Helsystem och besiktning?

Horn1

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2008
Hoj
Hornet 600, LS650
Hur funkar det med besiktning om man tagit bort katalysatorn och monterat helsystem? Antar att även om man skulle klara sig ljudmässigt mha db-killer etc så åker man dit på utsläppsvärden?:va

Enligt en besiktningsman jag frågade, kollar man inte avgasrening på hojar på besiktningen. Jag undrar just det samma när det gäller db-killer, någon som har fakta eller erfarenhet?

Har du en helfordonsgodkänd hoj, är det nog bäst att du besiktigar med originaldämpare.

När det gäller helfordons godkännande får man inte byta styre, backspeglar, fotpinnar osv men kollar de det på besiktningen?

Jag brukar ha grova problem på db tested.... Tror fan ingen hoj går igenom om dom inte vill. Dom kör ju in den där microfonen 1mm från utblåset tamefan...

Är hojen helfordonsgodkänd, så får man inte byta avgassysyem öht, såvida den inte är E märkt osv. Blir man stoppad så kan det bli böter och ny regbesiktning. 500 för ev icke godkänd ljudnivå. 680 kr för regbes. Gäller hojar från 01? tror jag.

Mitt härke går igenom varje gång. Och den låter verkligen som sjutton. Gammalt V&H som är helt slut skulle jag gissa.

Gick tom igenom med läckande bensinkran nu sist. Det rann från den:crash.

Gäller att få en bra gubbe bara:)

Det är dock inget som säger att det måste vara originaldelar, däremot måste det vara motsvarande original

Och utsläppsvärden mäts inte på hoj, än.
Japp, som jag skrev innan. Såvida dom inte är E-märkta. Hade en E-märkt Akrapovic på min bmw innan, med intyg osv. En E- märkt ska man ju kunna besiktiga med förutsatt att DBkillern är monterad. Men E märkta dämpare är ju inte sååååå roliga hehe

När det gäller helfordons godkännande får man inte byta styre, backspeglar, fotpinnar osv men kollar de det på besiktningen?

Har pratat med svensk bilprovning, även om cykeln är helfordonsgodkännd så är det enlig dem jag pratat med (någon som stått på mc-mässa samt personal på "min lokala station") helt ok att byta saker som styre, lite plast, blinkers, fotpinnar etc så länge man inte gör större förändringar. Det jag nu funderar på är om man rutinmässigt mäter utsläppsvärden vid mc-besiktning? Bara varit med om en och det var för fyra år sedan, kommer faan inte ihåg:huvet

Hösten 2011 besiktade jag min GSX-R 1000 2007 som har Yoshi helsystem med DB killern på utan anmärkning...
Visst besiktningskillen muttrade till två gånger när han tittade på ljuddämparen men släppte igenom den utan anmärkning.

Ja ibland har man tur:tummenupp. Kommer man in med en hoj som inte låter som fan, så kanske en del kan "glömma" att kolla så noga. Kunde watt värt en hundring som muta.

reg.besiktade en gång med slip-on, db-killer o en massa ull runt db-killern, funkade klockrent :tummenupp

Besiktigade i våras med ett two brotherssystem och db-killers i. Bilprovningen bryr sig inte om man klarar ljudkraven men polisen kan göra det enligt besiktningsmannen. Klarade ljudkraven precis med de db-killers jag hade i då.

många helsystem är typgodkända eller som det så fint heter "homologiserade". Då medföljer intyg och systemet är uppmärkt med e1 någonstans..

Besiktade min GSX-R 1000 k2 i avesta i måndags med mitt devil hihgpipe system på. dom kollade inga avgasvärden och sa inget heller om ljudnivån. Är väl helt beroende på vad man får för besiktningsman! :)

Jupp, dom mäter inga avgaser på bes så det är lugnt. Har du DB killer så tryck in dom annars kan det bli problem.

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back