HJÄLP! Jag suger på krypkörning...

drredbull

Maskulunist
Gick med
16 Dec 2006
Ort
Åkarp
Hoj
KTM 450 exc-f sixdays, 690 duke, Honda Dax.
Får man köra hur snabbt man vill i krypkörningsbanan, eller måste man krypa fram. Vet inte om det är huvudsaken att man klarar av banan elelr att man kryper och klarar av den.
 

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 -06
Får man köra hur snabbt man vill i krypkörningsbanan, eller måste man krypa fram. Vet inte om det är huvudsaken att man klarar av banan elelr att man kryper och klarar av den.

Man ska balansera hojen på 1km/h ungefär. Streethoj är att rekomendera under denna övning :tummenupp

Suger banan på krypkörning, iallafall på uppkörningshojjen V-STROM 1000. Trafikskolans GSX750 kunde man blunda och köra :mad:
 

Frasse Fräs

Kan själv
Gick med
6 Jun 2006
Ort
Under korvhuset
Hoj
644 Xjell-edition
Man ska balansera hojen på 1km/h ungefär. Streethoj är att rekomendera under denna övning :tummenupp

Suger banan på krypkörning, iallafall på uppkörningshojjen V-STROM 1000. Trafikskolans GSX750 kunde man blunda och köra :mad:

Såg en kille dominera krypbanorna här i stan med sin Aprilia Capo Nord 1000 vilken borde vara ungefär jämförligt. Så träna, träna och åter träna
 

FemmeDeFatale

Guest
Öva hemma med cykel...låter töntigt, men det hjälpte mig, för jag sög oxå på krypkörning.
Jag ställde upp en massa colaflaskor hemma i samma mönster som banan på körskolan och övade. :D Upptäckte att jag hade taskig balans tom på cykeln.
Efter övning hemma så kom jag till körskolan och vips så klarade jag banan utan problem.
Övning ger färdighet och glöm inte att hålla blicken i horisonten istället för framför framhjulet:tummenupp
Lycka till
 

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
Man ska balansera hojen på 1km/h ungefär. Streethoj är att rekomendera under denna övning :tummenupp

Suger banan på krypkörning, iallafall på uppkörningshojjen V-STROM 1000. Trafikskolans GSX750 kunde man blunda och köra :mad:

Coolt. Äger en vstrom 1000 och tycker den är snuskigt enkel att krypköra med. Brukar åka ut nånstans där det står konor och öva.

Däremot trafikskolands GSX750 (när jag tog körkortet) var jag inte helt överens med.

Se vad det kan vara olika mellan personer :)
 

zm

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2005
Ort
Thailand
Hoj
Er6n -13
Som sagt..öva, öva och åter öva.
Något som hjälpte på min krypkörning var att jag övningskörde mkt privat och körde massor av stadstrafik.
Dock inte till någon hjälp för dig nu om uppkörning ligger så nära.
 

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 -06
Coolt. Äger en vstrom 1000 och tycker den är snuskigt enkel att krypköra med. Brukar åka ut nånstans där det står konor och öva.

Däremot trafikskolands GSX750 (när jag tog körkortet) var jag inte helt överens med.

Se vad det kan vara olika mellan personer :)

Kan bero på att jag har en liten hornet som jag övningskör med, när jag satte mig på V-Strom kändes det som att sitta på ett torn...skakigt, tungt kopplinghandtag och allt gick åt pipan. Men på onsdag ska det övas lite mer, får prova att vinkla kroppen lite mer istället för mcn :tummenupp
 

MiZe

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2006
Ort
Västerås
Hoj
gsxr 1000 -05
Min lärare sa att om jag satte ner foten så skulle jag inte bry mig om det utan bara fortsätta som om inget har hänt Och på uppkörningen så kom missen men han brydde sig inte om den. Att han missat den är omöjligt för han stod på den sidan som jag satte ner foten. Så bara för att du gör en miss behöver inte betyda att du blir underkänd.
 

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
Kan bero på att jag har en liten hornet som jag övningskör med, när jag satte mig på V-Strom kändes det som att sitta på ett torn...skakigt, tungt kopplinghandtag och allt gick åt pipan. Men på onsdag ska det övas lite mer, får prova att vinkla kroppen lite mer istället för mcn :tummenupp

Hornet, liten med ettrig :)

Jo, man sitter satans högt på strommen. Bra i trafiken, men kan nog vara lite småbökigt i början vid krypkörningen. Börjar den tippa.... ja, då tippar den !!

Det jag upplevde var att man kan vrida styret, och därmed göra lite snävare svängar, mer med strommen än med GSX'en. Det KAN vara en fördel vid krypet så vändningen går snabbare.

Bromsning i lite högre hastighet är också en aning "äcklig" eftersom den svampar rätt mycket. Dom första gångerna jag bromsade i lite högre hastighet fick jag nääästan känslan av att jag låste hjulet lite.

Men fan va skönt den gungar när man svänger och kör slalom :)

Lycka till !
 

Lantis

Ny medlem
Gick med
4 May 2005
Ort
Färingsö
Hoj
KTM Superduke 08:a
Tycker det är enklare att krypköra med 2 cylindriga motorer än med 4 or. Mera vrid gör att man inte måste "jucka" så frenetiskt med gasen.

Var också värdelös på krypkörning i början. Alla andra moment gick fort att få till men inte den där j-la krypkörningen. Krävde enormt mycket tid men till slut satt det.

Fördelen är att man kan träna krypkörning lite var som helst. Vi brukade hålla till på skolgården.
 

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Hej

Har några ideér ang hur man blir bra på krypkörning och snäva svängar.

1.Öva att köra runt-runt med max styrutslag och flytta arslet utåt så hojen lutar innåt, reglera farten med bakbromsen, kopplingen och ha tillräckligt med gas/varv så att inte motorn stannar om du behöver släppa upp kopplingen helt. Genom att köra på detta sätt så lär man sig snabbt samspelet gas, koppling och bakbroms, dvs:

När man bromsar med fart under sväng så reser sig först hojen utåt såvida man inte redan kör så sakta att man bara tappar farten och välter innåt, orsaken till detta är att massan i MC´n vill åka i tangentens riktning och den kraften ökar när man bromsar vilket leder till att hojen reser sig.

Om hojen "välter" innåt så gasar man på och släpper upp kopplingen eller lättar på bakbromsen(oftast en kombination av dessa). Att öka farten med bibehållen svängradie/lutning ger samma effekt som bromsningen men nu är det den ökade centripetalkraften pga den ökade farten som gör att hojen reser sig.

Med denna teknik klarar då jag att åka runt hur många varv jag vill och då även på hojar jag aldrig suttit på tidigare och mitt ballanssinne kunde vara bättre:huvet

När man lärt sig detta så är det betydligt enklare att manövrera i krypkörningsbanan:tummenupp
 

ettan

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2004
Ort
helsingborg
Hoj
yamaha r6 2000
Det var likadant för mig när jag gjorde båda mina två uppkörningar. Träna på det hela tiden och slira på kopplingen, slappna av de kommer nog gå.
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Jag har fått uppfattningen att krypkörning är att köra långsamt utan broms, altså bara justera farten med koppling och gas.
Visst, det är ju tillåtet att dutta till med fotbromsen om det börjar gå för fort (tex om banan lutar lite, eller man måste gasa till för att förhindra att man trillar omkull) Men lyser bromslampan konstant lär man nog få underkänt. (från MC-boken och min körskolelärare) (att kedjan är rätt spänd ska man väl dessutom kolla på säkerhetskontrollen)
Att kolla dit man ska är ju A och O när man kör hoj har jag märkt och fått påpekat, så följ med med huvet i svängen och ha blicken nånstans på horisontent typ. =) "Kollar man ner i marken är det där man hamnar"
Jag märkte iaf en markant skillnad efter att ha arbetat in rätt användandet av blick-riktningen. =)
 

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Gixxer 750 K8
korrektomundigo!

