Softishman
Fixare
Kläm knäna mot tanken och titta långt fram!
Får man köra hur snabbt man vill i krypkörningsbanan, eller måste man krypa fram. Vet inte om det är huvudsaken att man klarar av banan elelr att man kryper och klarar av den.
Man ska balansera hojen på 1km/h ungefär. Streethoj är att rekomendera under denna övning
Suger banan på krypkörning, iallafall på uppkörningshojjen V-STROM 1000. Trafikskolans GSX750 kunde man blunda och köra
Man ska balansera hojen på 1km/h ungefär. Streethoj är att rekomendera under denna övning
Suger banan på krypkörning, iallafall på uppkörningshojjen V-STROM 1000. Trafikskolans GSX750 kunde man blunda och köra
Coolt. Äger en vstrom 1000 och tycker den är snuskigt enkel att krypköra med. Brukar åka ut nånstans där det står konor och öva.
Däremot trafikskolands GSX750 (när jag tog körkortet) var jag inte helt överens med.
Se vad det kan vara olika mellan personer
Kan bero på att jag har en liten hornet som jag övningskör med, när jag satte mig på V-Strom kändes det som att sitta på ett torn...skakigt, tungt kopplinghandtag och allt gick åt pipan. Men på onsdag ska det övas lite mer, får prova att vinkla kroppen lite mer istället för mcn
Jag har fått uppfattningen att krypkörning är att köra långsamt utan broms, altså bara justera farten med koppling och gas.
Visst, det är ju tillåtet att dutta till med fotbromsen om det börjar gå för fort (tex om banan lutar lite, eller man måste gasa till för att förhindra att man trillar omkull) Men lyser bromslampan konstant lär man nog få underkänt. (från MC-boken och min körskolelärare) (att kedjan är rätt spänd ska man väl dessutom kolla på säkerhetskontrollen)
Att kolla dit man ska är ju A och O när man kör hoj har jag märkt och fått påpekat, så följ med med huvet i svängen och ha blicken nånstans på horisontent typ. =) "Kollar man ner i marken är det där man hamnar"
Jag märkte iaf en markant skillnad efter att ha arbetat in rätt användandet av blick-riktningen. =)
Min lärare sa att om jag satte ner foten så skulle jag inte bry mig om det utan bara fortsätta som om inget har hänt Och på uppkörningen så kom missen men han brydde sig inte om den. Att han missat den är omöjligt för han stod på den sidan som jag satte ner foten. Så bara för att du gör en miss behöver inte betyda att du blir underkänd.
/Den hopplöst dåliga krypköraren
TACK!!! Det där var ord jag behövde få höra/läsa. Helt plötsligt så föll lite av nervositeten inför uppkörningen bort. Och när jag tänker efter, så har jag hört andra säga att de gjort någon liten miss men ändå blivit godkända. Man måste nog lita på att inspektören kan se att du ändå kan hantera hojen. Gör de det så är det nog som någon sa att "de nog hellre vill fria än fälla". Har man tur så har inspektören varit där tidigt och sett dig värma upp, då förstår han att det kan vara nerver som bråkar och inte att du är en dålig förare
Näst sista lektionen innan uppkörningen idag. Körde landsväg, men väl tillbaka på skolan skulle vi köra några vändor mellan konerna... OCH JAG HADE GLÖMT ALLT! (om ni inte orkar läsa mina anekdoter från dagens övningar, hoppa ned till -->)
Första försöket
Svänger in i banan, lite vingligt, fram mot första konen. Går fint, man blir lite stolt (ni vet, det är i min värld en sjuhelsikes prestation att passera en kon). Även andra går bra, tredje likaså, men så börjar det bli dags att vända. "Höj blicken" har jag hört några gånger nu (prova tusen, är inte så snabblärd, rent ut sagt korkad). Men lik fan är den där jävla skalbaggen (eller var det en mutter, eller kanske en femtioöring som låg där på marken en meter framför cykeln) såpass intressant att man skiter i lärarens uppmaningar och tittar en meter framför cykeln, och sätter ned foten. *>#¤""¤¤#"#¤!!"#!!!
Andra försöket
Kör en mental förberedelse á la känd höjdhoppare. Hoppar dock över momentet att få igång publiken, vägarbetaren som håller på att laga asfalten ser ändå inte så intresserad ut, istället fokuserar jag ut av bara helvete.
In i banan, jag hör en röst i bakhuvudet som refererar, och han säger att jag ska hålla upp blicken. Och röster i huvudet vet vi ju alla att dessa ska man lita på, till skillnad mot körskoleläraren. Tar mig även denna gång in i svängen, och Arne Hegerfors i hjärnan skriker BLICKEN!!!. Jag lyssnar på Arne, håller upp blicken, och påbörjar svängen. 25% in i svängen händer något, och jag sätter ned foten. *>#¤""¤¤#"#¤!!"#!!!
Tredje försöket (körskoleläraren börjar se smått stressad ut)
Förberedelser my ass. Om inte annat var det förra försöket det ultimata beviset på att det inte fungerar. Full spätta, in i banan. Jag lyckas även denna gång ta mig ned i 180-graderssvängen. TJOFLÖJT! Arne Hegerfors och min lärare skriker unisont : .......... just det, BLICKEN!!!! Så jag tittar upp, men då man i sitt Rukka-ställ är lika smidig som en gravid flodhäst på kryckor ser man inte "mållinjen" utan typ in i skogen bredvid banan. Hur som helst, inte fan är det en skog jag ser (trots alla träd), istället tänker jag kurva, kurva, kurva..... Och så satte vi ned foten. Ordet F*CK sprids i den omedelbara närheten, någon som till och med får den annars så ointresserade asfaltsarbetaren att titta upp. *>#¤""¤¤#"#¤!!"#!!!*>#¤""¤¤#"#¤!!"#!!!
Fjärde försöket, NÄ NU JÄVLAR (läraren börjar titta på klockan, stampa med foten och titta menande på mig)
Även denna gång går det galant fram till vändningen. Kommer inte alls ihåg vart jag tittade, men denna gång lyckas jag på något sätt ta mig runt. Mitt adrenalin, såväl som min stolthet ökar med 2000%, jag tar mig förbi den andra konen, men sen................
EN MUTTER!!!!!!!!!!!! Titta, precis där, mitt framför cykeln. Och så åkte foten ned. Mitt raseri vet inga gränser, men då jag inte vill bli portad från körgården för all framtid behåller jag mina mindre lämpliga ord för mig själv (jag skriker dem i bilen istället på vägen hem).
Jag förstår på lärarens kroppsspråk att om jag inte slutar köra nu kommer han knuffa av mig från hojen personligen varför jag åker ned mot skolan, med ett självförtroende i storleken av en vattenmolekyl.
--> (om du inte läste något det ovan kan jag trösta dig med att du inte missat något). Allt annat inför uppkörningen känns riktigt bra (peppar peppar) trafik, bromsningar, höghastighetsbana, men även om aldrig krypet fungerat klockrent fungerar det betydligt sämre nu. Jag har en dubbellektion kvar på måndag innan uppkörning på torsdag, och jag börjar få panik. Och även om jag ibland kan sjunka med blicken, så gör jag inte det alltid, så jag måste göra något annat fel med (som min lärare inte vill berätta, för då kommer jag ju inte tillbaka och gör av med mina pengar igen).
Så snälla berätta om några tips och råd för att få till detta med krypkörningen som hjälpte er. Jag skulle bli oerhört tacksam
/Den hopplöst dåliga krypköraren
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |