Däckfirman jag brukar anlita när det gäller bilen vägrar konsekvent att laga mc-däck. Bildäck (inkl r-däck) lagar de utan något som helst förbehåll så länge skadan sitter i själva slitbanan. Något säger mig att det finns skäl till att man inte vill reparera mc-däck. Kanske är det så enkelt att det anses vara en för stor risk för liv och lem i händelse av att en lagning inte håller och att de inte vill ha det på sitt samvete. En mc har ju bara två hjul till skillnad från en bil. Konsekvenserna av en punktering på en bil blir ju sällan allvarliga om man inte har maximal otur att det sker under fel omständigheter. Har själv fått en bakhjulspunktering i ca 120 km/h i en fullpackad bil under en semesterresa och det lät mest illa, men bilen kändes stabil och fin tills jag stannat vid vägkanten. En motorcykel hade nog inte upplevts på samma sätt.
Är man ingen fackman eller expert på området är det nog bäst att följa de allmänna råd som finns i branschen. Vad de är kan jag inte svara på. Men det förefaller vara så att däckfirmor av något skäl inte gärna vill laga mc-däck.