliga lösning på problemet att bilister inte uppmärksammar MC:
Fråga mig inte hur för elektronik är tråkigt, men en kille hade på sin bajk kopplat något till helljuset så det blinkade med ungefär 1sek-intervall, samma som ambulanserna har på helljusen. Jag, som bilist, tyckte man såg honom väldigt väl, men jag vet inte om det är så fiffigt egentligen. Någon typ av elektronikprodukt måste sannolikt monteras till motorcykelns elektronikutrustning och en sådan grej låter ju rätt dryg faktisk.

För övrigt är jag rätt less på alla bilar som "påminner" en om att man kör med helljus, jag har nu nått den barnsliga nivån att jag först vinkar glatt så de ska hinna tänka "vilken idiot, han tror jag hälsar när jag försöker få honom att stänga av helljuset" och när han tänker så så får han se mitt längsta finger på vänsterhanden och blir förhoppningsvis förbannad.

Men i alla fall, helljusblink - bra eller? Hur göra?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Tror att det är bättre att köra med förstånd!

När man inte gör det tror jag helljuset endast har marginell betydelse,när man gör det är det överkurs.

Henrik
 

Quazar

BikerBoyz
Gick med
6 May 2008
Ort
Söderut
Hoj
ingen
Inte bättre att ha stor säkerhetsmarginal och tänka som så att bilister är idioter som oftast har råd att göra misstag i trafiken utan att äventyra sin kropp o själ??
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Eftersom helljuset gör att man syns tidigare och bättre så ökar man marginalen, så svaret är:
Ja det är bra, det är på intet sätt dåligt i alla fall.

Inte bättre att ha stor säkerhetsmarginal och tänka som så att bilister är idioter som oftast har råd att göra misstag i trafiken utan att äventyra sin kropp o själ??

Det där är ju självklarheter. :confused:
Har du nyss tagit körkort eller? :va
Det ena utesluter verkligen inte det andra.
Med det sättet du resonerar kan du ju lämna hjälmen hemma, huvudsaken är ju att du har stor marginal. :rolleyes:
 
Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Eftersom helljuset gör att man syns tidigare och bättre så ökar man marginalen, så svaret är:
Ja det är bra, det är på intet sätt dåligt i alla fall.

Tryck i några xenonlampor också så syns du garanterat. 420.- för 2x inkl frakt direkt från Kina. Lätt som en plätt att montera.
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Dålig idé. Jag tror det blir jobbigt när helljuset blinkar när man kör i mörkret.
På dagen kör man ju bara med halvljus för att inte blända och störa andra i onödan.
 
Last edited:

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Det där blinkandet tycker jag låter jobbigt för resten av trafiken och troligen inte acceptabelt :gnissla Själv skulle jag bli frågande till om någon hamnar bakom mig som blinkar till och från med heljuset :va
 
Gick med
9 Jul 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki, ZR-7 (skrot) Ducati Monster S4 "Carbon edition"
Förutom att det är olagligt..??

Ja, jag tror inte att man syns så mkt mer.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Eftersom helljuset gör att man syns tidigare och bättre så ökar man marginalen, så svaret är:
Ja det är bra, det är på intet sätt dåligt i alla fall.

Tror att det är som du säger,man syns tidigare.

Dock är jag nästan säker på att det endast dom som ändå ser en som ser en tidigare,dom som missar med halvljuset tror jag även missar helljuset.

Och att en del verkar tro att slå på helljuset så syns jag och behöver inte tänka lika mycket på sidovägar kan ju inte vara nyttigt,eller "200 är ju lugnt,har ju helljuset på".

Henrik
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Visst kan du väl säkert med ganska enkla medel fixa till en oscillerande krets som styr ett relä som i sin tur matar helljuset. Alternativt stoppa dit ett blinkrelä.

Men du kommer att få byta lampor djäkligt ofta. För tändning och släckning tar kål på lampor effektivt.

Sen kan man ju debattera nyttan med helljus på jämt.
Det finns undersökningar som visar att det inte har någon direkt betydelse. I alla fall inte så mycket att man inte kan skilja det från slumpen.
I dagsljus syns inte helljuset särskilt mycket bättre än halvljus. Är det mörkt bländar man ju folk och då tillför man ju inte direkt något till trafiksäkerheten. Inte ens till ens egen eftersom bländade folk kan komma över på fel sida vid möte då dom inte ser vägen.

Dom som inte ser hojar gör det inte för att dom inte tittar och dom kommer således inte att se ditt helljus. Dom enda som kommer att se det är dom som redan sett din hoj och blir irriterade.

Med andra ord. Dom som inte ser dig ser dig inte i alla fall och dom som ser dig blir förbannade. Det skapar väl i princip bara större risker såvitt jag kan förstå.
 

Pjotor

t.d TT-600
Gick med
15 Mar 2007
Ort
Örebro
Hoj
FZR1000 anno 1989 och en Fzr1000 - 87 med motor från - 92
Alltid helljus.. bländar jag nån stackare så har han iaf sett mig
 

Quazar

BikerBoyz
Gick med
6 May 2008
Ort
Söderut
Hoj
ingen
Eftersom helljuset gör att man syns tidigare och bättre så ökar man marginalen, så svaret är:
Ja det är bra, det är på intet sätt dåligt i alla fall.



Det där är ju självklarheter. :confused:
Har du nyss tagit körkort eller? :va
Det ena utesluter verkligen inte det andra.
Med det sättet du resonerar kan du ju lämna hjälmen hemma, huvudsaken är ju att du har stor marginal. :rolleyes:

Är väl inte jag som försöker superskydda mig med helljus-larvande?
Hade det funnits argument som stöder att man syns så dåligt, som du anser dig göra, kanske det hade vart bättre med en saftblandare på hjälmen för såna som dig :)
Bättre förslag vore kanske reflex-väst om du inte redan har det?

Btw är det egentligen inte min egen åsikt jag framför, tror dock marjoriteten samt trafikskola+vägverket vet mer, har undersökt mer och kan mer än jag varvid jag litar på deras omdöme att inte köra med helljus på:tummenupp
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Är väl inte jag som försöker superskydda mig med helljus-larvande?
Hade det funnits argument som stöder att man syns så dåligt, som du anser dig göra, kanske det hade vart bättre med en saftblandare på hjälmen för såna som dig :)
Bättre förslag vore kanske reflex-väst om du inte redan har det?

I nästan alla lägen så gör reflexvästen endast att dom ser dig lättare när du ligger i diket,halvljuset syns mer.

Henrik
 

Lucius

Light?!
Gick med
1 Jul 2004
Ort
El Stockholmo
Hoj
Borttappad
Det blinkande ljuset kopplas in rätt enkelt, en Dansk firma sålde det i Sverige för ngt år sedan iallafall...

Frågan är om det är bra eller ej - men klart att folk hajjar till!
 

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
Såg det ut nånting sånthär?
[YOUTUBE-ID]6y7XIXvDL2s[/YOUTUBE-ID]
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Bättre förslag vore kanske reflex-väst om du inte redan har det?

Då ser man ju dum i huvudet ut. :confused:
För övrigt, i denna kaskad av bättre vetande måste man ju ifrågasätta om neon syns bätre än camouflage. Det lär ju helt klart vara så att den som inte ser camouflage heller inte ser neon. :lol
Eftersom du inte svarade på frågan så utgår jag ifrån att jag prickade rätt, du är en första- alternativt andrasäsongare, det märks. :pannkyss
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top