HJÄLP! Jag suger på krypkörning...

The Duck

Tvivelaktig figur
Gick med
5 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Z750 -07
Näst sista lektionen innan uppkörningen idag. Körde landsväg, men väl tillbaka på skolan skulle vi köra några vändor mellan konerna... OCH JAG HADE GLÖMT ALLT! (om ni inte orkar läsa mina anekdoter från dagens övningar, hoppa ned till -->)

Första försöket
Svänger in i banan, lite vingligt, fram mot första konen. Går fint, man blir lite stolt (ni vet, det är i min värld en sjuhelsikes prestation att passera en kon). Även andra går bra, tredje likaså, men så börjar det bli dags att vända. "Höj blicken" har jag hört några gånger nu (prova tusen, är inte så snabblärd, rent ut sagt korkad). Men lik fan är den där jävla skalbaggen (eller var det en mutter, eller kanske en femtioöring som låg där på marken en meter framför cykeln) såpass intressant att man skiter i lärarens uppmaningar och tittar en meter framför cykeln, och sätter ned foten. *>#¤""¤¤#"#¤!!"#!!! :huvet

Andra försöket
Kör en mental förberedelse á la känd höjdhoppare. Hoppar dock över momentet att få igång publiken, vägarbetaren som håller på att laga asfalten ser ändå inte så intresserad ut, istället fokuserar jag ut av bara helvete.
In i banan, jag hör en röst i bakhuvudet som refererar, och han säger att jag ska hålla upp blicken. Och röster i huvudet vet vi ju alla att dessa ska man lita på, till skillnad mot körskoleläraren. Tar mig även denna gång in i svängen, och Arne Hegerfors i hjärnan skriker BLICKEN!!!. Jag lyssnar på Arne, håller upp blicken, och påbörjar svängen. 25% in i svängen händer något, och jag sätter ned foten. *>#¤""¤¤#"#¤!!"#!!! :huvet

Tredje försöket (körskoleläraren börjar se smått stressad ut)
Förberedelser my ass. Om inte annat var det förra försöket det ultimata beviset på att det inte fungerar. Full spätta, in i banan. Jag lyckas även denna gång ta mig ned i 180-graderssvängen. TJOFLÖJT! Arne Hegerfors och min lärare skriker unisont : .......... just det, BLICKEN!!!! Så jag tittar upp, men då man i sitt Rukka-ställ är lika smidig som en gravid flodhäst på kryckor ser man inte "mållinjen" utan typ in i skogen bredvid banan. Hur som helst, inte fan är det en skog jag ser (trots alla träd), istället tänker jag kurva, kurva, kurva..... Och så satte vi ned foten. Ordet F*CK sprids i den omedelbara närheten, någon som till och med får den annars så ointresserade asfaltsarbetaren att titta upp. *>#¤""¤¤#"#¤!!"#!!!*>#¤""¤¤#"#¤!!"#!!!:huvet :huvet

Fjärde försöket, NÄ NU JÄVLAR (läraren börjar titta på klockan, stampa med foten och titta menande på mig)
Även denna gång går det galant fram till vändningen. Kommer inte alls ihåg vart jag tittade, men denna gång lyckas jag på något sätt ta mig runt. Mitt adrenalin, såväl som min stolthet ökar med 2000%, jag tar mig förbi den andra konen, men sen................
EN MUTTER!!!!!!!!!!!! Titta, precis där, mitt framför cykeln. Och så åkte foten ned. Mitt raseri vet inga gränser, men då jag inte vill bli portad från körgården för all framtid behåller jag mina mindre lämpliga ord för mig själv (jag skriker dem i bilen istället på vägen hem). :huvet :huvet :huvet

Jag förstår på lärarens kroppsspråk att om jag inte slutar köra nu kommer han knuffa av mig från hojen personligen varför jag åker ned mot skolan, med ett självförtroende i storleken av en vattenmolekyl.

--> (om du inte läste något det ovan kan jag trösta dig med att du inte missat något). Allt annat inför uppkörningen känns riktigt bra (peppar peppar) trafik, bromsningar, höghastighetsbana, men även om aldrig krypet fungerat klockrent fungerar det betydligt sämre nu. Jag har en dubbellektion kvar på måndag innan uppkörning på torsdag, och jag börjar få panik. Och även om jag ibland kan sjunka med blicken, så gör jag inte det alltid, så jag måste göra något annat fel med (som min lärare inte vill berätta, för då kommer jag ju inte tillbaka och gör av med mina pengar igen).

Så snälla berätta om några tips och råd för att få till detta med krypkörningen som hjälpte er. Jag skulle bli oerhört tacksam

/Den hopplöst dåliga krypköraren
 

Maffan

WILD CHIPS
Gick med
22 Oct 2004
Ort
****
Hoj
****
Slappna av, håll blicken upp (inte mot himlen) mot horisonten. slira satan på koppling.. Vissa lär ut att man ska använda bakbromsen, med det är svårare,,,

Så gör jag,, ger lite gas emellanåt och slirar, sen rulla,, ballansen kommer när du har drivning




EDIT: Felstavning
 
Last edited:

Japps

Våga? Vad ska man våga???
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Furulund
Hoj
GSX-R 750
Först av allt..

Lär dig att tro på dig själv och intala dig därefter. Skulle du misslyckas så se inte negativt bakåt utan dra lärdom istället av det. Även om du klarar det så ta kontakt med din handläggare vid uppkörning o ta reda på ännu mer feed back om där fanns något som kunde förbättras även efter succeen. Visst det suger att misslyckas men va fan.. SHIT HAPPENS inte sant.. Det finns inte världssvält för ingenting, vad är då en uppkörning inför ett världssvält.

För det andra....

Se ovanstående....
 

Underworld

Running when I can....
Gick med
30 Sep 2006
Ort
Köngsbacka
Hoj
CBR 1100 XX -04
Hade detta problem att funka ibland och ibland inte, åkte sen med en anna lärare och fick då lite tips som funkade.
Arbeta med överkroppen när du svänger så att du inte lutar dig för mycket så blir det lättare.
Va lite jobbigt innan jag fick detta tips, sen så är det som de andra säger....Lyft blicken!
Så jäkla lätt att kolla ner för mycket.
Se det positiva, du kan ju få den lätta varianten med :tummenupp

Hoppas det går vägen för dig iaf.
 

Thomas H.

Medlem
Gick med
11 May 2006
Ort
Kristinestad/Finland
Hoj
Kawa ZX-9R 2002
Blicken upp som sagt, slira med kopplingen,lite grundgas och "släpa" med bakbromsen för att ha kedjan spänd och ett driv på hela tiden,om du svänger vänster flytta tyngden lite åt motsatt håll och så länge du har driv på kommer hojjen INTE att falla,oftast om blicken åker ned så kommer kopplingen automatiskt in och draget försvinner och foten åker i backen! Håller på med att lära ut detta varje dag och jag lovar att det funkar!! lita på hojjen och lita på dig själv!!:tummenupp Om inte måste du ta en tur över hit så fixar vi det lätt!!
 
Last edited:

Maffan

WILD CHIPS
Gick med
22 Oct 2004
Ort
****
Hoj
****
Blicken upp som sagt, slira med kopplingen,lite grundgas och "släpa" med bakbromsen för att ha kedjan spänd och ett driv på hela tiden,om du svänger vänster flytta tyngden lite åt motsatt håll och så länge du har driv på kommer hojjen INTE att falla,oftast om blicken åker ned så kommer kopplingen automatiskt in och draget försvinner och foten åker i backen! Håller på med att lära utdetta varje dag och jag lovar att det funkar!! lita på hojjen och lita på dig själv!!:tummenupp

Perfekt förklaring!!! :tummenupp

Blicken, Drivning, slira, ballansen.
 

