Hemmabiofanatiker se hit

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
950 SE
Ett tips när man provlyssnar är att be dom koppla bort suben då de flesta butikerna har ställt in systemen så att allting drunknar i bas!

sandstream

Guest
CoSmoZ skrev:
hör med pojkarna på http://www.prisjakt.nu/forum/ dom flesta e fanatiker & har nog en hel del tips att ge dej..

Annars så skulle jag rekomendera CAV högtalarna http://www.moreton-kerr.se/
som efter sneimport fick moreton att sänka alla till ca halva priset & nu tycker jag dom e kanon prisvärda
Prisjakts forum är mitt gamla forum, de fick ta över det när jag inte hade tid över till både minhembio.com och hembiobutiken.se.
Visst är det okej att fråga där men du kommer att få lika många olika rekommendationer som det finns användare. :D

Angående CAV så visar det ganska bra varför generalagenterna gör vad de kan för att stoppa all egenimport.

Trango_B skrev:
Åk till en hifi-klubb och prova, det är ett måste innan man handlar ljud. Man kan aldrig bedöma ljud genom att läsa på ett papper.
Tyvärr så har inte alla möjlighet att åka runt och prova alla märken de är intresserade av. Det är ju inte alla som bor i en storstad direkt i det här landet.
Josafan skrev:
Jag är ingen fanatiker, men har läst en hel del tester och lyssnat litegrann. Om jag hade velat skaffa mig nya högtalare så hade jag iaf tagit en titt på AudioPros Image serie.
Vi sålde AudioPro när vi startade men då vi inte ville hålla deras höga priser ringde en av deras chefer upp mig och sa att om vi inte höjde priserna så fick vi inte sälja.
Vi slutade med dem direkt och sen den dagen har jag berättat detta för alla som frågat om AudioPro...
Espen skrev:
Hmm, det verkar vettigt, men jag är basfanatiker och är rädd att jag kommer vilja ha mer (djupare) bas efter ett tag? Kan du inte sätta ihop samma paket men med E 250P istället?
Eller så köper du lösa Northridge modeller och kompletterar med det här monstret (elementen, fönstren och balkongräcket vibrerade som f*n när jag testade den i min lägenhet): http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=102510 :yoparty

Espen: Maila mig på perra@hembiobutiken.se istället så ska jag hjälpa dig att hitta rätt. :tummenupp

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
950 SE
Sandstream:

varför är det knappt nån i sverige som säljer JPW:s grejer längre!? Dom har ju verkligen bra grejer till vettiga priser!?

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Begagnat är bra är en paroll jag håller högt. Man får otroligt mycket för pengarna och när det gäller framförallt högtalare har dom hållbarhet som räcker länge.

Satt just och tänkte tillbaka på tiderna innan surround och shit, då man spelade musik på stereoapparatuerna :tungan
Mitt gamla paket jag hade innan flytt till liten lya betingade en väldigt (enligt mig) ansenlig summa när jag komponerade ihop det (Denon S10 monoblock med dito CD samt förförstärkare) som drev ett par renoverade B&W DM801 series 1 från 1980 om jag inte missminner mig. Underbara högtalare.

Jag har från den stereon hört högtalare som spelar renare 1 gång. Det var när hifiklubbens nautilus med kringutrustning spelade en halvdag för mig. 1.6 miljoner kostade tydligen kalaset om jag var intresserad! :skrämd

//jaG

MikkE

Guest
10k för ett system med förstärkare och cd el. dvd är inte sååå mkt.

Jag köpte 4xB&W 303 + 1xB&W LCR3 som surround och NAD dvd och receiver. Till subwoofer en AudioPro Sub Nova. Fläskar på bra. Väntar bara tills jag har lite pengar över så jag kan köpa mig en SVS sub. Fyyyy fan va tryck det är i dem :yoparty

Last edited:

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Josafan skrev:
Jag är ingen fanatiker, men har läst en hel del tester och lyssnat litegrann. Om jag hade velat skaffa mig nya högtalare så hade jag iaf tagit en titt på AudioPros Image serie. Speciellt då black diamond som är lite budget och om plånboken hade sagt ja så hade jag tittat på blue diamond, de senare har jag lyssnat på och tyckte det var mkt trevligt ljud. Den har inbyggt steg som driver en 10 tums bas i sidan... mumma.

Länk: http://www.audiopro.se/products/image_12.asp

Black Diamond: http://www.audiopro.se/products/image_blackdiamondv2.asp

Blue Diamond: http://www.audiopro.se/products/image_bluediamondv2.asp

Black Diamond blev jag inte imonerad av. Smaksak iof.
Men deras sub (AudioPro's) med 4 aktiva 5" och 10" slav är GRYM!!!.

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Begagnat

Vet man bara vad det är för grejjor är det ingen fara att köpa gammla högtalare. Provlyssna dem innan köp bara.
Köpte själv ett par Dali 107 som jag har som bakisar för två veckor sedan för 1500. 25% av nypriset :tummenupp

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Nu kommer jag nog och hädar lite, men skit i det...

Jag har förmånen att ha ett eget hus med för många rum, så ett rum har blivet bio/dataspelsrum, och inget annat.
Har en Hitachi PJ-TX100 (mycket nöjd med den), och till den har jag ett 7.1 creative THX högtalarsystem
:kocko tänker ni kanske, men det låter alla tiders, har kompleterat med en extra sub jag hade skräpande hemma, så det blir ordentligt byxfladder.

Funkar väldigt smidigt för mig, för jag kan koppla datorn direkt in i högtalarsystemet (har ett sjysst ljudkort i burken), och då även DVD-spelaren kan koda 5.1 själv, går den också rätt i i högtalarna vi en växel.

I ett vardagsrum hade jag nog gjort en annan lösning, men nu när jag har en liten bio, så funkar det utmärkt, och blev inte så fasligt dyrt heller (4000 kostade dom högtalarna)

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Sandstream: Lite ot, men köpte ju en z3 av dig nån vecka sen. Vilken firmware har den? (vi diskuterar ljudnivå och firmware på prisjakt, verkar som om nyare firmware ger högre ljudnivå?)

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Honken skrev:
Ett tips när man provlyssnar är att be dom koppla bort suben då de flesta butikerna har ställt in systemen så att allting drunknar i bas!
Detta är nåt som många missar. Alla högtalare ska provlyssnas med bas/diskant i neutralläge och helt utan equalizing eller nån "loudness"-knappt intryckt. Annars får man ju ingen bild av hur de låter ofärgat.

Loudnessknappen är för de som gillar socker i kaffet :hihi

ninian

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2004
Hoj
Yamaha R1
JMlab cobalt-serien är riktigt snygg. Sen att de låter makalöst underbart är en annan femma. Då jag lyssnade på dessa var de kopplade till en marantz sr7500 (eller var det sr7400..) Synd bara att jag inte känner det så motiverat att lägga +10k på ett par frontar.
visa_galleribild2.php

Förresten, Sandstream, jag såg att HBB(du) säljer JMlab. Är JMlab Chorus 726S + chorus 700 centern ett bra val kombinerat med marantz SR5500?

Last edited:

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
mb skrev:
Nä, sony är pinsamt strömsvaga och audio pro är ingen personlig favorit pga distorsion och dålig fysisk kvalitet på grejerna.

Fråga nån annan än mig så får du nog ett mer positivt svar :D

Håll tyst om du inte har nåt positivt att säga :fatta!

Skämt åsido, men jag åker och lyssnar på skrotet på onsdag iallfall. Ska kika på ett annat också. Svänger förbi några affärer på vägen så jag har lite att jämföra med!
Han som hade systemet sa att det va bra tryck i det och passade skitbra till film, men vi får väl se..
Känner att jag inte vill pröjsa mer än 5 loppor på ljud, men det får man kanske inte så bra prylar för :(

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Anton_Ljunghusen skrev:
Håll tyst om du inte har nåt positivt att säga :fatta!

Skämst åsido, men jag åker och lyssnar på skrotet på onsdag iallfall. Ska kika på ett annat också. Svänger förbi några affärer på vägen så jag har lite att jämföra med!
Känner att jag inte vill pröjsa mer än 5 loppor på ljud, men det får man kanske inte så bra prylar för :(
Har själv haft två sonyrecievers och en "400w" aktiv subbas från audio pro, så det är inte helt taget ur luften. Audio pros subbor kan mullra och bullra på rätt skönt i actionfilmer, men jag rekommenderar dom inte för musik. Med en sonystärkare får du dock räkna med att du måste ha en aktiv subba vid musiklyssning eftersom frontarnas bas inte kommer att få tillräckligt med ström för att låta bra (om de inte är extremt lättdrivna).

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval

Josafan

Vill ha sex(cylindrar) på två hjul!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
85 - FZ 750
Angående subwoofers, är det ngn som vet/har lyssnat på denna?

http://www.sunfire.com/

Den där svs:en verkar grym, men stor.... men så är det väl alltid med pojkar och dess leksaker,störst är bäst :3freak

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024