...
Summa summarum. Du gör ju givetvis som su själv vill. Men jag gissar att många gör som jag. Om man möter någon som kör med helljus så tänder man själv helljuset. Och genomsnittsbilen bländar avsevärt mycket mer än genomsnittshojen.
Nu gungar ju fronten på min hoj, så det blinkar nog en hel del utan att ha pulserande helljus.
Tänd helljuset du, så länge det är dagsljus ute så bländas inte jag i alla fall. Och även om du blir irriterad på att jag har helljus på, så innebär det förhoppningsvis inte att du kommer att köra på mig? Dvs, irriterade bilister som ser mig står jag ut med.
Vi tycker olika, det är helt OK. Har tidigare utlovat bildbevis, ska försöka staga något lite ovetenskapligt och komma tillbaka med bilder. Vem vet, jag kanske gör en pudel och hävdar motsatsen...
Och en helt annan femma, bländning, då jag tog busskort för många herrans år sen, så påstod läraren att man hade forskat om ständigt helljus inte skulle vara bättre än avbländning. (Och nej, jag har inte heller någon källangivelse ) Om alla körde med helljus så skulle det inte vara några problem enligt honom. Han rekommenderade det dock bara för motorvägskörning. Testa själv nån gång, jag har gjort det på motorväg, med mötande långtradare. När de slår på alla sina Hella-ramper så blir det ljust, men jag hävdar att jag trots allt ser längre på min körbana än om jag bara haft halvljus. Halvljus ger ju inte mycket mer än ca 50 m sikt. Sen ska man kanske inte blåstirra in i Hellarampen heller, utan hålla blicken fäst på sin körbana, eller t.o.m. något till höger, och det är väl där problemet ligger...