Helljus eller halvljus?

TS skrev
Vid dager och goda siktförhållanden, kör ni med Hel- eler Halvljus?
många inlägg är i den här stilen
Men både bilar och motorcyklar med helljus är ett irritationsmoment som inte skall förringas.
min fråga till de som skrivit inlägg i den stilen
Vad har ni för belysning på hojen?
Så att man blir irreterad och bländad av Ert helljus vid möte
Vid dager och goda siktförhållanden
För sådan belysning skulle jag också vilja ha ! :)
 
Det är ofta folk som ständigt brukar helljus om dagarna brukar ifrågasätta hur deras "oskyldiga" helljus kan blända och irritera andra trafikanter, men om vi vänder på det:

Skulle ni verkligen använda helljus på dagtid om det inte bländade/irriterade andra trafikanter? för själva irritationen gör (och garanterar) att ni "syns".
 
View attachment 418173
Med xenonkonvertering syns man ganska bra iallafall:tummenupp
Att köra med xenon är nästan dummare än att köra med helljus då du inte ens kan stänga av det bländande ljuset.

Anledningen till att man inte har xenon på motorcyklar och varför konverteringssatser är olagliga är för att det inte följer med någon räckviddsreglering i paketet. Vilket då gör att när ditt ljus "rör" sig så bländar du mer än kioskmongot med helljuset på!
 
Intressant tråd där personer som inte följer lagen och irriterar andra trafikanter av vissa klassas som dumma, idioter och mongon! Vidsynta människor som har förståelse för att vi alla gör olika val? :va

Jag gissar att de som är lagliga när det gäller halvljus även kör lugnt på låga varv i trafiken så andra trafikanter inte irriteras. Och aldrig över laglig hastighet, med tyst originalsystem för att aldrig på något annat sätt irritera andra naturligtvis! :rolleyes:
 
Det är ofta folk som ständigt brukar helljus om dagarna brukar ifrågasätta hur deras "oskyldiga" helljus kan blända och irritera andra trafikanter, men om vi vänder på det:

Skulle ni verkligen använda helljus på dagtid om det inte bländade/irriterade andra trafikanter? för själva irritationen gör (och garanterar) att ni "syns".

Tyvärr är belysningen på mina hojar så svag. Så det finns inte minsta chans att blända eller irretera nån dagtid. Även med helljuset på. Jag har själv aldrig blivit bländad eller irreterad på mötande fordon dagtid.
För så stark belysningen på ett fordon har jag aldrig upplevt dagtid.
När det blev du sist bländad dagtid av en bil eller MC med tänt helljus på dagen?

Men ska vi tala om irretera/väcka med trafikanter så var det i slutet på 1960-talet. Då var det en artikel om att Finska försvaret börjat köra med tänd belysning dagtid. Och olyckorna hade minskat. Kanske var artikeln i Armenytt? Gratis till alla som gjort sin värnplikt i armen. Förr.
För resultatet var att vi tre i "gänget" började köra med halvljuset tänt dagtid.
Som det blinkades för att uppmärksamma oss om att vi glömt ljuset på.
Nästa steg var att det blev obligatoriskt med halvljus dagtid i Sverige. Och det gick igång automatiskt på nya bilar, halvljuset.
När motorn gick igång.
När nu svenskar körde utomlands med sina bilar med halvljuset tänt, ja då blinkade utlänningarna så man skulle fatta man glömt ljuset på.
Om de blinkade för de var irreterade.
Eller bara snälla ? :va
 
En trafikskola som inte ens vet när olika belysningar får användas!? Hade nog bytt trafikskola.... :glömdet

Ja jag använder helljus ibland... vid mörker eller skymning och absolut inte vid någon form av möte eller om jag hinner upp trafik.

Trafikskolor lär ju även ut att ställa bilen i friläge med handbromsen åtdragen och att blinka vänster i rondeller, så... :7peta
 
Trafikskolor lär ju även ut att ställa bilen i friläge med handbromsen åtdragen och att blinka vänster i rondeller, så... :7peta
Och vad är det för fel med att blinka vänster i en rondell?
Kommer en lastbil framifrån så kan han planera sin körning bättre om han vet var du ska ta vägen.
 
