Hemmabio, behöver råd, tips...

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
När skattepengarna kommer i augusti så skall de investeras i en förstärkare och nya högtalare. Har varit och lyssnat på två olika högtalare som jag har fastnat för. Tycker att de låter ganska likvärdigt och de ligger i samma prisklass. Skall ha de till hemmabio och för att lyssna på musik.

De två som jag har sett är:

Jamo D590

JBL XTi 100

De skall kompleteras med centerhögtalare och surrondhögtalare i samma serie givetvis. Vilka har bäst kvalitet? Finns det några andra märken som spelar lika bra för en mindre peng? De skall givetvis vara snygga också.... :)

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Hoj
Blandat japansk skrot
Vad får det kosta jag har en kompis som har hemmabiobutik och kan fixa riktigt trevliga priser på vissa märken?.

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Åk och prata med Patrik på Ljudkällarn på stigberstorget. Kör retta och är oändligt kompetent på hemmabio.

Stöd det lokala initiativet (nåja) och köp QLN, mycket bra ljud men ingen avgrundsbas. Fast det är väl det du har subben till.....

Lova att du skall ta med honom på en lördagskörning på götaplatsen så fixar han säker nåt roligt pris!

/michael

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
För mig fick de bli en uppsättning Canton ur Ergoserien. Köpte dom för tre år sen ungefär och har varit mycket nöjd. Visserligen kan man få högtalare som klarar av att lämna mer effekt för samma pengar om det nu är det man är intresserad av. Å andra sidan så är ljudet rent och distinkt hela vägen utan krusiduller, riktigt fint frekvensregister för pengarna... Dessutom går de inte sönder efter ett par år som Audio Pro gör.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
MikkE skrev:
inge skit om Audio Pro nu va :mad:

Visst i låga prisklasser får man mkt ljud för pengarna, men de går ju sönder innan man ens har fått hem dom!! Min 400W Audio Pro-subba brändes bara efter någon månads normal användning. En granne skulle iväg och hämta ett demo-ex av nån golvhögtalare, men upptäckte att de redan i affären hade hunnit bli spruckna i membranet.

MikkE

Guest
berggren_martin skrev:
Visst i låga prisklasser får man mkt ljud för pengarna, men de går ju sönder innan man ens har fått hem dom!! Min 400W Audio Pro-subba brändes bara efter någon månads normal användning. En granne skulle iväg och hämta ett demo-ex av nån golvhögtalare, men upptäckte att de redan i affären hade hunnit bli spruckna i membranet.
hmm. har aldrig hört förut.. trist..
men om man kollar på Image, Avantek, Ego och Evidence serierna så får man ganska så mkt ljud och kvalité.. nåja. jag gillar i alla fall Audio Pro

Last edited:

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
Har B&W hemma till allt.. :tummenupp

Tänk på att CENTERHÖGTALAREN är den viktigaste högtalaren i en hemmabio! :fakta :fakta .. det är där röster etc kommer ut som måste vara av hög kvallitet så att du hör vad dom säger och diverse andra ljud.

tex att se en engelsk film utan text med dålig center går bara inte :fakta

Tommy

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM660
Jag kör följande och är mycket nöjd.

Ergo RC-L fram
Ergo F bak
Ergo CM500 center

Kanske ska säga att det är Canton också.

MikkE

Guest
DwD skrev:
Har B&W hemma till allt.. :tummenupp

Tänk på att CENTERHÖGTALAREN är den viktigaste högtalaren i en hemmabio! :fakta :fakta .. det är där röster etc kommer ut som måste vara av hög kvallitet så att du hör vad dom säger och diverse andra ljud.

tex att se en engelsk film utan text med dålig center går bara inte :fakta
kan bara hålla med.. jag har en SKETEN :zpy Eltax center och det låter inte alls bra, funkar gör det, men låter som sagt inte bra..
frontarna som ät i samma serie som centern funkar ganska så bra ändå med tanke på det LÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅGA priset för dom.

Center = VIKTIGT

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
har B&W DM602s2 som bakhögtalare och B&W CDM1se som framhögtalare och B&W CDM1Cse som center. och yamaha sub och yamaha rxv596 stärkare. tycker dock att baslågnivån är lite svag på stärkaren :(

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
DwD skrev:
har B&W DM602s2 som bakhögtalare och B&W CDM1se som framhögtalare och B&W CDM1Cse som center. och yamaha sub och yamaha rxv596 stärkare. tycker dock att baslågnivån är lite svag på stärkaren :(

Det kan man kanske hålla med om... har en skit-sony själv för tillfället som inte orkar driva cantonhögtalarna för fem öre. När jag får pengar (vilket borde bli i nästa liv någongång) så tänkte jag slå till på rejäla rotel för-/slutsteg, där snackar vi i alla fall om strömstarka grejer.

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r
MikkE skrev:
kan bara hålla med.. jag har en SKETEN :zpy Eltax center och det låter inte alls bra, funkar gör det, men låter som sagt inte bra..
frontarna som ät i samma serie som centern funkar ganska så bra ändå med tanke på det LÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅGA priset för dom.

Center = VIKTIGT

Vilken serie eltax har du?

Jag har cinemaxx-serien och är hur nöjd som helst. Mycket rent och fint ljud. Kompletterade precis med en aktiv sub så nu har man den rätta basen också (enligt grannen iallafall) :D

//fogerty

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...