Helt nytt däck ala 6 mil plus spik i

sportbike

Guest
Kan någon ge ett hållbart skäl till att kassera ett fullt ut repererbart däck?

Att tillverkarna friskriver sig ev stämningar genom att proklamera "Skrota"är ju fullt förklarligt.

Egna erfarenheter säger mig att en seriös gummiverkstad utan problem kan laga en spikpunka, om det inte är ett armeringsjärn som sitter i däcket.

En seriös fråga.
Jag har lagat många däck genom att plugga dessa inifrån.
Dock måste man ju göra hålet större med ett verktyg för att ge utrymme för pluggen.
Skadar man en eller flera trådar i corden så kan man ju inte upptäcka detta med blotta ögat.

Jag har slutat att plugga däck på sporthojar som gör i runda tal 300 km/h, därför att jag vill kunna sova gott om nätterna och inte ha en däckexplosion på mitt samvete.
Jag brukar rekommendera ett däckbyte, vad andra gör kan jag inte påverka.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Anledningen att man inte bör använda en korv/patch som permanent lagning är inte att skruven skulle ha skadat stommen utan att lagningen riskerar att börja läcka och då börjar det läcka i hög takt pga lagningens stora diameter. Det finns en anledning att ingen har lyckats få TüV märkning på ett reparationskit till MC. Tüv kräver att lagningen håller tätt upp till däckets hastighetsmärkning och det är uppenbarligen svårt i ett mcdäck där stommen är tunn och däcket flexar mycket....

Men då är det ju baserat på att det är ev klåpare som lagar eller?

En "svamp" som appliseras efter konstens alla regler, renslipad vulkbar insida och ett rensat vulkbart ingångshål är ju efter en svampinjektion som ett benbrott.. starkare än det var från början.

Är jag ute och seglar nu?? givetvis skall ju stommen vara hyffsat intakt.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Kan någon ge ett hållbart skäl till att kassera ett fullt ut repererbart däck?

Att tillverkarna friskriver sig ev stämningar genom att proklamera "Skrota"är ju fullt förklarligt.

Egna erfarenheter säger mig att en seriös gummiverkstad utan problem kan laga en spikpunka, om det inte är ett armeringsjärn som sitter i däcket.

En seriös fråga.

I ett slangdäck är det bara att stoppa i en ny slang och dra ut skruven. Där finns gott om tillverkare av punkareparation av bildäck som garanterar täthet upp till 320km/h men jag letar fortfarande efter någon som vågat köra sina mc-produkter genom certifieringarna. Varför de inte väljer att göra det får var och en tolka som de vill...
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Jag har lagat många däck genom att plugga dessa inifrån.
Dock måste man ju göra hålet större med ett verktyg för att ge utrymme för pluggen.
Skadar man en eller flera trådar i corden så kan man ju inte upptäcka detta med blotta ögat.

Jag har slutat att plugga däck på sporthojar som gör i runda tal 300 km/h, därför att jag vill kunna sova gott om nätterna och inte ha en däckexplosion på mitt samvete.
Jag brukar rekommendera ett däckbyte, vad andra gör kan jag inte påverka.

Jag fattar ju vad alla menar som säger byt, men finns det egentligen fakta som stödjer det?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Men då är det ju baserat på att det är ev klåpare som lagar eller?

En "svamp" som appliseras efter konstens alla regler, renslipad vulkbar insida och ett rensat vulkbart ingångshål är ju efter en svampinjektion som ett benbrott.. starkare än det var från början.

Är jag ute och seglar nu?? givetvis skall ju stommen vara hyffsat intakt.

Nej det är Tüv och liknande institut som har sina testingenjörer att montera lagningen i enlighet med monteringsanvisningen under överinseende av tillverkaren. Därefter körs däcket på en stor roterande rulle enl samma testnorm som för nya däck.

Uppenbarligen finns där mängder av bil och lastbilsprodukter som körs genom certifieringen men samma tillverkare som erbjuder mc-produkter har valt att inte certifiera dessa alls. Varför vet nog ingen utom fabrikanterna....
 
Last edited:

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Men om man nu bortser från dom rent juridiska/empatiska anledningarna som "Vi/jag vill engentligen men jag törs inte för jag har egentligen ingen aning om vad som egentligen kan hända och vi/jag är skiträdda" finns det någon egentlig fakta på att man tokdör om man lagar ett däck som man enligt mig kan?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Men om man nu bortser från dom rent juridiska/empatiska anledningarna som "Vi/jag vill engentligen men jag törs inte för jag har egentligen ingen aning om vad som egentligen kan hända och vi/jag är skiträdda" finns det någon egentlig fakta på att man tokdör om man lagar ett däck som man enligt mig kan?

Vad är det för typ av bevis du är ute efter? Där finns nog ganska ont om oberoende tester på området.

Reparation:
+ Finns ett flertal som provat och det har inte gått åt helvete
+ Finns produkter för ändamålet som uppenbarligen får säljas
- Rekommenderas inte av däckstillverkarna
- Finns inga repsatser som är certifierade för MC
- En eftervulkning kan aldrig bli lika stark som ett oskadat däck
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Vad är det för typ av bevis du är ute efter? Där finns nog ganska ont om oberoende tester på området.

Reparation:
+ Finns ett flertal som provat och det har inte gått åt helvete
+ Finns produkter för ändamålet som uppenbarligen får säljas
- Rekommenderas inte av däckstillverkarna
- Finns inga repsatser som är certifierade för MC
- En eftervulkning kan aldrig bli lika stark som ett oskadat däck



Du rekomenderar alltså att skrota TS däck för att ev rep ej är godkännt av tillverkaren eller att metoden inte är certifierad.

Och att ett bra "svampat" däck är svagare än ett opunkat behövs det nog en kallhänvisning på

Det jag frågade ursprungligen var ju fakta som stödjer punka/släng.

Jag är dryg jag vet.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Du rekomenderar alltså att skrota TS däck för att ev rep ej är godkännt av tillverkaren eller att metoden inte är certifierad.

Och att ett bra "svampat" däck är svagare än ett opunkat behövs det nog en kallhänvisning på

Det jag frågade ursprungligen var ju fakta som stödjer punka/släng.

Jag är dryg jag vet.

Fast nu sysslar du med negativ bevisföring. Bara för att där finns personer som inte dött av rökning är det inte en bra ide att röka.

Att en lagning blir svagare än en oskadad produkt är väl inte direkt svårt att förstå. Att limma fast en propp är garanterat svagare än att inte ha ett hål från början...

Och du rekommenderar att behålla däcket baserat på att där finns folk på internet vars lagningar inte har gått sönder?
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Fast nu sysslar du med negativ bevisföring. Bara för att där finns personer som inte dött av rökning är det inte en bra ide att röka.

Att en lagning blir svagare än en oskadad produkt är väl inte direkt svårt att förstå. Att limma fast en propp är garanterat svagare än att inte ha ett hål från början...

Och du rekommenderar att behålla däcket baserat på att där finns folk på internet vars lagningar inte har gått sönder?

Det limmas inget bara så vi är överens.

Resten går bara ut på om det verkligen finns fakta för alla släng på tippenivrare.

liknande med...Min hjälm fick ett hårt stenskott skall jag köpa en ny för 6000:-?

Hellre negativ bevisföring än ingen alls.

Och jag baserar min åsikt på det antal lagade däck jag kört på själv.
 
Last edited:

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Först snackas det om att stommen/korden i däcket ska ta skada, sen är det motbevisat av folk som pysslar med isracing med däck som de tillverkat själv med ca. 550 vässade skruvar/bultar monterat rakt igenom däcket inifrån på flera ställen runt hela däcket och nu är det snack om att själva "pluggningen" inte håller och kan pysa :S

Gör man en lagning med en "svamp" profil inifrån tätar det ännu bättre i högre farter på grund av centrifug effekten. Om däcket klarar av att täta mot fälgen utan att använda slang så klarar den av att täta detta också.


