Jag la ner lite energi i ämnet för ett gäng år sedan, det var i.o.f.s. inte oavkortat för helljus men i vilket fall...
En motorcykel har, och i.o.m. att alla mc-piloter är pheta med skäggväxt (även damerna), en ganska mjuk fjädring i fordonsammanhang. Detta resulterar i att vid ex. en acceleration, svacka/gupp/potthåll/farthinder, krön etc. så kommer halvljuset uppfattas i det stora hela som ett helljus, detta är naturligtvis inget unikt för en mc men vi vet alla att fenomenet är mer frekvent för ett tvåhjuligt fordon jämfört med ex. en bil. Detta troligtvis p.g.a. den mjukare fjädringen samt vanligtvis en högre strålkastarhöjd med samma nedvinklingskrav som ex. en personbil.
Ok, vi har alltså en konstruktiv "bländningsförmåga/risk" som i lagens mening är acceptabel/vedertagen.
Eftersom jag precis som alla andra i min ålder är världsmästare bakom styret eller ratten så är jag less på folk som inte vet hur blinkersspaken fungerar (seriöst helt sant i vissa fall och vill ni veta varför så får ni fråga) eller vinglar omkring planlöst och ologiskt mellan filerna p.g.a. smarta telefoner... Vad göra?
Desto bättre halvljus jag har (då har jag haft bland de bättre i halogensammanhang som marknaden kunnat frambringa) på min motorcykel desto mindre syns mina blinkers = logik. Även om jag är rebell och kör med helljus konstant och värsta värsta mini led-blinkers som jag slimmat så tight som lagen tillåter i fram, 24cm mellan lysande ytor, med mina strålkastare som mäter 20cm i bredd så... precis inte ens ett falköga kommer att se när jag blinkar höger för omkörning.
Men men vi har alltså ett konstruktivt bländande, varför inte använda oss av det?
Min tanke var alltså att man skulle koppla körriktningsvisarna till helljuset och låta dem blinka i otakt, i sammanhanget buslätt att konstruera och så gott som de flesta fordon har en s.k. ljustuta och den får vi naturligtvis använda även med andra trafikanter i skottlinjen (dess huvudsakliga syfte).
Jag gjorde lite material, text/bilder/film, som förklarade tankegångarna, visade jämförelse mellan helljus och halvljus under acc. (såg i princip identiskt ut) samt filmklipp som visade hur lite körriktningsvisare faktiskt syntes vid en omkörning (spelades in på inhägnat område) och vad ett blinkande helljus gjorde för skillnad i visibilitet. Denna tid var det även mycket prat om nollvision och oskyddade trafikanter.
Detta material skickade jag till Transportstyrelsen, poängtera även bl.a. att om landets förare skulle få känslan av att använda körriktningsvisarna faktiskt spelade roll/syntes så skulle användandet troligtvis öka. Fick till svar ganska snabbt att detta skickats vidare till deras experter på området och fick sedan ett svar därifrån. De sågade förvisso inte idén men kontentan var att det enda ljus som fick blinka var just körriktningsvisarna och larmutrustning/utryckningsfordon med hänvisning till diverse paragrafer.
Inte lång tid efter detta dök det upp bilar med dimstrålkastare som tänds upp vid sväng och häromåret slog daytime running lights igenom på allvar samt stopplyktor som blinkar vid panikinbromsning. Tror ni någon myndighet likt Transportstyrelsen arbetat fram detta? Naturligtvis inte, de orkar inte engagera sig utan väntar på att tillverkarna kläcker idéerna och lägger ner och tid och pengar för att få det godkänt.