DonDiego skrev:Får bara göra envars ingripande om straffet på brottet innefattar fängelse....vilket jag inte tror det gör om man vällt en hoj ....eller?
DonDiego skrev:Får bara göra envars ingripande om straffet på brottet innefattar fängelse....vilket jag inte tror det gör om man vällt en hoj ....eller?
Är det så? Det finns ju hundratals saker man kan bli lagförd för. Om det mesta av detta gav fängelse så... Fast antagligen dömer man väl till böter och/eller villkorligt i många fall eftersom fängelserna redan är överfulla och internerna blir inlåsta på muggen och så. Äh, jag vet verkligen inte.The Doc skrev:De flesta brotten har fängelse i straffskalan....
pucko skrev:Den är inte trasig. den går att köra på .Lördag ar det kortege genom stan tror inte jag kan köra eftersom blinkersen gick åt h######.
Tack för tipset.UrbanTiger skrev:Passa dej bara så FB inte tycker att du ska kräva fyllskallen på stålarna för reparationen i stället för att ta det på försäkringen.
Om fyllot blir anmäld för skadegörelse så kan du kanske få ersättning från brottsofferfonden för att täcka din självrisk. Är inte hundra men det kan vara värt att kolla.
UrbanTiger skrev:Passa dej bara så FB inte tycker att du ska kräva fyllskallen på stålarna för reparationen i stället för att ta det på försäkringen.
Om fyllot blir anmäld för skadegörelse så kan du kanske få ersättning från brottsofferfonden för att täcka din självrisk. Är inte hundra men det kan vara värt att kolla.
tja jag ska tänka på det till nästa gångHanneZ skrev:Fram med silvertejpen o tejpa fast han i närmaste lyktstoplpe. När polisen kommer så påstå att han gjorde det själv.
DonDiego skrev:Hoppas han inte anmäller dig nu bara (för frihetsberövande). Du skulle bett grannarna dra å gett han en jävla omgång med något hårt tillhygge istället å skitigt i att ringa polisen.
Nämn en enda livstidsdömd i modern tid i Sverige som bara suttit 5 år innan benådning?! Det där är ju bara trams och villfarelser.MrEd skrev:Dessutom hade livstid faktiskt betytt livstid och inte 5-10 år.
hrc skrev:Är det så? Det finns ju hundratals saker man kan bli lagförd för. Om det mesta av detta gav fängelse så... Fast antagligen dömer man väl till böter och/eller villkorligt i många fall eftersom fängelserna redan är överfulla och internerna blir inlåsta på muggen och så. Äh, jag vet verkligen inte.
Not 1: Domstolarna verkar ha svårt att ådöma straff i den högre skalan. Typ om ett brott kan ge 2-6 års fängelse så läser i vart fall jag rätt sällan om folk som får sex år, däremot oftare två eller så. Inte för att fängelse botar kriminalitet, snarare tvärtom. Svårt.
Not 2: Läste i DN idag ett inlägg av JK om varför sexköpande (eller andra ej grava brott de begår) domare inte bör få kicken. Ganska intressant faktiskt. Jag fick mig en tankeställare. Han var helt med på att såna här saker skadar förtroendet för rättsväsendet men försökte förklara att medlemmar av domarkåren måste få stå fria från populism, mediadrev, utpressning, komplotter, intriger, politiska hänsyn och så vidare. Det är LAGEN som skall gälla över allt annat. Rätt vettigt. Han menade på att ingen mänska är perfekt och det kan jag väl skriva under på.
Är bara att gå till sig själv, hur agerar jag när bylingen står där med bister min och vill att man skall sätta sig i bilen och se på film. "Jamen jag skulle bara köra in nya hojen/efterdra vinterdäcken/kolla toppfarten och det är ju ändå ingen trafik här/köra om den där j-a idioten som hade trängt mig/ bla bla bla.
Den som är utan skuld kasta första stenen, som sagt.
Edit: Fast sen kom jag att tänka på alla stackars våldtagna kvinnor som först blir förnedrade under rättegångarna och sedan inte får någon upprättelse alls och tänker att vissa kanske borde få kicken ändå. Det är åt helvete med vissa saker i det här rättssamhället. Måste prata med juristkusinen och vädra några tankar!
Döms man för mord sitter man inne längre än bara 5 år, men över 10 är ovanligt, över 12 händer i stort sett aldrig.sgtpepper skrev:Nämn en enda livstidsdömd i modern tid i Sverige som bara suttit 5 år innan benådning?! Det där är ju bara trams och villfarelser.
Livstidsstraff är fängelse tills man dör eller tills Regeringen benådar, i dagsläget är nog medellängden snarare 15-18 år.
sajk skrev:...hålla fast kanske går över gränsen vid detta brott då man skall förhindra utan att hålla fast...
Att livstid skulle vara fängelse tills man dör är rena löjan.sgtpepper skrev:Nämn en enda livstidsdömd i modern tid i Sverige som bara suttit 5 år innan benådning?! Det där är ju bara trams och villfarelser.
Livstidsstraff är fängelse tills man dör eller tills Regeringen benådar, i dagsläget är nog medellängden snarare 15-18 år.
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|