tanken är INTE att man ska ställa av och på från dag till dag... och du blir arg och tycker det är fel när dom vill ha betalt för detta extra arbete..... troligen så kommer även denna möjlighet att ha av och påställningsbar försäkring med försvinna tack vare sådana som dig som utnyttjar detta till max och ej på ett sätt som det var tänkt......
bättre skaffa en motorcykel du har råd att försäkra.......
jag ser vad du skriver.... men 6-7 gånger om året är många gånger..... det vanliga är 2 gånger per år.
borträknat vintermånaderna så ställer du av och på din mc nästan en gång i månaden..... det är ofta.
och det är sant att försäkringsbolag kanske inte har avtals stöd för den nya avgiften. men dom tänkte väl att när dom gjorde försäkringen så skulle folk enkelt kunna ställa av sin mc på vintern när dom slutar köra och ställa på vid våren när det är dags att börja köra. dom trodde antagligen inte att det skulle komma någon/några som utnyttjade detta till max.. så att säga så trodde dom nog att folk skulle ha sunt förnuft i denna fråga. men sen kommer folk som ska nyttja allt dom kan till max, och det är klart då kommer det fler klausuler och krav och direktiv och regler med mera för folk då inte kan använda sitt sunda förnuft... och sedan efter det så gnäller folk på att försäkringar är dyra eller varför försäkringsbolag tar bort sina avställningsbara försäkringar eller vad det nu annars ska gnällas på....
handen på hjärtat, hade folk haft sunt förnuft och ej kört som vettvillingar bara för dom har en sporthoj mellan benen så hade det vart betydligt färre olyckor, hade folk ej utnyttjat allt till max bara för dom kan, osv osv.... tänk vilka låga och fina premier försäkringsbolagen haft......
men alltid kommer det någon/några som skall förstöra för andra..... att försäkringsbolagen gör som dom gör är inga andra än mc åkarna själva som sett till....
Jag kan ju tycka att försäkringarna är helt fel utformade och orättvisa. En behovsförsäkring
skulle införas. Så fort hojen rullar skulle det tas ut max taxa på den trafik, halv eller hel som man valt.
När den står still, kosta nästan ingenting, ev lite av en garageförsäkring. Först då hade en
försäkring varit rättvis. De som kör mycket betalar för detta, de som kör lite håller kostnaderna nere.
Inget konstigt egentligen då de som kör mer riskerar mer.
En transponder som håller koll på detta hade krävts. Science-fiction?
Problemet med ord som "ofta" och "brukligt" är att de inte är definierade. Hur ska jag kunna veta vad de avser är ofta eller sällan? Man måste definiera detta om det ska vara gällande i ett avtal. Det är väl ändå inte så svårt?
Jag förstår faktiskt inte vad problemet är med att utnyttja ett avtal man ingått med en annan juridisk person så att det till det maximala gagnar mig. Det är ju det som är poängen med avtalsvillkoren. De definierar hur man går till väga för att följa avtalet.
Att försäkringsbolagen räknar med någon slags "good-will" från sina kunder, om folk på gs eller sporthoj kör fortast eller att det är mitt fel att försäkringarna blir dyrare ser jag som ganska orelevant i den här tråden. Du vet varken hur/var och när jag kör min MC, och hur många gånger (om ens alls) jag någonsinn utnyttjat en MC-försäkring. Således tycker jag vi lämnar den delen av diskussionen till de vanliga "kasta-skit trådarna" här på SH.
Jag startade tråden för att reda ut om det är OK rent avtalsmässigt att göra så här. Om du vill kan vi låtsas att avtalet handlar om en hemförsäkring.
handlar om hemförsäkring??? ska du ställa på respektive ställa av ett hus eller lägenhet???.
tror det jag skrev inte gick fram riktigt angående det där med sunt förnuft med mera, men det gör inget. det är du som är olycklig på försäkringsbolag och inte jag. men om du kollar dina villkor så törs jag nästan lova att det står någonstans i någon klausul att dom förbehåller sig rätten att ändra villkoren under avtalstiden..
och det där du skrev med att kasta skit. inte alls min mening att du ska tolka det så. bara försöker förklara att sunt förnuft kanske borde råda istället för att nyttja till max tills det kommer lagar/paragrafer/krav/what ever som gör det totalt omöjligt att som i t.ex detta fall ha en försäkring som är av och på ställningsbar. kan även skriva puss och kram så du ej känner dig ledsen och tror jag kastat skit på dig.
använd saker och ting som det var tänkt så uppstår sällan problem. missbruka saker och ting så kommer det direkt restriktioner på ett eller annat sätt. det borde vem som hellst kunna räkna ut
All right, men jag har noterat vad du tycker och tackar dig för din input.
Jag har som sagt lite trådar ute bland konsumentrådgivare och via SMC:s juridiska rådgivning. Vi får se om de kommer fram till samma sak som du, att jag missbrukar avtalet och att jag saknar sunt förnuft. Tills jag fått ett svar från någon sakkunnig i avtalsrätt och/eller annat relevant område så fortsätter jag att vara frågande till IF skadeförsäkrings agerande!
jag ser vad du skriver.... men 6-7 gånger om året är många gånger..... det vanliga är 2 gånger per år.
borträknat vintermånaderna så ställer du av och på din mc nästan en gång i månaden..... det är ofta.
och det är sant att försäkringsbolag kanske inte har avtals stöd för den nya avgiften. men dom tänkte väl att när dom gjorde försäkringen så skulle folk enkelt kunna ställa av sin mc på vintern när dom slutar köra och ställa på vid våren när det är dags att börja köra. dom trodde antagligen inte att det skulle komma någon/några som utnyttjade detta till max.. så att säga så trodde dom nog att folk skulle ha sunt förnuft i denna fråga. men sen kommer folk som ska nyttja allt dom kan till max, och det är klart då kommer det fler klausuler och krav och direktiv och regler med mera för folk då inte kan använda sitt sunda förnuft... och sedan efter det så gnäller folk på att försäkringar är dyra eller varför försäkringsbolag tar bort sina avställningsbara försäkringar eller vad det nu annars ska gnällas på....
handen på hjärtat, hade folk haft sunt förnuft och ej kört som vettvillingar bara för dom har en sporthoj mellan benen så hade det vart betydligt färre olyckor, hade folk ej utnyttjat allt till max bara för dom kan, osv osv.... tänk vilka låga och fina premier försäkringsbolagen haft......
men alltid kommer det någon/några som skall förstöra för andra..... att försäkringsbolagen gör som dom gör är inga andra än mc åkarna själva som sett till....
jag ser vad du skriver.... men 6-7 gånger om året är många gånger..... det vanliga är 2 gånger per år.
borträknat vintermånaderna så ställer du av och på din mc nästan en gång i månaden..... det är ofta.
och det är sant att försäkringsbolag kanske inte har avtals stöd för den nya avgiften. men dom tänkte väl att när dom gjorde försäkringen så skulle folk enkelt kunna ställa av sin mc på vintern när dom slutar köra och ställa på vid våren när det är dags att börja köra. dom trodde antagligen inte att det skulle komma någon/några som utnyttjade detta till max.. så att säga så trodde dom nog att folk skulle ha sunt förnuft i denna fråga. men sen kommer folk som ska nyttja allt dom kan till max, och det är klart då kommer det fler klausuler och krav och direktiv och regler med mera för folk då inte kan använda sitt sunda förnuft... och sedan efter det så gnäller folk på att försäkringar är dyra eller varför försäkringsbolag tar bort sina avställningsbara försäkringar eller vad det nu annars ska gnällas på....
handen på hjärtat, hade folk haft sunt förnuft och ej kört som vettvillingar bara för dom har en sporthoj mellan benen så hade det vart betydligt färre olyckor, hade folk ej utnyttjat allt till max bara för dom kan, osv osv.... tänk vilka låga och fina premier försäkringsbolagen haft......
men alltid kommer det någon/några som skall förstöra för andra..... att försäkringsbolagen gör som dom gör är inga andra än mc åkarna själva som sett till....
Min teori är att det här händer bara för att det är en röd R6:a, Hade det varit en Ducce 599 (låt säga gul...) hade det inte varit några som helst problem!
Lycka till med försäkrandet!
Pratat med IF nu och handläggaren som skickade mig mailet.
De lutar sig på att eftersom priset på försäkringen inte står i avtalsvillkoren, så bryter de inte heller mot avtalet. Det är samma försäkring (samma försäkringsnummer) som gäller vid både påställd och avställd, men vid varje på- och avställning så sätts ett nytt pris på min försäkring.
IF har (internt som han sa) tänkt sig med försäkringen att man ställer på per säsong som normalfall, men det finns ingen hård gräns vid ett visst antal på- och avställningar vad jag förstod det som.
Jag frågade också vad som gäller angående hur det blir för mig nu, kommer jag att få 50 % påslag? Svaret är att om jag rättar in mig i ledet och beter mig "normalt" från och med nu så får jag inget påslag. Jag frågade då, om jag ställer av nu i september men sedan kommer på spontant i december att jag vill åka till spanien och köra, får jag då påslag eller är det tillräckligt många månader emellan så att det är "normalt"? På det svarades det att det är citat "en gråzon". Det finns inga exakta bestämmelser utan verkar var upp till IF i varje fall att avgöra om påslag ska ske eller ej. Detta tycker jag för tankarna till familjen Corleones verksamhet på Sicilien...
De bekräftar också att detta ej kommuniceras officiellt till kund om de inte frågar efter det. Det finns ej skrivet i marknadsföringsmaterialet, villkoren eller försäkringsbrevet. Här anmärkte jag på att det som står i detta material är det som avgör om man tecknar en försäkring eller ej, och att vad som påverkar priset på ens försäkring verkligen borde stå med där. Jag använde ord som falsk marknadsföring också, för det tycker jag det är snudd på.
Handläggaren skulle eskalera vissa saker uppåt till chefer från detta samtal, bland annat det sista angående att vara tydlig med vad som gäller m.a.p prissättningen av försäkringen, och återkomma med feedback. Vi får väl se...
Sammanfattningsvis. För att få reda på exakt vad som gäller om en försäkring så måste man veta vad man ska fråga, och ställa de frågorna till en handläggare innan man tecknar. Man kan inte lita på att marknadsföringsmaterial, villkor eller försäkringsbrev ska ge uttömmande information om vad som påverkar priset på din försäkring. Jag tycker det känns tveksamt fortfarande...och trist.
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |