Hemmabio, behöver råd, tips...

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Thundercat skrev:
När skattepengarna kommer i augusti så skall de investeras i en förstärkare och nya högtalare. Har varit och lyssnat på två olika högtalare som jag har fastnat för. Tycker att de låter ganska likvärdigt och de ligger i samma prisklass. Skall ha de till hemmabio och för att lyssna på musik.

De två som jag har sett är:

Jamo D590

JBL XTi 100

De skall kompleteras med centerhögtalare och surrondhögtalare i samma serie givetvis. Vilka har bäst kvalitet? Finns det några andra märken som spelar lika bra för en mindre peng? De skall givetvis vara snygga också.... :)

Leta dig in till en handlare istället som säljer Mordaunt-short, de har en uppsättning komplett kit: http://www.hembiobutiken.com/produkt.asp?pgrpnr=106790
De där låter riktigt bra! Och jamo's är inte så välspelande om du jämför med dessa heller, JBL'en har jag inte provlyssnat, dock så har jag en JBL-anläggning hembio-högtgalare och de låter hyffsat. Men inte mer än så dock, köpte dessa i vintras, kommer inte ihåg modellnamnet :rodnar
Jamo duger till tvåkanalsljud om man inte går upp mkt i pris men då kan man lika gärna köpa roligare doningar :D

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Det är ju...

HARMAN/KARDON som gäller om du skall köpa stärkare oxå.
Handla en bättre beg AVR8000 så har du en fin apparat...
Rekomendeas varmt

Silverryggen

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Harman Kardon är ruskigt bra men för mindre pengar så får du mer skönspelande Marantz, som vissa modeller gör att tvåkanal blir lidande dock :( Sen att designen är långt mer bättre än H/K gör ju inte saken sämre! Fast H/K är aldrig fel det heller.....

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
Frågan är om jag blev mycket klokare på det här... nu har jag ju ännu mer alternativ... :p

Det får nog bli flera svängar till hifiaffären innan jag bestämmer mig, nästa gång skall jag ha med mig egna skivor dit å lyssna på iaf....

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Thundercat skrev:
Frågan är om jag blev mycket klokare på det här... nu har jag ju ännu mer alternativ... :p

Det får nog bli flera svängar till hifiaffären innan jag bestämmer mig, nästa gång skall jag ha med mig egna skivor dit å lyssna på iaf....
Sen kan det vara ett hett tips att bli medlem på minhembio.com, forumet där har massor att erbjuda och där hittar du alla från den vanlige svensson som pular med vanliga kit till de som sysslar med grejjer uppåt flera hundra tusen! Där kan du all hjälp du behöver, men lär dig sökfunktionen först så slipper du ställa massor av frågor som redan har blivit ställda ca 100 gånger :tummenupp

Flagga

Tycker om "Bling-Bling"
Gick med
12 May 2003
Hoj
Prylkittad Fazer med extra klistermärken.
berggren_martin skrev:
Min 400W Audio Pro-subba brändes bara efter någon månads normal användning.

Jag fick "lock för örat" i två veckor av min...och den har inte brunnit än... Tyvärr har Black Diamond blivit helt uttjatade, men jag är helt nöjd med mina.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Skorpan skrev:
klart jag kan :fakta
o det :rock oxå :D ,synd bara att grannarna inte gillar lådan lika mycket som jag :lol

Kan tänka mig det :) Har själv två subbar, om man bortser från datorns plastsub, och det dundrar rätt friskt vid filmtittande :D Sen frontar med dubbla 10", som ska bytas ut till doningar med endast 6,5" :D
Sen en Buttkicker på det som vibrerar soffan men tyvärr även golvet :( Fast det enda jag har hört från grannarna var att de trodde att min andra granna spelade så högt och det var det givetvis sa jag :) Jag är ju sååå väluppfostrad så sånt sysslar inte jag med *ehhhh*

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Flagga skrev:
Jag fick "lock för örat" i två veckor av min...och den har inte brunnit än... Tyvärr har Black Diamond blivit helt uttjatade, men jag är helt nöjd med mina.

Deras subbar är helt underbara i actionfilmer men värdelösa till musik. De kan brumma, dåna och mullra, men det är distortion så det skriker om det om man jämför med hifi-grejer gjorda för musik. För en månad sen ungefär råkade jag lämna stereon på med lite för hög volym när jag skulle iväg till krogen. När jag kom hem hade hela översta raden i cd-hyllan, ca 50 skivor, vibrerat iväg och klunsat 2 meter ner i golvet. De var spridda över hela rummet, ett otal knosade fodral och ett par cd-skivor i flera delar...

Så visst kan de brumma!

Skorpan

Guest
Dee_cati skrev:
Kan tänka mig det :) Har själv två subbar, om man bortser från datorns plastsub, och det dundrar rätt friskt vid filmtittande :D Sen frontar med dubbla 10", som ska bytas ut till doningar med endast 6,5" :D
Sen en Buttkicker på det som vibrerar soffan men tyvärr även golvet :( Fast det enda jag har hört från grannarna var att de trodde att min andra granna spelade så högt och det var det givetvis sa jag :) Jag är ju sååå väluppfostrad så sånt sysslar inte jag med *ehhhh*
HAHAHAHAHHAHAHA :tummenupp

första helgen jag koppla in min låda så fick jag klagomål :D
VARFÖR ??? :rolleyes:

Flagga

Tycker om "Bling-Bling"
Gick med
12 May 2003
Hoj
Prylkittad Fazer med extra klistermärken.
Dee_cati skrev:
Ähh, du kan ju inte ha bilgrejjer i vardagsrummet :skrämd

Mina första Surroundhögtalare var ett par 6x9 Pioneer, placerade i Big Pack! Det var förvisso innan folk visste vad surround var, och då motsvarade det bara ett par tåtar i motfas.

Var på en surround-föreläsning på KTH med en snubbe från Sveriges Radio, (de hade då "Rederiet" som övningsobjekt för sina ljudtekniker) och enligt honom kunde man ha vilket skit som helst. Det lydde jag! :D

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Flagga skrev:
Mina första Surroundhögtalare var ett par 6x9 Pioneer, placerade i Big Pack! Det var förvisso innan folk visste vad surround var, och då motsvarade det bara ett par tåtar i motfas.

Var på en surround-föreläsning på KTH med en snubbe från Sveriges Radio, (de hade då "Rederiet" som övningsobjekt för sina ljudtekniker) och enligt honom kunde man ha vilket skit som helst. Det lydde jag! :D

Jo, men nu för tiden är det ju separata digitalkanaler där bak med fullt register.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Flagga skrev:

hehe, vilken galning!!!!! Jag har prioriterat tvåkanalsljud framtill julas då det slog mig att detv ore schysst med en hembio med projektor och grejjer så jag satsade enbart på det istället. Men sen ville jag även ha tvåkanal så nu har jag löst det på ett smidigt sätt oxå :tummenupp

Men det är helt klart värt pengarna det har kostas (alltför mycket om man frågar min sambo) och på min ilvstid så sparar jag in det på biobiljett-kostnaden som hade uppstått annars :D

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Dee_cati skrev:
hehe, vilken galning!!!!! Jag har prioriterat tvåkanalsljud framtill julas då det slog mig att detv ore schysst med en hembio med projektor och grejjer så jag satsade enbart på det istället. Men sen ville jag även ha tvåkanal så nu har jag löst det på ett smidigt sätt oxå :tummenupp

Men det är helt klart värt pengarna det har kostas (alltför mycket om man frågar min sambo) och på min ilvstid så sparar jag in det på biobiljett-kostnaden som hade uppstått annars :D

Trodde jag med, men så har det blivit lika mycket biobiljetter i alla fall. Och varje gång blir man lika irriterad på att det är så dåligt ljud i sallongerna utan THX-standard...

Vet flera som lagt runt 100k och uppåt på hembiogrejer, det motsvarar många biljetter det :rolleyes:

...eller ska man kalla det livskvalitet? ;)

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
berggren_martin skrev:
Trodde jag med, men så har det blivit lika mycket biobiljetter i alla fall. Och varje gång blir man lika irriterad på att det är så dåligt ljud i sallongerna utan THX-standard...

Vet flera som lagt runt 100k och uppåt på hembiogrejer, det motsvarar många biljetter det :rolleyes:

...eller ska man kalla det livskvalitet? ;)

jo, var lite ironisk där med det där med biljetterna. Min anläggnings pris skulle räcka till biljetter livet ut för mig om man kollar hur ofta jag går/gick på bio. Och hundra papp är ju tyvärr inte svårt att komma upp i med alla kringgrejjer som medföljer intresset :(

Dessvärre så anser jag nästan att THX-standarden borde vara en utdöende standard för det händer ju för böevelen inget! Det jag menar är att det finns grejjer som inte är THX-certifierade men som har bättre ljud än flera med THX-cert. Så upplever jag det iaf, kan ju iofs ha helt fel :)

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept