Hemma Lackering

Fredda66

.::[Biatch]::.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sweden, Håbo, Bålsta
Hoj
Brumm brumm
Nu har det börjats iaf.
Har tagit två mindre delar och börjat på ikväll, dels en i plast och en i metall.
1200sandpapper våtslipat, torkar och sprayat på färgen. Skall på med 2 lager färg till sedan blir det lite klarlack och sen får vi väl se hur "dåligt/bra" det blev?

//Fredda
 

B1

Dirtmover!
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Västervik
Hoj
TL 1000s -97
Fredda66 skrev:
Nu har det börjats iaf.
Har tagit två mindre delar och börjat på ikväll, dels en i plast och en i metall.
1200sandpapper våtslipat, torkar och sprayat på färgen. Skall på med 2 lager färg till sedan blir det lite klarlack och sen får vi väl se hur "dåligt/bra" det blev?

//Fredda

Nej för fan... inte 1200 först...

Jag lackar båtar, så jag vet iaf lite vad jag talar om. (5 bilar, säkert 10 kåpset...) Slipa med 400 innan lack. Om du tar för fint, kommer inte lacken att fästa. Jag gjorde den missen en gång med riktig bil lack för 400:- per liter. Den flagnade av efter 2 dagar, bara skit...

Spackla ev. skavanker, spruta slipgrund, slipa den med 400 papper, spraya... den har jag gjort massor med gånger och fått kanon resultat. Men som det har sagts, spray färg håller inte. Den färgar till och med ned skinnstället. När du lagt sprayen, lägg ett lager med riktig klarlack som skyddar, det har alltid funkat för mej, men färg försäljaren säjjer alltid att det e på egen risk.
 

Fredda66

.::[Biatch]::.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sweden, Håbo, Bålsta
Hoj
Brumm brumm
B1 skrev:
Nej för fan... inte 1200 först...

Jag lackar båtar, så jag vet iaf lite vad jag talar om. (5 bilar, säkert 10 kåpset...) Slipa med 400 innan lack. Om du tar för fint, kommer inte lacken att fästa. Jag gjorde den missen en gång med riktig bil lack för 400:- per liter. Den flagnade av efter 2 dagar, bara skit...

Spackla ev. skavanker, spruta slipgrund, slipa den med 400 papper, spraya... den har jag gjort massor med gånger och fått kanon resultat. Men som det har sagts, spray färg håller inte. Den färgar till och med ned skinnstället. När du lagt sprayen, lägg ett lager med riktig klarlack som skyddar, det har alltid funkat för mej, men färg försäljaren säjjer alltid att det e på egen risk.

Har för avsikt att lägga på 3 lager klarlack. Sprayfärg och klarlack borde fungera bra. 1200 papper skall nog funka fint. Men skall testa med ett 800 i morgon. Angående torkningsprocessen, hur viktig är värmen egentligen? Där det torkar nu är det riktigt kallt, närmare +3 grader. Hur påverkar det färgen? är det bara tidsåtgången som blir annorlunda eller är det något mer? Har ingen möjlighet till varm torkmiljö som är dammfri dessvärre. Måste jag vänta till sommaren? :confused:


//Fredda
 

Jonne_boy

Äntligen tillbaka
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gnesta [sörmland]
Hoj
Kawasaki ZXR 400 -92
SVÅRT att lacka där det är kallt..

det du kan göra är att ha det i det damfria utrymmet tills det e så tort att det e lite hårt på ytan och sen tar in det och värmer det...

då kommer ju dammet inte fastna i lacken
 

Lasker

Member Of PotatoesMc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en låda!!!
Hoj
Yamaha YZF-R1
B1 skrev:
Nej för fan... inte 1200 först...

Jag lackar båtar, så jag vet iaf lite vad jag talar om. (5 bilar, säkert 10 kåpset...) Slipa med 400 innan lack. Om du tar för fint, kommer inte lacken att fästa. Jag gjorde den missen en gång med riktig bil lack för 400:- per liter. Den flagnade av efter 2 dagar, bara skit...

Spackla ev. skavanker, spruta slipgrund, slipa den med 400 papper, spraya... den har jag gjort massor med gånger och fått kanon resultat. Men som det har sagts, spray färg håller inte. Den färgar till och med ned skinnstället. När du lagt sprayen, lägg ett lager med riktig klarlack som skyddar, det har alltid funkat för mej, men färg försäljaren säjjer alltid att det e på egen risk.

Har du testat att lacka silverfärgad baslack när du slipat med
400 papper det blir randigt om du inte använder transparentsealer( genomskinlig grundfärg för att ta bort mindre sliprepor samt bättre vidhäftning) :confused:

Spackel slipa med 80-180 korn efterslipa med finare för att
ta bort sliprepor. :tummenupp

Grunda spackel fläckar med 2komponents akryl slipgrund.
Använd mjukmedel i grunfärgen eller använd grund
avsedd för plast om det är plast som ska lackas. :)

Nedmattning av lack använd 400-500 korn om du maskinslipar.
Om du våtslipar använd 400-800 korn för solida färger
och 800-1200 för metalic och pearlfärger. :öl

Jag lackar normalt två lager lack med moderna billacker
och blir det inte bra så mellanslipar jag med 1200korn
inom 24 timmar och lägger två nya lager lack. ;)

Dom få gånger som det har flagnat när jag lackat
har det antagligen berott på att grundfärgen
inte härdat ordentligt så att det funnits kvar lösningsmedel
som vill ut genom lacken, eller att jag använt fel eller dålig grunfärg. :skrämd

Fin skotchbrite duk är bra att slipa med på svåråtkomliga
ställen. :tummenupp

Och att det går att lägga riktig tvåkomponents akryl klarlack
på sprayfärg tror jag man kan glömma, jag har aldrig lyckats
sprayfärgen brukar mest se ut som ett russin då.
Men det kanske funkar om man har ruskigt bra sprayfärg.
Annars brukar ju sprayfärg var enkomponents färg av typ
cellulosa eller syntetfärg och dom tål ju inte lösningsmedel
så bra och klarlack innehåller ju lösningsmedel. :fakta

Men de finns ju säkert lika många teorier om hur man ska
lacka o slipa som det finns lackerare och i slutändan blir det samma resultat :)
 

B1

Dirtmover!
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Västervik
Hoj
TL 1000s -97
Ok, jag har aldrig provat med 1200 innan metallic, men det funkar fint med 400, inga ränder. Har lagt silver och svart metallic på 400 det funkade bra, men det finns hur många sett som helst, alla funkar nog bra på sitt sett.

Jag har faktiskt lagt klarlack utanpå 1-komp. sprayburk, det funkade. Det finns en gul TZR 125 på forumet har jag sett, om det står "Deltabox" med gul skrivstil på ramen (som e svart sprayad) så har jag lackat den med riktig klarla utanpå... Vet inte om det e den, har bara sett det framifrån... :brynad
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Jag har precis blivet klar med den senaste hojen jag målat (kan lägga upp en bild senare i eftermiddag), och mina erfarenheter är att det går bra att slipa med typ 400, men det gör ju inget om man tar finare. I villket fall så kna man ju börja med ett lite grövre, ett 1200 tar ju inte så hemskt mycket.
Jag har både lagt basfärg och klarlack på sprayburksfärg, och det har funket, men det kan ju skita sig, så man bör prova på en "testbit" eller på nått ställe där färgen inte syns sen.
Klarlacken blir fan aldrig perfekt, utom möjligen på enstaka ställen, får alltid lite krusningar i det, så vill man ha spegelblnkt är det bara att slipa till den och rubba, då blir det kanon :tummenupp

Grundfärg är bra, speciellt om man lagat och haft sig, men inte nödvändigt, man får kanske lägga ett lager eller 2 extra om man kör direkt på. Beror lite på underliggande färg, har varit medom att det spricker på 5 röda också.

Lycka till i vilket fall.

angående spray kontra 2-komponent, så är det mycket enklare att få 2-komponenten snyggt, och det kostar ungefär lika mycket att måla en hoj med riktigt färg, (fast inklusive klarlack blir det lite dyrare)
 

heretique

Hallelujah för fan!!
Gick med
12 Apr 2003
Ort
Skänninge
Hoj
Triumph Speed Triple 1050
Fredda66 skrev:
Tjejen har precis fått hem sin kawa zxr400 i garaget och skall ge sig in på att lacka om den till svart, vilket jag helt förstår =)

Hon har fått lite tips om hur hon skall göra för att få bästa resultat men jag tänkte kolla mer er om ni har bättre förslag än detta :

1.rugga upp den gamla lacken med ett 1200 slippapper från typ scotch brite.
2.grunda med ett grundlack (skall detta vara den färgen hon vill ha, alltså klart svart. eller typ vanlig grå matt grundfärg)
3.lägga på svarta klarfärgen
4. 2-3 lager med klarlack.


punkt 2 och 3 är lite oklara.. borde man inte kunna lägga på den glanssvarta på engång utan att behöva grunda??

//Fredda

1. tvätta av allt med nåt som tar bort ev. silikon rester, asfalt etc. om det e silikon på när du målar blir det bara skit av det.
2. om det e en massa märken, skador, bulor eller nåt, slipa ut dem med p180 papper(kör du grövre kan topplacken sjunka o slipreporna komma fram efter ett tag men 180 e ok), om det inte är några skador, matta ner med 3m p500 handslip om du inte har tillgång till maskin. glöm det där me 1200 vattenslip....bara jobbigt, tar tid....visst visst, slutresultatet blir bättre, men om du ska göra en garagelack....who cares??.
3. lägg grundfärg, nån form av fyller.....den äter upp sliprepor o inte allt för stora stenskott etc. låt grunden torka.....ett dygn iaf i rumstemp innan du ger dig på att slipa den me p500...bara tråkigt om det börjar gegga mitt i allt ihop...
4. blås av o tvätta återigen allt med nåt starkt o giftigt innan du målar. få helst tag på en klibbduk o torka av allt med o på nåt sett avjonisera skiten så du får bort all statisk el......suger dam...måla på......lägger du 2 skikt så låt det torka ordentligt innan du kör på klarlacken....lycka till!
 

Lasker

Member Of PotatoesMc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en låda!!!
Hoj
Yamaha YZF-R1
Kanske ska tillägga att jag lackar massa bilar och bildelar varje vecka och aven en del hojprylar.
så hacka inte på mina tips för dom e bra om man vill ha
toppresultat. :tummenupp

Men visst fan har jag lackat gamla sunkbilar utan att
slipa bara en snabbtvätt först så ere klart :D

Och jag säger det igen sprayfärg sugerfetpurjo :fakta

Varför lägga ner massa jobb på o slipa o greja om man
ändå bara ska lägga på skitfärg. :confused:

Fråga vilken lackerare som helst va dom tycker om sprayfärg
så blir svaret :zpy

Men ja säger bara :rock :rock :rock :öl :öl :öl och
måla på så blir det säkert bra till slut :squid


EDIT: Stod senast förra veckan och thinner tvättade bort
sprayfärg från kåporna till en Triumph Tiger.
För det går ju inte o slipa den degiga sprayfärgen
Massa svordomar och merjobb för att kunna
Lacka eländet.
 
Last edited:

lastu

nu med 1000
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Älvsbyn
Hoj
K5 tusen
En till sak som inte tagits upp, vad jag sett i alla fall.

Det roliga med sprayburksfärg är att det kletar igen slippappret också. Det gör inte riktig billack. Detta kom jag underfund med när jag hade sprayat mina kraschkåpor själv och sen fick lite spons av en billackerare. När han skulle lacka mina kåpor så rev han sitt hår och förbannade mig för att jag använt biltema sprayfärg... Jag fick slipa skiten själv och det var inge kul kan jag säga.

Så om möjligt så tycker jag också att man ska använda sig av riktig färg. Lasker tycker jag har gett bra input i frågan. Men till slut så gör ju var och en som han vill, men det blir inte alltid billigare med "billig" färg...

/lastu
 

stavgren

Läktarspecialist ™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hammarö
Hoj
R1
Kan inte nån vänlig själ förklara vad skillnaden mellan färg på sprayburk och färg som man blandar själv är? (Förutom att sprayburk är "dret")
 

GP

Skruvad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hammarbyhöjden, tjockhult
Hoj
Hojlös! Det är för JÄVLIGT, helt enkelt...
Sprayat..

Är vad jag har gjort på mina kraschkåpor.

Förarbete: minimalt, slipade så att den tidigare lacken (också spray) försvann.
Tvättade med thinner, lite snabbt eftersom man blir så susig i kupan av thinner.

Lack: 2 lager, inget vatten på golvet, inte speciellt varmt i rummet. Typiskt normal T-shirt-värme, om det nu finns något som betecknas så.

Resultat: Bitvis riktigt jäkla bra, bitvis apelsinskal. Varför det blev som det beror säkerligen på bristande förarbete...
Men för 600:- är jag mer än nöjd! Speciellt som det är kraschkåpor och jag är rookie....

Så det beror väl på vad man prioriterar? Lägga 5000:- på lack eller på bensin? Poser eller racer? :rolleyes: :D
 

Bifogat

  • dscf0049.jpg
    dscf0049.jpg
    45.2 KB · Visningar: 501

Lasker

Member Of PotatoesMc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en låda!!!
Hoj
Yamaha YZF-R1
stavgren skrev:
Kan inte nån vänlig själ förklara vad skillnaden mellan färg på sprayburk och färg som man blandar själv är? (Förutom att sprayburk är "dret")

Färg som du blandar själv är härdlack altså färg härdare förtuning
Färgen härdar genom kemisk process

Sprayfärg är enkomponents ingen härdare utan den lufttorkar
lösningsmedlet i färgen dunstar bort sen e den torr.

Ungefär så e det :fakta

Och alla som tänker lacka o spraya köp en skyddsmask
så ni inte blir lika mjuka i skallen som ja :rock :öl
 
Last edited:

Fredda66

.::[Biatch]::.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sweden, Håbo, Bålsta
Hoj
Brumm brumm
Första bitarna klara!
Okey, har suttit hela lördagskvällen!! och slipat/sandpapprat ner ett stycke framkåpa! Fy fan vilket jobb, har kört med 800papper hela vägen. Tjejen klagar på att hon har otroligt ont i högerarmen och det är ju inte bra för kvällens fortsättning ;)
Hur är det med maskin? går det bra att använda? Det slog mig att jag kan ordna fram en rätt bra hemma maskin av märket Bosch. Är det lugna puckar att gå loss med den på sidokåporna eller? Annars blir det som den där bilden på "kille och singel" (ni som har sett förstår) :D

//Fredda
 

Lasker

Member Of PotatoesMc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en låda!!!
Hoj
Yamaha YZF-R1
De e lungt o slipa med maskin bara den är av ocillerande typ.

så här ska du se ut när du lackar
 

Bifogat

  • lackgubbe.jpg
    lackgubbe.jpg
    19.6 KB · Visningar: 428

stavgren

Läktarspecialist ™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hammarö
Hoj
R1
Lasker skrev:
Färg som du blandar själv är härdlack altså färg härdare förtuning
Färgen härdar genom kemisk process

Sprayfärg är enkomponents ingen härdare utan den lufttorkar
lösningsmedlet i färgen dunstar bort sen e den torr.

Ungefär så e det :fakta

Och alla som tänker lacka o spraya köp en skyddsmask
så ni inte blir lika mjuka i skallen som ja :rock :öl
Tackar! :)
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top