Helljus - bra idé?

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
...
Summa summarum. Du gör ju givetvis som su själv vill. Men jag gissar att många gör som jag. Om man möter någon som kör med helljus så tänder man själv helljuset. Och genomsnittsbilen bländar avsevärt mycket mer än genomsnittshojen.

Nu gungar ju fronten på min hoj, så det blinkar nog en hel del utan att ha pulserande helljus.

Tänd helljuset du, så länge det är dagsljus ute så bländas inte jag i alla fall. Och även om du blir irriterad på att jag har helljus på, så innebär det förhoppningsvis inte att du kommer att köra på mig? Dvs, irriterade bilister som ser mig står jag ut med.

Vi tycker olika, det är helt OK. Har tidigare utlovat bildbevis, ska försöka staga något lite ovetenskapligt och komma tillbaka med bilder. Vem vet, jag kanske gör en pudel och hävdar motsatsen...

Och en helt annan femma, bländning, då jag tog busskort för många herrans år sen, så påstod läraren att man hade forskat om ständigt helljus inte skulle vara bättre än avbländning. (Och nej, jag har inte heller någon källangivelse ;) ) Om alla körde med helljus så skulle det inte vara några problem enligt honom. Han rekommenderade det dock bara för motorvägskörning. Testa själv nån gång, jag har gjort det på motorväg, med mötande långtradare. När de slår på alla sina Hella-ramper så blir det ljust, men jag hävdar att jag trots allt ser längre på min körbana än om jag bara haft halvljus. Halvljus ger ju inte mycket mer än ca 50 m sikt. Sen ska man kanske inte blåstirra in i Hellarampen heller, utan hålla blicken fäst på sin körbana, eller t.o.m. något till höger, och det är väl där problemet ligger...
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Här är lösningen.
 

Bifogat

  • blinkfyr.jpg
    blinkfyr.jpg
    21.6 KB · Visningar: 43

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
jag tycker INTE det ær bra med helljus!
Bara senast før några dagar sen var jag næra att fronta med en MC som kom kørandes med helljus på en kurvig væg, nær jag møtte han vart jag helt "blind" førsta sekunden och det kunde ha gått illa! Hade jag kørt hummern hade jag sækert plockat han!
då hade han sækerligen bara blivit en våtflæck på fronten! det verkar dumt....

Jag tror inte att man blir bländad så ofta. Men man focuserar nog för mycket på att fundera på varför den man möter har helljus på.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Alltid helljus.. bländar jag nån stackare så har han iaf sett mig

Haken är väl att dom du bländar är trafikanter som hade sett dig i alla fall. Typ mötande trafik. Dom som inte ser dig utan helljuset ser dig troligtvis inte i alla fall eftersom dom inte tittar åt ditt håll.
En motorcykel är inte osynlig även om man lätt kan tro det när man läser om bilister som påstår att dom inte såg motorcykeln.

Det enda man åstadkommer med helljus hela tiden är att man irriterar dom som ändå redan sett en. Och risken finns att man hamnar ivägen för någon som leker privatpolis och bestämmer sig för att jaga efter och stoppa för att försöka tala vett i dig.
Det skulle i alla fall jag inte vilja riskera.

Är väl inte jag som försöker superskydda mig med helljus-larvande?
Hade det funnits argument som stöder att man syns så dåligt, som du anser dig göra, kanske det hade vart bättre med en saftblandare på hjälmen för såna som dig :)
Bättre förslag vore kanske reflex-väst om du inte redan har det?

Btw är det egentligen inte min egen åsikt jag framför, tror dock marjoriteten samt trafikskola+vägverket vet mer, har undersökt mer och kan mer än jag varvid jag litar på deras omdöme att inte köra med helljus på:tummenupp

Enligt erfarenheter från Norge så ger reflexvästen ingenting i säkerhet. SMC har också kommit till samma slutsats.
Vad som däremot kanske hjälper är att köra en vit touringhoj, ha vit hjälm och ett blått ställ. Då ser man ut som polisen och då skärper sig alla djävlar i närheten.
 
Last edited:

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Tycker i alla fall att man lägger märke till hojar som kommer bakifrån bättre när dom kör med hellyse. Borde vara samma framifrån också.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Nu gungar ju fronten på min hoj, så det blinkar nog en hel del utan att ha pulserande helljus.

Tänd helljuset du, så länge det är dagsljus ute så bländas inte jag i alla fall. Och även om du blir irriterad på att jag har helljus på, så innebär det förhoppningsvis inte att du kommer att köra på mig? Dvs, irriterade bilister som ser mig står jag ut med.

Vi tycker olika, det är helt OK. Har tidigare utlovat bildbevis, ska försöka staga något lite ovetenskapligt och komma tillbaka med bilder. Vem vet, jag kanske gör en pudel och hävdar motsatsen...

Och en helt annan femma, bländning, då jag tog busskort för många herrans år sen, så påstod läraren att man hade forskat om ständigt helljus inte skulle vara bättre än avbländning. (Och nej, jag har inte heller någon källangivelse ;) ) Om alla körde med helljus så skulle det inte vara några problem enligt honom. Han rekommenderade det dock bara för motorvägskörning. Testa själv nån gång, jag har gjort det på motorväg, med mötande långtradare. När de slår på alla sina Hella-ramper så blir det ljust, men jag hävdar att jag trots allt ser längre på min körbana än om jag bara haft halvljus. Halvljus ger ju inte mycket mer än ca 50 m sikt. Sen ska man kanske inte blåstirra in i Hellarampen heller, utan hålla blicken fäst på sin körbana, eller t.o.m. något till höger, och det är väl där problemet ligger...

Ja. På motorväg där det är separerade körfält så tror jag också att det i många fall skulle gå utmärkt att köra med helljus hela tiden. Jag brukar för det mesta göra det. Jag går efter tumregeln att om mötande blinkar för att dom bländas så bländar jag av. Är det en högerkurva så att min ljuskägla går rakt över till andra körfältet så brukar jag alltid blända av.

Visst. Om folk bara blir irriterade så är det kanske inget större problem så länge som det inte är någon som får för sig att leka privatpolis och jagar efter och försöker stoppa dig för att tala dig tillrätta. Folk gör så för betydligt mindre grejor har jag märkt.
Har du otur så lyckas du blända någon såpass att dom vinglar över i ditt körfält på grund av att dom plötsligt inte ser vart vägen är och då är man ju som motorcyklist ganska rökt om den andra parten är en bilist.
Olyckor på grund av att någon blir bländad och börjar vingla över vägen händer trots allt. Jag vill inte bli kylarprydnad så jag försöker låta bli.

Att tända helljuset är inget bra substitut för att köra med insidan av huvudet.

Tycker i alla fall att man lägger märke till hojar som kommer bakifrån bättre när dom kör med hellyse. Borde vara samma framifrån också.

Ja. Visst lägger man märke till hojar som kommer rakt bakifrån eller framifrån när dom bländar. Tillräckligt för att det ska vara lite irriterande. Men det är inte bilar som befinner sig på vägen och färdas i sin fil som är den stora faran.
Dom som är farliga är dom som kommer in från anslutande vägar och inte ser sig för och där hjälper inte helljuset eftersom det oftast är såpass smal ljuskägla på en hoj.
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM

Nä, inte en chans. :)

Samma argument går ju att använda på din fåniga lampidé
"Ser man inte halvljus så ser man inte heljus"

Om du hade läst tråden innan du tog på dig bära-kylskåps-attityden så hade du sett att någon skrev exakt så. Alternativt har du läst det men förstår inte att det var det jag raljerade om. Vet inte vilket som ställer dig i bäst dager dock. :va

Plus attlåg någon bakom mig med såna lampor som på filmen så skulle jag bara anta att det var fel på hojjen eller föraren.

Bra, men du hade sett honom/henne.

Plus att du lär ju läsa varenda jävla inlägg här så du vet mycket väl att han fick körkort igår, så då är du ju inte så svårt att "pricka rätt".

Faktiskt inte, men den som börjar citera körkortsböcker, hänvisa till vägverket och kör körskolehoj #1 fast den sannolikt har sporthojsintresse är lätt att avslöja. ;)
Jävla attityd!

Jag gillar inte din heller, inte ett dugg.
 

EmiliosFantomen

Guest
Marginaler hit marginaler dit.
Jag förutsätter att inte en jävel ser mig, däremot blir jag förbannad på alla outlaws som kör med helljus.
Tycker det är egoistiskt och störande.
 

stingray350

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2007
Ort
Karlstad
Hoj
honda 600 Hornet..
Det känns helt enkelt bättre för dom flesta att säga att "Jag hann inte se den, det gick så fort" eller "Jag trodde det var en moped" istället för att säga "Jag var inte tillräckligt uppmärksam" I dom första två fallen har man ju gjort en felbedömning och misstag är ju mänskligt att göra. I det sista fallet har man inte skött sig och det är ju sämre.

Sen är det en massa godtrogna motorcyklister som sväljer allt bullshit utan att fundera och tror att helljuset gör dig odödlig.

Klockrent! Skulle inte kunna säga det bättre själv.
Precis så är det.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Tycker man det är så farligt at köra MC , att man måste trakassera andra trafikanter med konstant helljus bör man byta hobby !

Vad larvig. Är det verkligen så hemskt när du möter en mc med (en) lampa som helljus? Hur gör du när du möter bilar i mörker med halvljus, får du stanna då?

Stirrar man in i en helljus lyckta under dagtid så kanske man kan irritera sig på att man blir bländad men annars vet jag inte vad.

Kör alltid med helljus så länge det är ljust ute för att synas bättre:tummenupp

Har hänt att man kört med reflexväst också.
 

Dioxin

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2004
Ort
Borås
Hoj
Aprilia RSV Factory
Håller med de som tycker att köra med helljus är irriterande och störande. Tycker man snarare stör och irriterar sina medtrafikanter.

Finns det bilförare i trafiken som lyckas inte se en motorcykel med halvljus lär de tyvärr inte se denna även om man har helljuset på!

Har alltid förbluffats av hur vissa lyckas INTE se eller uppfatta en motorcykel i trafiken!?

Enligt lag kan man bli av med kortet på plats om man kör för fort som alla är medvetna om, då BÖR man bli av med kortet DIREKT om man inte har förmögan att uppfatta sina medtrafikanter, sepciellt i situationer som kan medföra livsfara för den andra personen :död

//Dio
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Vad larvig. Är det verkligen så hemskt när du möter en mc med (en) lampa som helljus? Hur gör du när du möter bilar i mörker med halvljus, får du stanna då?

Stirrar man in i en helljus lyckta under dagtid så kanske man kan irritera sig på att man blir bländad men annars vet jag inte vad.

Kör alltid med helljus så länge det är ljust ute för att synas bättre:tummenupp

Har hänt att man kört med reflexväst också.
Självklart måste man ju få köra med helljuset på i dagsljus,men jävlar om man skulle få för sig att använda vindrutespolningen när man är ute med bilen:rolleyes:
www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=169517
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Finns det bilförare i trafiken som lyckas inte se en motorcykel med halvljus lär de tyvärr inte se denna även om man har helljuset på!

Fast det där argumentet är ju ärliugt talat inte särskilt bra. Ju starkare ljus - på desto längre avstånd syns man, det är inget jag hittat på själv direkt. Varför tror du polisen har blinkande ljus när de kör fort...?
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top