:tummenupp

Jag har fått uppfattningen att krypkörning är att köra långsamt utan broms, altså bara justera farten med koppling och gas.
Visst, det är ju tillåtet att dutta till med fotbromsen om det börjar gå för fort (tex om banan lutar lite, eller man måste gasa till för att förhindra att man trillar omkull) Men lyser bromslampan konstant lär man nog få underkänt. (från MC-boken och min körskolelärare) (att kedjan är rätt spänd ska man väl dessutom kolla på säkerhetskontrollen)
Att kolla dit man ska är ju A och O när man kör hoj har jag märkt och fått påpekat, så följ med med huvet i svängen och ha blicken nånstans på horisontent typ. =) "Kollar man ner i marken är det där man hamnar"
Jag märkte iaf en markant skillnad efter att ha arbetat in rätt användandet av blick-riktningen. =)
 

Wheii

Ny medlem
Gick med
27 Nov 2006
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha Fzs 600 Rj02+Laverda Lesmo 125
Min lärare sa att om jag satte ner foten så skulle jag inte bry mig om det utan bara fortsätta som om inget har hänt Och på uppkörningen så kom missen men han brydde sig inte om den. Att han missat den är omöjligt för han stod på den sidan som jag satte ner foten. Så bara för att du gör en miss behöver inte betyda att du blir underkänd.

TACK!!! Det där var ord jag behövde få höra/läsa. Helt plötsligt så föll lite av nervositeten inför uppkörningen bort. Och när jag tänker efter, så har jag hört andra säga att de gjort någon liten miss men ändå blivit godkända. Man måste nog lita på att inspektören kan se att du ändå kan hantera hojen. Gör de det så är det nog som någon sa att "de nog hellre vill fria än fälla". :) Har man tur så har inspektören varit där tidigt och sett dig värma upp, då förstår han att det kan vara nerver som bråkar och inte att du är en dålig förare
 

RebelZero

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Täby
Hoj
CBR 1000 RR


/Den hopplöst dåliga krypköraren

Ett annat tips är att öva utan koner... kör sakta och växla mellan stora och små svängar. På så sätt lär du dig att kontrollera hojjen utan stress. Och börja gärna med lite högre fart och sänk den sakta men säkert. När det sitter, börja med konerna, och då kommer det att gå mycket lättare.

Reb0
 

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sunnersta, Uppsala
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Jag hade väldiga problem med garangevändningen tills jag började
fästa blicken på något fast objekt så långt åt det hållet jag skulle svänga åt!
Eller åt det hållet jag skulle.
Så tipset är fäst inte blicken på horisonten eller liknande utan en fast punkt inte allt för långt bort.
 

The Duck

Tvivelaktig figur
Gick med
5 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Z750 -07
TACK!!! Det där var ord jag behövde få höra/läsa. Helt plötsligt så föll lite av nervositeten inför uppkörningen bort. Och när jag tänker efter, så har jag hört andra säga att de gjort någon liten miss men ändå blivit godkända. Man måste nog lita på att inspektören kan se att du ändå kan hantera hojen. Gör de det så är det nog som någon sa att "de nog hellre vill fria än fälla". :) Har man tur så har inspektören varit där tidigt och sett dig värma upp, då förstår han att det kan vara nerver som bråkar och inte att du är en dålig förare

Ledsen om jag spär på din nervositet, men att få sätta ned foten är absolut inget du ska räkna med. Överinlärning är bättre, där du med god marginal kan det du ska visa upp, för tro mig, nervositeten kan ställa till det, gjorde det för en som körde upp samtidigt som mig. Själv var jag å andra sidan så säker på att jag skulle missa, då jag på lektionen dagen innan misslyckats varenda gång jag provat, varför jag inte var nervös alls, jag var ju säker på att jag inte skulle klara det... Men det gjorde jag :tummenupp , så den strategin, även om den på inget sätt var medveten, funkade för mig. Kortet fick jag, på första uppkörningen :yoparty :yoparty :yoparty
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Näst sista lektionen innan uppkörningen idag. Körde landsväg, men väl tillbaka på skolan skulle vi köra några vändor mellan konerna... OCH JAG HADE GLÖMT ALLT! (om ni inte orkar läsa mina anekdoter från dagens övningar, hoppa ned till -->)

Första försöket
Svänger in i banan, lite vingligt, fram mot första konen. Går fint, man blir lite stolt (ni vet, det är i min värld en sjuhelsikes prestation att passera en kon). Även andra går bra, tredje likaså, men så börjar det bli dags att vända. "Höj blicken" har jag hört några gånger nu (prova tusen, är inte så snabblärd, rent ut sagt korkad). Men lik fan är den där jävla skalbaggen (eller var det en mutter, eller kanske en femtioöring som låg där på marken en meter framför cykeln) såpass intressant att man skiter i lärarens uppmaningar och tittar en meter framför cykeln, och sätter ned foten. *>#¤""¤¤#"#¤!!"#!!! :huvet

Andra försöket
Kör en mental förberedelse á la känd höjdhoppare. Hoppar dock över momentet att få igång publiken, vägarbetaren som håller på att laga asfalten ser ändå inte så intresserad ut, istället fokuserar jag ut av bara helvete.
In i banan, jag hör en röst i bakhuvudet som refererar, och han säger att jag ska hålla upp blicken. Och röster i huvudet vet vi ju alla att dessa ska man lita på, till skillnad mot körskoleläraren. Tar mig även denna gång in i svängen, och Arne Hegerfors i hjärnan skriker BLICKEN!!!. Jag lyssnar på Arne, håller upp blicken, och påbörjar svängen. 25% in i svängen händer något, och jag sätter ned foten. *>#¤""¤¤#"#¤!!"#!!! :huvet

Tredje försöket (körskoleläraren börjar se smått stressad ut)
Förberedelser my ass. Om inte annat var det förra försöket det ultimata beviset på att det inte fungerar. Full spätta, in i banan. Jag lyckas även denna gång ta mig ned i 180-graderssvängen. TJOFLÖJT! Arne Hegerfors och min lärare skriker unisont : .......... just det, BLICKEN!!!! Så jag tittar upp, men då man i sitt Rukka-ställ är lika smidig som en gravid flodhäst på kryckor ser man inte "mållinjen" utan typ in i skogen bredvid banan. Hur som helst, inte fan är det en skog jag ser (trots alla träd), istället tänker jag kurva, kurva, kurva..... Och så satte vi ned foten. Ordet F*CK sprids i den omedelbara närheten, någon som till och med får den annars så ointresserade asfaltsarbetaren att titta upp. *>#¤""¤¤#"#¤!!"#!!!*>#¤""¤¤#"#¤!!"#!!!:huvet :huvet

Fjärde försöket, NÄ NU JÄVLAR (läraren börjar titta på klockan, stampa med foten och titta menande på mig)
Även denna gång går det galant fram till vändningen. Kommer inte alls ihåg vart jag tittade, men denna gång lyckas jag på något sätt ta mig runt. Mitt adrenalin, såväl som min stolthet ökar med 2000%, jag tar mig förbi den andra konen, men sen................
EN MUTTER!!!!!!!!!!!! Titta, precis där, mitt framför cykeln. Och så åkte foten ned. Mitt raseri vet inga gränser, men då jag inte vill bli portad från körgården för all framtid behåller jag mina mindre lämpliga ord för mig själv (jag skriker dem i bilen istället på vägen hem). :huvet :huvet :huvet

Jag förstår på lärarens kroppsspråk att om jag inte slutar köra nu kommer han knuffa av mig från hojen personligen varför jag åker ned mot skolan, med ett självförtroende i storleken av en vattenmolekyl.

--> (om du inte läste något det ovan kan jag trösta dig med att du inte missat något). Allt annat inför uppkörningen känns riktigt bra (peppar peppar) trafik, bromsningar, höghastighetsbana, men även om aldrig krypet fungerat klockrent fungerar det betydligt sämre nu. Jag har en dubbellektion kvar på måndag innan uppkörning på torsdag, och jag börjar få panik. Och även om jag ibland kan sjunka med blicken, så gör jag inte det alltid, så jag måste göra något annat fel med (som min lärare inte vill berätta, för då kommer jag ju inte tillbaka och gör av med mina pengar igen).

Så snälla berätta om några tips och råd för att få till detta med krypkörningen som hjälpte er. Jag skulle bli oerhört tacksam

/Den hopplöst dåliga krypköraren

jag har ett tips: se till att hojjäveln är varm innan du kör ut på banan inför uppkörningen! jag sumpade min uppkörning idag pga av att hojfan dog när jag vred på rullen vid omvändningen på lågfartsprovet och blev tvungen att sätta i foten för att inte ramla:huvet
i övrigt, håll hojen upprätt, blicken långt fram och fötterna stadigt på fotpinnarna. sen är det bara att köra på dragläget lugnt och försiktigt runt banan:) men visst, jag misslyckades ju idag så jag ska kanske inte säga nåt... men de gånger jag övade och klarade det gång på gång var det iallafall så jag gjorde:tummenupp
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top