Fast det där argumentet är ju ärliugt talat inte särskilt bra. Ju starkare ljus - på desto längre avstånd syns man, det är inget jag hittat på själv direkt. Varför tror du polisen har blinkande ljus när de kör fort...?
Håller med om att man drar till sig blickarna snabbare om man har en massa blinkande ljus, men nu snackar vi om trafikanter som missar motorcyklar som är inom en avstånd av kanske högst ca 100m meter bort, och inom det avståndet så syns man riktigt bra med halvljuset på. Det är inom denna avstånd som faror kan uppstå för en motorcyklist. Klart att man ser en hoj på 200 meter eller ännu längre avstånd om denna har helljuset på, men då är det inte så intressant för denna diskussion tycker jag, om inte denna har en hastighet på över 200 eller däromkring.
Tänk och jämför halvljuset på en mc och en moped. Det är betydligt svagare ljus på mopeder än på hojar. Om man ska köra med helljuset med en mc för att synas bättre, vad ska då alla dessa stackare som kör moped göra?
Dessutom så tycker jag att det finns an bra anledning för varför man
inte ska köra med helljuset i trafiken. Man kan faktiskt få böter för det just för att det medför en fara för mötande trafik!
Tycker det bästa sättet att låta andra veta att man finns där i trafiken är att synas, men inte
dra till sig blickarna! Alltså andra trafikanter ska veta att man finns där, men inte att stirra på en och tappa koncentrationen på vad de själva håller på med. Lite svårt att förklara
"You should be noticed but not seen" som nån sa...
Sen hela denna diskussion handlar egentligen om trafikanter som är mindre observanta och inte uppfattar skillnaden mellan en motorcykel från en moped tex, eller är dåliga på att bedöma hastighet och avstånd.
Har faktiskt hört nån säga hur pass irriterad de är över att bli bländad av mc-förare som "ligger tätt bakom", fast i verkligeheten har mc-föraren haft god avstånd, men just pga helljuset har de inte kunnat bedöma avståndet pga att man inte riktigt ser hela hojen i backspegeln, bara ett starkt ljus som kommer mot en...
"Walk into the light grandpaaa"
Skämt åsido så tycker jag personligen att man bör köra med halvljus och vara mer observant själv. Får man möte eller om det är en bil somska köra ut från en avfart så tycker jag det funkar mycket bättre om man blinkar lite med helljuset för att låta de veta att man finns där.
Mvh
Dio