Hjälm. Billig eller dyr?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Det är väl frigolit i alla? Som tar stryk av tid och fukt?

5år är säkert för att få pengar för den, åldersavdrag.

Alla hjälmar har nog likartat inre material oberoende av prisklass. Jag har inte tittat närmare själv. Har ett svagt minne att man använder sig av cellplast. Samma material används inom inredning till bl a flyget. Men cellplast är väl en form av frigolit.

Från försäkringsbolagets sida är det nog åldersgränsen främst ett åldersavdrag för att slippa betala ut full ersättning. Många skulle nog helt enkelt bara råka tappa sin hjälm i backen när man tycker att den börjar se lite tråkig och omodern ut efter några år och plocka ut en ny på självrisken om man inte satt en gräns. I synnerhet om man köpt dyrare replica hjälmar för närmare 10 000 kr.
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Försäkringsbolagen har inga ålderskrav på hjälmar, enbart krav på att de ska vara godkända. Det finns ingen forskning som visar att en hjälm har ett fast bästföredatum samtidigt som att hjälmar saknar tillverkningsdatum för att det spelar ingen roll om hjälmen tillverkades igår eller för 3 år sedan.
 

Svalans

ratbiker
Gick med
12 May 2010
Ort
Mitt i skåne.
Hoj
ZX9-R och Scrambler 1200XC
En skillnad man kan fundera över som inte nödvändigtvis följer med priset är spännet. Snabbspänne eller dubbel dring? (skit i stavningen) Vari ligger skillnaden? Raceputtar har alltid det senare har jag förstått, men är det verkligen en säkerhetsfråga?
 

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Ort
SoSo
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
En skillnad man kan fundera över som inte nödvändigtvis följer med priset är spännet. Snabbspänne eller dubbel dring? (skit i stavningen) Vari ligger skillnaden? Raceputtar har alltid det senare har jag förstått, men är det verkligen en säkerhetsfråga?

Ja...
 

Svalans

ratbiker
Gick med
12 May 2010
Ort
Mitt i skåne.
Hoj
ZX9-R och Scrambler 1200XC
Att du iddes svara Kapten Kaos :tummenupp
Självklart antar jag att du menar. Är det i så fall bara ett accepterat faktum att snabbspännet släpper lättare? Och hur ser man då på Cimoncellis olycka där hjälmen åkte av? Helt okomplicerat är det ju inte när både dyra och billiga hjälmar kan ha snabbspänne..
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Man vill ju inte ha en "studsbolls-polykarbonat-hjälm".Det är dyrare och bättre med en glasfiber eller komposithjälm. -där har du en prisskillnad.
Även en lite äldre, men oskadad hjälm håller bättre än ditt huvud.
komfort, passform, ventilation och ljudniva brukar vara bättre på dyrare hjälmar.

köper man gamla årsmodeller på hjälmen, så finns det en risk att det kan vara svårt att hitta reservdelar till den.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
köper man gamla årsmodeller på hjälmen, så finns det en risk att det kan vara svårt att hitta reservdelar till den.

Jag tyckte jag läste någonstans att man kan skicka in sin gamla Arai till Arai så kan de renovera den. Reservdelar är nog inget större problem om man väljer någon av de stora kända tillverkarna.

Själv köpte jag en ventil till ett Arai visir som har 10 år på nacken över disk. Många av visiren passar nämligen fortfarande på hjälmar som saluförs idag. Det är ingen raketforskning de håller på med hjälmtillverkarna. De försöker nog göra det enkelt både för sig själva, återförsäljarna och kunderna. Om de ändrade visirens design från år till år så hade de fått hålla med reservdelar till en rad olika årsmodeller. Sannolikheten att hitta ett hos återförsäljaren som passar ens hjälm hade då minskat rejält.
 
Last edited:

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Kör med Biltemas integralhjälm som tydligen är uppbyggd av komposit och kolfiber.Väldigt lätt med en bra ventilation och har man en balaklava under så blir det mycket tyst.

Hade tidigare deras öppningsbara version och den vägde många kg det kan jag lova.
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Att du iddes svara Kapten Kaos :tummenupp
Självklart antar jag att du menar. Är det i så fall bara ett accepterat faktum att snabbspännet släpper lättare? Och hur ser man då på Cimoncellis olycka där hjälmen åkte av? Helt okomplicerat är det ju inte när både dyra och billiga hjälmar kan ha snabbspänne..

Det var garanterat inte DD-ringsspännet som fallerade. Jag misstänker att det kan ha att göra med att behöva ha en hjälm som är ett par storlekar förstor för att få plats med en jä.la massa hår.

Dubbel D-ring går att hantera med handskar och går snabbt efter lite övning.
 

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSX 550e
Undrar bara hur en fråga om prissättning av hjälm kan bli en nybörjarfråga? :confused: eftersom tråden flyttades.
Bryr mig iofs inte var det placeras, men blir lite fundersam hur en undran över hjälmar och dess prissättning kan vara en nybörjarfråga?
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Undrar bara hur en fråga om prissättning av hjälm kan bli en nybörjarfråga? :confused: eftersom tråden flyttades.
Bryr mig iofs inte var det placeras, men blir lite fundersam hur en undran över hjälmar och dess prissättning kan vara en nybörjarfråga?

