helsystem - balancing pipes R1

kamoer

femhalva is the shit
Gick med
9 Sep 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
R1 med wattlänk och k-kam
Jag har ett dilemma med ett helsystem (4-2-1) som sitter monterat på min R1 -98.
Tittar man på effektkurvan i orginalskick är den exemplarisk (nåja effekten kunde ju varit högre) från 2000-10500 varv. Inga svackor.
Med helsystem och annat luftfilter monterat och om bestyckad i bänk så fås en svacka mellan 3-4000 varv.
Effekten ligger i princip helt plant mellan de varvtalen dvs ingen ökning (mao ett tapp i vridmoment).
Det vill jag råda bot på.

Akrapovic har helsystem med en 4-1 design av grenrör och jag vet att dessa fungerar bättre i detta avseende.
De har dessutom s.k balancing pipes mellan cylinder 1-2 samt 3-4.

Arrow har helsystem med 4-2-1 design som också har s.k balancing pipes mellan cylinder 1-2 samt 3-4.

Vad bidrar dessa balancing pipes till?
Ökat mottryck vid ett visst varvtal som gynnar effekten vid låga varvtal?
Ökad effekt i mellanregister?
Motverkar det toppeffekt? Gynnar det toppeffekt?

Det är lockande att uppskatta måtten från Arrow och Akrapovic och svetsa dit balancing pipes på mitt grenrör.
Är det olämpligt/bortkastat?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag har i generella termer redogjort för fördelarna med H-rör i en annan ganska färsk tråd här i Teknik& Mekhörnan. Jag blev dock mest missförstådd. Men du kan läsa mina försök till svar där.
När du har läst mina svar i den tråden inser du förhoppningsvis att jag anser att H-rör/balancing pipe är en lösning som adresserar till just de problem du beskriver.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?249292-2-2-2-1-eller-2-1-2-avgassystem-på-en-twin
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag har i generella termer redogjort för fördelarna med H-rör i en annan ganska färsk tråd här i Teknik& Mekhörnan. Jag blev dock mest missförstådd. Men du kan läsa mina försök till svar där.
När du har läst mina svar i den tråden inser du förhoppningsvis att jag anser att H-rör/balancing pipe är en lösning som adresserar till just de problem du beskriver.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?249292-2-2-2-1-eller-2-1-2-avgassystem-på-en-twin


Aha!

På 90-talet hde Yoshimura(?) en del system med "colaburkar", Super cans. Dessa satt på ett sånt mellanrör ni pratar om. Vet inte om det funkade eller inte. Är det lite samma idé?
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Aha!

På 90-talet hde Yoshimura(?) en del system med "colaburkar", Super cans. Dessa satt på ett sånt mellanrör ni pratar om. Vet inte om det funkade eller inte. Är det lite samma idé?

Har för mig att burkarna och H-rören var samma sak på deras system (burken ersatte H-rören). Tror tanken var att eventuella backpulser skulle gå in i dessa burkar istället och cirkulera runt för att jämnas ut (dämpas). Om det fungerade i praktiken har jag ingen aning om. :D
 

kamoer

femhalva is the shit
Gick med
9 Sep 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
R1 med wattlänk och k-kam
Jag har i generella termer redogjort för fördelarna med H-rör i en annan ganska färsk tråd här i Teknik& Mekhörnan. Jag blev dock mest missförstådd. Men du kan läsa mina försök till svar där.
När du har läst mina svar i den tråden inser du förhoppningsvis att jag anser att H-rör/balancing pipe är en lösning som adresserar till just de problem du beskriver.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?249292-2-2-2-1-eller-2-1-2-avgassystem-på-en-twin

Jag kollade ovan svar och det är troligen s.k backpuls som ställer till det. Man hör verkligen via insugsljudet att det är något som inte lirar i det nämnda varvtalsområdet.
Det nämns att fenomenet kan uppstå vid ca. halva det varvtal avgassystemet är avstämt för och min cykel peakar ju vid 10500. 3-4000 varv känns då aningen lågt för det felsymptomet.
Iofs ligger ju momenttoppen från ca 7500-9000rpm och då stämmer teorin med halva varvtalet bättre.
Kanske är något på spåren här:)
En flytt av balance-piporna upp resp ner längs grenröret - vad får det för konsekvenser?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Mitt råd är att ge fan i allt och leva med problemet.

Anledningen är att jag sett för många varianter av balanseringspipor som antingen inte gett ett dugg mer effekt och vissa som gett mindre. Att då pilla dit ett par utan att ha möjlighet att prova ut dem i bänk slutar allt för troligt med att du inte får ett dugg mer effekt. Det är vanligt med en dipp vid 4-6kRPM på moderna litersmotorer just pga destruktiva pulsfenomen i insug/avgas/kamtiming och även om man med rätt design kan minimera dem så måste man ha destruktiva pulserna någonstans och då är väl 4kRPM bättre än längre upp i registret där man verkligen åker.
 

kamoer

femhalva is the shit
Gick med
9 Sep 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
R1 med wattlänk och k-kam
Ändra kamtider?

Känns som om detta är att gå över ån efter vatten. Iofs har jag extra kamdrev som skulle kunna göras justerbara men timingen lär jag behöva hjälp med. Frågan är om det inte sabbar en del av det övriga registret också. Fixar du biffen?

Mitt råd är att ge fan i allt och leva med problemet.

Anledningen är att jag sett för många varianter av balanseringspipor som antingen inte gett ett dugg mer effekt och vissa som gett mindre. Att då pilla dit ett par utan att ha möjlighet att prova ut dem i bänk slutar allt för troligt med att du inte får ett dugg mer effekt. Det är vanligt med en dipp vid 4-6kRPM på moderna litersmotorer just pga destruktiva pulsfenomen i insug/avgas/kamtiming och även om man med rätt design kan minimera dem så måste man ha destruktiva pulserna någonstans och då är väl 4kRPM bättre än längre upp i registret där man verkligen åker.


Ge fan i allt och leva med problemet kommer jag nog inte göra, vad ska jag då grubbla på i vinter...
Ett möjligt uppslag kan vara att anpassa orginal exup-ventil att passa mot det nya/eftermarknadsgrenröret.
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Tror man behöver en bänk för att se resultatet direkt.
Visst fixar jag det, har pysslat med en GSX-R1100 (1300cc) med ett enormt dipp i mellanregistret.
Den fick jag backa insugskammen på för att få den att lira.
Förlorade ingenting i övrigt konstigt nog men fick i princip bort dippen med det.
Vad som sker med din motor är så klart omöjligt att säga men det kan räcka då det kan bli öppet rakt igenom hela systemet och flödet i fuggarna i princip stannar när backpulsen slår till...
Enkelt förklarat alltså...
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Ge fan i allt och leva med problemet kommer jag nog inte göra, vad ska jag då grubbla på i vinter...
Ett möjligt uppslag kan vara att anpassa orginal exup-ventil att passa mot det nya/eftermarknadsgrenröret.

Jag kan komma på många andra saker att klura på som ger mer effekt.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Innan du gör några förändringar tycker jag att du ska göra en bänkning med AFR-loggning. Dels för att se vad det är som händer, dels som referens innan du börjar ändra ngt.

Om jag inte minns fel så har ju din cykel CV-förgasare. Du skriver att problemen uppträder efter att du bytt luftfilter och avgas från original. Bara att byta luftfilter på CV-förgasare kan göra att motorn hamnar helt out of tune. I synnerhet om filter med bättre flöde monteras.
 

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Om du vill ha en jämn fin kurva speciellt 3500-5000 så sätt tillbaks orginal krökar med exup. Funkar ju skitfint! Har provat flera R1:eek:r 98-01 där det byts till helsystem med precis samma fenomen du beskriver. En kompis hade en med helsystem som tvekade runt 4000 så man nästan slog hakan i tanken. Jävlar va han la ner pengar på den.
 

kamoer

femhalva is the shit
Gick med
9 Sep 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
R1 med wattlänk och k-kam
Jag kan komma på många andra saker att klura på som ger mer effekt.
Trevligt - vad kan det vara? Hade ju tänkt gå "all in" med helsystem, portning, velocity stacks men vill börja med avgassidan.

Innan du gör några förändringar tycker jag att du ska göra en bänkning med AFR-loggning. Dels för att se vad det är som händer, dels som referens innan du börjar ändra ngt.
Det är på g, har initiala kurvor på detta.

En kompis hade en med helsystem som tvekade runt 4000 så man nästan slog hakan i tanken. Jävlar va han la ner pengar på den.
Jag känner igen det där från provturen jag tog innan jag lämnade den för bänkning/injustering.


Som kuriosa kan jag nämna att jag ägt cykeln sen 2001 och alltså åkt tio säsonger både gata och en hel del bana. I somras blev jag ordentligt frånåkt på rakan på mantorp av nyare litershojar och det var då det hela började...scheit
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag misstänker att du vill ha just din cykel och trimma vidare på den. Annars är ju standardtipset att tjacka nyare cykel :)

Eftersom du ändå inte skall tävla så är ju trimmningen i motorn fri. Då hade jag inte gjort ett dugg i helsystemet utan börjat inne i motorn.

Velocity stacks är överskattat du kan lika gärna skaffa bättre förgasare från början. En FCR brygga från EBAY är det absolut roligaste investeringen.

Därefter kommer en portning av toppen samt komphöjning. Eftersom du har hela vintern på dig så hade jag suttit på ebay och letat fram ett par häftigare kammar, de brukar vara billiga till äldre moppar.

Har du möjlighet att riva motorn så är det aldrig fel att titta över kolvringar (hur mycket olja drar den?) och uppgradera 2ans växel.
 

kamoer

femhalva is the shit
Gick med
9 Sep 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
R1 med wattlänk och k-kam
Jag misstänker att du vill ha just din cykel och trimma vidare på den. Annars är ju standardtipset att tjacka nyare cykel :)

Eftersom du ändå inte skall tävla så är ju trimmningen i motorn fri. Då hade jag inte gjort ett dugg i helsystemet utan börjat inne i motorn.

Velocity stacks är överskattat du kan lika gärna skaffa bättre förgasare från början. En FCR brygga från EBAY är det absolut roligaste investeringen.

Därefter kommer en portning av toppen samt komphöjning. Eftersom du har hela vintern på dig så hade jag suttit på ebay och letat fram ett par häftigare kammar, de brukar vara billiga till äldre moppar.

Har du möjlighet att riva motorn så är det aldrig fel att titta över kolvringar (hur mycket olja drar den?) och uppgradera 2ans växel.

Visst är det så att jag bestämt mig att behålla cykeln, annars är ju nyare cykel ett enklare val. Angående FCR-förgasare så ligger det nog utanför budget och de lär väl inte öka körbarheten på lågvarv om jag gissar lite- snarare tvärtom?

Men helt klart har här framkommit lite olika alternativ.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
FCR-gasare skulle jag nog säga är mer lättkörda än någon annan förgasare både på gata och på bana. Hittar du en uppsättning som är till R1:an och är bestyckade för den så skulle jag inte tveka en sekund. Det är som att köra en annan motorcykel om du jämför med CV-förgasare. Du får en helt annan känsla i gasen och en helt annan respons.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Vad är det du är ute efter och vad är budgeten? Är det körbarhet vid 4kRPM och små trottelöppningar så är ju mina tips långt ifrån optimala.
 

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Ort
Valley of the Sun
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
Vill du ha bättre knuff o 100hk mer än polarna så är svaret enkelt: Montera ett mcXpress turbokit! :)
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Om du ska trimma all in och ett set FCR fuggar ligger utanför budget bör du tänka om.
1000:- / hkr är ingen överdriven summa om du sugtrimmar.
Justera kammar bara för att se om dippen går att få bort är i så fall onödigt om du ska trimma mera sen.
Dippen går att få bort med lite pill och klur men ska göras när delarna du ska ha sitter på plats.

Mitt grundtips är högkompskolvar, portning med mirasäten och lite moddning förbränningsrum, kammar, FCR fuggar.
Sen börjar det likna något.

Sök delar på Ebay där du säkert kan hitta massor av delar begagnat.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top