Helvete, säsongen har knappt börjat!

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Jag gillar inte detta!! Kommer att ta det jäkligt lungt i trafiken i fortsättningen.
Vill inte utsätta min flickvänn för att någonting hemskt skulle hända. Särskilt inte efter att hon fullkomligt tjatar hål i huvet på mig om att jag skall ta det lugnt. Det ät tom så att hon vill vara med att betala för mina bandagar bara för att jag skall hålla mig borta från vägen :rodnar Vill inte svika henna :(

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
bmwjohan skrev:
jag tycker att jag har så pass bra kontroll på trafiken runt om kring mig så att jag inte ska behöva bli inblandad i olyckor(även om jag kör jävligt fort). det som jag är så jäkla rädd för är såna saker som du har råkat ut för. att något ska paja på hojen när man ligger och pressar. här om dagen låg jag och pressade 200+ på en vajerräckesväg och det enda jag tänker på är "hoppas inte kedjan går av och låser bakhjulet". det är såna saker man inte kan göra något åt. när jag kör så känns det oftast som att ifall jag får en däckexplosion eller ifall kedjan går av och låser bakhjulet, så är jag till 99% säkerhet köttfärs.

Grattis till dig i så fall.....

Har du aldrig fårr hjärtat i halsgropen när du kör hoj på gatan? Tänkt hur jävla nära det var, rent av mått dåligt efter en vansinneskörning på krokvägar för att man när adrenalinet lagt sig insett hur jävla dumt man burit sig åt?

Det har hänt mig alldeles för många gånger för att jag ens skulle inbilla mig för en sekund att jag har "sån kontroll att jag inte ska behöva bli inblandad i olyckor".

Chiefen

Flest prylar vinner
Gick med
28 Dec 2003
Hoj
TLS -97
Marals76 skrev:
När jag åker mc idiotförklarar jag alla andra som är i trafiken dvs man räknar alltid med u-svängar osv detta är ett bra tips som klarat mig från många tillfällen då det hade kunnat slutat i asfalten.

Tycker att ovanstående är en utomordentligt bra inställning. Att förutsätta att en mötande bil kan komma över på din sida, att förutstätta att bilen i korsningen inte har sett dig och kommer att svänga ut framför dig osv osv kan vara skillnaden mellan tillbud och olycka! Rätt tänkande kan göra att man själv och andra lever längre!
Kör med förstånd SH bröder!

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
bmwjohan skrev:
jag tycker att jag har så pass bra kontroll på trafiken runt om kring mig så att jag inte ska behöva bli inblandad i olyckor(även om jag kör jävligt fort). det som jag är så jäkla rädd för är såna saker som du har råkat ut för. att något ska paja på hojen när man ligger och pressar. här om dagen låg jag och pressade 200+ på en vajerräckesväg och det enda jag tänker på är "hoppas inte kedjan går av och låser bakhjulet". det är såna saker man inte kan göra något åt. när jag kör så känns det oftast som att ifall jag får en däckexplosion eller ifall kedjan går av och låser bakhjulet, så är jag till 99% säkerhet köttfärs.
Det är inte frågan om en olycka kommer inträffa om du nu kör som du säger utan bara när. Har du inte lärt dig något av de trådar som dyker upp på forumet då och då. Det finns förare med mycket mer erfarenhet/skicklighet och bättre hojar än dig som gått åt på just skitmisstag eller saker som inte gått att förutse. Ha marginalerna på din sida och gasa där det är lämpligt.

/F

TheDude

Überposör
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
King of the road
Ta det försiktigt där ute grabbar och tjejer, vi sitter tyvärr så oskyddat att det inte krävs speciellt mycket för att bli skadad :(

Sköt om er i trafiken :krama

SM_Putte

SDC Racing Team eller nå´t.......
Gick med
3 Dec 2003
Hoj
Moddad WR400 SM + Volvo V40 -03 + släp -73
Ett par tips från en hyffsat erfaren MC-förare
- Kör som att alla är idioter, tänk åt dem!
- Se till att ha hojjen din i BRA skick, inte bara blank.
- Det är inte mesigt att slå av! Det visar på respekt inför andra, vänner och dig själv!

Jag vet att detta e skitsnack i mångas öron men om fler hade kört efter detta så hade vi fortfarande varit några till på hoj!

Jag har kört "alla" typer av hojj....dock inte ngt kromstaket. Allt från värsta plastraketen via bumse tilldagens SM.

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
Att tänka för alla andra är nog bland det viktigaste man kan göra.

Jag tror att alla yrkeschaffisar här inne som sitter på vägarna hela dagarna håller med mig i detta, med tanke på hur folk kör så är det konstigt att det inte smäller oftare! Folk kör som djävla idioter! Tillbringar man hela dagarna i trafiken så ser man ganska mycket och snart så förvånar ingenting längre.

Last edited:

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
DumDum skrev:
Att tänka för alla andra är nog bland det viktigaste man kan göra.

Jag tror att alla yrkeschaffisar här inne som sitter på vägarna hela dagarna håller med mig i detta, med tanke på hur folk kör så är det konstigt att det inte smäller oftare! Folk kör som djävla idioter! Tillbringar men hela dagarna i trafiken så ser man ganska mycket och snart så förvånar ingenting längre.