Utrustning / Säkerhet / Nybörjarfrågor
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Att kompositskalet håller längre än platshjälmen är ju känt. Det som till sist begränsar livslängden på komposithjälmen är just frigoliten i inredningen, har en handlare förklarat för mig. Den hårdnar efter åren och blir till sist allt för hård för att ta upp kraften vi en kollision. Blir lite som att ha en betongmössa.
 

Madmore

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2011
Ort
Uppsalaish
Hoj
Honda CBR1000RR -07(Gata), Honda CBR1000RR -08 (Bana)
Inte allt för chockerande att den flyttades.

Frågan är ju endast om pris (som dessutom inte ens ska ta hänsyn till säkerhet mm.)

Svar:

Olika material kostar olika mycket.

Utvecklingskostnader skiljer troligen väldigt mycket. Tex, hur mycket vindtunnel, testpersonal, konstruktörer mm har jobbat på att ta fram hjälmen.

Det finns självfallet fler parametrar att räkna in, produktionsland osv.. men allt sånt borde och torde vara ganska känt.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Att du iddes svara Kapten Kaos :tummenupp
Självklart antar jag att du menar. Är det i så fall bara ett accepterat faktum att snabbspännet släpper lättare? Och hur ser man då på Cimoncellis olycka där hjälmen åkte av? Helt okomplicerat är det ju inte när både dyra och billiga hjälmar kan ha snabbspänne..

Barnhjälmar har spännen ( i varje fall en del, jag tror det är gröna spännen) som är konstruerade för att släppa vid för stor belastning.
Det hjälper ju inte om huvet är oskadat men halsen är av. Eller barnet är strypt.

Har en vän som krockat med en älg på MC. Hojen praktiskt taget oskadad.
Älgen död. Den dog på fläcken, låg i diket.
Så antagligen har han dödat älgen med en "dansk skalle".
Med hjälmen (en Nolan) och huvudet i hjälmen.
Man kan gissa att han passerade under älgen. Precis som hojen.
När han hittades låg han ett 30 tal meter från älgen i diket utan hjälm.
Hakbandet hade brustit.
Brast hakbandet när han passerade under älgen?
Var det bra hakbandet brast eller inte?
Svårt att veta.
Som tur var låg hojen kvar på vägen så någon bilist som såg hojen larmade polisen.
Polisen stod först inför ett mysterium, en på natten övergiven hoj, men när de hittat älgen började de söka på allvar och hittade honom.
 
Last edited:

HGT

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2012
Ort
Mölndal/Göteborg
Hoj
Ninja zx7r, Gsx-r 600, gr650 tempter
Skit i vart den hamnar, jag tycker att det är en mycket relevant fråga som jag själv har funderat kring.
Jag har definitivt fått svar. Jag funderar på en caberg hjälm, ligger i min prissklass och har hittat en snygg design, dessutom maxar den på sharps test. Kostar ca 900 kr på helmet city.
 

geva

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Nov 2008
Ort
mitt i mörka Småland!
Hoj
S1000R M
Måste erkänna att varje gång jag bytt hjälm har jag bara tittat på de kända märkena.
Av bara farten. Oftast har det blivit AGV, Arai och Shoei.
Senast i lördags var jag ute letade efter en ny, har i princip bestämt mig för en Shoei XR1100, den satt mycket bra, möjligen satt L inte riktigt så fast den borde, medan M satt alltför hårt.
Provade sedan en Arai RX7 GP, där funkade L perfekt!
När man jämför den med min gamla Shoei ser man tydligt att utvecklingen går framåt, både vad gäller komfort och finesser i t.ex ventilationer, mm.
Som tur var hade de en kvar för kampanjpriset 5500, så det var bara till att slå till!
(Normalpris ca 8990kr)
http://www.handelsboden.com/arai-rx7-gp-dani-pedrosa-gp-p-1589-c-109.aspx

Eller menar ni att t.ex en från Biltema skulle varit lika bra? :confused:
 

NorthBear

Förvirrad dåre
Gick med
5 Mar 2009
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki Bandit 1250 SA
Måste erkänna att... *Massa text*

Eller menar ni att t.ex en från Biltema skulle varit lika bra? :confused:

Lika bra är nog åter igen en tolkningsfråga. I Avseendet säkerhet så lär Biltemas hjälmar vara minst lika bra för att skydda huvud mot yttre våld, men i samma säkerhetskategori kan man ha i åtanke att en hjälm som är full av vindbrus kan vara farlig och uttröttande att ha vid längre turer då den kan stjäla energi som krävs för att köra. På de dyrare hjälmarna så kan prislappen motiveras i form av design och komfort beroende på vad man har för krav på hjälmen. Jag tycker personligen att Biltemas hjälm är fantastiskt prisvärd om man åker lokalt och inte ägnar så många timmar i sadeln. Men ska man på långtur så är en tyst hjälm med lite extra komfort för 6000:- betydligt mer prisvärd, om jag får tycka till.

Men fakta kvarstår: Det bästa skyddet är inte det som skyddar bäst vid krasch, det bästa skyddet är det man använder varje gång man åker hoj. Med andra ord, racingskinnstället i garderoben gör föga nytta vid kraschen på väg till badstranden i shorts.

// Björn
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top