Helt plötsligt får jag inte ställa av och på som jag vill...

Sebastian_K

Nybörjare
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Gävle
Hoj
1996, Honda XRV750, KTM 990 Adventure 2012
Det skulle kunna vara så att efterfrågan stiger när priset sjunker och vice versa. Givetvis sätter man priset vid den punkt dör volym och pris ger störst omsättning.

Pris och kostnad har i de flesta fall inget samband.

Att det kan bli ökad efterfrågan när priset sjunker är jag helt med på då det är fler som får råd att prioritera in det i sina utgifter.

Men kan du inte förklara för mig så jag förstår? :va

Om en försäkringspremie inte har någon som helst koppling till tex dessa variabler.

Försäkringskostnader (Laga/lösa in hojar, personskador etc)
Administrativa kostnader (Löner, systemunderhåll, mm mm mm mm)
Lokalkostnader (Är ju trevligt om personalen inte behöver sitta ute)
Vinst (Företaget ska tjäna pengar)
mfl
mfl
mfl

Vad är det då som sätter priset på en försäkringspremie?

Enda gången jag ser att priset inte har något samband med kostnaden är när det bara finns en spelare (ingen konkurrens) på marknaden, alternativt att konkurrensen inte fungerar (tex vid kartellbildning).

I alla övriga fall så sätter kostnaden åtminstone lägsta nivån för vad en vara kostar, och sen är det en tävling mellan företagen att försöka hålla en så stor marginal mellan kostnaden och pris som möjligt.
Och där vi som konsumenter då jämför företag A med företag B och vill få så mycket som möjligt för våra intjänade pengar.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det finns bara en rimlig slutsats i denna tråd - försäkra ingenting hos If.

Något jag själv vetat sedan 2005 då de strulade något så in i helvete då jag fick en bil stulen.
 

moddlaren

Guest
Tja LF i älvsborg är inte bättre ett riktigt skit företag.

Inbrott i garaget. Allt är för gammalt kompressorer svetsar handverktyg osv osv. Fick för det sönderslagna fönstret - ålders avdrag.


Blev på körd av en dam som hade volvia.. Efter 2 månader så hade Lf inte besiktigat skrothögen så volvia kunde betala ut pengar för bilen.. Slutade med att jag tog kontakt med bilfirman som mailade ned bilder till volvias skadereglerare o samma dag kom ersättningen.

Särbons son krockade med en dam som kör ut från en parkering han parkerade sitt framhjul i framskärmen.. Moppen betalade damens försäkring men sonens fot har vi inget fått ännu för o detta är 5 år sedan.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag kan inte påstå att jag har mycket till övers för LF här uppe heller. Många har berättat hur fantastiskt billiga de är, men jag har aldrig lyckats försäkra något hos dem. Det har alltid funnits någon hake. Har det inte varit att det inte finns en försäkring till just det fordon jag frågat om så har de krävt att jag måste försäkra allt jag äger (alla fordon plus hemförsäkring) hos dem för att få försäkra just det fordon jag frågar om. Och då har allt naturligtvis fallit på att de inte har försäkringar till alla mina fordon. Snacka om moment 22...

För mig har det däremot fungerat alldeles utmärkt med hojar i Trygg Hansa och snöskotrar i Svedea. Har ärligt talat inte provat hur snabba de är vid skadeärenden då jag sällan kraschar och definitivt inte får dem stulna, men dessa bolag är allt som oftast billigast på just det fordonet för mig, de gnäller inte vid många av- och påställninar och de har inte heller lika taffliga autogirokonteringar som If hade.
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
Föräkringsbolagen finns inte till för att vara snälla mot folk utan är vinstdrivande företag med aktieägare som förväntar sig bra betalt i sin tur.Så om du tror att dessa försäkringar sänkts om folk kört försiktigt så har du lurat dig själv.

Hade för några år sedan en rolig debatt vid en privat sammakomst med anställda från ett försäkringsbolag om varför försäkringstagare inte belönades för de individer som de nu är beroende på sina försäkringar och eventuella skador och inte enligt dagens system sammanförs i en enda stor grupp där de som sällan eller aldrig ställer till skada får betala för en liten grupp som ofta vill ha ersättning.

Detta system var på gång svarade dom då men vid ett senare tillfälle när jag frågade så skrattade personen lätt och sa att det systemet skulle jag aldrig få se beroende på att man lever på försäkringstagarnas pengar och man är inte intresserad av ett system som kan sänka deras inkomster pga att en stor grupp sköter sig i trafiken.Om något inte visar sig fungera bra rent vinstmässigt så gör vi om systemet för att lösa detta problem rent kostnadsmässigt för vår egen del.LÄS IGEN OM DU INTE FÖRSTOD FÖRSTA GÅNGEN.

klart ej premierna hade sänkts. dom hade aldrig höjts så mycket som dom gjort.
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
Pratat med IF nu och handläggaren som skickade mig mailet.

De lutar sig på att eftersom priset på försäkringen inte står i avtalsvillkoren, så bryter de inte heller mot avtalet. Det är samma försäkring (samma försäkringsnummer) som gäller vid både påställd och avställd, men vid varje på- och avställning så sätts ett nytt pris på min försäkring.

IF har (internt som han sa) tänkt sig med försäkringen att man ställer på per säsong som normalfall, men det finns ingen hård gräns vid ett visst antal på- och avställningar vad jag förstod det som.

Jag frågade också vad som gäller angående hur det blir för mig nu, kommer jag att få 50 % påslag? Svaret är att om jag rättar in mig i ledet och beter mig "normalt" från och med nu så får jag inget påslag. Jag frågade då, om jag ställer av nu i september men sedan kommer på spontant i december att jag vill åka till spanien och köra, får jag då påslag eller är det tillräckligt många månader emellan så att det är "normalt"? På det svarades det att det är citat "en gråzon". Det finns inga exakta bestämmelser utan verkar var upp till IF i varje fall att avgöra om påslag ska ske eller ej. Detta tycker jag för tankarna till familjen Corleones verksamhet på Sicilien...

De bekräftar också att detta ej kommuniceras officiellt till kund om de inte frågar efter det. Det finns ej skrivet i marknadsföringsmaterialet, villkoren eller försäkringsbrevet. Här anmärkte jag på att det som står i detta material är det som avgör om man tecknar en försäkring eller ej, och att vad som påverkar priset på ens försäkring verkligen borde stå med där. Jag använde ord som falsk marknadsföring också, för det tycker jag det är snudd på.

Handläggaren skulle eskalera vissa saker uppåt till chefer från detta samtal, bland annat det sista angående att vara tydlig med vad som gäller m.a.p prissättningen av försäkringen, och återkomma med feedback. Vi får väl se...

Sammanfattningsvis. För att få reda på exakt vad som gäller om en försäkring så måste man veta vad man ska fråga, och ställa de frågorna till en handläggare innan man tecknar. Man kan inte lita på att marknadsföringsmaterial, villkor eller försäkringsbrev ska ge uttömmande information om vad som påverkar priset på din försäkring. Jag tycker det känns tveksamt fortfarande...och trist.


och detta var ju ganska precis det jag skrev som första svar till dig.. tackar för uppdatering.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
och detta var ju ganska precis det jag skrev som första svar till dig.. tackar för uppdatering.

Väldigt maffialika fasoner. Min motsvarande försäkring hos TH har jag ett helårs totalpris för helförsäkring till förfallodatum och ett helårs totalpris för garageförsäkring och sen räknar dom bara av.

Skulle kunna tänka mig att dom justerar priset nästa år om dom tycker att jag haft avställt för mycket och dom inte tjänat det dom anser sig behöva på mig redan men att höja inom avtalstiden är inte möjligt.

När man tecknar försäkringen får man ett försäkringsbrev, där presenteras omfattning, förfallodatum OCH pris. Hur det inte kan vara ett avtal är ett mysterium och varför det skulle vara föremål för omförhandling vid varje av/påställning när det man köpt är en av/påställningsförsäkring är minst sagt anmärkningsvärt.

Sakförsäkringar är väl också det som försäkringsbolagen kan knyta upp en kund på ett år utan att man kan ta sig ur det? Men det är klart, gäller bara åt ena hållet verkar det som.

Tycker att IF kan dra åt helvete på riktigt....
 

henlo

Med lem
Gick med
2 Oct 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6 -03, XT660R -08
För den som är intresserad av det ursprungliga ämnet och progressen m.a.p detta så har följande hänt:

Konsumenternas försäkringsbyrå har yttrat sig i ämnet och skriver så här:

En förklaring till IF:s brev kan vara den slopade påställningsavgiften från och med 1 januari 2015, och därigenom ökade kostnader för bolagen. Saken är ännu inte prövad rättsligt, varför det i dagsläget inte finns något som säger att bolaget inte får göra så här. Fri premiesättning tillämpas nämligen, vilket i princip innebär att bolaget har rätt att ta ut vilken premie de vill.

Det ska dock tilläggas att du alltid har rätt att begära en skriftlig motivering till beslutet. Därefter kan du begära en omprövning av beslutet. För information om hur du går tillväga om du vill klaga i ett försäkringsärende se klagoguiden på vår webbplats;

http://www.konsumenternas.se/om-klagoguiden/klaga-i-ett-forsakringsarende

Har du några fler frågor eller funderingar är du välkommen att kontakta oss under vår rådgivning mån-fre kl. 9-12, på telefonnummer 0200 - 22 58 00.

Inga banbrytande nyheter kanske. Men har iallafall idag begärt en skriftlig motivering till varför just jag ska ha en ökad premie. Det ger väl kanske inte sådär jättemycket, mer än att det rör om i grytan lite. Fortsättning följer.
 
Last edited:

Guinness

PAIN HURTS
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Från Kiruna, nu Axeltorp i vackra Skåne
Hoj
Aprilia RSV4R, Ducati 900 SS
Såhär står det i TH´s villkor.
"Vi tar ut en avgift för att skicka pappersfaktura eller om premien inte betals i rätt tid. Vi kan
även ta ut en administrativ avgift på 250 kr när fordonet ställs på eller av hos Transportstyrelsen,
mer än tre gånger under försäkringsperioden. "
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top