Yepp! :tummenupp

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86
Chris Ash skrev:
Grattis till dig i så fall.....

Har du aldrig fårr hjärtat i halsgropen när du kör hoj på gatan? Tänkt hur jävla nära det var, rent av mått dåligt efter en vansinneskörning på krokvägar för att man när adrenalinet lagt sig insett hur jävla dumt man burit sig åt?

Det har hänt mig alldeles för många gånger för att jag ens skulle inbilla mig för en sekund att jag har "sån kontroll att jag inte ska behöva bli inblandad i olyckor".

Ja samma här, har ångest emellanåt när jag kört lite busigt. Och jag kör ändå lugnt.

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Det spelar liksom ingen roll om man så e Rossi själv. Kör det ut en pensionär framför eller om det ligger olja,grus eller annan skit i en kurva så kan det vara kört så ta det lugnt alla nu.

luka

Vaddå trasigt!? Jag har inte gjort nåt!
Gick med
4 Jan 2004
Hoj
Suzuki GSX750F -95 hybRid
Tycker det är viktigt att man tänker på det som många lyfter fram i denna tråd! Det är inte bara en själv man behöver tänka på i trafiken! Jag mötte en bil på Gotland förra året. Det var en rak väg, jag såg väl billen kanske 500 meter innan vi möttes. Killen ska svänga vänster framför mig, men tyckte inte det var nödvändigt att blinka! :kocko Jag hann knappt tänka "bil" innan jag undrade varför jag flög i luften och var cykeln tagit vägen... Lyckades smocka killen passagerare på nyllet, körde armen rakt igenom pasagerarfönstret och "hälsade på" i kupe'n. Det första killen säger när han lutar sig över en på asfalten var såklart "var kom du ifrån?". En jävla tur för honom att jag just då var lite mer koncentrerad på mina smärtor, annars hade man kanske fått böta för misshandel. Killen blev av med kortet och FETA böter! :D

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
Som mcbud är man ju oerhört utsatt o en del mindre olyckor har man averkat. Det jag har lärt mig o det jag även kommer att "ta med mig" på sporthojen är att INTE BRÄNNA PÅ SÅ FÖRBANNAT i skymda kurvor o krön eller vid omkörningar eller överhuvutaget när det finns andra trafikanter i närheten.

Kör jag om en bil så anpassar jag farten o glider emellan "lite försiktigt" tex om bilarna kör i 80 så kan man själv köra ca 85 -90, hastigheten är inte bara en siffra det är i huvet man måste känna om det går fort eller inte.
Är det många bilar som man vill köra om så försöker jag att inte köra snabbare än att man iaf hinner ägna en lite tanke till varje bil man passerar.

Min senaste krock med en bil var i veckan den kunde ha slutat illa om jag inte tagit det lugnt. Nu dunsade jag bara in i sidan på bilen o sen ner på trottoaren. XTn klarade sig bra o jag blev lite öm.

Gasa o ha kul o gör inte narr av dom som kör sakta.

Last edited:

Snowjob

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2003
Hoj
FZR1000
Robban W skrev:
Kör jag om en bil så anpassar jag farten o glider emellan "lite försiktigt" tex om bilarna kör i 80 så kan man själv köra ca 85 -90, hastigheten är inte bara en siffra det är i huvet man måste känna om det går fort eller inte.
Är det många bilar som man vill köra om så försöker jag att inte köra snabbare än att man iaf hinner ägna en lite tanke till varje bil man passerar.

Och jag har alltid haft i skallen att när man kör om en bil så ska man se till att man kollar bakom (döda vinkeln) och framför och sen GASA mer än lagom. En omkörning ska enligt mig gå snabbt och säkert, inte köra om långsamt. Det är farligt för då kan du inte svänga höger utan måste dra på ordentligt för att hinna förbi eller stå på bromsen för att komma tillbaka bakom bilen. Nej omkörning ska enl. mig gå snabbt och smidigt. Nu snackar jag enfiligt.

"Nels"

Z1000 till salu!
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
Z1000
bmwjohan skrev:

Jag hör att du har flera års trafikvana..... :klappar

KawaChris

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2004
Hoj
såld
Nels skrev:
Jag hör att du har flera års trafikvana..... :klappar

han vet riskerna iallafall, sen är det upp till var och en.. jämför med TT tävlingen på Isle of Man där det är vanliga vägar dom tävlar på :näsblod

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
Snowjob skrev:
En omkörning ska enligt mig gå snabbt och säkert, inte köra om långsamt.

Snabbt o smidigt absolut men dundrar man om ett gäng bilar i deras dubbla hastighet så har man ingenstans att ta vägen om tex nån av bilarna får för sig att köra om sin framförvarande eller svänga vänster eller liknande.

+ 5 till 10 km/h som jag skrev var lagom kanske är helt fel, jag tittar aldrig på mätaren när jag kör om så jag har ingen koll på det.

Snowjob skrev:
Det är farligt för då kan du inte svänga höger utan måste dra på ordentligt för att hinna förbi eller stå på bromsen för att komma tillbaka bakom bilen. Nej omkörning ska enl. mig gå snabbt och smidigt. Nu snackar jag enfiligt.

Men det fina med att köra om med hoj är ju att du utan problem kan köra om vid möte. Jag kör hellre om vid möte än att ge järnet i en skymd kurva.

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras