Helt nytt däck ala 6 mil plus spik i

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Det funkar OFTAST att laga och om det skulle pysa ut luft så är det i regel ingen big deal förutom att man kan bli stående.

Om man anser att varje punktering är livshotande så ska man nog tänka på att däck kan tappa luften lagade eller ej.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Däckfirman jag brukar anlita när det gäller bilen vägrar konsekvent att laga mc-däck. Bildäck (inkl r-däck) lagar de utan något som helst förbehåll så länge skadan sitter i själva slitbanan. Något säger mig att det finns skäl till att man inte vill reparera mc-däck. Kanske är det så enkelt att det anses vara en för stor risk för liv och lem i händelse av att en lagning inte håller och att de inte vill ha det på sitt samvete. En mc har ju bara två hjul till skillnad från en bil. Konsekvenserna av en punktering på en bil blir ju sällan allvarliga om man inte har maximal otur att det sker under fel omständigheter. Har själv fått en bakhjulspunktering i ca 120 km/h i en fullpackad bil under en semesterresa och det lät mest illa, men bilen kändes stabil och fin tills jag stannat vid vägkanten. En motorcykel hade nog inte upplevts på samma sätt.

Är man ingen fackman eller expert på området är det nog bäst att följa de allmänna råd som finns i branschen. Vad de är kan jag inte svara på. Men det förefaller vara så att däckfirmor av något skäl inte gärna vill laga mc-däck.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Är man ingen fackman eller expert på området är det nog bäst att följa de allmänna råd som finns i branschen. Vad de är kan jag inte svara på. Men det förefaller vara så att däckfirmor av något skäl inte gärna vill laga mc-däck.

Därför bör man gå till en däckfirma med fackman eller expert på området!:tungan

Om man nu inte kan/vill laga själv!:)

Men tänk också, om du nu fått punktering en gång kan det faktiskt hända igen.:D ÄVEN med ett nytt däck!
Farligt!:lol

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...