Om säljarna verkligen kan stå för detta med att om man får in en skruv/spik i däcket är det bara att kasta så varför inte erbjuda sina kunder en "däckförsäkring" på säg 100kr extra för ett däck så om ägaren råkar ut för detta så får han ett nytt däck bytt för säg 20% av vad däcket kostar. Då kan säljaren skriva upp mil tal på hojen eller mäta mönstret och har hojen kört ett antal mil eller däcket har slitits en viss mängd så gäller inte denna försäkring så folk inte ska komma tillbaks när däcket är slut och har själva tryck in en skruv/spik.
Annars kan de lika gärna sluta upp med att sprida myter för deras företags vinningssyfte.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Först snackas det om att stommen/korden i däcket ska ta skada, sen är det motbevisat av folk som pysslar med isracing med däck som de tillverkat själv med ca. 550 vässade skruvar/bultar monterat rakt igenom däcket inifrån på flera ställen runt hela däcket och nu är det snack om att själva "pluggningen" inte håller och kan pysa :S

Gör man en lagning med en "svamp" profil inifrån tätar det ännu bättre i högre farter på grund av centrifug effekten. Om däcket klarar av att täta mot fälgen utan att använda slang så klarar den av att täta detta också.

Suck....

Att det inte är en hälsokur att borra en massa hål i stommen är väl inget att debattera. Dock är det väl inte särskilt troligt att en spik skulle skada så mycket att det är ett problem. Men var ser du att någon skriver något om cordskador i tråden?

Men att en svamp skulle täta bättre med högre hastighet är årets sämsta påhitt. Centipetalkraften på pluggen är en fis i rymden jämfört med de andra krafterna inblandade. Problemet är alla krafter och deformation i gummit, hur väl du än blaskar på vulkmedel blir pluggen aldrig en homogen del av gummit utan riskerar att läcka. Större krafter aka högre hastighet ökar risken för läckage
Dunlop är den enda fabrikören som säger att det under vissa förutsättningar är okay med plugg och kappa men då med begränsningen att aldrig använda däcket över 120km/h. Vilken tur att du vet bättre!
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Suck....

Att det inte är en hälsokur att borra en massa hål i stommen är väl inget att debattera. Dock är det väl inte särskilt troligt att en spik skulle skada så mycket att det är ett problem. Men var ser du att någon skriver något om cordskador i tråden?

Men att en svamp skulle täta bättre med högre hastighet är årets sämsta påhitt. Centipetalkraften på pluggen är en fis i rymden jämfört med de andra krafterna inblandade. Problemet är alla krafter och deformation i gummit, hur väl du än blaskar på vulkmedel blir pluggen aldrig en homogen del av gummit utan riskerar att läcka. Större krafter aka högre hastighet ökar risken för läckage
Dunlop är den enda fabrikören som säger att det under vissa förutsättningar är okay med plugg och kappa men då med begränsningen att aldrig använda däcket över 120km/h. Vilken tur att du vet bättre!

Var mitt inlägg riktat mot dig? Så in med taggarna.
Tog upp detta med skador i stomen/corden för det har varit ett argument i andra trådar av (andra) varför däcket var kasst och kunde lika gärna slängas. Och nu när isracing blivit mer populärt och man insett att ett däck klarar detta kommer det ett annat påhitt om att det ska pysa.

Vilka krafter utsätts inte däcket av när man lutar hojen i en kruva? håller däcket tätt ändå mot fälgkanten, visst fan gör den det. Eller vilka krafter utsätts inte en däckventil när däcket åker i 300km/h, pyser den ut luft? inget som märks och du påstår att en lagning inte håller för att däcksäljarna påstår det och tillverkarna ej rekommenderar det för att säga ifrån sig all skyldighet vid en olycka.

En kedja kan gå av, skruvar lossna eller ja rättare sagt allt kan gå åt helvete och gör det inte det kan du bara ha otur och ramla olyckligt och dö på fläcken. Och gör du inte det kanske du får en istapp i huvudet en fin vinterdag. En risk man tar med att bara leva för hjälper inte ens att stanna hemma.

Sitter inte här och påstår att snubben ska testa heroin för hans alvedon inte hjälper som du verkar ta det.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Var mitt inlägg riktat mot dig? Så in med taggarna.
Tog upp detta med skador i stomen/corden för det har varit ett argument i andra trådar av (andra) varför däcket var kasst och kunde lika gärna slängas. Och nu när isracing blivit mer populärt och man insett att ett däck klarar detta kommer det ett annat påhitt om att det ska pysa.

Vilka krafter utsätts inte däcket av när man lutar hojen i en kruva? håller däcket tätt ändå mot fälgkanten, visst fan gör den det. Eller vilka krafter utsätts inte en däckventil när däcket åker i 300km/h, pyser den ut luft? inget som märks och du påstår att en lagning inte håller för att däcksäljarna påstår det och tillverkarna ej rekommenderar det för att säga ifrån sig all skyldighet vid en olycka.

En kedja kan gå av, skruvar lossna eller ja rättare sagt allt kan gå åt helvete och gör det inte det kan du bara ha otur och ramla olyckligt och dö på fläcken. Och gör du inte det kanske du får en istapp i huvudet en fin vinterdag. En risk man tar med att bara leva för hjälper inte ens att stanna hemma.

Sitter inte här och påstår att snubben ska testa heroin för hans alvedon inte hjälper som du verkar ta det.

Jag vet inte mot vem du riktade inlägget men då du kallade alla förespråkare för att inte reparera knarkare förutsatte jag att jag var inkluderad.

Allting kan hända men mitt mål är att när jag ligger längst ut i lecahavet med brutna ben så skall det bero på att jag körde över min förmåga och inte på att däcket exploderade, bromsvätskan kokte, eller något annat som gått att undvika med korrekt underhåll.

Ta fram fysikboken från gymnasiet och en miniräknare så inser du snart att dina kommentarer om ventiler och däcksidor helt saknar relevans. (som sidenote så är det ett problem att ventiler läcker i hög fart, därför kräver SVEMO att man har en o-ringtätad metall-ventilhatt)

Så bevisningen är att det finns ett antal personer vars däck inte exploderat och därmed är det en god ide?.
 

mencken

Laddtrycksberoende!
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Brok Prestorp
Hoj
Yamaha R1 Turbo -01 / KTM 690 SMC -09/ Fantic 303 Trial -87
Jag lagade mitt däck med en plugg bak på Yamahan igår, det har alla andra gånger jag gjort så fungerat alldeles utmärkt... Jag kan återkomma med ytterligare besked efter helgens åkturer! :)
 

Barris

Nordenpaketet!
Gick med
30 Sep 2006
Ort
Landskrona
Hoj
Kvaddad S1000rr och en Brapp brapp
Har kört med lagade däck ett antal ggr och det har aldrig varigt några problem.
Har även maxat hojen vid ett flertal tillfällen med dessa lagningar och dom har hållt utan några konstigheter och varigt tätta tills den dagen då däcken har blivigt nerslitna.
 

Tapper

Laxmacka?
Gick med
11 Feb 2009
Ort
Skogen
Hoj
sextresexor
Den största anledningen till varför verkstäder inte vill laga däck är för att dom inte vill ha ditt liv på sitt samvete.

Sen att jag har lagat mina egna däck med blandade resultat är en annan femma men jag skulle aldrig göra det åt en kund även om jag vet att lagningen kommer hålla.

Och till er som tror att "svamplagningen" är kung så finns det faktiskt dom som börjat läcka, (PÅ BILDÄCK) men mest beror det på slarv från han som lagat, som tex att solutionen inte fått torka ordentligt, slipat för djupt eller för dåligt, eller inte lagt på innerliner (Det gastäta skicktet som ligger på insidan utav däcket)

Och till er som är nyfikna så började pluggen utifrån läcka efter 2 dagar tills jag gjorde en "riktig" lagning innefrån som höll tills jag smällde hojen.
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Precis samma sak hände mig under otursveckan i juni. Först konstaterad lunginflammation, sen kamremsbrott och motorhaveri på enda bilen (mitt i ett bilbyte) och då givetvis fick jag punka bak på mitt nästan nya SportSmart :huvet :gråta
Fem pers i familjen och endast en oreggad CR500 motard som motoriserat transportsätt... :rolleyes:

Jag har tryckt i en korv utifrån (billigt lagningskit) och däcket tappar inget tryck och har hållit för höga farter. Jag kommer dock att byta däck inför nästa bankörning. Detta funkar bevisligen, sen får ni säga vad ni vill.

Punka.jpg Tranemo-295s.jpg
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top