kamoer
femhalva is the shit
Jag har ett dilemma med ett helsystem (4-2-1) som sitter monterat på min R1 -98.
Tittar man på effektkurvan i orginalskick är den exemplarisk (nåja effekten kunde ju varit högre) från 2000-10500 varv. Inga svackor.
Med helsystem och annat luftfilter monterat och om bestyckad i bänk så fås en svacka mellan 3-4000 varv.
Effekten ligger i princip helt plant mellan de varvtalen dvs ingen ökning (mao ett tapp i vridmoment).
Det vill jag råda bot på.
Akrapovic har helsystem med en 4-1 design av grenrör och jag vet att dessa fungerar bättre i detta avseende.
De har dessutom s.k balancing pipes mellan cylinder 1-2 samt 3-4.
Arrow har helsystem med 4-2-1 design som också har s.k balancing pipes mellan cylinder 1-2 samt 3-4.
Vad bidrar dessa balancing pipes till?
Ökat mottryck vid ett visst varvtal som gynnar effekten vid låga varvtal?
Ökad effekt i mellanregister?
Motverkar det toppeffekt? Gynnar det toppeffekt?
Det är lockande att uppskatta måtten från Arrow och Akrapovic och svetsa dit balancing pipes på mitt grenrör.
Är det olämpligt/bortkastat?
Tittar man på effektkurvan i orginalskick är den exemplarisk (nåja effekten kunde ju varit högre) från 2000-10500 varv. Inga svackor.
Med helsystem och annat luftfilter monterat och om bestyckad i bänk så fås en svacka mellan 3-4000 varv.
Effekten ligger i princip helt plant mellan de varvtalen dvs ingen ökning (mao ett tapp i vridmoment).
Det vill jag råda bot på.
Akrapovic har helsystem med en 4-1 design av grenrör och jag vet att dessa fungerar bättre i detta avseende.
De har dessutom s.k balancing pipes mellan cylinder 1-2 samt 3-4.
Arrow har helsystem med 4-2-1 design som också har s.k balancing pipes mellan cylinder 1-2 samt 3-4.
Vad bidrar dessa balancing pipes till?
Ökat mottryck vid ett visst varvtal som gynnar effekten vid låga varvtal?
Ökad effekt i mellanregister?
Motverkar det toppeffekt? Gynnar det toppeffekt?
Det är lockande att uppskatta måtten från Arrow och Akrapovic och svetsa dit balancing pipes på mitt grenrör.
Är det olämpligt/bortkastat?