Jag la ner lite energi i ämnet för ett gäng år sedan, det var i.o.f.s. inte oavkortat för helljus men i vilket fall...

En motorcykel har, och i.o.m. att alla mc-piloter är pheta med skäggväxt (även damerna), en ganska mjuk fjädring i fordonsammanhang. Detta resulterar i att vid ex. en acceleration, svacka/gupp/potthåll/farthinder, krön etc. så kommer halvljuset uppfattas i det stora hela som ett helljus, detta är naturligtvis inget unikt för en mc men vi vet alla att fenomenet är mer frekvent för ett tvåhjuligt fordon jämfört med ex. en bil. Detta troligtvis p.g.a. den mjukare fjädringen samt vanligtvis en högre strålkastarhöjd med samma nedvinklingskrav som ex. en personbil.

Ok, vi har alltså en konstruktiv "bländningsförmåga/risk" som i lagens mening är acceptabel/vedertagen.

Eftersom jag precis som alla andra i min ålder är världsmästare bakom styret eller ratten så är jag less på folk som inte vet hur blinkersspaken fungerar (seriöst helt sant i vissa fall och vill ni veta varför så får ni fråga) eller vinglar omkring planlöst och ologiskt mellan filerna p.g.a. smarta telefoner... Vad göra?

Desto bättre halvljus jag har (då har jag haft bland de bättre i halogensammanhang som marknaden kunnat frambringa) på min motorcykel desto mindre syns mina blinkers = logik. Även om jag är rebell och kör med helljus konstant och värsta värsta mini led-blinkers som jag slimmat så tight som lagen tillåter i fram, 24cm mellan lysande ytor, med mina strålkastare som mäter 20cm i bredd så... precis inte ens ett falköga kommer att se när jag blinkar höger för omkörning.

Men men vi har alltså ett konstruktivt bländande, varför inte använda oss av det?

Min tanke var alltså att man skulle koppla körriktningsvisarna till helljuset och låta dem blinka i otakt, i sammanhanget buslätt att konstruera och så gott som de flesta fordon har en s.k. ljustuta och den får vi naturligtvis använda även med andra trafikanter i skottlinjen (dess huvudsakliga syfte).

Jag gjorde lite material, text/bilder/film, som förklarade tankegångarna, visade jämförelse mellan helljus och halvljus under acc. (såg i princip identiskt ut) samt filmklipp som visade hur lite körriktningsvisare faktiskt syntes vid en omkörning (spelades in på inhägnat område) och vad ett blinkande helljus gjorde för skillnad i visibilitet. Denna tid var det även mycket prat om nollvision och oskyddade trafikanter.

Detta material skickade jag till Transportstyrelsen, poängtera även bl.a. att om landets förare skulle få känslan av att använda körriktningsvisarna faktiskt spelade roll/syntes så skulle användandet troligtvis öka. Fick till svar ganska snabbt att detta skickats vidare till deras experter på området och fick sedan ett svar därifrån. De sågade förvisso inte idén men kontentan var att det enda ljus som fick blinka var just körriktningsvisarna och larmutrustning/utryckningsfordon med hänvisning till diverse paragrafer.

Inte lång tid efter detta dök det upp bilar med dimstrålkastare som tänds upp vid sväng och häromåret slog daytime running lights igenom på allvar samt stopplyktor som blinkar vid panikinbromsning. Tror ni någon myndighet likt Transportstyrelsen arbetat fram detta? Naturligtvis inte, de orkar inte engagera sig utan väntar på att tillverkarna kläcker idéerna och lägger ner och tid och pengar för att få det godkänt.
 
Och vad är det för fel med att blinka vänster i en rondell?
Kommer en lastbil framifrån så kan han planera sin körning bättre om han vet var du ska ta vägen.

I vissa små rondeller hade det underlättat i vissa fall, ja. Men jag anser att man ändå bör sakta ner så pass för att undvika olyckor att det inte gör någon skillnad om folk bara hade vett att blinka UT ur rondeller. (Jag har lastbilskort).
Men om du tar som de flesta rondeller på kanske 10meter i diameter upp till 50 meter, kanske med två filer. Då är det bara idiotiskt.
 
Kör med xenon, och har fått känslan av att det är färre tillfällen då bilister inte ser en.
 
I vissa små rondeller hade det underlättat i vissa fall, ja. Men jag anser att man ändå bör sakta ner så pass för att undvika olyckor att det inte gör någon skillnad om folk bara hade vett att blinka UT ur rondeller. (Jag har lastbilskort).
Men om du tar som de flesta rondeller på kanske 10meter i diameter upp till 50 meter, kanske med två filer. Då är det bara idiotiskt.

Har svårt att se att man kan blinka för mycket. Inte direkt ansträngande att visa tydligt var man ska ta vägen. Underlättar betydligt för andra .
 
Har svårt att se att man kan blinka för mycket. Inte direkt ansträngande att visa tydligt var man ska ta vägen. Underlättar betydligt för andra .

Ja visst det är jättetydligt när någon kommer runt hörnet i en jätterondell i ytterfilen och blinkar vänster utan någon som helst chans att se genom rondellen eller var bilen kom ifrån.
 
Och vad är det för fel med att blinka vänster i en rondell?
Kommer en lastbil framifrån så kan han planera sin körning bättre om han vet var du ska ta vägen.

Fel och fel... Det var vad trafikskolorna lär ut och det kom en regeländring för många år sen att man blinkar ut och inget annat.
 
Fel och fel... Det var vad trafikskolorna lär ut och det kom en regeländring för många år sen att man blinkar ut och inget annat.

Precis, filerna i en rondell ska ses som en enkelriktad väg som råkar svänga tvärt och har en massa avfarter åt höger. Hade ni blinkat vänster om ni körde på en rak väg som bara hade avfarter åt höger? Nej precis.
Man gick ifrån detta synsätt som man hade förr att betrakta rondeller som korsningar just pga att det orsakade olyckor. Ibland måste man bara inse att bara för att man har gjort samma sak i 15 år så har man inte automatiskt rätt.
 
Rätta mig om jag har fel men helljus får inte användas om god gatubelysning finns (alt. dagsljus) och inte vid möte om man riskerar att blända mötet. Och som mötande räknas allt och alla som vistas på eller vid sidan av vägen, så som tåg, gående eller farmor Greta som kör dike med permobilen. Allt som har 4 eller fler ben får bländas om det inte är en havremoppe förstås. (Rid i skogen för fan! Hestar är inte byggda för asfalt...)

Vad är god gatubelysning? Ganska godtyckligt. Sen tror jag inte att man behöver blända av för gående, och tror inte att det är lämpligt. Jag bländar inte av för gående eller för cyklar utan belysning. Brukar inte heller blända av för bonnjäveln med epa-traktor som inte heller har nåt halvljus utan kör med oranga varselljus fram.
 
Ljus efter behov, Agda 95 märker ju knappt att ja knycklat in både mej å hoj i baksätet ändå...
 
Ja visst det är jättetydligt när någon kommer runt hörnet i en jätterondell i ytterfilen och blinkar vänster utan någon som helst chans att se genom rondellen eller var bilen kom ifrån.

Du kan ha en viss poäng i stora tvåfiliga rondeller. Men här där jag bor vimlar det av smårondeller, och där skulle det hjälpa avsevärt om man blinkar.
 
Asså, jag fattar inte riktigt vad problemet är. har ni testat att sänka hastigheten lite, så gamla damer o sömniga småbarnsföräldrar hänger med i svängarna istället för att bestraffas med helljus. den hör tråden känns lika aktuell som om jag startade en tråd om hur man bäst undviker kastvindar från höger, eller nåt Annat banalt.
 
Trevligt att ingen sedan mitt senaste inlägg i denna tråd inte kallat någon meningsmotståndare dum, idiot eller mongo! :tummenupp

Däremot argumenterat för sin åsikt även om andra inte tycker så!
Vi är medlemmar inte motlemmar på SportHoj!:)
 
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top