HJÄLP suzuki experter.

sir Urban

Inte riktigt som jag borde på nåt sätt
Gick med
16 May 2004
Hoj
R1 - 04 Raceversion
zuki skrev:
Å när jag kör med hojen så tjänar jag 60kr/månad jämfört om den skulle stå på mig å de e ju en droppe i havet.

Håller me om alla trådar som varit uppe förr... :confused: men tråden började inte ens med detta utan var från början en fråga :)
Nu är hojjen iaf såld och drar till tyskland om 1v, tors å hämtar hem en gsxr 03 750 tjohoooo :fyllisar

Men det var ju inte riktigt samma vilkor på de två olika försäkringar i slutändan kommer du ju betala in ganska mycket mindre pengar till FB om den står på din farsa vilket ger en korrekt årspremie? Så det skiljer ganska mycker mer än 60 spänn i månaden.

Är det samma självrisk om du klotar ?

Annars kan jag väl bara gratulera till en hoj som jag gärna skulle äga men jag ska plugga klart först.

Lycka till med hojvalet och kasta upp lite bilder på den.

/Urban

zuki

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2004
Hoj
gsxr, wr250
HanneZ skrev:
Nä inte fan kan en premie höjas på grund av ålder men det finns oftast ett samband mellan skador och ung ålder. Försäkringsbolagen går på statistik, det vore tämligen dyrt att utvärdera varje ny försäkringstagares mogenhet och körkunskap.

60 kr/månad tror jag inte på. Stog den på dig så fick du inte ställa av skrev du, det tyder på att du har en annan försäkringstyp. Farsan hade ju full bonus och allt, det måste ge mer än 60 kr i månaden.

Du kan försöka förklara bort det här hur mycket du vill, det lär knappast leda till något. Ingen håller dig ansvarig för att premien höjs, men du betalar för lite pengar jämfört med den risk du är vare sig du kraschar eller inte och det är därför gubbarna är sura, för dom får betala mellanskillnaden.

/ Hannes

klart som fan att premien höjs beroende på olika åldrar.. varför tror du annars det är dyrare å försäkra om man är yngre.. jo för att yngre är offtast är med i mer olyckor å de kostar mera för försäkringsbolagen. ju äldre dästo mer bonus.
Premien är den samma för en ung kontra en äldre, men äldre får mer bonus.

Och jag sa inte heller i ovanstående att de va samma försäkring, när jag har den påställd så skilljer de 60 kr i månaden, och ja det är samma självriks.

självklart lägger ja upp lite bilder, för de skulle va intressant å se om de e ngn på SH som har samma färgsättning på hojjen...

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
"Så då spelar de ingen roll vi är tillbaka dit premierna höjs pga skador och inte direkt på ålder..."
Så skrev du tidigare.

Bonus beror på skadefria år, inte på hur gammal man är. Premie är vad man betalar för försäkringen, hur kan då en äldre och en ung ha samma? Fantasin är det då inget fel på.

Om nu yngre oftast är med i olyckor så är det väl självklart att de ska betala en högre premie? Förutom du då.

/ Hannes

peterz

Gixxer rules...
Gick med
24 Mar 2003
Hoj
GSX-R750 Streetfighter
Att yngre är överrepresenterad i olycks statistiken kan jag hålla med om, men det är nog mer än så, det är för mycket lek med sport hojar, sedan att man spelar in filmer som handläggare sitter och tittar på så förstår jag att premierna är höga. Även stölderna är ju höga kanske pga. att man gått omkull och inte har någon försäkring så man stjäl en hoj istället!!!! :va

Nu spårade denna tråd också..Ring Bilprovningen el. Väverket & ta reda på fakta.... :tummenupp

Last edited:

kamoer

femhalva is the shit
Gick med
9 Sep 2003
Hoj
R1 med wattlänk och k-kam
som det står tidigare i tråden så försäkrar grabben hojen på sin far , han verkar ha fått klartecken från försäkringsbolaget att allt är ok med det.

skenförsäkrar han fortfarande enligt er?

om man är två i ett hushåll som uttnyttjar en motorcykel lika mycket och man får två olika kostnadsförslag från försäkringsbolaget beroende på vilken person som står som försäkringstagare, ska man då välja det dyrare alternativet ?

och ja, ja försäkrar själv min egen motorcykel

peterz

Gixxer rules...
Gick med
24 Mar 2003
Hoj
GSX-R750 Streetfighter
Håller med dig, att man inte ska skenförsäkra då detta kan få konsekvenser
om en olycka är framme..

kamoer skrev:
som det står tidigare i tråden så försäkrar grabben hojen på sin far , han verkar ha fått klartecken från försäkringsbolaget att allt är ok med det.

om man är två i ett hushåll som uttnyttjar en motorcykel lika mycket och man får två olika kostnadsförslag från försäkringsbolaget beroende på vilken person som står som försäkringstagare, ska man då välja det dyrare alternativet ?

Mulles

MedLem
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
F.d STK 600 åkare-numera hojlös
Vad spelar det för roll när nu FB tydligen tycker att det fungerar. Begreppet "skenförsäkring" är ju lite av en gråzon och detta fallet är väl enligt mig åminstone ljusgrått :)

Största problemet är de "busar" som kraschar på bana pga att de kört över sin förmåga...och sen tar ut det på försäkringen. Jag har ingen lust att betala hobbyRRförares nya hojar...fy skäms :fatta!

Ta ert ansvar ni som gör så och betala skadorna själva !!!

Last edited:

zuki

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2004
Hoj
gsxr, wr250
HanneZ skrev:
"Så då spelar de ingen roll vi är tillbaka dit premierna höjs pga skador och inte direkt på ålder..."
Så skrev du tidigare.

Bonus beror på skadefria år, inte på hur gammal man är. Premie är vad man betalar för försäkringen, hur kan då en äldre och en ung ha samma? Fantasin är det då inget fel på.

Om nu yngre oftast är med i olyckor så är det väl självklart att de ska betala en högre premie? Förutom du då.

/ Hannes

Där har du fel Hannes för bonusen är inte bara pga av skadefria år, som äldre får du bonus på engång, på de flesta bolagen och i vissafall på engång...

wheelieman

I 300 kan ingen höra dig skrika
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Den enda jag har kvar står i bokhyllan
kamoer skrev:

Nja, alla uppgifter är ju inte framme här ännu,
T.ex. om zuki "bor" hemma hos sina föräldrar så är det enligt försäkringsbolagen troligt att flera användare inom hushållet använder hojen och säger ofta OK till detta.
Däremot så brukar dom istället ta ut en högre självrisk om det inte är ägaren som kör.
(men se för guds skull till att få detta skriftligt från FB i så fall) annars kan det bli dyrt.
Med andra ord ingen skenförsäkring enligt FB. (oftast, läs vilkoren)

Om Suki däremot inte bor hemma (han sa ju att han pluggade) så skall han ha hojen skriven på sig själv, annars kallar man det att han bryter mot "försäkrat intresse aka. skenförsäkrar"

Sedan finns det ju en moralisk aspekt på det hela också, men den har ju disskuterats allt för mycket här ändå.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
kamoer skrev:

Jag tror inte det är ok om pappan ringer och säger följande:
Hej, min son har köpt en motorcykel fast den står skriven på mig. Han har betalat den men jag vill försäkra den och jag vill även att han skall kunna köra på den.

Då lär inget försäkringsbolag vilja försäkra.

/ Hannes

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
zuki skrev:
Där har du fel Hannes för bonusen är inte bara pga av skadefria år, som äldre får du bonus på engång, på de flesta bolagen och i vissafall på engång...

Inte helt korrekt. En del FB kollar dessutom hur länge du haft A-lappen. Mer än 5 år för att man inte skall räknas som rookie oavsett vad födelsebeviset säger.

wheelieman

I 300 kan ingen höra dig skrika
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Den enda jag har kvar står i bokhyllan
HanneZ skrev:
Hej, min son har köpt en motorcykel fast den står skriven på mig. Han har betalat den men jag vill försäkra den och jag vill även att han skall kunna köra på den.

/ Hannes

Rätt :mattias

kamoer

femhalva is the shit
Gick med
9 Sep 2003
Hoj
R1 med wattlänk och k-kam
HanneZ skrev:

/ Hannes

det tror inte jag heller de vill om inte...

... far är 70 år och son 50 år. premien blir säkert likvärdig och bolagen
tycker säkert det gör detsamma vem som är skriven som ägare.
varför ? jo för att de är ute efter att tjäna pengar...

det jag vill poängtera är att man ska följa bolagens regler och inte 'skenförsäkra-så-dödar-jag-dig-klubbens' egna påfund.

återigen; jag betalar min egen premie och anser EJ att man ska skenförsäkra

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
Pluggar i Tokholm!

Hallå, ett litet misstag av Zuki att skriva att han pluggar i Stockholm att döma av hans tidigare inlägg så bor inte hans far där?

sir Urban

Gick med
16 May 2004
Hoj
R1 - 04 Raceversion
Anderzzon skrev:
Hallå, ett litet misstag av Zuki att skriva att han pluggar i Stockholm att döma av hans tidigare inlägg så bor inte hans far där?

Han kan ha dubbel bosättning och då är han väl skriven hos sin far som inte bor i stockholm bara för att han pluggar där så behöver ju inte vara där större delen av tiden.

/Urban

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
kamoer skrev:
det tror inte jag heller de vill om inte...

... far är 70 år och son 50 år. premien blir säkert likvärdig och bolagen
tycker säkert det gör detsamma vem som är skriven som ägare.
varför ? jo för att de är ute efter att tjäna pengar...

det jag vill poängtera är att man ska följa bolagens regler och inte 'skenförsäkra-så-dödar-jag-dig-klubbens' egna påfund.

återigen; jag betalar min egen premie och anser EJ att man ska skenförsäkra
Jo, men en del verkar tror att det inte är skenförsäkring bara för man ljugit för försäkringsbolaget om vem som äger hojen. Hade dom vetat hade dom sagt nej till att försäkra.

Och nån 'skenförsäkra-så-dödar-jag-dig-klubben' är jag då inte med i. Jag vet flera som skenförsäkrar som jag möjligtvis peakar lite när jag får tillfälle till det. Men dom skryter o andra sidan inte om det på ett offentligt forum, dom vet att det är fel och påstår inget annat. Denna nissen försöker argumentera för varför det är ok för honom att skenförsäkra och det är i mina ögon mest pinsamt.

/ Hannes

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
sir Urban skrev:
Han kan ha dubbel bosättning och då är han väl skriven hos sin far som inte bor i stockholm bara för att han pluggar där så behöver ju inte vara där större delen av tiden.

/Urban

Sant, men från Borlänge till Sthlm är det en bit, men vad vet jag han kanske han tillbringar två dagar per vecka i Sthlm och resten i Borlänge. Går väl iof att averka den sträckan på rätt hyffsad tid med hoj. Men då är man ju inne på 300km/t helt ok grejen igen...

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
sir Urban skrev:

Pluggar man heltid skall man numera vara skriven där man läser. Om man inte pendlar, vilket väl knappast är fallet. Hur fasen det blir vid deltidsstudier vet jag inte.

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Anderzzon skrev:
Sant, men från Borlänge till Sthlm är det en bit, men vad vet jag han kanske han tillbringar två dagar per vecka i Sthlm och resten i Borlänge. Går väl iof att averka den sträckan på rätt hyffsad tid med hoj. Men då är man ju inne på 300km/t helt ok grejen igen...

Apapap, litar du inte på vad unge herr zuki säger? Han kör lugnt, alltså inga 300 kph någonsin.

zuki,
du har helt rätt. Det är folk som råkar ut för olyckor som drar upp premierna, inte yngre förare. Det är klart att du inte skall betala dyra försäkringspremier när du nu är helt säker på att du inte är en av dem som kraschar hojen.

Eftersom du är så säker på den saken så är det enda rätta för din del att köra med enbart trafikförsäkring. Då slipper du betala någon premie alls för den försäkring du ändå inte kommer att utnyttja.

Kanske är du trots allt inte så säker på den saken som du vill ge sken av? I så fall tycker jag att du skall ringa ditt försäkrinsbolag och berätta precis hur det ligger till, som beskrevs ovan. Att du har köpt en hoj i Tyskland som står på din farsa i Borlänge medan du pluggar i Stockholm. Att du kör lugnt och sansat och inte kommer att krascha. Hur mycket du kommer att köra hojen och hur mycket din far kommer att köra den. Ta gärna upp samma argument du använde ovan, om att han redan har andra hojar så det är klart att han kommer att köra mycket på den du köpt.

Sedan så ger försäkringsbolaget dig en skitfin avställningsbar försäkring med massor av bonus utställd på din far. Du är glad, FB är glada och ingen kommer att bli kallad skenförsäkrare.

Ser du ett problem med det scenariot så tycker jag att du skall acceptera det faktum att du parasiterar på de som gör rätt.

Därmed inte sagt att jag tycker det är mer OK med de som kör som idioter och tar ut sina kraschade hojar på försäkringarna…

sir Urban

Gick med
16 May 2004
Hoj
R1 - 04 Raceversion
ft skrev:
Pluggar man heltid skall man numera vara skriven där man läser. Om man inte pendlar, vilket väl knappast är fallet. Hur fasen det blir vid deltidsstudier vet jag inte.

Det finns utbildningar som möjliggör att bo på annan ort trots att man studerar heltid.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring