Helvete.Jävlar

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
KalleNorton skrev:
Döms man för mord sitter man inne längre än bara 5 år, men över 10 är ovanligt, över 12 händer i stort sett aldrig.
Oj vad du är ute och cyklar. För mord kan man antingen dömas till 10 års fängelse (alltså tidsbestämt) eller livstids fängelse. Döms man till livstids fängelse så sitter man tills dess att man a) dör eller b) benådas. Praxis idag är att livstidsstraff omvandlas till tidsbestämda straff på omkring 20 års fängelse genom benådning.

Varför skriver du saker du uppenbarligen inte har den blekaste aning om?

sgtpepper

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MrEd skrev:
Att livstid skulle vara fängelse tills man dör är rena löjan.
Visst 5 år var nog tilltaget i underkant, så som många ( I alla fall jag) har en tendens att göra när man vill ha fram en poäng, men livstid i sverige är ICKE livstid. 15-18? Tja det är nog möjligt i och med att det har ökat de senaste 10 talet åren men att låsa in en 23 åring på "livstid" och sedan rutinmässigt släppa ut dem innan de är 40? Vaför inte kalla det fängelse 15 år då?
Varför skall jag svara på dom frågorna? Jag håller mig till fakta och jag påpekade bara att du snackade goja och inte håller dig till sanningen. Personligen tycker jag att livstidsstraff skall avskaffas och bytas ut mot tidsbestämda straff direkt på runt 25-30 år istället.

Men jag störs oerhört av folk som skriver massa skit som inte är överrensstämmande med verkligheten.

foobar

C9 H13 NO3
Gick med
26 Feb 2004
Hoj
Såld! :( Förhoppningsvis en ny nästa säsong.
sgtpepper skrev:
Personligen tycker jag att livstidsstraff skall avskaffas och bytas ut mot tidsbestämda straff direkt på runt 25-30 år istället.

Varför? :confused:

Är det inte bättre att livstidsdömda VERKLIGEN får sitta tills de dör? Har man förverkat en annan människas liv (eller flera människors liv) anser jag att man även har förverkat sin rätt att vistas ute i samhället.

Skulle du vilja springa på din fars, mors, eller ditt barns mördare på ICA-kvantum om 25 år? (25 år kanske låter länge, men i sådana samanhang saknar tiden betydelse, tro mig!)

sgtpepper

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
foobar skrev:
Eh, därför att livstidsstraff ändå i de allra flesta fallen omvandlas till tidsbestämda straff efter 12-13 år. Vad är vitsen att låta folk sitta i 12 år utan att veta när de skall släppas fria när deras straff ändå sannolikt någon gång kommer att tidsbestämmas?

OBS! Att ett livstidsstraff tidsbestäms efter 12-13 år innebär alltså inte att totallängden blir 12-13 år, det innebär enbart att det efter t.ex 12 år omvandlas till ett tidsbestämt 20-årigt straff, varvid fången alltså har 8 års verkställighet kvar av straffet.

Är det inte bättre att livstidsdömda VERKLIGEN får sitta tills de dör?
Det finns livstidsdömda som suttit i fängelse i Sverige tills de dött. Det finns livstidsdömda som sitter i fängelse i dag som förmodligen aldrig kommer att benådas.

Last edited:

njelger

Guest
sgtpepper skrev:
Eh, därför att livstidsstraff ändå i de allra flesta fallen omvandlas till tidsbestämda straff efter 12-13 år. Vad är vitsen att låta folk sitta i 12 år utan att veta när de skall släppas fria när deras straff ändå sannolikt någon gång kommer att tidsbestämmas?

OBS! Att ett livstidsstraff tidsbestäms efter 12-13 år innebär alltså inte att totallängden blir 12-13 år, det innebär enbart att det efter t.ex 12 år omvandlas till ett tidsbestämt 20-årigt straff, varvid fången alltså har 8 års verkställighet kvar av straffet.

Det finns livstidsdömda som suttit i fängelse i Sverige tills de dött. Det finns livstidsdömda som sitter i fängelse i dag som förmodligen aldrig kommer att benådas.

Det finns...jag älskar uttrycket "det finns". Finns det 1 så finns det och då går det inte att säga emot.
Men...
Ge oss ett exempel på någon som suttit och dött av hög ålder. (efter 1899)
Ge oss ett exempel på någon som kommer göra det.

foobar

C9 H13 NO3
Gick med
26 Feb 2004
Hoj
sgtpepper skrev:
Eh, därför att livstidsstraff ändå i de allra flesta fallen omvandlas till tidsbestämda straff efter 12-13 år.

Jo, men är det inte det som är själva grundproblemet, eller?

sgtpepper skrev:
Vad är vitsen att låta folk sitta i 12 år utan att veta när de skall släppas fria när deras straff ändå sannolikt någon gång kommer att tidsbestämmas?

Vad är vitsen med att döma personer till livstids fängelse om de ändå inte kommer att sitta livet ut?

Detta var visserligen just det du ansåg vara fel och därför ville att de skulle få tidsbestämda straff istället.

Jag hävdar däremot att om man har begått ett brott som renderar livstids fängelse, har man sannolikt begått ett (eller flera) mord. DÅ skall man inte komma ut igen! Speciellt inte om samhället (via rättsväsendet) har dömt dessa till LIVSTIDS fängelse.

För övrigt bryr jag mig inte speciellt mycket om huruvida dessa individer vet när de skall få komma ut eller ej. Det är trots allt samhällets bottenskrap vi talar om. Inte biltjuvar och ungdomsligister, inte skattesmitare eller bankrånare. Vi talar om personer som har begått överlagda mord, min herre!

sgtpepper

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
foobar skrev:
Jag hävdar däremot att om man har begått ett brott som renderar livstids fängelse, har man sannolikt begått ett (eller flera) mord. DÅ skall man inte komma ut igen! Speciellt inte om samhället (via rättsväsendet) har dömt dessa till LIVSTIDS fängelse.
Jag är inte oenig med dig, jag har bara inte fattat mig någon riktig åsikt, jag vet helt enkelt inte vad som vore bäst, långa tidsbestämda straff eller livstid där inga eller få benådas. Det enda jag vet är att dagens system inte fungerar något vidare.

För övrigt bryr jag mig inte speciellt mycket om huruvida dessa individer vet när de skall få komma ut eller ej.
Nej, inte jag heller. Men jag kan tänka mig att ett fängelse fyllt med fångar med obestämda straff är mindre trevligt att hålla ordning på än ett där fångarna har tidsbestämda straff och alltså kan jobba på att komma tillbaka till samhället, även om det är långt i framtiden.

Hursomhelst så är detta grymt off-topic. Anledningen att jag började tjafsa om detta är att jag är trött på folks förvånansvärt bristande allmänbildning, varenda kotte har åsikter om livstidsstraff men få verkar ha orkat sätta sig in i vad det egentligen innebär, istället tjatar de på med felaktiga fakta som de hört av någon polare. Samma personer brukar tro att det är glas i snus, kräkmedel i systemsprit och att jorden är platt. Irriterande.

pucko

Medlem
Gick med
21 May 2005
Hoj
Honda CBR 600 RR 07
Altssååååå den dumme jäveln/arsle/gris/stolpskott/hyena.ringer mig och säger att han inte gjort nåt för han har inget minne av kvällen.Jag har 2 vittnen som sett han göra det ,men han säger att do m ljuger för mig,varför skulle dom göra det? o säger att det är mitt fel för att jag bara har halvförsäkring :kocko:kocko .Sen säger att jag kommer nånsans med det Här eftersom han inte minns nåt och mina vittnen är inte pålitliga
VAD FÖRBANNAD JAG BLIRRRRRRRRRRRRRRRR :4skrika

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Hoj
suzuki + ktm
pucko skrev:
Altssååååå den dumme jäveln/arsle/gris/stolpskott/hyena.ringer mig och säger att han inte gjort nåt för han har inget minne av kvällen.Jag har 2 vittnen som sett han göra det ,men han säger att do m ljuger för mig,varför skulle dom göra det? o säger att det är mitt fel för att jag bara har halvförsäkring :kocko:kocko .Sen säger att jag kommer nånsans med det Här eftersom han inte minns nåt och mina vittnen är inte pålitliga
VAD FÖRBANNAD JAG BLIRRRRRRRRRRRRRRRR :4skrika

Ingen betydelse av vad han minns eller inte, du har ju 2st nyktra vittnen som stödjer din teori.

pucko

Medlem
Gick med
21 May 2005
Hoj
Honda CBR 600 RR 07
Henkka skrev:
Ingen betydelse av vad han minns eller inte, du har ju 2st nyktra vittnen som stödjer din teori.
jo men han är så jävla trög.och sur för att jag ringde polisen,jag sa du var inte kontaktbar,vad skulle jag gjort jag frågade om han tyckte att jag skule låtit han sova över i lägenheten så ruset försvann och ta upp det med honom imorgon(ironiskt),och han tyckte fanimej det :kocko :kocko :kocko :kocko :kocko :kocko :kocko

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
2009 Honda CBR600RR
:mad: va f-n skulle han på hojen och göra j-a idiot :kocko

Men, men nu får problemen lösas istället. Vet inte vad du har för självrisk men jag tror att en begagnad kåpa och blinkers är mer lönsamt samt att du äntligen får köpa ett slip-on :tummenupp . Givetvis får fylleidioten prösja detta som antagligen blir lika mycket som självrisken. Vi är ju ett gäng sporthojsdårar här i byggden som kan stötta dig.

Nurse Ratched

Ny medlem
Gick med
7 May 2003
Hoj
Emmaljunga Duo Kombi -03, Brio Sitty -04, Emmaljunga Twin Cerox -05
DonDiego skrev:
Hoppas han inte anmäller dig nu bara (för frihetsberövande). Du skulle bett grannarna dra å gett han en jävla omgång med något hårt tillhygge istället å skitigt i att ringa polisen. Men jag förstår dig...hoppas du får ut pengar nu. Lycka till

Muttern

Blir motorcykeln hel då? blir fyllgubben nykter? får man lägre självrisk? tror du att du hindrar gubben från att välta fler motorcyklar?

foobar

C9 H13 NO3
Gick med
26 Feb 2004
Hoj
sgtpepper skrev:
Samma personer brukar tro att det är glas i snus, kräkmedel i systemsprit och att jorden är platt. Irriterande.

"Urbana myter" tror jag att de kallas. :hihi

Håller med om att det är fruktansvärt korkat! Men de tjänar ju faktiskt ett syfte också. Om en person kommer fram till mig när jag skall stoppa in min portionsprilla och börjar yra om glasbitar och dylikt, vet jag direkt att denna människa inte är "det vassaste verktyget i skjulet". Då kan man direkt anpassa sig till sitationen och gå därifrån :rofl

Helt off topic! Förlåt...

Last edited:

Nurse Ratched

Ny medlem
Gick med
7 May 2003
Hoj
Emmaljunga Duo Kombi -03, Brio Sitty -04, Emmaljunga Twin Cerox -05
ja du foolbar, att jag inte tänkte på det. Denna man hade alltså nu fått för sig att han skulle regelmässigt börja välta motorcyklar men våld mot honom med ett tillhygge skulle ändra hans inställning... smart
Foolbar = det vassa verktyget i skjulet

marolo

Socio: 2806
Gick med
5 Sep 2004
Hoj
748 Bip
t-quick skrev:
rätta mig om jag har fel men gjorde han inte bara ett envarsgripande? (?)

Det får man endast göra om fängelse fins med på straffskalan för brottet.

Edit: Hade jag läst alla inläggen hade jag inte bhövt skriva det här. Sorry! Var för het att visa mina juridikkunskaper ;)

Last edited:

pucko

Medlem
Gick med
21 May 2005
Hoj
Honda CBR 600 RR 07
Jag sa till pappa att ringa prata med den dumme hyenan :kocko
och helt plötsligt gjorde han en tväromvändning och bad om ursäkt och sade att han skulle ersätta skadorna.
Pappa är bra på att prata. :tummenupp
så vi får se vad som händer

Folköl

Åt 25 ostron och drack en hel pomac
Gick med
2 Jun 2005
Hoj
Husa 650-05
DonDiego skrev:
Hoppas han inte anmäller dig nu bara (för frihetsberövande). Du skulle bett grannarna dra å gett han en jävla omgång med något hårt tillhygge istället å skitigt i att ringa polisen. Men jag förstår dig...hoppas du får ut pengar nu. Lycka till

Muttern

Vänta lite nu va.......!

1. Om fullgubben nu var så full att han inte kunde prata hur kan han då komma ihåg att han blev fasthållen o isf vem som höll fast honom. Han var ju knappast vid sina sinnens fulla bruk.

2. Om han hade fått lite "smisk" av ngn, hur kan han då komma ihåg utav vem isf. Han var ju knappast vid sina sinnens fulla bruk. Han kan ju ha rammlat, det brukar ju hända när man är full.

3. OCH, om han inte kan prata så kan han ju knappast ha sagt NEJ SLUTA till ett antal smällar på käken. Utan ett NEJ SLUTA är det ju fritt fram, se bara på våldtäkter.

4. Om polisen säger att "vi såg att du höll fast honom" så är det bara att säga att du höll i honom för att se till at han inte rammlade o slog sig mera.

5. Folk har ju kommit undan med mord genom att hävda "inte vid sina sinnens fulla bruk" så vaför skulle det vara annorlunda för dig?

Bara en liten betraktelse av Svensk lagstiftning. :tummenupp

foobar

C9 H13 NO3
Gick med
26 Feb 2004
Hoj
Nurse Ratched skrev:
ja du foolbar, att jag inte tänkte på det. Denna man hade alltså nu fått för sig att han skulle regelmässigt börja välta motorcyklar men våld mot honom med ett tillhygge skulle ändra hans inställning... smart
Foolbar = det vassa verktyget i skjulet

Trevlig ton du för dig med... Tagga ner lite va? :rolleyes:

Last edited:
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...