Helljus - bra idé?

Quazar

BikerBoyz
Gick med
6 May 2008
Ort
Söderut
Hoj
ingen
Fast det där argumentet är ju ärliugt talat inte särskilt bra. Ju starkare ljus - på desto längre avstånd syns man, det är inget jag hittat på själv direkt. Varför tror du polisen har blinkande ljus när de kör fort...?

Då kanske alla motorcyklister ska ha siren oxå när de kör fort när vi ändå är i farten med de kommentarerna :tummenupp
Polisen är polisen, de har helblått blinkande ljus på taket och inte vanligt helljus på bilen när de vill uppmärksamma andra trafikanter att bana väg. Är rätt så stor skillnad på de två om du frågar mig.

Tycker man det är så farligt at köra MC , att man måste trakassera andra trafikanter med konstant helljus bör man byta hobby !

Word!
 
Last edited:

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Lacka den Blå vit. Koppla om blinkers så att dom blinkar med jämna mellanrum och byt ut deras glas till blå färg..............sen lovar jag att bilarna både ser dig och flyttar sig.












nej men vänta, det har väl någon redan gjort?....... :)
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Vad larvig. Är det verkligen så hemskt när du möter en mc med (en) lampa som helljus? Hur gör du när du möter bilar i mörker med halvljus, får du stanna då?

Stirrar man in i en helljus lyckta under dagtid så kanske man kan irritera sig på att man blir bländad men annars vet jag inte vad.

Kör alltid med helljus så länge det är ljust ute för att synas bättre:tummenupp

Har hänt att man kört med reflexväst också.
Ja, det är irriterande med helljusmöte öht, inte minst för att det tyder på hänsynsbrist om det görs medvetet.

Och hur kan det vara att du alltid kör med helljus men att det bara "har hänt" att du kört med reflexväst ?
...fast glöm det, jag vet svaret redan !
 

Dioxin

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2004
Ort
Borås
Hoj
Aprilia RSV Factory
Fast det där argumentet är ju ärliugt talat inte särskilt bra. Ju starkare ljus - på desto längre avstånd syns man, det är inget jag hittat på själv direkt. Varför tror du polisen har blinkande ljus när de kör fort...?

Håller med om att man drar till sig blickarna snabbare om man har en massa blinkande ljus, men nu snackar vi om trafikanter som missar motorcyklar som är inom en avstånd av kanske högst ca 100m meter bort, och inom det avståndet så syns man riktigt bra med halvljuset på. Det är inom denna avstånd som faror kan uppstå för en motorcyklist. Klart att man ser en hoj på 200 meter eller ännu längre avstånd om denna har helljuset på, men då är det inte så intressant för denna diskussion tycker jag, om inte denna har en hastighet på över 200 eller däromkring.
Tänk och jämför halvljuset på en mc och en moped. Det är betydligt svagare ljus på mopeder än på hojar. Om man ska köra med helljuset med en mc för att synas bättre, vad ska då alla dessa stackare som kör moped göra?
Dessutom så tycker jag att det finns an bra anledning för varför man inte ska köra med helljuset i trafiken. Man kan faktiskt få böter för det just för att det medför en fara för mötande trafik!
Tycker det bästa sättet att låta andra veta att man finns där i trafiken är att synas, men inte dra till sig blickarna! Alltså andra trafikanter ska veta att man finns där, men inte att stirra på en och tappa koncentrationen på vad de själva håller på med. Lite svårt att förklara :näsblod

"You should be noticed but not seen" som nån sa...

Sen hela denna diskussion handlar egentligen om trafikanter som är mindre observanta och inte uppfattar skillnaden mellan en motorcykel från en moped tex, eller är dåliga på att bedöma hastighet och avstånd.
Har faktiskt hört nån säga hur pass irriterad de är över att bli bländad av mc-förare som "ligger tätt bakom", fast i verkligeheten har mc-föraren haft god avstånd, men just pga helljuset har de inte kunnat bedöma avståndet pga att man inte riktigt ser hela hojen i backspegeln, bara ett starkt ljus som kommer mot en...

"Walk into the light grandpaaa" :D

Skämt åsido så tycker jag personligen att man bör köra med halvljus och vara mer observant själv. Får man möte eller om det är en bil somska köra ut från en avfart så tycker jag det funkar mycket bättre om man blinkar lite med helljuset för att låta de veta att man finns där.

Mvh
Dio
 

Quazar

BikerBoyz
Gick med
6 May 2008
Ort
Söderut
Hoj
ingen
Ja, bra idé. Sätt det på din 125cc till dina första 10 mil i trafiken. :lol

Haha, kul att du inte har en aning om vad du skriver, du är bara sur för att du starta en tråd om nåt som du trodde du tyckte, sen har du ändrat uppfattning men vägrar ge med dig bara för att rädda ansiktet.
För det första, ja det är min första obegränsade hoj, dock mer än 4ggr kubiken du gissa (600cc, 100 hästar). Har även drygt 400 mil i trafik i år så kanske har kört mer än du detta år, vem vet?
För det andra har jag kört och tävlat i cross tills jag var 15, så vi kanske kan mötas nån dag och köra lite sånt om du nu är så jävla veteran och bra på att köra enligt dig själv, dock inte tillräckligt bra eftersom du behöver handikap i trafiken vad gäller helljus?
 
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Haha, kul att du inte har en aning om vad du skriver, du är bara sur för att du starta en tråd om nåt som du trodde du tyckte, sen har du ändrat uppfattning men vägrar ge med dig bara för att rädda ansiktet.
För det första, ja det är min första obegränsade hoj, dock mer än 4ggr kubiken du gissa (600cc, 100 hästar). Har även drygt 400 mil i trafik i år så kanske har kört mer än du detta år, vem vet?
För det andra har jag kört och tävlat i cross tills jag var 15, så vi kanske kan mötas nån dag och köra lite sånt om du nu är så jävla veteran och bra på att köra enligt dig själv, dock inte tillräckligt bra eftersom du behöver handikap i trafiken vad gäller helljus?


Aj, aj, aj nu attans plattade du till Marcus ordentligt, på min ära:hjälm


Den enda som går ur denna tråd med ansiktet i behåll är just Marcus.

Hundra hästar säger du? Men hur många kubik? Är det din första obegränsade? Hur många mil i trafiken då? Hur länge körde du cross? Tävlat också? Åfan, relevant:rolleyes:
 

Quazar

BikerBoyz
Gick med
6 May 2008
Ort
Söderut
Hoj
ingen
Aj, aj, aj nu attans plattade du till Marcus ordentligt, på min ära:hjälm


Den enda som går ur denna tråd med ansiktet i behåll är just Marcus.

Hundra hästar säger du? Men hur många kubik? Är det din första obegränsade? Hur många mil i trafiken då? Hur länge körde du cross? Tävlat också? Åfan, relevant:rolleyes:

Han antydde ju att jag inte kört mer än 10 mil i princip och jag svara som det är, bara lite upplysning till han innan han skriver ut skitsnack om mig eller hojen? Men tror jag ska lämna den här tråden nu, har fått fram att jag tycker man bara är larvig om man kör med helljus i trafiken. Ha det bra alla i den här tråden och hoppas ni som tror ni syns bättre med helljuset att ni även gör så.:rolleyes:

Over and out
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
  1. ...inom det avståndet så syns man riktigt bra med halvljuset på.
  2. ...vad ska då alla dessa stackare som kör moped göra?
  3. ...medför en fara för mötande trafik!
  4. ...man bör köra med halvljus och vara mer observant själv.


  1. 100m är ingenting att stanna på, har du 150 så är det 2.5 sekunder vi pratar om. Då behövs marginal tycker jag.
  2. Ingen aning, de kör ju 30 så det känns inte som om det är ett stort problem att krocka i 15 efter att man nypt till.
  3. Nej men det gör det ju faktiskt verkligen inte, möjligen irritation. Skulle vilja se den olycka då en bilförare tappar kontrollen över fordonet för att han möter en mc med ett futtigt helljus i dagsljus, det är orimligt. Jag ser mc varje dag med helljus när jag kör bil och det är verkligen inget som stör mig.
  4. Det ena utesluter som sagt inte det andra, att jag är 110% observant - på gränsen till paranoid - i trafiken är ingen överdrift.
Exempel från verkligheten, jag körde igår Bogesund t/r. Om du kört där så vet du att efter 30-sträckan på bron (riktning från Vaxholm) så blir det 70 i uppförsbacken. Jag höll 40-50 över bon och vid 70-skylten så vred jag på fullt, jag hann inte mer än till kanske 130 innan det kommer en Suzuki Swift full med teens i backandes upp på vägbanan. Jag slog på broms och det gjorde han också så det var lugnt och jag körde förbi och sen fortsatte resan hem. Hade han dock, backandes, tittat vä-hö i motsatt ordning och jag börjat ösa på redan innan 70-skylten hade kanske Suzuki Swift + Yamaha R1 var history idag, jag också och alla teens i bilen. På grund av lyckliga omständigheter, snarare än skicklighet så blev det inte så. Kanske berodde det på att mitt helljus fladdrade till och fångade hans uppmärksamhet 0.5sek tidigare, jag vet inte. Men att starkare ljus ger mer marginal är inget som man borde kunna argumentera emot, det skulle vara i forum2 på sporthoj.com då. :näsblod
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
  1. 100m är ingenting att stanna på, har du 150 så är det 2.5 sekunder vi pratar om. Då behövs marginal tycker jag.
  2. Ingen aning, de kör ju 30 så det känns inte som om det är ett stort problem att krocka i 15 efter att man nypt till.
  3. Nej men det gör det ju faktiskt verkligen inte, möjligen irritation. Skulle vilja se den olycka då en bilförare tappar kontrollen över fordonet för att han möter en mc med ett futtigt helljus i dagsljus, det är orimligt. Jag ser mc varje dag med helljus när jag kör bil och det är verkligen inget som stör mig.
  4. Det ena utesluter som sagt inte det andra, att jag är 110% observant - på gränsen till paranoid - i trafiken är ingen överdrift.
Exempel från verkligheten, jag körde igår Bogesund t/r. Om du kört där så vet du att efter 30-sträckan på bron (riktning från Vaxholm) så blir det 70 i uppförsbacken. Jag höll 40-50 över bon och vid 70-skylten så vred jag på fullt, jag hann inte mer än till kanske 130 innan det kommer en Suzuki Swift full med teens i backandes upp på vägbanan. Jag slog på broms och det gjorde han också så det var lugnt och jag körde förbi och sen fortsatte resan hem. Hade han dock, backandes, tittat vä-hö i motsatt ordning och jag börjat ösa på redan innan 70-skylten hade kanske Suzuki Swift + Yamaha R1 var history idag, jag också och alla teens i bilen. På grund av lyckliga omständigheter, snarare än skicklighet så blev det inte så. Kanske berodde det på att mitt helljus fladdrade till och fångade hans uppmärksamhet 0.5sek tidigare, jag vet inte. Men att starkare ljus ger mer marginal är inget som man borde kunna argumentera emot, det skulle vara i forum2 på sporthoj.com då. :näsblod

Jag är övertygad om att dit helljus inte gjorde skillnad i det fallet.
Halvljuset gör att man syns bättre i dagsljus än helljus.
Halljuset har en ganska skarpt avgränsad ljuskägla som mestadels är riktad så att den inte lyser rakt i ögonen på mötande trafikanter och trafikanter på anslutande vägar. På grund av motorcykelns rörelser så kommer ljuskäglan att röra sig upp och ner och ljuskäglan kommer då under kortare perioder att vara högre riktad så att den lyser i ögonen på mötande och kommer av den anledningen att uppfattas som "blinkande".
Helljuset har en diffusare avgränsad ljuskägla och kommer av den anedningen inte att upplevas som "blinkande". Av den anledningen syns hslvljuset bättre eftersom människan har lättare för att uppmärksamma förändringar än statiska förlopp.
Så med andra ord så försämrar du oddsen för att synas när du tänder helljuset på dagen men du ökar mötande trafikanters irritation då du framstår som ett pucko som glömt helljuset på. Irriterade trafikanter har större sannolikhet att ställa till med dumma saker.
Således är helljuset enbart en säkerhetssänkande åtgärd.
Ditt "starkare" helljus är försumbart i förhållande till solen i just avseendet att bli upptäckt.
Hitta gärna felet i resonemanget.

Och kom gärna med någon undersökning som visat på några som helst positiva effekter av att ha helljuset tänt i dagsljus.
Om det hade en säkerhetshöjande effekt så skulle en rekommendation om detta garanterat ha kommit ifrån vårat nollvisionstörstande vägverk.

Är du så rädd för att köra i trafik som du verkar och är så dålig på att anpassa körsätt och hastighet efter rådande omständigheter i trafiken så borde du kanske hålla på med en annan hobby.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top