Hitta mineralolja till mc

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Var hittar man jaso klassad mineralolja till inkörning av motorn?

Eller kan man ta bilklassad om man ändå tänker byta lameller?

Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Bilklassad är inte någon bra idé. Det är stor risk att du får problem med slirande koppling. Med lite otur så leder det till att du överhettar kopplingen rejält och sabbar mer än bara lamellerna även om du tänkt byta ut dom.

Bättre att köpa MC-olja då.
Det finns exempelvis på Biltema och en rad andra ställen. Varenda MC-firma lär kunna sälja en olja som du ska kunna använda till inkörning av motorn.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Bilklassad är inte någon bra idé. Det är stor risk att du får problem med slirande koppling. Med lite otur så leder det till att du överhettar kopplingen rejält och sabbar mer än bara lamellerna även om du tänkt byta ut dom.

Bättre att köpa MC-olja då.
Det finns exempelvis på Biltema och en rad andra ställen. Varenda MC-firma lär kunna sälja en olja som du ska kunna använda till inkörning av motorn.

Jag kör då med statoils 15W-40 bil-olja i min GSX. Jag upplever att kopplingen slirar mindre och att växellådan går betydligt mjukare än med någon MC-olja jag provat.

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Jag körde in ringarna till min RSV1000R (och inte mjukt heller) på biltema 20W50 classic mineral för bil.. inga problem med kopplingen trots att jag har matat en hård heldag på bana efter bytet till syntetolja.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag kör då med statoils 15W-40 bil-olja i min GSX. Jag upplever att kopplingen slirar mindre och att växellådan går betydligt mjukare än med någon MC-olja jag provat.

Ja. Det kan ju hända att det fungerar. Dock så har biloljor ofta tillsatser som gör att våtkopplingar på motorcyklar riskerar att börja slira. Det innebär dock inte att det kan gå bra.
Jag ser dock ingen anledning att ta risken då det inte är dyrare med valfri MC-olja än med en bilolja. Man har alltså inga egentliga pengar att spara på att ta risken.

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
HEHE Lidl har bra inkörningsolja

Seriöst alltså

Den ska inte vara för bra

Den ska ju heller inte lastas

15-20 mil så blire bra

Elffors

Gick med
21 Aug 2008
Hoj
Jula säljer ju även en Kendall mineral motorcykelolja. Den brukar jag använda till inkörning. Men den är kanske för tjock för din knarr?

http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp?mainpage=ItemDetails.jsp&@where.ItemID@EQ=624022
Bra tips! ligger inte riktigt nästgårds men nästan.

Ja. Det kan ju hända att det fungerar. Dock så har biloljor ofta tillsatser som gör att våtkopplingar på motorcyklar riskerar att börja slira. Det innebär dock inte att det kan gå bra.
Jag ser dock ingen anledning att ta risken då det inte är dyrare med valfri MC-olja än med en bilolja. Man har alltså inga egentliga pengar att spara på att ta risken.

Käre vän, Vi är nog alla medvetna om biloljornas negativa inverkan på våra våtkopplingar.
Men i detta fall handlar det om en lugn inkörning med lameller som ändå ska bytas.
Tror kopplingen blir så dålig att den inte ens mäktar med ca 40hk? Tror du att jag skulle köra med slirande lameller så till den milda grad att hela kopplingen blir helt obrukbar, korgar o allt?
Vilken Mc-olja som helst är det inte jag efterfrågar utan just mineral just pga dess sämre smörjegenskaper.

HEHE Lidl har bra inkörningsolja

Seriöst alltså

Den ska inte vara för bra

Den ska ju heller inte lastas

15-20 mil så blire bra

Bra Lidl ligger i stan! Annars blir det jula.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Nu är det ju så att TS ändå ska byta lameller senare så då spelar det ju ingen roll om han råkar förstöra lamellerna nu. Inkörd kommer den ändå bli.

Elffors

Gick med
21 Aug 2008
Hoj
Stan..... kan du utveckla det där ?:va:D

Du vet sån där plats med fler än 3kåkar/kvadratkilometer.

Edit: Då menar jag inte Österåker, hall o kumla bunkern

Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Köper man riktigt billig mineralolja från biltema LIDL Jula etc så innehåller den inte friktionsmodifierare som dödar kopplingen. Själv kör jag på OKQ8 billigaste för 18kr/L....

Billigt är bäst när man kör in...

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Vill bestämt minnas att jag körde på Motul 20/50 eller möjligen 15/50 mineralolja när jag körde tidiga 80-talshojar som gsx1100 -83. Den fyllde sin funktion mer än väl. Motul brukar väl borga för ganska god kvalitet.

Busa78

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2003
Hoj
Hayabusa -03 Biltema Editon
Vill bestämt minnas att jag körde på Motul 20/50 eller möjligen 15/50 mineralolja när jag körde tidiga 80-talshojar som gsx1100 -83. Den fyllde sin funktion mer än väl. Motul brukar väl borga för ganska god kvalitet.

hade en rd 125 (med 175cc) en gång i tiden med bilolja. hade slirande koppling efter
trimningen, bytte lammeler och olja men problemet kvarstod.

felet var för mjuka kopplingsfjädrar (schimsade upp fjädertrycket)

problem borta.
skylls för mycket på olja.
vad jag menar är att med bra fjädrar (riktiga) så kan man köra med bilolja

Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Lyfter denna gamla tråd då jag behöver en ren mineralolja till inkörning. Testade med Biltemas 15W-40 för MC sist det var aktuellt men dels är det en delsyntet och dels fick jag problem med slirande koppling på fullgas så den vill jag inte ha igen.

Stämmer det fortfarande att billiga biloljor saknar friktionsänkande ämnen?
Både Jula och Biltema har t.ex. en 10W-40 för bil. Om de inte har några tillsatser kunde den ju vara bra.
https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/bilvard/bilunderhall/oljor/motorolja-520001/
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja/Mineral/Motorolja-10W40-2000022971/

Mekonomen har också två mineraloljor, 15W-50 och 20W-50 men de kostar över 400 pengar för en fyralitersdunk vilket känns onödigt dyrt för en olja jag ska hälla ut efter 4-5 mil ändå.

Andra bud?

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Lyfter denna gamla tråd då jag behöver en ren mineralolja till inkörning. Testade med Biltemas 15W-40 för MC sist det var aktuellt men dels är det en delsyntet och dels fick jag problem med slirande koppling på fullgas så den vill jag inte ha igen.

Stämmer det fortfarande att billiga biloljor saknar friktionsänkande ämnen?
Både Jula och Biltema har t.ex. en 10W-40 för bil. Om de inte har några tillsatser kunde den ju vara bra.
https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/bilvard/bilunderhall/oljor/motorolja-520001/
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja/Mineral/Motorolja-10W40-2000022971/

Mekonomen har också två mineraloljor, 15W-50 och 20W-50 men de kostar över 400 pengar för en fyralitersdunk vilket känns onödigt dyrt för en olja jag ska hälla ut efter 4-5 mil ändå.

Andra bud?
Traktorolja skall fungera i våtkopplingen.
Finns på biltema.
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja/Mineral/Kombiolja-2000022991/

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom