HJÄLP suzuki experter.

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86
Mulles skrev:
Ta ert ansvar ni som gör så och betala skadorna själva !!!

Du anser alltså att det inte skulle gå att helförsäkra en hoj över huvudtaget? För uppenbarligen har man kört hojen över sin förmåga om man utnyttjat den delen?

Mar

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2004
Hoj
Yamaha R1
När vi ändå är inne på försäkringar å folk som vet att dom inte kommer klota sin hoj då kan man som folk säger likagärna ta enbart en trafikförsäkring men nu undrar jag iaf... om nån kör på mig (typ en bil) blir det hans försäkringsbolag som får stå för allt då? dvs om olyckan inte är mitt fel? kanske "lite" :felämne men tänkte bara fråga?

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Mar skrev:
När vi ändå är inne på försäkringar å folk som vet att dom inte kommer klota sin hoj då kan man som folk säger likagärna ta enbart en trafikförsäkring men nu undrar jag iaf... om nån kör på mig (typ en bil) blir det hans försäkringsbolag som får stå för allt då? dvs om olyckan inte är mitt fel? kanske "lite" :felämne men tänkte bara fråga?
Om den andre är vållande så får hans bolag betala allt, o du betalar inget.

zuki

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2004
Hoj
gsxr, wr250
Anderzzon skrev:
Hallå, ett litet misstag av Zuki att skriva att han pluggar i Stockholm att döma av hans tidigare inlägg så bor inte hans far där?

Å vem har då saggt att jag är skriven i stockholm???????

SJÄLVKLART, är jag skriven på samma adress som min far och har inte heller hojjen i sthockholm, annars skulle aldrig FB gå med på att jag skulle få köra den.

zuki

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2004
Hoj
gsxr, wr250
Anders R skrev:
Inte helt korrekt. En del FB kollar dessutom hur länge du haft A-lappen. Mer än 5 år för att man inte skall räknas som rookie oavsett vad födelsebeviset säger.

Har haft mc kort i 9 år och på tung i 5 år...

zuki

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2004
Hoj
gsxr, wr250
HanneZ skrev:
Jo, men en del verkar tror att det inte är skenförsäkring bara för man ljugit för försäkringsbolaget om vem som äger hojen. Hade dom vetat hade dom sagt nej till att försäkra.

Och nån 'skenförsäkra-så-dödar-jag-dig-klubben' är jag då inte med i. Jag vet flera som skenförsäkrar som jag möjligtvis peakar lite när jag får tillfälle till det. Men dom skryter o andra sidan inte om det på ett offentligt forum, dom vet att det är fel och påstår inget annat. Denna nissen försöker argumentera för varför det är ok för honom att skenförsäkra och det är i mina ögon mest pinsamt.

/ Hannes

Hmmm frågan är ju just om jag nu skenförsäkrar, då min far oxå kommer köra hojjen, och skriven på samma ställe. Tycker ju definitivt inte de, när försäkrings bolaget godkännt detta, ingen annan självrisk när jag kör...

Vet inte om du tycker att de e å skryta, somliga kanske tycker att de e billigt ändå me 22papp/ år.. själv tycker jag de e svin dyrt å de va ju inte min mening att de skulle verka skrytande utan mer att det e synd oavsett vem fan hojen står på att de skall behöva vara dyrt att åka hoj å njuta av sommaren.

sir Urban

Inte riktigt som jag borde på nåt sätt
Gick med
16 May 2004
Hoj
R1 - 04 Raceversion
HanneZ skrev:
Om den andre är vållande så får hans bolag betala allt, o du betalar inget.

Kan bli lite mer komplicerat än så tyvärr. Det är nämligen inte ovanligt att "skulden" delas upp på er båda vilket innebär att båda får pynta självrisk.

Detta finns mer om i andra trådar.

/Urban

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
zuki skrev:
Å vem har då saggt att jag är skriven i stockholm???????

SJÄLVKLART, är jag skriven på samma adress som min far och har inte heller hojjen i sthockholm, annars skulle aldrig FB gå med på att jag skulle få köra den.

Jag har inte sagt eller läst att du skulle vara det, om det nu vart så att du brukat hojjen i Sthlm så hade det väl vart shit the same om inte försäkringen stog på dig?

Som sagt i tidigare inlägg så uppfattar jag det som att du/ni ska ställa av den under vinterhalvåret. Vilket gör att du ska betala mindre än vad du skulle gjort eftersom du inte skulle kunna ställa av den med din försäkring?

Nåväl jag tycker man ska försäkra det man "äger" på sig själv för att inte " snylta på oss andra" som är ärliga.

Sen kanske det jag tycker och katten skiter är samma sak.

Lycka till med köpet av gixxern iaf

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
sir Urban skrev:
Kan bli lite mer komplicerat än så tyvärr. Det är nämligen inte ovanligt att "skulden" delas upp på er båda vilket innebär att båda får pynta självrisk.

Detta finns mer om i andra trådar.

/Urban
Ja, men det är delat vållande. Nu menade jag ju när endast en var vållande.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
zuki skrev:
Hmmm frågan är ju just om jag nu skenförsäkrar, då min far oxå kommer köra hojjen, och skriven på samma ställe. Tycker ju definitivt inte de, när försäkrings bolaget godkännt detta, ingen annan självrisk när jag kör...

Vet inte om du tycker att de e å skryta, somliga kanske tycker att de e billigt ändå me 22papp/ år.. själv tycker jag de e svin dyrt å de va ju inte min mening att de skulle verka skrytande utan mer att det e synd oavsett vem fan hojen står på att de skall behöva vara dyrt att åka hoj å njuta av sommaren.
Har dom godkänt att din far står som ägare och som försäkringstagare på DIN motorcykel eller har dom godkänt att du får köra din fars motorcykel?

Last edited:

zuki

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2004
Hoj
gsxr, wr250
Tralalaa

För er som tycker jag snyltar så får väl de va så :confused: men hoppas iaf att allt e frid och fröjd för alla.. ville bara ha hjälp med 1 fråga och råkade dra igång en jätte diskution som oxå varit upp flera ggr förr på SH.

Detta kommer ej att leda någon vart, för alla har olika synpunkter och de e ju bra :)
Så oavsett hur ni försäkrar så kör försiktigt å njut av kommande sommar.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
zuki skrev:
Känns bara som om de finns bättre saker att göra.. står fortfarande fast för de jag sagt.

Å kommer inte ändra mig.

:fyllisar
Står fast vid vad? Att du inte skenförsäkrar? Finns bättre saker att göra? Jo det finns det absolut, men om du nu svarar i tråden kan du ju lika gärna svara på den enkla frågan.

zuki

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2004
Hoj
gsxr, wr250
HanneZ skrev:
Står fast vid vad? Att du inte skenförsäkrar? Finns bättre saker att göra? Jo det finns det absolut, men om du nu svarar i tråden kan du ju lika gärna svara på den enkla frågan.

Nej tycker som saggt att jag inte skenfösäkrar,då det bara inte är jag som kommer å köra hojen, och min far kommer inte att köra den bara 5 min, då FB vet om hur de ligger till, haft behörighet över 5 år, får samma självrisk oavsett vem som kör.

Men börjar man kolla på de som vekligen skenförsäkrar, typ på morsan som aldrig kört en mc förr, och hon aldrig kommer köra... då kan jag hålla med i många delar...

Förövrigt är handpenning laggd å kvitto skrivet, nu återstår bara en "liten" bilresa :)

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring