Hells Angels & Bandidos

Status
Ej öppen för fler svar.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
När man inte trodde tråden kunde bli mycket dummare, slog den alla rekord hittils..

Stefan M

Have fun!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000RR & KTM 400EXC
"hur trevliga som helst", "verkar vara schyssta grabbar", "de ser ju snälla ut" osv.

Men hallå! Det är väl klart att kriminella personer inte går omkring och ser argsinta ut i normalfallet, inte heller är de konstant otrevliga mot sin omgivning.

Dock kvarstår fakta: Dessa gäng står för en icke oväsentlig andel av den organiserade brottsligheten. Man har en "affärsidé" som går ut på att använda misshandel, hot om våld, mord osv som verktyg. Man använder samma medel för skaffa sig konkurrensfördelar i de fall man driver företag.

Så till de som påstår att alla i gängen inte är kriminella. Självklart är inte alla gängmedlemmar dömda för brott (och då pratar jag inte om fortkörning), men är det någon som på allvar tror att det finns människor som blir medlemmar utan att behöva bevisa lojalitet, och att den kan bevisas utan att det "kostar" något? Även om så vore fallet, naturligtvis VÄLJER man inte att vara med i HA om man inte delar organisationens värderingar, dvs man tycker att hot, våld och mord osv är ok.

Själv förstår jag inte hur man överhuvudtaget är intresserad av att ha med dessa att göra, varken privat eller professionellt. Maffia har i alla tider arbetat med tjänster/gentjänster, du behöver något och nästa gång är det du som "tvingas" begå en kriminell handling, exempelvis gömma en efterspanad person i ditt hem. Du är därefter helt utlämnad till dem, du kan ju knappast gå till polisen längre.

Vad gäller den professionella delen, hur kan man vilja köpa något från ett HA-företag? Det innebär ju i praktiken att alla möjligheter att få rätt försvinner. Om du vägrar betala HA-byggfirman för att taket de reparerade läcker, vad händer då? Så fort du inte tycker som de, vem får rätt då?

Hela affärsidén bygger på rädsla och där är varumärket HA viktigt. Exempel på detta är när maffia-italienare kom till USA i början på 1900-talet. De var inte framgångsrika alls, ty det var ingen som hört talas om Sicilien och maffian där, och såg det därför inte som ett hot. Så näringsidkarna betalade inte för beskydd utan anmälde till polisen istället, som i sin tur gav italienarna spö och burade in dem. De enda som metoden funkade på var deras egna fattiga landsmän, men det gav inte mycket pengar. Tyvärr klantade politikerna till det genom att införa spritförbud, vilket blev grogrunden för maffiauppbyggnaden i USA. De kunde nämligen erbjuda något som folk ville ha, nämligen spriten....(i Sverige gjordes en liknande grej i mindre format då skatten på cigaretter nådde skyhöga nivåer).

/stefan m

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Morsans Hornet -06
Neutral skrev:
När jag åkte norr om Gävle på E4:an förra veckan så kom jag ifatt en kö och det hände liksom inget så jag började köra om. Det gick fint att ta sig fram så jag fattade inte varför inte fler körde om men först låg en ensam HA kille och tuffade på i 110 med sin HD. Jag kan inte tolka det på något annat sätt än att de närmast bakom inte vågade köra om honom och därmed byggde en rejäl kö.
Vad gjorde du då? Brände om honom på bakhjulet hoppas jag :yoparty

Det verkar förövrigt vara skrämmande många HA/Bandidos-sympatisörer här på Sporthoj...

Kostet78

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2004
Hoj
Gixxer 750 K7
Nicke skrev:
En vild gissning: du går fortfarande på universitet/högskola? Då är allt väldigt enkelt i sinnevärlden. Det du beskriver är känt och många är medvetna om det men trots det kan det uppstå motsättningar etc. Att tro att HA m.fl. skulle vara särskilt bra på ledarskap genom hot om våld etc. är rätt naivt. Hur kan du veta att t.ex. HA fungerar bra?

Nope...har inte gått högskola/universitet..... Jag har jobbat på två olika företag i sammanlagt 8år och arbetar fortfarande.

Första företaget var ett privatägt med ca 15anställda.Där hade vi en bra chef.... levde om som bara den men det funkade bra! Vi jobbade effektivt och företaget tjänade pengar!! Alla anställda visste vad som gällde.... och vad som krävdes av en. Inget märkvärdigt men Ett Bra Ledarskap!

På företaget jag är idag är vi 30 anställda. Här har vi tyvärr chefer som inte har ett hum om ledarskap.....och man ser tydlig skillnad i effektivitet....och stämning bland oss anställda! och detta är helt och hållet chefernas okunskap inom Ledarskap som är orsaken. Och tyvärr ser det precis likadant ut på många andra företag.

De är uppenbart att HA fungerar bra!!
Tänk efter...en stor (kriminell!?)verksamhet med flera hundra medlemmar....Varför läser vi tex inte om dem i tidningarna stup i kvarten?! Utpressning, hot, våld etc.....men massmedia och resten av samhället får sällan höra om det!! De sköter sin verksamhet diskret och snyggt... alla medlemmar vet vad som gäller och vad som krävs av dem...

Återigen... Jag försvarar inte deras verksamhet men Hells Angels är en verksamhet som fungerar mkt bra.. tack vara bra Ledarskap.

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Resonemanget angående HA/Bandidos här påminner om hur prostitutionsyrket framställs i filmen Pretty Woman.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Kostet78 skrev:
....

Återigen... Jag försvarar inte deras verksamhet men Hells Angels är en verksamhet som fungerar mkt bra.. tack vara bra Ledarskap.

Nej men för fasen. Du menar verkligen allvar?

Ta dig en funderare över konceptet med hangaround/prospect/member, deras respektive roller och vad det är för typ av ledarskap du indirekt förespråkar...

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Kostet78 skrev:
Det fungerar bra för att man blir expiderad om man inte utför sina "arbetsuppgifter".

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
valmers skrev:
Det fungerar bra för att man blir expiderad om man inte utför sina "arbetsuppgifter".

Nej, nej. Som alla goda ledare är de goda föredömen, engagerar sig i sina underlydande och ser till att inte glömma bort att ge positiv kritik såväl som negativ.....på ett sakligt sätt så klart.

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Kostet78 skrev:
Nope...har inte gått högskola/universitet..... Jag har jobbat på två olika företag i sammanlagt 8år och arbetar fortfarande.

Första företaget var ett privatägt med ca 15anställda.Där hade vi en bra chef.... levde om som bara den men det funkade bra! Vi jobbade effektivt och företaget tjänade pengar!! Alla anställda visste vad som gällde.... och vad som krävdes av en. Inget märkvärdigt men Ett Bra Ledarskap!

På företaget jag är idag är vi 30 anställda. Här har vi tyvärr chefer som inte har ett hum om ledarskap.....och man ser tydlig skillnad i effektivitet....och stämning bland oss anställda! och detta är helt och hållet chefernas okunskap inom Ledarskap som är orsaken. Och tyvärr ser det precis likadant ut på många andra företag.

De är uppenbart att HA fungerar bra!!
Tänk efter...en stor (kriminell!?)verksamhet med flera hundra medlemmar....Varför läser vi tex inte om dem i tidningarna stup i kvarten?! Utpressning, hot, våld etc.....men massmedia och resten av samhället får sällan höra om det!! De sköter sin verksamhet diskret och snyggt... alla medlemmar vet vad som gäller och vad som krävs av dem...

Får man lov att fråga varifrån du har fått denna kunskap om antalet medlemmar, hur verksamheten sköts, ledarskapet samt hur beslut fattas ?

Kostet78

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2004
Hoj
Gixxer 750 K7
badcat skrev:
Jag har oxå gått UGL-kurser...
Skillnaden är väl att en chef tillsätts av företagsledningen, presidenten i nåt av dom här gängen väljs av medlemmar som har "rösträtt", (troligtvis de mer ärrade herrarna). Sen är det ju en sak till.. en bra ledare låter ju processen ha sin gång med mindre styrning om det börjar braka iväg, medan dom här org. har ett mer handfast sätt att styra folk om man utrycker det så... Finns ju ett praktexempel i Tyskland 1936-45.. "Är du inte med oss, så är du emot oss"-stuket..

Missförstå mig inte, jag hajar hur du tänker(tror jag) :) , men det är ju så mycket mer oxå; fråga tjejerna på din arbetsplats, om det finns några, om vad dom skulle tycka om att bli kallade för "får" och i stort sett vara var mans egendom..totalt utan rättigheter.. Schyman sätter väl rödtjutet i halsen nu.. :tungan

Får nog säga att du cyklar den den här gången enl. min mening, men vaddå, man kan ju inte lyckas jämt heller!?.. :tummenupp

Det är klart..man kan inte införa deras metoder i vanliga företag.... Men du förstod vad jag menade....

Försvarsmakten....där har vi ett till exempel på Ledarskap som fungerar bra.

sir Urban

Inte riktigt som jag borde på nåt sätt
Gick med
16 May 2004
Hoj
R1 - 04 Raceversion
Kostet78 skrev:
Det är klart..man kan inte införa deras metoder i vanliga företag.... Men du förstod vad jag menade....

????

Grundat på ?

/Urban

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Kostet78 skrev:
...

Och du har gjort lumpen också? Eller du kanske tror att det vore trevligt att jobba som menig resten av livet?

Den svenska modellen är då inget att eftersträva. Eftersom det alltid ska vara någon längst ner i en en sån hackordning så skulle jag inte ens drömma om att jobba under dylika förhållanden.

Den militära ordning anser jag bara duga till just militära göromål

M-F

undercover
Gick med
5 Aug 2005
Hoj
Hemlig, tamigfan
Det är töntigt att inte kunna stå på egna ben.

Det är töntigt att behöva gömma sig i grupper med "farliga rykten".

Är man så misslyckad att man inte lyckas få positiv respekt någonstans i samhället, så kanske man nöjer sig med chansen att ingjuta rädsla, hos vissa.

henrikkrueger

Ego vs hård asfalt = 0-1
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Husaberg fs 650 -04 *såld* Yamaha WR 426 *såld* Yamaha YZ 125
Chrille skrev:
Och du har gjort lumpen också? Eller du kanske tror att det vore trevligt att jobba som menig resten av livet?

Den svenska modellen är då inget att eftersträva. Eftersom det alltid ska vara någon längst ner i en en sån hackordning så skulle jag inte ens drömma om att jobba under dylika förhållanden.

Efter att ha jobbat ett antal år i armén så anser jag att ledarskapet på låg nivå funkar rätt bra. Det ledarskap som en plutc eller kompc utöver gentemot sina underställda befäl skulle garanterat funka bra även i det civila. Men det ledarskap som används mot soldater skulle inte funka.
Och det ledarskap som används på högre nivå skulle garanterat skjuta vilket företag som helst i sank inom en vecka... :3freak

Men handlade inte den här tråden om HA och B från början?

:pannkyss på er alla...

Kostet78

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2004
Hoj
Gixxer 750 K7
Chrille skrev:

Ja jag har gjort lumpen....

Alla gjorde sitt bästa för att nå olika mål på effektivaste sätt....

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Kostet78 skrev:
Ja jag har gjort lumpen....

Alla gjorde sitt bästa för att nå olika mål på effektivaste sätt....

Perfekt upplägg för teamwork det där :rolleyes: :rofl

Att du kallar det för "bra" ledarskap är väl det jag hänger upp mig på.
Men visst, hade dessa gäng inte kört med sina metoder, hade de givetvis inte överlevt så länge som de gjort. I en kriminell värld fungerar det självklart inte med några mjukisfasoner, precis lika lite som det fungerar i ett krig.
Men att jämföra det med ledarskap i ett vanligt "svensson-företag" :rofl

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
M-F skrev:
Det är töntigt att inte kunna stå på egna ben.

Det är töntigt att behöva gömma sig i grupper med "farliga rykten".

Är man så misslyckad att man inte lyckas få positiv respekt någonstans i samhället, så kanske man nöjer sig med chansen att ingjuta rädsla, hos vissa.

Ungefär så.

En kul grej jag har börjat fundera över på senare tid är vilka som ansluter till den här typen av gäng och alla man känner till följer en och samma mall. Nu känner jag inte skitmånga men har haft en del koll på lite olika stjärnor och alla faller i exakt samma mall-

Klassiska "tuffa skitstöveln" under ungdomen. Killen som mobbar, slår folk på käften, super, stjäl osv. Helt enkelt killarna som går lite längre åt det fjortistuffa hållet. Den typen av muppar skapar sig en identitet som inte funkar för en vuxen människa i en vuxen värld men det är lätt att fastna i fasen mellan tonårsfjun och vuxen för länge och missa det tåget. Fjortisbrudar tycker det är fräckt med farliga killar och med lite yngre, beundrande kompisar så kan man inbilla sig att livet leker en bra bit över 25...

Sen händer det något. Var tog alla vägen? Var tog jag vägen? Vad kan jag? Vad har jag blivit? Alla jag umgåtts med ser ner på mig som en loser och jag är reducerad till en nolla i allas ögon. Jag kan ju inte gärna hävda mig genom att gå och slå folk på käften på linan på Volvo....

Den här typen av överåriga huliganer verkar gripa efter de här "MC-gängen" som ett sista halmstrå när det gäller att hålla liv vid den individ de är vana att vara och de flesta andra gäng är ju "ungdomsgäng"..

Anslut till en support-klubb vid 25års ålder och sona livstid för mord innan du är 30! Eller varför iten mogna snabbt och få västen vid 20 års ålder och överdosa dig till nästa värld innan kompisarna är färdiga på högskolan.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM