Help!...Yamaha TT 600 eller Honda XR 600?

The Doc

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Malmö
Hoj
En röd halvsnabb sak
Har funderat ett tag här nu och slutligen bestämt mig för att åka lite offe.

De hojar som jag främst är sugen på är Yamaha TT och Honda XR....600 cc...någonting kring -99 till -01 årsmodell.

Behöver lite hjälp med vilken hoj som är "bäst" både då det gäller kvalité och prestanda. Priset får ligga kring 25-30 lök.

Vore gött med lite tips så man inte köper den där berömda grisen i säcken... :huvet
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
The Doc skrev:
Har funderat ett tag här nu och slutligen bestämt mig för att åka lite offe.

De hojar som jag främst är sugen på är Yamaha TT och Honda XR....600 cc...någonting kring -99 till -01 årsmodell.

Behöver lite hjälp med vilken hoj som är "bäst" både då det gäller kvalité och prestanda. Priset får ligga kring 25-30 lök.

Vore gött med lite tips så man inte köper den där berömda grisen i säcken... :huvet
Kvalitetsmässigt så är det nog ganska jämt skägg.

Bägge är konstruktioner med rötter från tidigt 80 tal,sedan förfinade under årens lopp.

Mest drag vet jag inte då jag bara kört TT/TTR och XR650R

Alla kommer ropa XR600 vilket säkert är ett bra val ,om du hittar någon som är i fint skick och inte kostar skjortan.

Sen finns det ca 200 trådar med denna frågan innan.

Sök på tex xr600 :)
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
fråga boost2 han verka kunna få knuff på båda modellerna. men sen säger vissa att man sitter konstigt på tt men jag har bara provat xr600.
kan bara rekomendera :tummenupp
 

Boost 2

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2004
Ort
kramfos
Hoj
Xr650 sm turbo
The Doc skrev:
Har funderat ett tag här nu och slutligen bestämt mig för att åka lite offe.

De hojar som jag främst är sugen på är Yamaha TT och Honda XR....600 cc...någonting kring -99 till -01 årsmodell.

Behöver lite hjälp med vilken hoj som är "bäst" både då det gäller kvalité och prestanda. Priset får ligga kring 25-30 lök.

Vore gött med lite tips så man inte köper den där berömda grisen i säcken... :huvet
TT /xr hmmmm. Ex samma pullver/drag med samma utgånsläge. Dvs standard och slipon o inbestyckad rätt. Nån kuse/ nm mer i tt 600an Trevligare bottendrag i tt. Vad gäller ram/fjädring så har ju tt oslagbar fjädring tack vare öööörlins bak!! framm likvärdig dock uppside på tt (inte någe bättre på en sån maskin) ramen på tt håller bättre, kan spricka lite här o där på xr inte så farligt bara att svetsa. De här låter ju som xren är slagen på fingrarna, Men tokkörningsmässigt/tävling så är det svårt att slå en xr 600 oslagbar balance i xr. Oj va besvärligt det blev köp den som ser bäst ut :)
 

Jonasen

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Höganäs
Hoj
KTM 640 SuperMoto -03
Kan bara säga att jag hade en ttr600 sm 98 den var skön att köra men det var allt jag kunde göra, gick inte och leka med den alls på ngt vettigt vis.
sålde den direkt när jag testat en annan cykel (ktm 640)
Då kändes min som en moped :gnissla
Om du verkligen vill ha en motard att köra på bakhjulet osv så köp inte en tt
det är mitt råd

ps har testat en xr 600 -90 som inte var motard och den kändes mycket roligare
 

HenRRik

Eurodragster.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
CBR 945RR POS SilverTejpSpecial -92 Och en XR600R från japan -91
jag har haft båda! skulle jag köpt en av dom igen, hade jag köpt TT:n! Du får mer hoj för pengarna, hondan står så högt i pris. Jag har en XR600 -87 o har haft en TTR600 -01. ttn är skönare, bättre stånk, ser modernare ut osv osv. dom går som en påse nötter std, men med slipon o öppnad luftburk o ett dynojetkit så vaknar dom!

o visst går den att leka med!! det går att slanga hela lådan igenom med dom, svår att få upp i fart över 70 blås bara om man sitter vanligt.

ingen som vill köpa en xr600 -87 i delar förresten?
 

Boost 2

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2004
Ort
kramfos
Hoj
Xr650 sm turbo
HenRRik skrev:
jag har haft båda! skulle jag köpt en av dom igen, hade jag köpt TT:n! Du får mer hoj för pengarna, hondan står så högt i pris. Jag har en XR600 -87 o har haft en TTR600 -01. ttn är skönare, bättre stånk, ser modernare ut osv osv. dom går som en påse nötter std, men med slipon o öppnad luftburk o ett dynojetkit så vaknar dom!

o visst går den att leka med!! det går att slanga hela lådan igenom med dom, svår att få upp i fart över 70 blås bara om man sitter vanligt.

ingen som vill köpa en xr600 -87 i delar förresten?
Måste hålla med här att det är en störtskön weeelimaskin (TT) tror inte det går att slå runt med en tt ,stenlångt balanceläge! men utan inbestyckning är den svår att ens få upp.
 

HenRRik

Eurodragster.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
CBR 945RR POS SilverTejpSpecial -92 Och en XR600R från japan -91
Boost 2 skrev:
Måste hålla med här att det är en störtskön weeelimaskin (TT) tror inte det går att slå runt med en tt ,stenlångt balanceläge! men utan inbestyckning är den svår att ens få upp.



nä, original går dom skit! Go motorbroms och snäll effektkurva gör den skitfin att wheeeeeela med!! fan, börjar sakna den nu!!
 

The Doc

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Malmö
Hoj
En röd halvsnabb sak
HenRRik skrev:
jag har haft båda! skulle jag köpt en av dom igen, hade jag köpt TT:n! Du får mer hoj för pengarna, hondan står så högt i pris. Jag har en XR600 -87 o har haft en TTR600 -01. ttn är skönare, bättre stånk, ser modernare ut osv osv. dom går som en påse nötter std, men med slipon o öppnad luftburk o ett dynojetkit så vaknar dom!

o visst går den att leka med!! det går att slanga hela lådan igenom med dom, svår att få upp i fart över 70 blås bara om man sitter vanligt.

ingen som vill köpa en xr600 -87 i delar förresten?

Håller med där...TT verkar grym.

Hmm...har en -99 TT på gång för 29 lök. Enligt säljaren så har den 390 mil på nacken??? För mig låter det lite som att mätaren är bankad med tanke på att den har 6 år på nacken. Kanske ska skumma igenom historiken på Svensk Bilprovning... :fatta!. Med lite tur och skicklighet kanske man kan skrämma ner säljaren på 25 lök. Vad är vettigt pris egentligen???

Okidoki...lite trimtips är alltid najs. :kär . Vad gör de där dynojetkitet och vad kostar det?
 

HenRRik

Eurodragster.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
CBR 945RR POS SilverTejpSpecial -92 Och en XR600R från japan -91
The Doc skrev:
Håller med där...TT verkar grym.

Hmm...har en -99 TT på gång för 29 lök. Enligt säljaren så har den 390 mil på nacken??? För mig låter det lite som att mätaren är bankad med tanke på att den har 6 år på nacken. Kanske ska skumma igenom historiken på Svensk Bilprovning... :fatta!. Med lite tur och skicklighet kanske man kan skrämma ner säljaren på 25 lök. Vad är vettigt pris egentligen???

Okidoki...lite trimtips är alltid najs. :kär . Vad gör de där dynojetkitet och vad kostar det?




skit i hur långt den har gått, funkar den o låter ok, så är den det! dom är näst intill odödliga! Min var en -01 o hade gått ca 900mil. sålde den för en månad sen för 38K. fint skick osv.

dynokitet jag o polaren har/hade är till en äldre TT, man byter bara nålen i vacumfuggen till en rejält spetsigare! sen går den som ett sviskon. kitet är svinigt dyrt, man får en nål, ett borr o 2 dekaler för 800 pix :skrämd

men det hjälper!
 

Boost 2

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2004
Ort
kramfos
Hoj
Xr650 sm turbo
HenRRik skrev:
skit i hur långt den har gått, funkar den o låter ok, så är den det! dom är näst intill odödliga! Min var en -01 o hade gått ca 900mil. sålde den för en månad sen för 38K. fint skick osv.

dynokitet jag o polaren har/hade är till en äldre TT, man byter bara nålen i vacumfuggen till en rejält spetsigare! sen går den som ett sviskon. kitet är svinigt dyrt, man får en nål, ett borr o 2 dekaler för 800 pix :skrämd

men det hjälper!
Du vet händelsevis inte måttet på borren? Borrades det befintliga hålet upp i trotteln eller borrades ett helt nytt?
 

LeZZe

http://www.lezzeracing.tk/
Gick med
2 Aug 2003
Ort
västerås
Hoj
Yamaha 450 SM / YZ 250F
The Doc skrev:
Har funderat ett tag här nu och slutligen bestämt mig för att åka lite offe.

De hojar som jag främst är sugen på är Yamaha TT och Honda XR....600 cc...någonting kring -99 till -01 årsmodell.

Behöver lite hjälp med vilken hoj som är "bäst" både då det gäller kvalité och prestanda. Priset får ligga kring 25-30 lök.

Vore gött med lite tips så man inte köper den där berömda grisen i säcken... :huvet

lägger min röst på TTn
 

HenRRik

Eurodragster.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
CBR 945RR POS SilverTejpSpecial -92 Och en XR600R från japan -91
Boost 2 skrev:
Du vet händelsevis inte måttet på borren? Borrades det befintliga hålet upp i trotteln eller borrades ett helt nytt?




kitet är till äldre tt / Xt o hålet är redan större på tt:n jag hade. så dit me nålen o resten i soporna.

det blev bättre =)

polaren körde sin i dyno, med rakt-genom avgas o snorkeln i burken borta så gick den magert i botten o mellan. det reder dynokitet upp. i fullrus gick den lagom!
 

The Doc

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Malmö
Hoj
En röd halvsnabb sak
Öhhh...nu när ni snackar så gott här så blir man sjukt sugen på att köpa juuue.....

De här trimkitet...är det nån större risk för nåt motorras? Hur kul är det att bränna kolven det första man gör menar jag... :7peta
 

HenRRik

Eurodragster.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
CBR 945RR POS SilverTejpSpecial -92 Och en XR600R från japan -91
The Doc skrev:
Öhhh...nu när ni snackar så gott här så blir man sjukt sugen på att köpa juuue.....

De här trimkitet...är det nån större risk för nåt motorras? Hur kul är det att bränna kolven det första man gör menar jag... :7peta



det är knappt att räkna som trimkit, öppet avgas o fri luftrenare..

ska vi snacka faror så är det isf värre att köra utan dynojetkitet, då går den lite magert.


det är så löjligt litet effekturtag i dessa motorerna, så det är ingen som helst risk.





vill man sen ha lite till så ska man fixa en högkompkolv, det ska tydligen göra susen på riktigt! det är väldigt låg komp i dom std. men då börjar man ju stressa lager osv..
 

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Östersund
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
Har TTR som just nu genomgår burkmoddningsfas och allmän utprovning. Nöjd med hojjen förutom att jag endast har origskiva fram än så länge. Finns bild i min profil för den som är nyfiken. Men underbar fjädring är det på den, med nyrenoverad gaffel o Öhlins bak. :tummenupp Lång serviceintervall oxå för den delen. Det där med uiiila överlåter jag åt andra att bedömma, då undertecknad suger på hjulning.
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
HenRRik skrev:
det är knappt att räkna som trimkit, öppet avgas o fri luftrenare..

ska vi snacka faror så är det isf värre att köra utan dynojetkitet, då går den lite magert.

det är så löjligt litet effekturtag i dessa motorerna, så det är ingen som helst risk.

vill man sen ha lite till så ska man fixa en högkompkolv, det ska tydligen göra susen på riktigt! det är väldigt låg komp i dom std. men då börjar man ju stressa lager osv..

Man skall passa sig för att inte stycka om:mattias

Jag har hört om ett (1) fall där högkompkolven orsakt ras.

Men då skall man i ärlighetens namn också fråga hur bra är det att skyffla i en komphöjning i en motor med 10-15 år gammla och med säkerhet hårt körda lager.

Dom har ovanligt lågt komp,enl våran stånka-guru Boost 2 så skall TT inte ens behövas kompsänkas vid turbomontage.
 
Last edited:

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
An3Azz skrev:
Har TTR som just nu genomgår burkmoddningsfas och allmän utprovning. Nöjd med hojjen förutom att jag endast har origskiva fram än så länge. Finns bild i min profil för den som är nyfiken. Men underbar fjädring är det på den, med nyrenoverad gaffel o Öhlins bak. :tummenupp Lång serviceintervall oxå för den delen. Det där med uiiila överlåter jag åt andra att bedömma, då undertecknad suger på hjulning.

Dom går utmärkt att köra bakhjul med :mattias
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top