bmwjohan skrev:jag tycker att jag har så pass bra kontroll på trafiken runt om kring mig så att jag inte ska behöva bli inblandad i olyckor(även om jag kör jävligt fort). det som jag är så jäkla rädd för är såna saker som du har råkat ut för. att något ska paja på hojen när man ligger och pressar. här om dagen låg jag och pressade 200+ på en vajerräckesväg och det enda jag tänker på är "hoppas inte kedjan går av och låser bakhjulet". det är såna saker man inte kan göra något åt. när jag kör så känns det oftast som att ifall jag får en däckexplosion eller ifall kedjan går av och låser bakhjulet, så är jag till 99% säkerhet köttfärs.
Marals76 skrev:När jag åker mc idiotförklarar jag alla andra som är i trafiken dvs man räknar alltid med u-svängar osv detta är ett bra tips som klarat mig från många tillfällen då det hade kunnat slutat i asfalten.
Det är inte frågan om en olycka kommer inträffa om du nu kör som du säger utan bara när. Har du inte lärt dig något av de trådar som dyker upp på forumet då och då. Det finns förare med mycket mer erfarenhet/skicklighet och bättre hojar än dig som gått åt på just skitmisstag eller saker som inte gått att förutse. Ha marginalerna på din sida och gasa där det är lämpligt.bmwjohan skrev:jag tycker att jag har så pass bra kontroll på trafiken runt om kring mig så att jag inte ska behöva bli inblandad i olyckor(även om jag kör jävligt fort). det som jag är så jäkla rädd för är såna saker som du har råkat ut för. att något ska paja på hojen när man ligger och pressar. här om dagen låg jag och pressade 200+ på en vajerräckesväg och det enda jag tänker på är "hoppas inte kedjan går av och låser bakhjulet". det är såna saker man inte kan göra något åt. när jag kör så känns det oftast som att ifall jag får en däckexplosion eller ifall kedjan går av och låser bakhjulet, så är jag till 99% säkerhet köttfärs.
DumDum skrev:Att tänka för alla andra är nog bland det viktigaste man kan göra.
Jag tror att alla yrkeschaffisar här inne som sitter på vägarna hela dagarna håller med mig i detta, med tanke på hur folk kör så är det konstigt att det inte smäller oftare! Folk kör som djävla idioter! Tillbringar men hela dagarna i trafiken så ser man ganska mycket och snart så förvånar ingenting längre.
Chris Ash skrev:Grattis till dig i så fall.....
Har du aldrig fårr hjärtat i halsgropen när du kör hoj på gatan? Tänkt hur jävla nära det var, rent av mått dåligt efter en vansinneskörning på krokvägar för att man när adrenalinet lagt sig insett hur jävla dumt man burit sig åt?
Det har hänt mig alldeles för många gånger för att jag ens skulle inbilla mig för en sekund att jag har "sån kontroll att jag inte ska behöva bli inblandad i olyckor".
Robban W skrev:Kör jag om en bil så anpassar jag farten o glider emellan "lite försiktigt" tex om bilarna kör i 80 så kan man själv köra ca 85 -90, hastigheten är inte bara en siffra det är i huvet man måste känna om det går fort eller inte.
Är det många bilar som man vill köra om så försöker jag att inte köra snabbare än att man iaf hinner ägna en lite tanke till varje bil man passerar.
bmwjohan skrev:jag tycker att jag har så pass bra kontroll på trafiken runt om kring mig så att jag inte ska behöva bli inblandad i olyckor(även om jag kör jävligt fort). det som jag är så jäkla rädd för är såna saker som du har råkat ut för. att något ska paja på hojen när man ligger och pressar. här om dagen låg jag och pressade 200+ på en vajerräckesväg och det enda jag tänker på är "hoppas inte kedjan går av och låser bakhjulet". det är såna saker man inte kan göra något åt. när jag kör så känns det oftast som att ifall jag får en däckexplosion eller ifall kedjan går av och låser bakhjulet, så är jag till 99% säkerhet köttfärs.
Nels skrev:Jag hör att du har flera års trafikvana.....
Snowjob skrev:En omkörning ska enligt mig gå snabbt och säkert, inte köra om långsamt.
Snowjob skrev:Det är farligt för då kan du inte svänga höger utan måste dra på ordentligt för att hinna förbi eller stå på bromsen för att komma tillbaka bakom bilen. Nej omkörning ska enl. mig gå snabbt och smidigt. Nu snackar jag enfiligt.
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |
|
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |
|
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX
Kawasaki har uppdaterat sin... |
|
Uppdaterad Triumph Trident 660
Triumph har presenterar en ... |