HJÄLP! Jag suger på krypkörning...

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
1. Underbart skrivet!
2. Jobba lite med kopplingen.
3. Jobba mycket med gasen.
4. Ha fotbromsen med hela tiden, när jag (garage)vänder eller köar (läs:krypkör) så har jag lite bakbroms i hela tiden. På så sätt får man ett tydligare och enklare moment bara genom att lugna ner gashanden och kopplingen.

4:2. Lär dig hitta ett bra dragläge på kopplingen, bygg känsla i koppl.handen och "jabba" med gasen hela tiden för att få in den rätta känslan!
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Jag säger bara träna. Går ju inte fuska bort utan det är hos dig det sitter. Träna och träna så klarar du det till slut. Mig tog det många timmar. Men jag körde upp på sportcykel också
 

Sledneck

Fa si på globbana
Gick med
28 May 2006
Ort
ADAK
Hoj
CBR 900 rr 99:a
Ska du ta till dig alla dessa råd så kanske du har körkortet i handen:fatta! vid 2013 nångång.
Bara på hojen och öva, öva, ÖVA :fatta!
 

scubasteve

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2006
Ort
örnsköldsvik
Hoj
cbr 1000
T /Den hopplöst dåliga krypköraren[/QUOTE skrev:
Håller med Sledneck!
Tänk inte så mycket på alla instruktioner,blicka mot horisonten o sånt f..ck..... slappna av och kör som du själv tycker känns bäst, så sakta som möjligt...det ger sej! :yoparty
 

Lazlo440

Medlem
Gick med
3 Mar 2006
Ort
Skåne
Hoj
GSXR 750
Sitter du eller står du? En tjej som körde upp samtidigt som jag (på stenåldern
känns det som) hade tränat stående som vi andra och missade två försök i rad
på uppkörningen. Kontrollanten bad henne göra ett försök till fast sittande.
Hon klarade galant. Sen har jag hört det omvända för andra. Vissa har bättre
balans stående, andra sittande. Prova skifta
 

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Fnatti
Att du har drivning framåt är viktigast! Jag gillar att ha i bakbromsen och ha rejält med gas eftersom man bara behöver koncentrera sig på bromsen och skita i kopling och gas.
 

The Duck

Tvivelaktig figur
Gick med
5 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Z750 -07
Men hur var det för er, kom färdigheterna succesivt, eller övade ni ett tag, och sedan så satt det? När jag körde landsvägskörningen igår så kom jag inte in i "tänket" först, men sedan när jag väl fattade hur det skulle göras gick det galant. Var det på samma sätt med krypkörningen för er?
 

£m£li£

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2006
Ort
Haninge
Hoj
Yamaha r6-03 (skrot), Honda CBR 600 rr - 03 (såld)
Jag hade också stora problem med krypkörningen i början. Började på en Er-5a och fick testa mycket i "terräng" :va Hur som helst fick jag inte särskilt mycket råd alls av körskoleläraren, mer än att hålla blicken framåt (vilket han sa överlag).. Inga framsteg alls och jag hankade mig fram på samma sätt bra länge..
Sen började jag träna privat med en jobbarkompis som gav mig massa bra tips och verkligen tittade på vad jag gjorde för fel. Vi ställde upp konbanan och sen ställde vi upp mindre konor mellan dessa där jag skulle börja svänga (för att få in planeringen i körningen).. Jag satte också alltid ner foten vid sista svängen, men med bättre planering och när jag började ta ut sista svängen ordentligt så gick det där galant! Känner jag att jag börjar tippa så trycker jag bara mer med foten på motsatt fotpinne och släpper upp kopplingen mer (för att få lite bättre styrfart).. Nu funkar allt strålande för mig med en månad kvar till uppkörning :D Ska bara få in det på körskolehojen också, men nu har man iaf fattat principen..
(kör för övrigt bara på koppling UTAN bakbroms, ibland med liiiite gas.. Vet inte om det är "rätt"/"fel", men det funkar ju iaf :rolleyes: ).
 

Wimanski

Råttárd for life!
Gick med
7 Jun 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Råttárd
Men hur var det för er, kom färdigheterna succesivt, eller övade ni ett tag, och sedan så satt det? När jag körde landsvägskörningen igår så kom jag inte in i "tänket" först, men sedan när jag väl fattade hur det skulle göras gick det galant. Var det på samma sätt med krypkörningen för er?

När det gällde krypkörningen så hade jag aldrig problem med den på skolan. Läraren tyckte även att jag kunde göra annat då jag satte 180 vändingen hela tiden. Dock så känner man sig självt och pressade på då jag vet att detta kan vara en sak som man faller på, under uppkörningen.

Och.. självklart så var det ju den delen som jag höll på att snubbla på under uppkörningen. Dock så verkade det som att uppkörningsläraren hade haft en bra dag och kanske även fått något kvällen innan. För han lät mig köra 180 vändingen 3 ggr. Den tredje så satte jag den. Han till och med gav mig råd i hur jag skulle göra. Så även lite tur kan spela in i uppkörningen.

Dessutom så pekade uppkörningsläraren att jag fick inte slira för mycket på kopplingen och inte ligga med bromsen på hela tiden. Utan det ska vara ett uttnyttjande av båda beroende på hur det går under svängen.
 

RoadRage

Son of Satan.
Gick med
15 Mar 2007
Ort
GhettoMalmö
Hoj
Kawazaki Er-6N.ABS -07
Jag hade oxå problem med det, och tipset jag fick av min polare var att ÖKA farten!!!!
Jag körde sååååå sakta att jag stod stilla vid själva vändningen! Så jag ökade farten lite, lite väl mycket tyckte nästan jag, men läraren sa att det va helt PERFEKT!
Och nu sitter den där varje gång!!!!! Det hjälpte mig, och som någon skrev här inne, kolla INTE ner på marken, lita på dig själv helt enkelt!
Tro mig, fick JAG rätt på det hela så kan vem som helst klara det!
TRO PÅ DIG SJÄLV!
 

NiXX

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2006
Ort
Ö-vik
Hoj
sv1000s -06
Jag hade också stora problem med krypkörningen i , ibland med liiiite gas.. Vet inte om det är "rätt"/"fel", men det funkar ju iaf :rolleyes: ).


Har samma hoj som du tror jag, har du snyggat till den nåt lr är den original??
Skulle vare kul att få se några bilder..kanske man får nån ide:)

Tjejer brukar ju vara bra på att få saker att se snyggare ut...vi killar tex...;)

EDIT: Glömde egentligen att jag satt på en kompis konto...MVH Scubasteve
 
Last edited:

0scar

Guest

Min körskole-lärare skickade ut mig med hojen i högt gräs (hade samma problem som du)... fick balansera satan i det också, och verkligen lära mig använda kopplingen. Men behöver nog inte tala om vilka svordomar jag använde första gångerna jag försökte... :tungan
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Näst sista lektionen innan uppkörningen idag. Körde landsväg, men väl tillbaka på skolan skulle vi köra några vändor mellan konerna... OCH JAG HADE GLÖMT ALLT! (om ni inte orkar läsa mina anekdoter från dagens övningar, hoppa ned till -->)

Första försöket
Svänger in i banan, lite vingligt, fram mot första konen. Går fint, man blir lite stolt (ni vet, det är i min värld en sjuhelsikes prestation att passera en kon). Även andra går bra, tredje likaså, men så börjar det bli dags att vända. "Höj blicken" har jag hört några gånger nu (prova tusen, är inte så snabblärd, rent ut sagt korkad). Men lik fan är den där jävla skalbaggen (eller var det en mutter, eller kanske en femtioöring som låg där på marken en meter framför cykeln) såpass intressant att man skiter i lärarens uppmaningar och tittar en meter framför cykeln, och sätter ned foten. *>#¤""¤¤#"#¤!!"#!!! :huvet

Andra försöket
Kör en mental förberedelse á la känd höjdhoppare. Hoppar dock över momentet att få igång publiken, vägarbetaren som håller på att laga asfalten ser ändå inte så intresserad ut, istället fokuserar jag ut av bara helvete.
In i banan, jag hör en röst i bakhuvudet som refererar, och han säger att jag ska hålla upp blicken. Och röster i huvudet vet vi ju alla att dessa ska man lita på, till skillnad mot körskoleläraren. Tar mig även denna gång in i svängen, och Arne Hegerfors i hjärnan skriker BLICKEN!!!. Jag lyssnar på Arne, håller upp blicken, och påbörjar svängen. 25% in i svängen händer något, och jag sätter ned foten. *>#¤""¤¤#"#¤!!"#!!! :huvet

Tredje försöket (körskoleläraren börjar se smått stressad ut)
Förberedelser my ass. Om inte annat var det förra försöket det ultimata beviset på att det inte fungerar. Full spätta, in i banan. Jag lyckas även denna gång ta mig ned i 180-graderssvängen. TJOFLÖJT! Arne Hegerfors och min lärare skriker unisont : .......... just det, BLICKEN!!!! Så jag tittar upp, men då man i sitt Rukka-ställ är lika smidig som en gravid flodhäst på kryckor ser man inte "mållinjen" utan typ in i skogen bredvid banan. Hur som helst, inte fan är det en skog jag ser (trots alla träd), istället tänker jag kurva, kurva, kurva..... Och så satte vi ned foten. Ordet F*CK sprids i den omedelbara närheten, någon som till och med får den annars så ointresserade asfaltsarbetaren att titta upp. *>#¤""¤¤#"#¤!!"#!!!*>#¤""¤¤#"#¤!!"#!!!:huvet :huvet

Fjärde försöket, NÄ NU JÄVLAR (läraren börjar titta på klockan, stampa med foten och titta menande på mig)
Även denna gång går det galant fram till vändningen. Kommer inte alls ihåg vart jag tittade, men denna gång lyckas jag på något sätt ta mig runt. Mitt adrenalin, såväl som min stolthet ökar med 2000%, jag tar mig förbi den andra konen, men sen................
EN MUTTER!!!!!!!!!!!! Titta, precis där, mitt framför cykeln. Och så åkte foten ned. Mitt raseri vet inga gränser, men då jag inte vill bli portad från körgården för all framtid behåller jag mina mindre lämpliga ord för mig själv (jag skriker dem i bilen istället på vägen hem). :huvet :huvet :huvet

Jag förstår på lärarens kroppsspråk att om jag inte slutar köra nu kommer han knuffa av mig från hojen personligen varför jag åker ned mot skolan, med ett självförtroende i storleken av en vattenmolekyl.

--> (om du inte läste något det ovan kan jag trösta dig med att du inte missat något). Allt annat inför uppkörningen känns riktigt bra (peppar peppar) trafik, bromsningar, höghastighetsbana, men även om aldrig krypet fungerat klockrent fungerar det betydligt sämre nu. Jag har en dubbellektion kvar på måndag innan uppkörning på torsdag, och jag börjar få panik. Och även om jag ibland kan sjunka med blicken, så gör jag inte det alltid, så jag måste göra något annat fel med (som min lärare inte vill berätta, för då kommer jag ju inte tillbaka och gör av med mina pengar igen).

Så snälla berätta om några tips och råd för att få till detta med krypkörningen som hjälpte er. Jag skulle bli oerhört tacksam

/Den hopplöst dåliga krypköraren


Låt mig säga såhär...om du tappar balansen vid krypkörning rakt fram oxå så är det balansen du måste öva upp innan du börjar svänga o ha dig. Bara upp på hojen och kör tills det sitter. Ingen kan ge tips eftersom man krypkör olika .

Jag till exempel krypkör halvt tittandes ner i marken..det känns lättare för mig faktiskt, oavsett vad alla säger. Sedan lutar jag kroppen lite mot det håll som jag svänger åt...helt enkelt för att undvika att luta hojen istället.

Men som sagt...det är nästan omöjligt att ge tips, bara guidelines.

Det är bara att öva tills det sitter...testa olika tekniker...lute dig lite längre fram så tyngdpunkten sitter ovanför tanken....tryck inte kopplingen helt in, använd små och många rörelser(desto saktare du vill köra, desto mer måste du leka med kopplingen....gasa mer än vad du tycker behövs...ställ om kopplingshandtaget tills du känner att det passar dig...känner du att du är påväg att tippa innåt...gasa lr bromsa. Bromsar man med bakbromsen flyttas all vikt framåt vilket gör att man ofta kan undvika "innåtfall" Det kommer klaffa till slut med enough övning

Good luck ;)
 
Last edited:

GBG_PeHrssoN

Tanklös Hojlös Hopplös
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Gött e "Tu"borg!
Hoj
KTM 690 SMC-R -14
Var avslapnad, ner med axlarna, bliken mot nästa mål inte det målet du ska till utan nästa mål om det handlar om övnings banorna. Använd bakbromsen för då niger inte cykeln och det är en för del, använder du frambromsen så niger cykel och du får mindre kontroll. Sedan är det bara att öva, öva och öva så kommer du att lyckas! Lycka till!
 

goba

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2006
Ort
I Grotta
Hoj
tyvärr ingen nu = (
tycker du har fått bra tips... ja vet inte om nån nämnt att man måste rör sig på mcn, dvs byta sitt position... då blir det enklara att hålla balansen vid fullt styr utslag...hjälpte mej oerhört mycket!
 

cowboy83

Ny medlem
Gick med
11 May 2006
Ort
falköping
Hoj
fireblade-98
Tänk nu inte för mycket på vad alla har skrivit här även om det är mycket goda råd! Du skrev ju sj att det satt tidigare? Tänk efter vad det var du gjorde annorlunda den här gången och gör istället som du gjort tidigare! Du kanske blev lite stressad å spänd bara för det var slutet av lektionen å du kände du var tvungen att klara det direkt.. Bara slappna av och glömm inte andas när du kör även om du blir stressad å spänd!
Missade min första kryp körning..(körde upp med en blade som jag inte tränat alls med) kom igenom hela banan med den men provkillen sa jag hadde räddat mig med förmycke gas så de blev ig å åka hem..( vi var 4 st privata den dagen alla hade sport hojar å alla blev underkända direkt.. tror inte han gillade yngre killar på sporthojar..)

LYCKA TILL
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Förutom allt annat som sagts så:

Tänk på att verkligen ta ut svängen ordenligt i början så du slipper ha fullt styrutslag.
Var inte rädd för att gasa till ordenligt om hojen vill lägga sig
 

klitx

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2007
Ort
sundsvall
Hoj
dt125x
Tänkte utnyttja din tråd lite:) det är så att jag ska ta kortet privat och då undra r jag vad krypkörning egentligen är. jag vet att man ska köra sakta men hur sakta? runt 3-5kmh?
 

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Nästan i Danmark
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Jag hade problem i början också. Men med några enkla tips så fick jag till det, många av dem är redan nämnda, men jag tar dem igen.

1. Blicken, titta dit du ska (en bit framför hojjen såklart)
2. Använd gasen mycket, gasa hela tiden för att hålla driv. Så fort du tappar drivet tappar du balansen.
3. Skifta vikten vid svängen som någon skrev ovan.

Träna på att köra små 8:eek:r. Alltså att skifta vikt.

Men jag fick ändå problem direkt på uppkörningen. Nervositet kanske, men jag satte direkt igång med lågfartsbanan vilket sket sig första gången. Jag sa till läraren att jag gärna gör de andra momenten innan. Satte bromsen, högfarten direkt för att sedan sätta lågfarten utan problem! Nervositeten släppte efter de andra momenten alltså...

Tänkte utnyttja din tråd lite:) det är så att jag ska ta kortet privat och då undra r jag vad krypkörning egentligen är. jag vet att man ska köra sakta men hur sakta? runt 3-5kmh?

Sakta är sakta, du skall kunna gå förbi hojjen i stort sett. Någon hastighet är inte satt. Kontrollanten säger till om du kört för fort. Men du skall använda koppling och broms för att "släpa" dig fram över banan.
 
Last edited:
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top