Hetsjakt på rökare, fas 2

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Min personliga åsikt, varför ciggen ska förbjudas är att de flesta rökare jag träffar/träffat har försökt någon gång eller försöker sluta röka. I nuläget är ju alla medvetna om riskerna när det gäller rökning (vilket kanske inte var fallet för 40 år sen). Det är bara att inse att det är starkt beroendeframkallande och förstör många liv.

Att jämföra det med motorcykelkörning - hur ofta träffar du en människa som försöker sluta köra motorcykel, osv? Det är ju inte samma fenomen när det gäller beroendet, och dessutom inte lika destruktivt för kroppen (även om man kan DÖ på mc). Skllnad mellan att vara psykiskt beroende (mc) och fysiskt och psykiskt beroende (cigg).

Självklart är jag för att folk ska få göra vad de vill, men vad säger ni om tonåringarna, fjortisarna som börjar röka utan att veta vad de ger in sig på. 10 år efter försöker de sluta men det funkar inte lika bra. Folk som börjat röka i vuxen ålder, det är väl mindre synd om dem... men i ärlighetens namn - hur många sådana känner ni?

Sen har jag aldrig fattat vad det är för njutning att röka cigg, alla som testar för första gången tycker ju det är skitäckligt, det blir en vanesak. Folk tvingar ju sig själva att andas in röken i början, och att hålla in det utan att hosta är ju en bedrift i sig. Förbjuda all njutning? Hell no, men rökning faller inte i den kategorin för MÅNGA rökare... det blir en njutning bara för att kroppen är beroende... och de flesta vill sluta. Det är väl inte njutning?

Cigg är likt gräs, fast mycket värre. Då kan vi väl legalisera det, för där pratar vi om mer njutning, eller hur? Det är ju också mindre skadligt tydligen - används ju tom mot vissa sjukdomar? Ett läkemedel? Jisses :banana

Konstigt hur världen funkar...

Förövrigt har jag noll respekt för folk som röker när de ska försvara sitt rökande. Du föddes frisk, och betalar hutlösa summor för att bli sjuk - medans andra människor föds sjuka och gör ALLT för att bli friska.

Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Sen har jag aldrig fattat vad det är för njutning att röka cigg, alla som testar för första gången tycker ju det är skitäckligt, det blir en vanesak. Folk tvingar ju sig själva att andas in röken i början, och att hålla in det utan att hosta är ju en bedrift i sig. Förbjuda all njutning? Hell no, men rökning faller inte i den kategorin för MÅNGA rökare... det blir en njutning bara för att kroppen är beroende... och de flesta vill sluta. Det är väl inte njutning?

När jag började tyckte jag,förutom att jag hostade så lungorna höll på att åka ut då,att det var den då absolut skönaste känsla jag fått någonsin,nikotinet träffade rätt i mitt belöningscentrum!

När jag 10år senare,med 2 packar om dagen,slutade(söndag,rökte som vanligt,måndag,slutade! Tjejen fortsatte då så jag hade det inte lätt....) vart jag ledsen för det var en del av mig men samtidigt så hade jag bestämt mig så det blev inga fler cigg(mer än när det var fest de första åren,nu är det inte gott längre)så att säga att det är svårt att sluta stämmer bara om du har svagt psyke.

Och ja,jag ville fortsätta men det var så jävla dyrt som mitt liv såg ut då!

Så,har du aldrig fattat vad det är för njutning så är du inte en av de som fattar det och skall då inte uttala dig om just den njutningen heller!

Att du då vill förbjuda en så skön känsla för någon annan gör mig nästan förbannad,enda som får mig att vara lugn är att du inte förstår,du behöver dock gå någon kurs som förklarar att du Inte är centrum i universum och att din vilja inte är allmängiltlig.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
När jag började tyckte jag,förutom att jag hostade så lungorna höll på att åka ut då,att det var den då absolut skönaste känsla jag fått någonsin,nikotinet träffade rätt i mitt belöningscentrum!

När jag 10år senare,med 2 packar om dagen,slutade(söndag,rökte som vanligt,måndag,slutade! Tjejen fortsatte då så jag hade det inte lätt....) vart jag ledsen för det var en del av mig men samtidigt så hade jag bestämt mig så det blev inga fler cigg(mer än när det var fest de första åren,nu är det inte gott längre)så att säga att det är svårt att sluta stämmer bara om du har svagt psyke.

Och ja,jag ville fortsätta men det var så jävla dyrt som mitt liv såg ut då!

Så,har du aldrig fattat vad det är för njutning så är du inte en av de som fattar det och skall då inte uttala dig om just den njutningen heller!

Att du då vill förbjuda en så skön känsla för någon annan gör mig nästan förbannad,enda som får mig att vara lugn är att du inte förstår,du behöver dock gå någon kurs som förklarar att du Inte är centrum i universum och att din vilja inte är allmängiltlig.

Alla ickenikotinister kan sluta yttra sig i frågan efter ditt eminenta inlägg.

Jag började snusa i väldigt för ung ålder, började sedan röka också, även det allt för tidigt, slutade sedan röka innan vi skaffade barn (är själv barn till två storrökare, som på den tiden rökte i bilen, i hela bostaden, i husvagnen osv, för så gjorde man då) och ville inte utsätta mina barn för passiv rökning.

Sedan slutade jag snusa för 6 månader (och 4 dagar) sedan, (inte för att jag räknar)

Stundtals har jag konsumerat ett paket röka och en dosa snus per dygn, eller nästan två dosor snus (när jag slutade röka) per dygn som mest, innan jag slutade snittade jag en dosa per dygn, vaknade på nätterna och tog en snus osv

Man kan säga att jag var slav under nikotinet i över 30 år (utan ett enda uppehåll längre än en dag), jag vet att det träffar belöningcentrumet i hjärnan stenhårt, jag var villig att ge upp mycket annat före nikotinet, men till slut vann min tjurskallighet över begäret.

Jag saknar det varje dag, varje timme av varje dag, jag vaknar fortfarande om nätterna och saknar det, men jag fortsätter att kämpa.

Däremot låter jag andra människor göra som dom vill med sina liv.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Jag läste "I trygghetsnarkomanernas land". Där påstod författaren att skatteintäkterna från ciggarretter var tre gånger så hög som kostnaden för vård man direkt kunde knyta till rökning. T.ex KOL och lungcancer. Jag har iofs inte kollat källan.

Vänta tills Boris får se det där. Då blir det uppsträckning! So it goes...

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Ja, det är säkerligen 80% av dagispersonalen som röker tyvärr, så du får nog vara glad att dom samlas runt husknuten och fimpar på samma ställe, i stället för att dom röker bland barnen på gården...

Där är ett av få ställen som jag anser att man gott kan införa totalt rökförbud, hos dagispersonal alltså. Det samt sjukhuspersonal, vare sig patient eller barn ska behöva tas om hand av någon som luktar minsta lilla cancerpinne.
Jag skulle åtminstone inte låta en sådan person ta hand om min unge, inte nog med att hon/han antagligen är korkad utan dessutom luktar illa :mad:

• Gilla
Reaktioner: 237

tkdrille

Guest
Där är ett av få ställen som jag anser att man gott kan införa totalt rökförbud, hos dagispersonal alltså. Det samt sjukhuspersonal, vare sig patient eller barn ska behöva tas om hand av någon som luktar minsta lilla cancerpinne.
Jag skulle åtminstone inte låta en sådan person ta hand om min unge, inte nog med att hon/han antagligen är korkad utan dessutom luktar illa :mad:

De kan ju åtminstone tvätta sig och använda handsprit så känner man inte av lukten. Sjukhuspersonal ska inte få röka i kläderna de har inne på avdelningar iallafall. Och de får väl bara röka under sin middag med om de har fixat de nu.

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Är det konstigt att man vill förbjuda något skadligt för mänskligheten?

Isåfall borde ju mkt mer vara lagligt, så som många droger tex. Är jag egoist för att jag bryr mig om andra människors hälsa, utöver min?

Om det är någon som ska kallas för egoist så är det faktiskt rökarna, passiv rökning, röka för njutningens skull och inte tänka på konsekvenserna, speciellt om man har barn osv... vem orkar riskera att lämna sin familj i lungcancer bara för att det är skönt att röka? Det om något är att tänka på sig själv.

• Gilla
Reaktioner: 237

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Är det konstigt att man vill förbjuda något skadligt för mänskligheten?

Tycker du alkohol borde vara olagligt då också? Kostar samhället betydligt mycket mer pengar och ställer till med betydligt mycket mer och allvarligare problem. Dessutom drabbar det oskyldiga i mycket större utsträckning än vad rökning gör.

Personligen tycker jag att vi ska ha så lite förbud som möjligt och att vuxna människor ska få leva sina liv som dom vill utan att andra lägger sig i. Statens uppgift ska inte vara att säga åt oss hur vi ska leva. Vill man ha en förmyndare som skyddar en från allt som kan vara farligt så tycker jag man kan bo hemma hos mamma och pappa.

Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Låt dom röka så länge det inte drabbar någon annan. Dvs kasta inte skiten överallt och rök inte i närheten av andra.

Jag har själv rökt och har själv lite sug kvar när jag dricker, men det går sakta över.

Lagom

Lagom är bäst.
Gick med
2 Nov 2010
Hoj
Exc300+Superduke
Jag hatar att få rök i plytet, och jag hatar att rökare överlag är så jävla själviska och blåser runt skiten i andras ansikten, så för min del får dom gärna förbjuda skräpet, även om jag ogillar storebrorssamhället..

Jag känner f.ö bara två personer som röker, och dom båda röstar rött. Coincidence? :lol

Last edited:

tkdrille

Guest
Jag hatar att få rök i plytet, och jag hatar att rökare överlag är så jävla själviska och blåser runt skiten i andras ansikten, så för min del får dom gärna förbjuda skräpet, även om jag ogillar storebrorssamhället..

Jag känner f.ö bara två personer som röker, och dom båda röstar rött. Coincidence? :lol

Sen se de ur min vinkel. Jag går undan när jag vet de är folk som inte röker just för att de inte ska få rök i ansiktet. Men varför följer spånhuvudena efter och sen klagar på mig då ? Ingen logik helt sjukt, de tycker väl att rökare är mer sociala antagligen.

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Sen se de ur min vinkel. Jag går undan när jag vet de är folk som inte röker just för att de inte ska få rök i ansiktet. Men varför följer spånhuvudena efter och sen klagar på mig då ? Ingen logik helt sjukt, de tycker väl att rökare är mer sociala antagligen.

Skulle aldrig få för mig att snubbla efter någon som röker och endå vädrar jag skiten nästan dagligen.

Det blir ju inte bättre av att det är, näst efter bloggande, en av favorithobbysarna bland dagens unga tjejer.

Inte för att jag hänger runt flickstackarna då, för att förtydliga innan någon gör den uppenbara kopplingen.:D

Missvims

MrsVims
Gick med
24 Apr 2006
Hoj
Formally known as Gulan
Allt med nikotin borde förbjudas om nu cigaretter ska förbjudas, det är ju nämligen själva nikotinet som är drogen.
Vi slänger med alkoholen i förbudet.
Socker är också beroendeframkallande.
Spel är beroendeframkallande.
Koffein är beroendeframkallande.
Även sex är beroendeframkallande och bör därför endast idkas i barnaavlande syfte.

Förbjud alltihop
Vad ska det gnällas på sen tro?

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Allt med nikotin borde förbjudas om nu cigaretter ska förbjudas, det är ju nämligen själva nikotinet som är drogen.
Vi slänger med alkoholen i förbudet.
Socker är också beroendeframkallande.
Spel är beroendeframkallande.
Koffein är beroendeframkallande.
Även sex är beroendeframkallande och bör därför endast idkas i barnaavlande syfte.

Förbjud alltihop
Vad ska det gnällas på sen tro?

Nu är det väl närmast skadeverkningarna dom isåfall vill basera ett förbud på, inte själva beroendesubstansen.

Var ligger skadeverkningen på t.ex koffein?

Anmärk på att jag hoppade det uppenbara sexet för där finns ju trots allt en del problem.:gnissla

Missvims

MrsVims
Gick med
24 Apr 2006
Hoj
Formally known as Gulan
Nu är det väl närmast skadeverkningarna dom isåfall vill basera ett förbud på, inte själva beroendesubstansen.

Var ligger skadeverkningen på t.ex koffein?

Anmärk på att jag hoppade det uppenbara sexet för där finns ju trots allt en del problem.:gnissla

Koffein.
Ja, ta bara kaffe, hur nyttigt är det egentligen?
Coca cola, används lika bra som rostborttagare som att dricka.
Red Bull: Jävligt nyttigt, speciellt i kombination med sprit. Visserligen tar Taurinet en stor del av äran, men mängden koffein är nog inte heller bra.

Jo, sex kan vara både skadligt och rent dödligt...om man väljer fel offer att utföra det med:näsblod

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Koffein.
Ja, ta bara kaffe, hur nyttigt är det egentligen?
Coca cola, används lika bra som rostborttagare som att dricka.
Red Bull: Jävligt nyttigt, speciellt i kombination med sprit. Visserligen tar Taurinet en stor del av äran, men mängden koffein är nog inte heller bra.

Jo, sex kan vara både skadligt och rent dödligt...om man väljer fel offer att utföra det med:näsblod
Faktum är att de positiva effekterna av koffein överväger de negativa. Forskningen tyder på att de med dagligt koffeinintag har färre hjärt/kärlsjukdomar än de utan. Antas bero på koffeinets effekter på blodcirkulationen.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC