Helvete.Jävlar

CeltaniC

They Drive, We Ride!
Gick med
21 Jun 2005
Ort
Skane
Hoj
SV650S K3 "SE"
Helvete!

Det måste känas enormt irriterande när ngt såndat händer, hoppas det fixar sig så smärtfritt som möjligt

/Regards Cel
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
DonDiego skrev:
Får bara göra envars ingripande om straffet på brottet innefattar fängelse....vilket jag inte tror det gör om man vällt en hoj ....eller?

Medveten skadegörelse kan väl ge fängelse? Om nu killen smiter så kan man ju anta att det var medvetet och hålla kvar honom, full eller ej, det är ju en bedömningsfråga. Jag skulle hålla kvar honom och stå för min bedömning senare i så fall (med ovanstående 'resonemang')...
 

The Doc

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Malmö
Hoj
En röd halvsnabb sak
DonDiego skrev:
Får bara göra envars ingripande om straffet på brottet innefattar fängelse....vilket jag inte tror det gör om man vällt en hoj ....eller?

Jupps...skadegörelse har fängelse på straffskalan. Ska han klara sig undan det får man tagga ner brottsrubriceringen till "åverkan". Med tanke på vad det kostar att fixa hojen så är det inte tillämpligt. Som sagt...bara att gripa och sen skyndsamt överlämna till polisman.

De flesta brotten har fängelse i straffskalan....
 

Licious

Själv e bäste dräng
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Suzuki DR650 -97
citat från polisens hemsida

"Polisen griper
En polis får i brådskande fall, utan ett anhållningsbeslut, gripa någon om det finns skäl att anhålla denne. Även envar (=vem som helst) har rätt att gripa en person som begår ett brott, på vilket fängelse kan följa, och som tas på bar gärning eller är på flyende fot. Envar får också gripa en person som är efterlyst för brott. I dessa fall ska den gripne snarast överlämnas till närmaste polisman."

Så det är bara att hoppas att gubben inte anmäler så slipper du en massa bekymmer.
Jag hade gjort som du, vem vet vad han hade gett sig på senare.
Du räddade kanske andras grejer eller personer, vem vet.

Hoppas nu att du får självrisken av honom.

Keep upp the good work every one
 

hrc

Desillusionerad
Gick med
3 May 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
Yamaha Tracer 900 GT
The Doc skrev:
De flesta brotten har fängelse i straffskalan....
Är det så? Det finns ju hundratals saker man kan bli lagförd för. Om det mesta av detta gav fängelse så... Fast antagligen dömer man väl till böter och/eller villkorligt i många fall eftersom fängelserna redan är överfulla och internerna blir inlåsta på muggen och så. Äh, jag vet verkligen inte.

Not 1: Domstolarna verkar ha svårt att ådöma straff i den högre skalan. Typ om ett brott kan ge 2-6 års fängelse så läser i vart fall jag rätt sällan om folk som får sex år, däremot oftare två eller så. Inte för att fängelse botar kriminalitet, snarare tvärtom. Svårt.

Not 2: Läste i DN idag ett inlägg av JK om varför sexköpande (eller andra ej grava brott de begår) domare inte bör få kicken. Ganska intressant faktiskt. Jag fick mig en tankeställare. Han var helt med på att såna här saker skadar förtroendet för rättsväsendet men försökte förklara att medlemmar av domarkåren måste få stå fria från populism, mediadrev, utpressning, komplotter, intriger, politiska hänsyn och så vidare. Det är LAGEN som skall gälla över allt annat. Rätt vettigt. Han menade på att ingen mänska är perfekt och det kan jag väl skriva under på.

Är bara att gå till sig själv, hur agerar jag när bylingen står där med bister min och vill att man skall sätta sig i bilen och se på film. "Jamen jag skulle bara köra in nya hojen/efterdra vinterdäcken/kolla toppfarten och det är ju ändå ingen trafik här/köra om den där j-a idioten som hade trängt mig/ bla bla bla.

Den som är utan skuld kasta första stenen, som sagt.

Edit: Fast sen kom jag att tänka på alla stackars våldtagna kvinnor som först blir förnedrade under rättegångarna och sedan inte får någon upprättelse alls och tänker att vissa kanske borde få kicken ändå. Det är åt helvete med vissa saker i det här rättssamhället. Måste prata med juristkusinen och vädra några tankar!
 
Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
pucko skrev:
Den är inte trasig. den går att köra på .Lördag ar det kortege genom stan tror inte jag kan köra eftersom blinkersen gick åt h######.

nej för det måste ju vara en hemsk upplevelse att köra utan blinkers
 

pucko

Medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Trollhättan
Hoj
Honda CBR 600 RR 07
UrbanTiger skrev:
Passa dej bara så FB inte tycker att du ska kräva fyllskallen på stålarna för reparationen i stället för att ta det på försäkringen.
Om fyllot blir anmäld för skadegörelse så kan du kanske få ersättning från brottsofferfonden för att täcka din självrisk. Är inte hundra men det kan vara värt att kolla.
Tack för tipset.
 

robeen

jag har en egen bana i stan
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Stockholm
Hoj
K1200R
UrbanTiger skrev:
Passa dej bara så FB inte tycker att du ska kräva fyllskallen på stålarna för reparationen i stället för att ta det på försäkringen.
Om fyllot blir anmäld för skadegörelse så kan du kanske få ersättning från brottsofferfonden för att täcka din självrisk. Är inte hundra men det kan vara värt att kolla.

Försöka kan de nog göra, de ska dock stå för kostnaderna. Sedan kommer de kräva ersättning av gärningsmannen.
 

MrEd

Trying is the first step towards failure
Gick med
14 Jun 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Speed triple 1050 (Trajjumf spiidtrippel)
Strängt taget (Med den begränsade lagkunskap jag har) har jag intrycket av att det inte är lagarna det är fel på här i landet utan tillämpningen.
Praktexempel:

Kommer ni ihåg 17 åringen som för en 6-7 år sedan blev omkörd av en medelålders man. Körde ikapp honom, stannade honom och sköt honom i ansiktet?
Mannen dog och 17-åringen fick 1 års fängelse. Vållande till annans död. Han "visste ju inte att pistolen var laddad"
Detta var ju givetvis helt åt helvete MEN:
Straffskalan för mord är upp till livstid.
Så felet låg inte i lagen utan i ett domstolssystem som på fullt allvar dömmer för vållande till annans död när man skjuter någon i ansiktet.
Hade domstolen gått efter lagtexten borde det väl ha blivit livstid för överlagt mord. Dessutom hade livstid faktiskt betytt livstid och inte 5-10 år.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Fram med silvertejpen o tejpa fast han i närmaste lyktstoplpe. När polisen kommer så påstå att han gjorde det själv.
 

sajk

speedbully.se
Gick med
15 Nov 2004
Ort
Norrköping
Hoj
SC50 SSMH
DonDiego skrev:
Hoppas han inte anmäller dig nu bara (för frihetsberövande). Du skulle bett grannarna dra å gett han en jävla omgång med något hårt tillhygge istället å skitigt i att ringa polisen.

va? han åsamkade skadegörelse på annans egendom, envar har rätt att vid tillfälle om brott gripa in och förhindra en brottsling att ta sig från brottsplatsen. hålla fast kanske går över gränsen vid detta brott då man skall förhindra utan att hålla fast men med motiveringen att han var för full för att säkert kunna ta sig hem och/eller att han var agressiv ska det inte vara något problem att få hålla fast han å slippa rättsliga åtgärder.
 

pucko

Medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Trollhättan
Hoj
Honda CBR 600 RR 07
Jag har nu pratat med puckot :kocko och han verkade inte så ångerfull och bara frågade om jag hade försäkring. ja drog upp skadorna för han . och sa att vi får höras av i nästa vecka.
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
MrEd skrev:
Dessutom hade livstid faktiskt betytt livstid och inte 5-10 år.
Nämn en enda livstidsdömd i modern tid i Sverige som bara suttit 5 år innan benådning?! Det där är ju bara trams och villfarelser.

Livstidsstraff är fängelse tills man dör eller tills Regeringen benådar, i dagsläget är nog medellängden snarare 15-18 år.
 

The Doc

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Malmö
Hoj
En röd halvsnabb sak
hrc skrev:
Är det så? Det finns ju hundratals saker man kan bli lagförd för. Om det mesta av detta gav fängelse så... Fast antagligen dömer man väl till böter och/eller villkorligt i många fall eftersom fängelserna redan är överfulla och internerna blir inlåsta på muggen och så. Äh, jag vet verkligen inte.

Not 1: Domstolarna verkar ha svårt att ådöma straff i den högre skalan. Typ om ett brott kan ge 2-6 års fängelse så läser i vart fall jag rätt sällan om folk som får sex år, däremot oftare två eller så. Inte för att fängelse botar kriminalitet, snarare tvärtom. Svårt.

Not 2: Läste i DN idag ett inlägg av JK om varför sexköpande (eller andra ej grava brott de begår) domare inte bör få kicken. Ganska intressant faktiskt. Jag fick mig en tankeställare. Han var helt med på att såna här saker skadar förtroendet för rättsväsendet men försökte förklara att medlemmar av domarkåren måste få stå fria från populism, mediadrev, utpressning, komplotter, intriger, politiska hänsyn och så vidare. Det är LAGEN som skall gälla över allt annat. Rätt vettigt. Han menade på att ingen mänska är perfekt och det kan jag väl skriva under på.

Är bara att gå till sig själv, hur agerar jag när bylingen står där med bister min och vill att man skall sätta sig i bilen och se på film. "Jamen jag skulle bara köra in nya hojen/efterdra vinterdäcken/kolla toppfarten och det är ju ändå ingen trafik här/köra om den där j-a idioten som hade trängt mig/ bla bla bla.

Den som är utan skuld kasta första stenen, som sagt.

Edit: Fast sen kom jag att tänka på alla stackars våldtagna kvinnor som först blir förnedrade under rättegångarna och sedan inte får någon upprättelse alls och tänker att vissa kanske borde få kicken ändå. Det är åt helvete med vissa saker i det här rättssamhället. Måste prata med juristkusinen och vädra några tankar!

Exakt...det finns hundratals brottspunkter som har fängelse på straffskalan. Snor du en godisbit för 50 öre så finns det fängelse på straffskalan...sen att det inte blir så i slutändan förstår ju vem som helst.

I detta fallet med hojen är det solklart med ett envarsgripande...ägaren har inte det minsta att frukta i form av motanmälan från fyllan. Antingen kommer han att få betala direkt till hojägaren eller så kommer försäkringsbolaget inledningsvis betala skadorna till ägaren och sen kräva fyllan på stålar genom fogden. Man vet ju vem han är. Bara att hoppas på han inte är en "skitivilketkille" som har tusen andra skulder på rad.

Hojen ÄR försäkrad, helförsäkrad utgår jag ifrån, och detta ska inte kosta hojägaren en spänn.

Sen kan det dyka upp andra problem på vägen. Var det någon som såg att det var fyllan som välte omkull hojen? Eller hörde man ett brak och sen när man sprang dit så stod den där halvt medvetslösa personer bredvid och tittade förvånat? Även om fyllan erkänner och det inte finns vittnen så är risken stor att åklagaren väljer att lägga ner caset...annars säger fyllans duktiga advokat att han ska ta tillbaka sitt erkännande när de väl sitter i rätten.

Nåja....hoppas detta löser sig.

Skönt att hojägaren inte bankade på honom iallafall... :fatta!
 

pucko

Medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Trollhättan
Hoj
Honda CBR 600 RR 07
Hojen ÄR försäkrad, helförsäkrad utgår jag ifrån, och detta ska inte kosta hojägaren en spänn.

Sen kan det dyka upp andra problem på vägen. Var det någon som såg att det var fyllan som välte omkull hojen? Eller hörde man ett brak och sen när man sprang dit så stod den där halvt medvetslösa personer bredvid och tittade förvånat? Även om fyllan erkänner och det inte finns vittnen så är risken stor att åklagaren väljer att lägga ner caset...annars säger fyllans duktiga advokat att han ska ta tillbaka sitt erkännande när de väl sitter i rätten.


den är halvförsäkrad. Båda vittnena såg han hänga på hojen och välta den.
 

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
sgtpepper skrev:
Nämn en enda livstidsdömd i modern tid i Sverige som bara suttit 5 år innan benådning?! Det där är ju bara trams och villfarelser.

Livstidsstraff är fängelse tills man dör eller tills Regeringen benådar, i dagsläget är nog medellängden snarare 15-18 år.
Döms man för mord sitter man inne längre än bara 5 år, men över 10 är ovanligt, över 12 händer i stort sett aldrig.
 

zpiff

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
2017 Vespa GTS 300
sajk skrev:
...hålla fast kanske går över gränsen vid detta brott då man skall förhindra utan att hålla fast...

Mjae, om jag minns rätt från min värnpliktiga skyddsvaktsutbildning så är du, så fort du gjort ett envarsgripande, SKYLDIG att hålla personen på platsen tills polis kommer. Du har RÄTT att använda så mycket våld som situationen kräver. Dvs om han inte gör motstånd så räcker det att stå bredvid honom, är han flyktbenägen så håll honom i armen, gör han våldsamt motstånd så har du rätt att använda så mkt våld att han inte kan ta sig därifrån.

Inte att glömma: Så fort du har gjort ett envarsgripande (sagt: "Du är gripen" till någon.) är du ANSVARIG för den personens säkerhet. Dvs, om du griper någon som håller på att misshandla en person så är det din skyldighet att skydda den gripne från exempelvis den misshandlade personen om denna skulle vilja "ge tillbaka".

...och som någon redan påpekat, premisserna för att göra ett envarsgripande är:
1) bar gärning (DU ser någon som begår ett brott och släpper inte personen med blicken under tiden fram till gripandet)
2) fängelse i straffskalan (exempelvis stöld, men inte snatteri)

(Polisens text verkar ju märkligt nog vara korrekt) :)
 

MrEd

Trying is the first step towards failure
Gick med
14 Jun 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Speed triple 1050 (Trajjumf spiidtrippel)
sgtpepper skrev:
Nämn en enda livstidsdömd i modern tid i Sverige som bara suttit 5 år innan benådning?! Det där är ju bara trams och villfarelser.

Livstidsstraff är fängelse tills man dör eller tills Regeringen benådar, i dagsläget är nog medellängden snarare 15-18 år.
Att livstid skulle vara fängelse tills man dör är rena löjan.
Visst 5 år var nog tilltaget i underkant, så som många ( I alla fall jag) har en tendens att göra när man vill ha fram en poäng, men livstid i sverige är ICKE livstid. 15-18? Tja det är nog möjligt i och med att det har ökat de senaste 10 talet åren men att låsa in en 23 åring på "livstid" och sedan rutinmässigt släppa ut dem innan de är 40? Vaför inte kalla det fängelse 15 år då?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top