Johan H

grus trivs bäst som asfalt
Gick med
29 Jul 2006
Ort
Jönköping
Hoj
CBR 1000 F-97
[/Den hopplöst dåliga krypköraren[/QUOTE]

Om det inte gick så bra med din körskolelärare som publik, hur ska det gå med en kritisk uppkörningsledare??
Jag höll på att dö innan det var min tur förövrigt. Pirrigt minst sagt.

Kom ihåg när jag skulle köra manöverbanan, (suger ungefär lika mycket som du på lågfartsbanan, känner med dig) :pannkyss
Men som en skänk från ovan sa jag till mig själv att misslyckas jag nu så går det fler tåg. O med det så kännde jag att all spänning släppte, det finns ju folk som har det värre!!

Ta det bara lugnt försök att hålla upp blicken så ska du se att det ordnar sig.
Fler andra bra tips står ju redan har jag sett.

Lycka till
Mvh Johan
 

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Ort
strax höger om lingonriset
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
träna den gammla hederliga garagevändningen så ska du se att du lär dig att kontrollera hojen:tummenupp kan du inte klara krypkörning är du inte redo för kortet. Du ska kunna stå still i ett par sekunder och ändå inte behöva sätta ner benet.
 

Scrub

Guest
För mig gick det mycket lättare när jag justerade upp tomgången från 700rpm till ca 1100rpm.
 

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
För många kockar....

Men jag tänker ändå ge mitt tips.

Höller med samtliga. Upp med blicken, var ganska avslappnad, grundgas och håll balansen med kroppen/koppling/fotbroms.

Titta ner = tappa balansen / tappa fokus

Sedan en grej som jag tyckte var användbart är att när du gör 180-graders svängen så skall du vrida huvudet åt det håll du skall.

Alltså: På väg utåt så fokuserar jag 1-2 koner frammåt, och när jag passerat näst sista konen så tar jag ut svängen ordentligt. Och när jag påbörjar 180-graders svängen så vrider jag på skallen åt det håll jag skall och så att säga "söker av" vart jag skall.

När 180-gradaren är klar så går jag tillbaka till att fokusera 1-2 koner fram och kör slalomen tillbaka.

Gäller dock att inte ta ut segern i förskott när alla koner är klar. Man skall ju köra i "passagen" också :)

Jag tror du grejar det där. Ställ upp ett gäng petflaskor hemma och kör utav h-ette tills det sitter.

Det skall vara nervöst

Vet inte om mitt tips passar för just dig, men för mig funkade det bra

Lycka till, och vi håller :tummenupp åt dig

/H
 

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
Misslyckas du går det oftast att få en ny tid inom en vecka, det fick jag idag.
Gäller bara att ringa och jaga avbokningar!
 

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
Tänk på att du får sätta ner foten någon gång, de kollar mer på hur du hanterar hojen än om du sätter ner fötterna.
Misslyckas du så brukar man få ett par/några försök på sig, så va inte alltför nervös.
 

regnomc

Stridis
Gick med
30 Mar 2007
Ort
Tumba
Hoj
gsxr600-04
Näst sista lektionen innan uppkörningen idag. Körde landsväg, men väl tillbaka på skolan skulle vi köra några vändor mellan konerna... OCH JAG HADE GLÖMT ALLT! (om ni inte orkar läsa mina anekdoter från dagens övningar, hoppa ned till -->)

Första försöket
Svänger in i banan, lite vingligt, fram mot första konen. Går fint, man blir lite stolt (ni vet, det är i min värld en sjuhelsikes prestation att passera en kon). Även andra går bra, tredje likaså, men så börjar det bli dags att vända. "Höj blicken" har jag hört några gånger nu (prova tusen, är inte så snabblärd, rent ut sagt korkad). Men lik fan är den där jävla skalbaggen (eller var det en mutter, eller kanske en femtioöring som låg där på marken en meter framför cykeln) såpass intressant att man skiter i lärarens uppmaningar och tittar en meter framför cykeln, och sätter ned foten. *>#¤""¤¤#"#¤!!"#!!! :huvet

Andra försöket
Kör en mental förberedelse á la känd höjdhoppare. Hoppar dock över momentet att få igång publiken, vägarbetaren som håller på att laga asfalten ser ändå inte så intresserad ut, istället fokuserar jag ut av bara helvete.
In i banan, jag hör en röst i bakhuvudet som refererar, och han säger att jag ska hålla upp blicken. Och röster i huvudet vet vi ju alla att dessa ska man lita på, till skillnad mot körskoleläraren. Tar mig även denna gång in i svängen, och Arne Hegerfors i hjärnan skriker BLICKEN!!!. Jag lyssnar på Arne, håller upp blicken, och påbörjar svängen. 25% in i svängen händer något, och jag sätter ned foten. *>#¤""¤¤#"#¤!!"#!!! :huvet

Tredje försöket (körskoleläraren börjar se smått stressad ut)
Förberedelser my ass. Om inte annat var det förra försöket det ultimata beviset på att det inte fungerar. Full spätta, in i banan. Jag lyckas även denna gång ta mig ned i 180-graderssvängen. TJOFLÖJT! Arne Hegerfors och min lärare skriker unisont : .......... just det, BLICKEN!!!! Så jag tittar upp, men då man i sitt Rukka-ställ är lika smidig som en gravid flodhäst på kryckor ser man inte "mållinjen" utan typ in i skogen bredvid banan. Hur som helst, inte fan är det en skog jag ser (trots alla träd), istället tänker jag kurva, kurva, kurva..... Och så satte vi ned foten. Ordet F*CK sprids i den omedelbara närheten, någon som till och med får den annars så ointresserade asfaltsarbetaren att titta upp. *>#¤""¤¤#"#¤!!"#!!!*>#¤""¤¤#"#¤!!"#!!!:huvet :huvet

Fjärde försöket, NÄ NU JÄVLAR (läraren börjar titta på klockan, stampa med foten och titta menande på mig)
Även denna gång går det galant fram till vändningen. Kommer inte alls ihåg vart jag tittade, men denna gång lyckas jag på något sätt ta mig runt. Mitt adrenalin, såväl som min stolthet ökar med 2000%, jag tar mig förbi den andra konen, men sen................
EN MUTTER!!!!!!!!!!!! Titta, precis där, mitt framför cykeln. Och så åkte foten ned. Mitt raseri vet inga gränser, men då jag inte vill bli portad från körgården för all framtid behåller jag mina mindre lämpliga ord för mig själv (jag skriker dem i bilen istället på vägen hem). :huvet :huvet :huvet

Jag förstår på lärarens kroppsspråk att om jag inte slutar köra nu kommer han knuffa av mig från hojen personligen varför jag åker ned mot skolan, med ett självförtroende i storleken av en vattenmolekyl.

--> (om du inte läste något det ovan kan jag trösta dig med att du inte missat något). Allt annat inför uppkörningen känns riktigt bra (peppar peppar) trafik, bromsningar, höghastighetsbana, men även om aldrig krypet fungerat klockrent fungerar det betydligt sämre nu. Jag har en dubbellektion kvar på måndag innan uppkörning på torsdag, och jag börjar få panik. Och även om jag ibland kan sjunka med blicken, så gör jag inte det alltid, så jag måste göra något annat fel med (som min lärare inte vill berätta, för då kommer jag ju inte tillbaka och gör av med mina pengar igen).

Så snälla berätta om några tips och råd för att få till detta med krypkörningen som hjälpte er. Jag skulle bli oerhört tacksam

/Den hopplöst dåliga krypköraren

Jag håller med TT-racing, han verkar veta vad han pratar om!
Men om du är så osäker på krypkörningen kanske du inte är riktigt redo.
 

