Helsystem av?

SuckaRobbe

Tattare
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Åland
Hoj
R1
Jobbar som däcksmontör här på Åland. Firman jag jobbar på har ej hjälpmedel till att lyfta upp motorcyklar.

Är oftast jag som byter eftersom jag kör hoj själv. Men hamnar alltid på att ta dom med vanlig garagedomkraft på lämpligt ställe.

Å nu har mitt helsystem gått av ungefär där jag lyfter upp den. Även en spricka i underkåpan också.

Så är det möjligt att det kan börja spricka i avgassystemet bara för att man lyfter på det? Jag undrar därför att chefens kommentar ungefär var att det där ska väl jag veta. Tror inte han kommer att betala för lagningen eftersom jag jobbar där. Vad e mina rättigheter?
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Men om det är du som har lyft din hoj så får du väl bita i det sura äpplet, va? Eller har jag missat nåt?
 

pontus_n

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2007
Ort
Jönköping
Hoj
Suzuki GSX-R 600 K1
Vet inte exakt hur det ligger till ifall skador orsakas, så ursäkta ifall jag är lite offtopic... men kan man verkligen lyfta en hoj i avgassystemet? Jag skulle inte vilja lägga hojens vikt på bultarna som håller grenröret.
 

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Men om det är du som har lyft din hoj så får du väl bita i det sura äpplet, va? Eller har jag missat nåt?

Verkar vara en grymt seriös firma som inte kan fixa nån form mc-lyft. Och kan inte heller fatta varför din chef ska vara ansvarig för din bajk när du byter däck.
 

SuckaRobbe

Tattare
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Åland
Hoj
R1
Jo givetvis. Men när vi gör så på alla som e in. Om en kund kommer in å det går sönder lär ju någon försäkring ta hand om det!? Betalade för däcket cash med kvitto å allt.

Men du menar om någon annan på firman skulle ha gjort det så skulle det va annorlunda?
 

Tommy-L

Allt e relativt
Gick med
19 May 2004
Ort
S-tälje
Hoj
Ktm 950 SM SvarT!
Vet inte exakt hur det ligger till ifall skador orsakas, så ursäkta ifall jag är lite offtopic... men kan man verkligen lyfta en hoj i avgassystemet? Jag skulle inte vilja lägga hojens vikt på bultarna som håller grenröret.

det går men skulle själv aldrig göra det. förmycket vikt på systemet tror jag.
 

SuckaRobbe

Tattare
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Åland
Hoj
R1
Verkar vara en grymt seriös firma som inte kan fixa nån form mc-lyft. Och kan inte heller fatta varför din chef ska vara ansvarig för din bajk när du byter däck.

Så länge jag betalar för mig e jag väl lika mycket kund.

Om du jobbar i lagret på ett ställe som säljer tv:n å du lastar upp din egen tv på firmabilen för att köra den hem å du tappar den i misstag. Tänker du forfarande betala den och en tv till?
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Hur svårt är det att skaffa två depåstöd... max 1500 spänn
Man lyfter inte med garagedomkraft i avgassystemet!


Men det hjälper kanske inte dig nu man inte fan ska chefen betala för att du haft sönder din hoj
 

Affe_R1

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM EXC-F 350 Sixdays, Triumph Street Triple 765 RS
Men herregud !!
Man lämnar väl in hojen på en däckverkstad för att det ska bli ordentligt gjort, med rätt grejer. Hade jag sett en gummiverkstad hissa upp min hoj i avgassystemet så hade jag kapat knäskålarna på dom !! :fakta

Sen att du har hoj spelar ju tydligen ingen roll om du inte ens kan tänka så långt att man inte ska lyfta i avgassystemet....


Angående ersättning.
Om det hade varit en kund så skulle avgassystemet ersättas med ett nytt, men i ditt fall så tycker jag att du kan stå för din egen klantighet!

DU skulle
* Nekat till jobbet eftersom du helt klart saknar kompetens
* Klargjort att du helt saknar kompetens, har en idiotisk lösning på att hissa hojen, samt att du står för eventuella skador som uppkommer på hojen.
* Sett till att chefen köpte hem lämpliga depåstöd/utrustning, samt att han skickar dig/er på en kurs om hur man SKA göra
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Hur lyckas du balansera hojen om du har en domkraft under avgassystemet? :va Jag tar loss hjulen själv å tar med till däckskrängarn, just för att slippa klantskallar som har sönder grejerna :fakta
 

Sledneck

Fa si på globbana
Gick med
28 May 2006
Ort
ADAK
Hoj
CBR 900 rr 99:a
Bra att just detta med lyft av hoj tas upp, lånar tråden lite och ställer denna fråga:
Finns det någon med nån bra lösning på att lyfta hojen baktill?:confused: Jag har tyvärr inte heller tillgång till mc lyft...och har nyss beställt ett nytt bakdäck.
Nån som gjort nån "specialare" och kanske fotat hela tillvägagångsättet?
Om det riktigt kniper så kan jag låna mig en mc lyft.
 

Dark_Messenger

Guest
Bra att just detta med lyft av hoj tas upp, lånar tråden lite och ställer denna fråga:
Finns det någon med nån bra lösning på att lyfta hojen baktill?:confused: Jag har tyvärr inte heller tillgång till mc lyft...och har nyss beställt ett nytt bakdäck.
Nån som gjort nån "specialare" och kanske fotat hela tillvägagångsättet?
Om det riktigt kniper så kan jag låna mig en mc lyft.

Depåstöd är ju det givna svaret. I nödfall kan du hänga upp hojen i taket med hjälp av spännband eller dylikt. Säkra framhjulet bara så inte hojen viker sig.
 

raiderpatz

homoside in presinkti
Gick med
1 Feb 2006
Ort
sumpen
Hoj
äss
Bra att just detta med lyft av hoj tas upp, lånar tråden lite och ställer denna fråga:
Finns det någon med nån bra lösning på att lyfta hojen baktill?:confused: Jag har tyvärr inte heller tillgång till mc lyft...och har nyss beställt ett nytt bakdäck.
Nån som gjort nån "specialare" och kanske fotat hela tillvägagångsättet?
Om det riktigt kniper så kan jag låna mig en mc lyft.

I brist på depåstöd och öglor i taket fixade jag det med en garagedomkraft och två pallbockar. Oftast får man riva av magkåpan, så fästet till bakdämparen blir fri att lyfta i. Den brukar vara platt på undersidan, är man vaksam, behöver man bara hålla i hojen med en hand samtidigt man jackar upp den. Den tål, till skillnad från avgassystemet, hojens vikt. Sen håller man i hojen samtidigt som man petar in bockarna under svingen, en på vardera sida. Kläm inga bromsslangar eller andra ömtåliga detaljer. Släpp försiktigt ned hojen på bockarna, jacka upp domkraften så den nästan tar och knacka på bockarna så den är stadig, om inte, åtgärda. Preppa bockarna med små gummibitar så att dom inte repar svingen. Har du en medhjälpare är förfarandet i princip helt riskfritt.

Men som sagt, depåstöd är väl att föredra.
 

Mr Lang

Medlem
Gick med
10 Jan 2004
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki Bandit 1200 -02, Monark 1256

DU skulle
* Nekat till jobbet eftersom du helt klart saknar kompetens
* Klargjort att du helt saknar kompetens, har en idiotisk lösning på att hissa hojen, samt att du står för eventuella skador som uppkommer på hojen.
* Sett till att chefen köpte hem lämpliga depåstöd/utrustning, samt att han skickar dig/er på en kurs om hur man SKA göra

HAHAHA, så jävla roligt :D
 

HKÖ

HojKommandoÖst
Gick med
18 Jun 2006
Ort
Gävle
Hoj
Monster 900
Bra att just detta med lyft av hoj tas upp, lånar tråden lite och ställer denna fråga:
Finns det någon med nån bra lösning på att lyfta hojen baktill?:confused: Jag har tyvärr inte heller tillgång till mc lyft...och har nyss beställt ett nytt bakdäck.
Nån som gjort nån "specialare" och kanske fotat hela tillvägagångsättet?
Om det riktigt kniper så kan jag låna mig en mc lyft.


Svetsa ihop ditt eget depåstöd vettja, eller be nån du känner som kan hantera en svets.
Åk till en mekfirma eller verkstad och fråga om du får köpa ca 2m
20/20 alt 25/25mm fyrkantsrör svart, kostar i bästa fall en bullpåse.
Sen ett par skateboardhjul, det funkar finfint.
Totalt tar det ett par timmar med att kapa och måtta så det blir bra, perfekt pyssel en regning kväll.
Glöm inte att få till en bra "vinkel" så att inte hojen vill tippa av framåt

-Ritining?
-Äh, frihanda lite, måtta på en höft, två hopafälla å en aning, gnistergnister.
Häpp, klart!
Lacka i en frän färg så den ser dyr ut, dekaltrimma som avslutning
Fort billigt å bra!:tummenupp
 

SuckaRobbe

Tattare
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Åland
Hoj
R1
Men herregud !!
Man lämnar väl in hojen på en däckverkstad för att det ska bli ordentligt gjort, med rätt grejer. Hade jag sett en gummiverkstad hissa upp min hoj i avgassystemet så hade jag kapat knäskålarna på dom !! :fakta

Sen att du har hoj spelar ju tydligen ingen roll om du inte ens kan tänka så långt att man inte ska lyfta i avgassystemet....


Angående ersättning.
Om det hade varit en kund så skulle avgassystemet ersättas med ett nytt, men i ditt fall så tycker jag att du kan stå för din egen klantighet!

DU skulle
* Nekat till jobbet eftersom du helt klart saknar kompetens
* Klargjort att du helt saknar kompetens, har en idiotisk lösning på att hissa hojen, samt att du står för eventuella skador som uppkommer på hojen.
* Sett till att chefen köpte hem lämpliga depåstöd/utrustning, samt att han skickar dig/er på en kurs om hur man SKA göra


Har försökt få han att köpa depåstöd i 2 år. Givetvis fattar jag å att det inte e bra att lyfta där. Men har tänkt att om något händer lär jag väl få det betalt pga att han vägrar köpa in vettig utrustning. Fundera mera på om det var nån skillnad när jag är anställd där. Tänkte bara höra om någon visste innan jag säger åt han.

Sen om jag hamnar på att betala 10€ för att få det svetsat skiter jag i. Kan ju även tänkas att han köper in depåstöd till framtiden.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
jag jobbar också på däckfirma

dock så är det 80% lastbilar vi byter däck på


gör kanske 3-4 hojar om året som kommer in med hela hojen
lösa hjul kanske 10 st

så på dessa få vi har hela hojen inne, så använder vi truck & lyftband för att hissa fram / bak & skruva av.

---------------------

skulle min chef, säga att jag skulle göra på ett visst sätt på en kunds bil/mc & den går sönder, så står han självklart för skadorna.
men tar man in sin egen hoj & byter (dvs inte betalar för monteringen av däcket) så hade han defenetivt inte betalt ett skit
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top