phill_vasteras skrev:
så här dags att skaffa a1 kort och har kollat på många trådar i detta forum med priser och så... det billigaste verkar vara att skaffa en 125 först och övningsköra med "farsan" tills man känner sig redo för uppkörningen... hur som helst, frågan är hur ska man göra så att man kan övningsköra med farsan???
1. skaffa 125a
och väcka farsan
2 ???????
Ja att skaffa hojen först är MYCKET billigare och du lär dig mer. Har farsan hoj eller måste han sitta bak på din hoj när du kör?
min farsan har hoj och vi gjorde så att vi skaffa walkie-talikies och koppla in dem i nån mick och sånt i hjälmen så man kunde trycka på en knapp som man hade på styret och då prata. Det var skitbra för då kunde jag köra först och han efter och förklara precis var jag skulle köra och gjorde jag nått fel så fick ja reda på det direkt.
Det är det bästa men dyraste. Kan höra med farsan va det kosta imorrn.
Sen så kan ni försöka få tag i ritningar över teknik delen på uppkörningen. Då ska man köra mellan massa konor. Sen ställer ni ut massa konor eller nått annat på en stor asfalterad plan precis som på ritningen så tränar du på det i lugn och ro så du kan det på uppkörningen.
Men teorin måste du klara först innan du får boka uppkörning och antingen köper du teoriboken+ mc boken eller så köper du bonniers trafikskola (eller nått mc-spel som jag inte vet vad det heter) + mc boken. Med dessa ska du klara teorin.
Du behöver inte gå kärskola då det är helt onödigt om din farsa kan köra mc. Bara ut och träna och många timmar i stan skulle jag föreslå där dem flesta kuggar. Försök också att aldrig bryta mot någon lag när du övningskör eller heja på motorcyklister då det kan sätta sig som en vana och vissa privatister (dem du kör upp med) gillar inte det. Så skippa vinkandet tills du skaffat kortet för säkerhets skull.