Hetsjakt på rökare, fas 2

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/rokforbud-aven-om-man-jobbar-hemma_6416992.svd

Rökförbud även om man jobbar hemma

25 augusti 2011 kl 23:20, uppdaterad: 25 augusti 2011 kl 23:27

Förbjudet att röka under arbetstid - även om man arbetar hemma. Den regeln vill Landskrona kommuns personalutskott införa för alla anställda. Men förslaget får kritik från kommunens miljöchef Högni Hansson. Han anser att det är ”moralistiskt och fånigt”, och undrar hur långt en arbetsgivares befogenheter sträcker sig, skriver Helsingborgs Dagblad på nätet.

Kommunens personalansvarige lovar dock att man inte kommer att göra kontroller i hemmen.

Landskrona TT

Vad ska en arbetsgivare ha för befogenheter?

Matdiet som företagspolicy kanske?

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Låt rökarna vara! Låt folk avgöra själva vad de vill använda rasterna till. Vafan, släpp moralpanikens nappflaska.

[YOUTUBE-ID]ELV5HV6-koI[/YOUTUBE-ID]

Last edited:

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Jag gillar mest att dom som beslutar undantas...
Var kommer allt politikerförakt ifrån?

jetson

Guest
Bryr mig inte om dom röker heroin på arbetstid, men varför ska vi ha massa hottentottar som sitter och bestämmer skit bara för att bestämma skit.

Följer man inte upp eller ser till att bestämmelserna efterlevs så kan man ju lika gärna skita i det helt och hållet. Sparka lite folk istället, börja med personalutskottet.

Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Vad ska en arbetsgivare ha för befogenheter?

Matdiet som företagspolicy kanske?

Det var ju ett aprilskämt i nån tidning i våras, att det skulle bli kontroll på maten som åts på nån arbetsplats. Mycket kul och skönt samhällskritiskt samtidigt.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Finns mycket stora företag i Sverige där dom plockat bort alla jävla dricka och snaskautomater och desutom lämnat arbetsinstruktion till bevakningen att kontrollera fordon och personal att inga större mängder sötsaker och dryck får föras in , endast för personligt bruk.

Typ en påse gelehallon och en öppnad cola var ok men inte så det kunde dras igång en sån där kooperativ kyl med penningskål med ohälsosamma produkter:D

Ja vette fan om dom brydde sig o stoppa Hasse 58 me en låda Dajm sen - dom tyckte det var löjligt

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
De får väl röka om de vill, men när de alltid står i klungor och fimpar på samma ställe (utanför min port och utanför lillgrabbens dagis) blir jag jävligt sur.

Ta hand om era förbannade fimpar för helvette.

Ja, det är säkerligen 80% av dagispersonalen som röker tyvärr, så du får nog vara glad att dom samlas runt husknuten och fimpar på samma ställe, i stället för att dom röker bland barnen på gården...

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Fan va löjligt, det är ju knappt nån som röker längre.

Se till att barn etc fattar att det inte är så nyttigt så kan de välja själva sedan.

Edit: syftade på #1

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Ja, det är säkerligen 80% av dagispersonalen som röker tyvärr, så du får nog vara glad att dom samlas runt husknuten och fimpar på samma ställe, i stället för att dom röker bland barnen på gården...

Nej, i det här fallet så ligger det en gymnasieskola vägg i vägg, och ungarna sticker bort till dagiset på rasterna för att tjyvkedjeröka.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Buhu.
Om bara alla cyklade till jobbet utan att utsätta sig för trafik och levde på fibrer och vitaminer, så skulle ingen dö.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag skiter väl fullständigt i om folk i min omgivning röker, dom jag irriterar mig på är dom som dränker sig i parfym, det kan utlösa migrän hos mig, något rökning aldrig har gjort, även om jag inte får migrän är den tynga doften av tantparfym/billigt rakvatten värre än cigarettrök.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Det finns dock ett viktigt undantag i förslaget: Politikerna anses inte som ansällda så de ska få fortsätta att röka. Vilken tur!
Någon nämnd ville även förbjuda snusning.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag skiter väl fullständigt i om folk i min omgivning röker, dom jag irriterar mig på är dom som dränker sig i parfym, det kan utlösa migrän hos mig, något rökning aldrig har gjort, även om jag inte får migrän är den tynga doften av tantparfym/billigt rakvatten värre än cigarettrök.

När jag körde paketbil, så hade jag ett ställe på min runda där godsmottagaren var en medelålders kvinna som sällan (aldrig?) duschade, satt i ett litet kontor och kedjerökte samt dränkte (fet chans) lukten med billig parfym.
Oattraktivt.

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Det finns dock ett viktigt undantag i förslaget: Politikerna anses inte som ansällda så de ska få fortsätta att röka. Vilken tur!

Och DÄR höjdes politikerföraktet en aning.
Har de betalt av kommunen? Är kommunen deras enda inkomst?
-JA
Då är de f*n anställda.

Personligen tycker jag de skulle införa en special lag för politiker.
Om de bryter mot någon lag eller förordning en endaste gång åker de ut från jobbet på arslet omedelbart, då skulle de tänka efter innan de började stifta saker.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Och DÄR höjdes politikerföraktet en aning.
Har de betalt av kommunen? Är kommunen deras enda inkomst?
-JA
Då är de f*n anställda.

Personligen tycker jag de skulle införa en special lag för politiker.
Om de bryter mot någon lag eller förordning en endaste gång åker de ut från jobbet på arslet omedelbart, då skulle de tänka efter innan de började stifta saker.

Meeh!
Du måste ju inse att reglerna inte gäller dem, eftersom det är en hälsoaspekt inblandad.
Politiker behöver ju inte sjukskriva sig, ety det bevisligen anses helt OK att vara i tjänst även om man ligger i koma.

Kommer inte ihåg vilket TVprogram som tog upp det.

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
Meeh!
Du måste ju inse att reglerna inte gäller dem, eftersom det är en hälsoaspekt inblandad.
Politiker behöver ju inte sjukskriva sig, ety det bevisligen anses helt OK att vara i tjänst även om man ligger i koma.

Kommer inte ihåg vilket TVprogram som tog upp det.

det såg jag med,någon politiker som var hemma o var sjuk men inte hade sjukskrivit sig,för de hade tjänst dygnet runt hette det.
är man inte arbetsför så ska man fan inte ha lön heller speciellt inte som det är idag att många tingas jobba fast de är sjuka.
men kastá bistånd o bidrag på alla kat tuggande ickesvenskar går bra,vad gör de för nytta för det svenska samhället?
politiker lever i sin egen lilla skyddade värld

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...