Tyldenhong

Ska du veta
Gick med
10 May 2006
Ort
Malmö
Hoj
2006 Suzuki SV650s
Mina bästa tips är följande: Inga hastiga ryck med kopplingen, samt var inte rädd för att använda gasen (smågasa lite hela tiden). :tummenupp
 

Scorpion.SE

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Ort
Västerås
Hoj
*Såld*
Vet bara hur det var för mig, helt plötsligt släppte det och krypkörningen blev skitlätt, bara öva, öva och öva, sedan släpper det och du har det i ryggraden. Lycka till, håller tummarna.:tummenupp
 

fahrenheit

Ny medlem
Gick med
5 Dec 2005
Ort
ljungbyholm
Hoj
zxr400 -91
Mina bästa tips är följande: Inga hastiga ryck med kopplingen, samt var inte rädd för att använda gasen (smågasa lite hela tiden). :tummenupp

mitt tips är att göra som de andra säger... fast håll ner blicken, om du ska svänga vänster, luta dig åt vänster och ser du en kon: ANFALL DENNA!!
om du sätter ner benet ibland får man pluspoäng :tummenupp

Seriöst?
ÖVA! ÖVA! ÖVA!
 

jonkan

får bara se på nu =(
Gick med
7 Jul 2005
Ort
Märsta
Hoj
nyligen sålda - vtr,yzfr6.
Mina bästa tips är följande: Inga hastiga ryck med kopplingen, samt var inte rädd för att använda gasen (smågasa lite hela tiden). :tummenupp


jag går för samma knep!..jag hade dryga problem med krypet jag med varpå jag fick tag på en betong hård lärare som skrämde skiten ur mig varje gång jag änns hade en tendens till att rubba för mycket på gasen....som sagt...stadig gas och jobba mjukt med kopplingen, foten lätt på bromsen.

men framför allt lugn å avlsappnad i kroppen.:yoparty
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Mitt knep för att hålla blicken uppe var att ta sikte på en prylar långt bort. Det är mycket lättare att komma ihåg än att bara 'hålla upp blicken'. En liten snabb titt ner i bland bara för att kolla att man var rätt i banan. Det räcker. Sedan kör man på minne.

Jag höll på att nöta brevid Bromma flygplats.

När jag körde åt ena hållet skulle jag kolla på Malmö Aviation kärran. När jag körde åt andra hållet skall jag kolla på den där radiomasten.... och så en liten snabbtitt på konorna ibland bara.

Det funkade för mig i alla fall:tummenupp
 
Last edited:

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
När du svänger höger, prova häng ut ärslet till vänster om sadeln och lägg massor av tyngd på vänstra fotpinnnen...och vice versa. Lika effektivt som att stampa foten i backen. När jag tränade konbanor kunde jag få motorstopp och starta upp hojen igen utan att sätta ner foten :)
 

mikee

living on the red line
Gick med
10 Feb 2006
Ort
luleå
Hoj
honda cbr 954rr-02 och audi a4 96 chippad 1,8t me lull lull
Näst sista lektionen innan uppkörningen idag. Körde landsväg, men väl tillbaka på skolan skulle vi köra några vändor mellan konerna... OCH JAG HADE GLÖMT ALLT! (om ni inte orkar läsa mina anekdoter från dagens övningar, hoppa ned till -->)

Första försöket
Svänger in i banan, lite vingligt, fram mot första konen. Går fint, man blir lite stolt (ni vet, det är i min värld en sjuhelsikes prestation att passera en kon). Även andra går bra, tredje likaså, men så börjar det bli dags att vända. "Höj blicken" har jag hört några gånger nu (prova tusen, är inte så snabblärd, rent ut sagt korkad). Men lik fan är den där jävla skalbaggen (eller var det en mutter, eller kanske en femtioöring som låg där på marken en meter framför cykeln) såpass intressant att man skiter i lärarens uppmaningar och tittar en meter framför cykeln, och sätter ned foten. *>#¤""¤¤#"#¤!!"#!!! :huvet

Andra försöket
Kör en mental förberedelse á la känd höjdhoppare. Hoppar dock över momentet att få igång publiken, vägarbetaren som håller på att laga asfalten ser ändå inte så intresserad ut, istället fokuserar jag ut av bara helvete.
In i banan, jag hör en röst i bakhuvudet som refererar, och han säger att jag ska hålla upp blicken. Och röster i huvudet vet vi ju alla att dessa ska man lita på, till skillnad mot körskoleläraren. Tar mig även denna gång in i svängen, och Arne Hegerfors i hjärnan skriker BLICKEN!!!. Jag lyssnar på Arne, håller upp blicken, och påbörjar svängen. 25% in i svängen händer något, och jag sätter ned foten. *>#¤""¤¤#"#¤!!"#!!! :huvet

Tredje försöket (körskoleläraren börjar se smått stressad ut)
Förberedelser my ass. Om inte annat var det förra försöket det ultimata beviset på att det inte fungerar. Full spätta, in i banan. Jag lyckas även denna gång ta mig ned i 180-graderssvängen. TJOFLÖJT! Arne Hegerfors och min lärare skriker unisont : .......... just det, BLICKEN!!!! Så jag tittar upp, men då man i sitt Rukka-ställ är lika smidig som en gravid flodhäst på kryckor ser man inte "mållinjen" utan typ in i skogen bredvid banan. Hur som helst, inte fan är det en skog jag ser (trots alla träd), istället tänker jag kurva, kurva, kurva..... Och så satte vi ned foten. Ordet F*CK sprids i den omedelbara närheten, någon som till och med får den annars så ointresserade asfaltsarbetaren att titta upp. *>#¤""¤¤#"#¤!!"#!!!*>#¤""¤¤#"#¤!!"#!!!:huvet :huvet

Fjärde försöket, NÄ NU JÄVLAR (läraren börjar titta på klockan, stampa med foten och titta menande på mig)
Även denna gång går det galant fram till vändningen. Kommer inte alls ihåg vart jag tittade, men denna gång lyckas jag på något sätt ta mig runt. Mitt adrenalin, såväl som min stolthet ökar med 2000%, jag tar mig förbi den andra konen, men sen................
EN MUTTER!!!!!!!!!!!! Titta, precis där, mitt framför cykeln. Och så åkte foten ned. Mitt raseri vet inga gränser, men då jag inte vill bli portad från körgården för all framtid behåller jag mina mindre lämpliga ord för mig själv (jag skriker dem i bilen istället på vägen hem). :huvet :huvet :huvet

Jag förstår på lärarens kroppsspråk att om jag inte slutar köra nu kommer han knuffa av mig från hojen personligen varför jag åker ned mot skolan, med ett självförtroende i storleken av en vattenmolekyl.

--> (om du inte läste något det ovan kan jag trösta dig med att du inte missat något). Allt annat inför uppkörningen känns riktigt bra (peppar peppar) trafik, bromsningar, höghastighetsbana, men även om aldrig krypet fungerat klockrent fungerar det betydligt sämre nu. Jag har en dubbellektion kvar på måndag innan uppkörning på torsdag, och jag börjar få panik. Och även om jag ibland kan sjunka med blicken, så gör jag inte det alltid, så jag måste göra något annat fel med (som min lärare inte vill berätta, för då kommer jag ju inte tillbaka och gör av med mina pengar igen).

Så snälla berätta om några tips och råd för att få till detta med krypkörningen som hjälpte er. Jag skulle bli oerhört tacksam

/Den hopplöst dåliga krypköraren

:) Hörru ankan vet inte om det hjälper dig,mig har det hjälpt o andra faktiskt.tänk inte på att det e ett prov du gör,kör bara som om du hade allt klart vet att det e svårt men de går.mentala biten blir nog stressigt värre om man bara blir arg o trycker ner sig själv.keep up the spirit o lycka till:tummenupp
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top