heliac skrev:
Althin krävde att Mijailovic skulle släppas på fri fot – var det realistiskt?
Per E Samulesson advokat:
– Nej, det var helt otänkbart och framför allt bottnade det i en felaktig analys av åtalet. Åtalet omfattar misshandel och hans klient har ju erkänt att han angrep och attackerade Lindh. Jag tror att det var pedagogiskt tokigt att lägga upp det på detta sätt, det väcker avsky. Men han ansåg sig väl tvungen. Han tyckte sig väl inte ha stöd i klientens version för att erkänna någonting. Men det blev olyckligt rent taktiskt.
Susanne Wennberg professor i straffrätt:
– Det förstår jag inte riktigt. Det låter konstigt.
Jerzy Sarnecki professor i kriminologi:
– Det var patetiskt och nonsens. Samtidigt låg det i linje med hans totala försvar under rättegången.
Om de här personerna som borde ha lite koll uttalar sig som de gör, är det då så konstigt att vanliga svenssons (typ jag) reagerar på ett sånt uttalande. Jag tror inte att det är något som förstärker folks redan dåliga förtroende för sveriges rättsamhälle. Det är ju inte helt ovanligt att folk som dödat åker in på 8 år och är ute efter 4. Och kör man rattfull och har ihjäl nån får man ju knappt nåt straff alls. Men naturligtvis har väl alla försvarsadvokater rätt, de gör ju bara sitt jobb..
Jo, men nu ska man också tänka på att Proffessorer i straffrätt och kriminologi rätt ofta har lite olika syn på saker och ting. Dessutom så ska "alla" tycka "något" efter en rättegång. Och Althin har haft ett svårt, eller snarare dödfött mål. Men, jag tycker inte han har gjort några fatala fel, utan han har haft en klient som strulat en längre tid. En advokat kan inte heller göra något mot sin klients vilja, men jag tror iaf att Althin är den som övertalat mijalovic att iaf erkänna, sen att han inte fick sin klient att erkänna allt är väl synd. Samtidigt är det inte helt osannolikt att Mijalovic inte kan komma ihåg allt, har han exempelvis käkat rohypnol, under/efter brottet kan hans "verklighet" te sig väldigt annorlunda än den gör för oss, dessutom en medicin som påverkar minnet, dämpar ångest, d.v.s tar bort minnen som är jobbiga etc. Det skulle förklara lite, men det missade man tyvärr.
Sedan är det domstolen, som avgör vilket straff eller om den åtalade ska bli frikänd. Åklagaren ska prestentera åtalet, men faktiskt också utreda det som kan vara till godo för en åtalade, men just för att polis/åklagare kan missa saker, så har man en försvarsadvokat som ska utreda sådant.
Men det är ju klart, polis och åklagare gör ju aldrig fel heller eller hur? Du minns inte 35-åringen som blev totalt uthängd i pressen?