Helt sjukt...Althin behöver vård.

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Robban_C skrev:
För det första finns det knappast en advokat överhuvudtaget att få för 400:-. Jag jobbade på ett företag som gick i konkurs i början av 90-talet (kommer ni ihåg 500% marginalränta?). Advokaten som skötte konkursförvaltningen debiterade 1200:- per timme. Och detta var alltså över 10 år sen. Om jag får gissa så debiterar de 1500:- idag.
För den som börjar jämföra med sin egen fjuttiga timlön så kan jag väl nämna att från 1200/1500:- ska dras alla kostnader för att driva företaget, 20% moms (det blir 20% när man räknar uppifrån och nedåt), därefter ska det dras egenavgifter (motsvarigheten till de sociala avgifter som din arbetsgivare betalar) samt skatt (motsvarigheten till dne skatt som din arbetsgivare drar på lönespecen) innan det blir några rena pengar över.
För det andra blir ju inte timlönen högre bara för att det blir mer att göra.
Observera att jag inte sitter och försvarar höga arvoden, jag bara förklarar läget.

Timtaxan för att vara konkursförvaltare och offentlig försvarare skiljer sig åt. Två olika system, två olika taxor.

gladh

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Hoj
Hayabusa Turbo
TLRR skrev:
Det här är ju löjligt att rättsväsendet velar så,finns det bevis så ska fanskapet in på livstid.Så är det och borde vara.

Nu snackar vi... Dessutom när nån av oss blir käppjagad av alla jävla trafikpoliser går det inte att pruta på nåt straff, såsom det prutas från mord till dråp eller vållande eller misshandel...vi får bara pröjsa. Ge de sjuka den vård de behöver, så slipper vi dom viftandes med knivar ute i samhället. Men precis som du säger, psykvården existerar väl knappt längre.

Last edited:

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Jag tror ingen kan missa klasskillnaderna i Sverige.
Med bra advokater o grejor så får ju de rika en enorm upprättelse mot en fattig.
OBS Har inget med mord att göra givetvis.

Var ju nån rik knös som kidnappades för ett tag sen, de fick ett mycket högt straff jämtemot jämförbara saker som hänt oss andra.

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Silwer skrev:
Jag tror ingen kan missa klasskillnaderna i Sverige.
Med bra advokater o grejor så får ju de rika en enorm upprättelse mot en fattig.
OBS Har inget med mord att göra givetvis.

Var ju nån rik knös som kidnappades för ett tag sen, de fick ett mycket högt straff jämtemot jämförbara saker som hänt oss andra.
Äsch, lägg ned det-är-så-synd-om-oss-"arbetare"-snacket. Tröttsamt.

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
TLRR skrev:
Har ju inte mer belägg än vad som skrivs i tidningarna men det är ju den uppfattningen folk får när man läser dom.Ex.Kidnappningen av en känd perons son.De skrevs att domen blev si o så många år (kommer inte ihåg hur många)men de vart nästan dubbelt upp än vakten som mördades utanför varuhuset.
Sen får man ju en uppfattning när brottslingar utomlands väljer att sitta av sitt straff i Svenska hotell (fängelser)

Visst kan man få en uppfattning om saker och ting när man läser Aftonhoran och Sexpressen. Men tänk på att det de skriver är ofta starkt vinklat och oftast inte ens korrekt. Gå till källan och se hur det egentligen förhåller sig.
Din uppfattning är inget belägg.

gladh

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
TLRR skrev:
En femårings liv värderar jag högre än en vuxens.Har du barn förstår nog du vad som menas.

Jo jag förstår det, jag kan känner också så intuitivt.

Men intuitivt kan man också känna att t. ex. en läkare är mer värd som människa än en uteliggare är och så vidare. Min ståndpunkt blir ändå till slut att alla människors liv är värda lika mycket.

Last edited:

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
TLRR skrev:
Ja skall man se det tekniskt juridiskt så är det så.men inte om kännslorna sätter in. Det är väl därför vi har advokater.

Fast inte bara tekniskt juridiskt, utan även moraliskt (åtminstone för mig) om man tänker på vilka ruskiga konsekvenser det kan få om man börjar rangordna människors värde på det viset.

Men som du säger, när känslorna sätter in är det inte så lätt, självklart.

HanneZ

Guest
Tja... på sätt o vis är det väl värre när poliser och andra människor som håller i styret av Sverige mördas. De får ju inte bli skrämda för då sitter det väl ännu större idioter där strax och då går det väl ännu värre.

På ett privat plan tror jag det är mycket värre att förlora ett barn än att förlora sin mamma/pappa för tidigt.

Konsekvensen av Anna Lindh mordet vet man inte. Om hon gjorde sitt jobb mycket bättre än ersättaren så drabbas alla. Att den stackars lilla flickan mördades har ju väldiga konsekvenser för de som va i närheten av henne men förmodligen mindre konsekvens för oss andra.

Men detta börjar likna en annan tråd nu, som kom upp precis efter mordet någon gång...

/ Hannes

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
TLRR skrev:
Jag kan aldrig i h****e värdera (moraliskt) en vuxen människa som begår sexövergrepp på barn eller mord lika högt som offren.

Nu pratar jag inte om att värdera människan som person, utan människolivet. Jag värderar förövarens liv lika högt som offrets även i sådana fall (fast inte känslomässigt då för fan).

Sen vet jag att det här på sporthoj tävlas i om att komma på det grymmaste sättet att slakta sådana människor när diskussionerna kommer igång men det ser jag som ett uttryck för att folk just känner och inte tänker.

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
TLRR skrev:
Jag kan aldrig i h****e värdera (moraliskt) en vuxen människa som begår sexövergrepp på barn eller mord lika högt som offren.

Och en annan grej, om barnet växer upp och, på grund av de skador det fått från övergreppen det utsatts för, själv begår våldsdåd eller sexuella övergrepp på barn, hur värderar du den människan då?

HanneZ

Guest
Att slå sina barn bara för att pappa slog en själv tror jag inte på. Då om nåt borde man inte göra det. Men man får göra ett jävla ställningstagande någon gång om man ska va ett jävla offer eller inte.

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
HanneZ skrev:
Att slå sina barn bara för att pappa slog en själv tror jag inte på. Då om nåt borde man inte göra det. Men man får göra ett jävla ställningstagande någon gång om man ska va ett jävla offer eller inte.

Jag håller med dig på ett vis, jag anser också att alla människor har ett ansvar för sitt handlande. Jag tror inte heller på ditt exempel.

Men nu pratar jag om djupa psykiska skador som barnet kan få av övergreppen. Det händer inte sällan, särskilt om barnet inte får tillräcklig vård, att det begår liknande övergrepp i vuxen ålder. Och att då säga att man ska bestämma om man ska vara "ett jävla offer" är en väldigt grov förenkling.

HanneZ

Guest
Ne det stämmer nog, iallafall i detta fallet.

Jag har gått på några riktiga hårda nitar, men jag har kämpat mig igenom och nu mår jag bra. Men sen har jag kompisar som typ blir dumpade av sina flickvänner o dom orkar inte med nåt o blir jävla socialfall över ingenting. Tjejkompisar som hoppar av skolan för att mormor på 96 år dör, vad hade dom förväntat sig? Att hon skulle leva i evighet eller? Människor dör, speciellt gamla men även yngre. Livet går vidare! Sånt där blir jag så jävla less på.

GRR

/ Hannes

edit: mena på att de du sa stämde! blev lite fel där

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
HanneZ skrev:
Jag har gått på några riktiga hårda nitar, men jag har kämpat mig igenom och nu mår jag bra. Men sen har jag kompisar som typ blir dumpade av sina flickvänner o dom orkar inte med nåt o blir jävla socialfall över ingenting. Tjejkompisar som hoppar av skolan för att mormor på 96 år dör, vad hade dom förväntat sig? Att hon skulle leva i evighet eller? Människor dör, speciellt gamla men även yngre. Livet går vidare! Sånt där blir jag så jävla less på.

Om igen, jag håller med dig på ett vis om att många kan överreagera.

Men samtidigt finns det miljoner faktorer till att folk reagerar så olika. Det kan handla om allt från seratoninnivåer till undermedvetna mekanismer som beror på saker som hände när dom var tre år gamla.
Man måste vara lite försiktig med att använda sig själv som mall och tycka att "äh, det där var väl ingenting" för det är trots allt deras subjektiva upplevelse som räknas. Det kan faktiskt utlösa en kris för vissa när deras 96-åriga mormor dör utan att de kan rå för det eller göra något åt det.

HanneZ

Guest
Jo, håller med dig även där. Men åter igen så måste man ju ta tag it nån gång. För om man ska gå runt o må dåligt hela jävla livet o göra livet surare för andra så varför då överhuvudtaget finnas? Lite naivt kanske men känns som så ibland. Och jag förstår inte hela mentaliteten över att man tror att inga dör?!?! Alla lever för evigt och det är vi inställda på och sen när någon dör då går vi o deppar resten av livet o tycker synd om oss själva. Stor mening med o överhuvudtaget va född då?

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
HanneZ skrev:
Jo, håller med dig även där. Men åter igen så måste man ju ta tag it nån gång. För om man ska gå runt o må dåligt hela jävla livet o göra livet surare för andra så varför då överhuvudtaget finnas? Lite naivt kanske men känns som så ibland. Och jag förstår inte hela mentaliteten över att man tror att inga dör?!?! Alla lever för evigt och det är vi inställda på och sen när någon dör då går vi o deppar resten av livet o tycker synd om oss själva. Stor mening med o överhuvudtaget va född då?

Jo, det är många som levt i skyddad verkstad ända sen de var små. Synd att det ska vara så för det blir så svårt att klara motgångar då. Men det är knappast deras fel.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Bara en liten notis om psykvården. Det är inte lätt att ta in farliga människor för vård,dvs tvångsintagning, om de inte har gjort någonting. Vården för skit om de inte plockar in dem, likväl som de får skit om de plockar in dem. Sen kan de vara ordentligt sjuka och höra röster om att döda barn osv. Vill man inte bli behandlad och/eller saboterar sin behandling med tex droger, så är det förbannat svårt att göra något. Speciellt med de resurser som finns idag.
Många skrivs ut av sådana här anledningar, gör de däremot något dumt så blir det mycket lättare att plocka in dem med tvång.

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...