HJÄLP att skaffa ett a1 kort!

phill_vasteras

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Yamaha DTR -98
så här dags att skaffa a1 kort och har kollat på många trådar i detta forum med priser och så... det billigaste verkar vara att skaffa en 125 först och övningsköra med "farsan" tills man känner sig redo för uppkörningen... hur som helst, frågan är hur ska man göra så att man kan övningsköra med farsan???

1. skaffa 125a :squid och väcka farsan :)
2 ???????

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
honda cbr600, suzuki dr350,denper 650, k140cc
phill_vasteras skrev:
så här dags att skaffa a1 kort och har kollat på många trådar i detta forum med priser och så... det billigaste verkar vara att skaffa en 125 först och övningsköra med "farsan" tills man känner sig redo för uppkörningen... hur som helst, frågan är hur ska man göra så att man kan övningsköra med farsan???

2 ???????

du är 12.... lite kvar till a1 kanske!!!!

Wargen

Fjollhoj medlem
Gick med
18 Oct 2005
Hoj
DT 125 R -02*krashad* NSR 125 -96 *krashad*
phill_vasteras skrev:

2 ???????

Ja att skaffa hojen först är MYCKET billigare och du lär dig mer. Har farsan hoj eller måste han sitta bak på din hoj när du kör?

min farsan har hoj och vi gjorde så att vi skaffa walkie-talikies och koppla in dem i nån mick och sånt i hjälmen så man kunde trycka på en knapp som man hade på styret och då prata. Det var skitbra för då kunde jag köra först och han efter och förklara precis var jag skulle köra och gjorde jag nått fel så fick ja reda på det direkt.
Det är det bästa men dyraste. Kan höra med farsan va det kosta imorrn.

Sen så kan ni försöka få tag i ritningar över teknik delen på uppkörningen. Då ska man köra mellan massa konor. Sen ställer ni ut massa konor eller nått annat på en stor asfalterad plan precis som på ritningen så tränar du på det i lugn och ro så du kan det på uppkörningen.

Men teorin måste du klara först innan du får boka uppkörning och antingen köper du teoriboken+ mc boken eller så köper du bonniers trafikskola (eller nått mc-spel som jag inte vet vad det heter) + mc boken. Med dessa ska du klara teorin.

Du behöver inte gå kärskola då det är helt onödigt om din farsa kan köra mc. Bara ut och träna och många timmar i stan skulle jag föreslå där dem flesta kuggar. Försök också att aldrig bryta mot någon lag när du övningskör eller heja på motorcyklister då det kan sätta sig som en vana och vissa privatister (dem du kör upp med) gillar inte det. Så skippa vinkandet tills du skaffat kortet för säkerhets skull.

Trashcan

meldeM
Gick med
5 Dec 2005
Hoj
Lite trasig
lasse kongo skrev:

Hur är det med matten? :va
Han är 14. 12 eller 14 har iofs knappast någon betydelse. Hörru grabben, du har lååångt kvar tills du får köra hoj, koncentrera dig på moppe så länge.

phill_vasteras

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Yamaha DTR -98
okej då jag erkänner att de e 1.5 år kvar tills det e RIKTIGT dags men eftersom man inte har RIKTIGA INKOMSTER så kan det ju vara bra att tänka på saker ett tag innan....

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
honda cbr600, suzuki dr350,denper 650, k140cc
Trashcan skrev:
Hur är det med matten? :va
Han är 14. 12 eller 14 har iofs knappast någon betydelse. Hörru grabben, du har lååångt kvar tills du får köra hoj, koncentrera dig på moppe så länge.

jaja same shit!! år tills denna dag..-

Trashcan

meldeM
Gick med
5 Dec 2005
Hoj
Lite trasig
lasse kongo skrev:
jaja same shit!! år tills denna dag..-

My point exactly :) .

phill_vasteras skrev:
okej då jag erkänner att de e 1.5 år kvar tills det e RIKTIGT dags men eftersom man inte har RIKTIGA INKOMSTER så kan det ju vara bra att tänka på saker ett tag innan..

True.

Nåja, för att få övningsköra med farsan är det samma sak som med bil ungefär. Han ska ha haft mc-kort i minst 10 år och kört aktivt i 5 år(Tror jag. Kolla www.vv.se om du vill vara helt säker) sen får du göra syntest och skriva en liten grej om din hälsa osv så du får körkortstillstånd. Sen får din farsa ansöka om tillåtelse att övningsköra med dig. Så fort det är kirrat är det bara att ge dig ut. Så skaffa 125, blir skitdyrt om du ska göra all din övningskörning med körskolan...

Wargen

Fjollhoj medlem
Gick med
18 Oct 2005
Hoj
DT 125 R -02*krashad* NSR 125 -96 *krashad*
Trashcan skrev:
My point exactly :) .

True.

Nåja, för att få övningsköra med farsan är det samma sak som med bil ungefär. Han ska ha haft mc-kort i minst 10 år och kört aktivt i 5 år(Tror jag. Kolla www.vv.se om du vill vara helt säker) sen får du göra syntest och skriva en liten grej om din hälsa osv så du får körkortstillstånd. Sen får din farsa ansöka om tillåtelse att övningsköra med dig. Så fort det är kirrat är det bara att ge dig ut. Så skaffa 125, blir skitdyrt om du ska göra all din övningskörning med körskolan...

Det räcker med att han har haft körkort i 5 år.

Mr EmCom

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jan 2006
Hoj
KTM 250 Freeride
Wargen skrev:
Det räcker med att han har haft körkort i 5 år.

är det inte 3 år... men det du sa att han kan sitta bak på det är fel, man måste vara minst 18 för att få sjutsa på en 125:a...

jag gjorde all köning på tefickskola.. typ 6-7 lektioner.. + 2 upkörningar... teorin gjorda ja på hemma... allt kosta sammalakt ca 8500-9000 kr mycket dyrt..

anledingen till att det blev så mycket lektioner var att hojen gick jävlingt dåligt dom 4 första gångerna.. typ ett russin som kolv.. :(

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
precis! du får skjutsa handledaren, och handledaren behöver bara ha haft mc kort i 5 år + att han numera måste ta en kurs dessutom för att bli handledare.

Fetvadd

Wannabe DTM
Gick med
16 Dec 2003
Hoj
ingen förtillfället
Sluta tönta er om grabben är 14 eller ej. Det är nu han måste börja sikta på sitt mål, för att kunna nå det. Ps och ni är inte så jävla mogna som ni verkar tro ibland.. "hörrugrabben 2 år kvar års tills dess. Kom tillbaka när du är äldre" fjantig attityd, skärp er istället och svara OM ni kan på dom mycket enkelt formulerade frågorna han ställer. :kocko

Nyheter
Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende