Hjälm i backen

Byta ut hjälmen om den tappats i backen?

• Ja, hjälmar tål inte asfalt

Votes: 3 13.0%
  • Nej, det är en scam från hjälmlobbyn

Votes: 18 78.3%
  • Jag har inte råd att veta...

Votes: 2 8.7%

• Antal röstningar
    23

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Tjena, hängde hjälmen på backspegeln och gick och käkade igår. När jag kom ut från restaurangen så låg hjälmen på sadeln och någon annan motorcyklist snackade på tjeckiska. Ingen aning om vad han sade men antar att hjälmen åkt i backen från backspegelshöjd.

Frågan är nu, bör man byta ut den eller kan man behålla den? Det är en shoei gt air 2 så den är inte helt billig.

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Finns två "läger" om detta vilket du kommer att upptäcka ? Jag säger inget då oavsett vilket läger jag tillhör så får jag "pisk" ?

Raderad medlem 51742

Guest
Tjena, hängde hjälmen på backspegeln och gick och käkade igår. När jag kom ut från restaurangen så låg hjälmen på sadeln och någon annan motorcyklist snackade på tjeckiska. Ingen aning om vad han sade men antar att hjälmen åkt i backen från backspegelshöjd.

Frågan är nu, bör man byta ut den eller kan man behålla den? Det är en shoei gt air 2 så den är inte helt billig.
Inspektera skalet noga så att det inte har fått någon spricka eller penetrerats, vilket inte är särskilt troligt om den ramlat i backen från någon meters höjd. Mest troligt är det bara någon kosmetisk skada i färgen. Men även visirmekanism, ventilation och själva visiret kan ju ha skadats, vilket kan göra att man åtminstone vill byta dessa delar isf.

Är den skadad eller om du är osäker kan du alltid kolla med hemförsäkringen. Har för mig det kan gå att få ersättning den vägen, åtminstone om man har allriskförsäkring.

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
Du frågar inte efter detta men sluta häng hjälmen på backspegeln. Det är ju bara customåkare som pysslar med sånt. Det du frågare efter. Kör på. Det är annat i din kropp som går sönder långt innan detta eventuellt påverkar.
Hur ska man hänga hjälmen på en sporthoj? Jag trodde att man gjorde det för att det var bättre än att hänga den på styret. Eller kanske rättare sagt. Var ska man ha hjälmen när man inte kör på en utflykt?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Hur ska man hänga hjälmen på en sporthoj? Jag trodde att man gjorde det för att det var bättre än att hänga den på styret. Eller kanske rättare sagt. Var ska man ha hjälmen när man inte kör på en utflykt?
Med sig. Vad händer om någon tar den? Någon lägger en glass i den? Eller någon fågel skiter i den?

Raderad medlem 51742

Guest
Jag brukar alltid ta den med mig. När jag står vid hojen och har den under uppsikt är det en fråga om var det är stabilast och minst risk för att inte minst jag själv klantar till det och tappar den. På marken är det visserligen ingen risk för att den tappas, men istället smutsigt, risk för att den sparkas på och att insekter kryper in. I mitt fall tenderar det att vara betydligt stabilare att hänga den på backspegeln än att lägga den på sadeln, men som sagt, jag tar med den.

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
Har körpolare som fått hakremmen avskuren och hjälmen stulen när den suttit låst i hjälmhållaren som finns under sadeln på en del hojar så ta med är ett tips lämnar ogärna lättsnodda grejer på hojen

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
För det mesta hänger även jag den på backspegeln men ibland tar jag med den om det är någon större stad. Men enligt @Duce-666 så är man tydligen en customåkare så jag måste nog skaffa lite tillhörande fransar att sätt fast lite överallt :tungan

Jag hade nog synat hjälmen noga för att se eventuella skador och bestämt efter det om byte ska ske eller inte. Har du Svedea tror jag du kan få det via försäkring mot självrisk men den kanske är hög. Har själv inte svedea så vet inte detaljerna.

Som sagt, svårt att avgöra, snålheten bedrar visheten, eller hur brukar man säga.

Har själv tappat och Ej bytt en hjälm jag inte har nu, det var ett tapp på ca. 50 cm.

Last edited:

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Häng den på backspegeln du. Det har jag gjort och många med mig sen tidernas begynnelse utan att den åkt i backen. Kolla bara "hur" du ska hänga den. Min har alltid funkat som på bilden ?

20230713_150708.jpg

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
Inspektera skalet noga så att det inte har fått någon spricka eller penetrerats, vilket inte är särskilt troligt om den ramlat i backen från någon meters höjd. Mest troligt är det bara någon kosmetisk skada i färgen. Men även visirmekanism, ventilation och själva visiret kan ju ha skadats, vilket kan göra att man åtminstone vill byta dessa delar isf.

Är den skadad eller om du är osäker kan du alltid kolla med hemförsäkringen. Har för mig det kan gå att få ersättning den vägen, åtminstone om man har allriskförsäkring.
Den har fått lite repor och ett litet jack typ. Men inga sprickor vad jag kunde hitta. Ska kolla på det med försäkring. Har inte hemförsäkring så vitt jag minns, men får kolla på det.

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Polycarbonat / hjälmskal gjutet i ett stycke = kasseras

Fiberarmerad hjälm = granska utsidan och gör en egen bedömning av vad du ser. En bra hjälm = fiberarmerad tål normalt sådant som att gå i backen ibland.

Hjälmen kan absolut hängas på backspegeln en kortare stund medans man finns i närheten. Jag brukar hänga den så att spegelhuvudet tittar ut genom visiröppningen. Skall den lossa därifrån måste någon lyfta den med båda händerna och labyrintlossa den. Hasn't happened yet.

...och se till att lära dig Tjeckiska!
"Ahoj" är en informell hälsningsfras som får en tjeck att tappa ner garden rejält när han får den från en svensk.
"Kurwa" betyder det som det alltid gjort och funkar här med.

De flesta östifrån kan engelska idag, men många är dåliga på uttalet.
Dumma ner din egna engelska till lägsta pidgeon-nivå så vågar andra prata med dig.

Edit:

Såg din poll nu först.

Nej, det är ingen "scam från hjälmlobbyn" men det är en förenkling från branschen.

Det skiljer stort mellan helgjutna skal och byggda hjälmar av fiberarmerade material. Eftersom somliga är idioter och inte vet vad för hjälm dom sätter på huvudet så tar man det säkra före det osäkra och hävdar att tappad hjälm skall kasseras.

Men, en fiberarmerad hjälm kan tämligen säkert undersökas okulärt av en lekman - medans en helgjuten hjälm i polycarbonat kan bära på osynliga sprickanvisningar efter ett tämligen odramatiskt tapp i gatan.
Enda sättet att veta när det gäller en gjuten hjälm utan armering är att utsätta den för förstörande prövning, ja - då änna....

Last edited:

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Har inte hemförsäkring så vitt jag minns, men får kolla på det.

Living on the edge, alltså.

Kan bli skuldsatt för livet

Börjar det brinna, om man får en vattenskada, eller råkar ut för en svår olycka kan det bli allvarliga och extremt kostsamma historier som påverkar en för lång tid framöver, och till och med ge skulder för livet. Befinner man sig utomlands till exempel och behöver flygas akut hem kan det gå på närmare en miljon kronor om man har otur. Det är inget som staten eller UD går in och betalar vilket en del tror. Och ännu värre, om hela boendet brinner upp, och du bor i lägenhet, kan det sluta med att även grannarnas lägenheter brinner upp.

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
Polycarbonat / hjälmskal gjutet i ett stycke = kasseras

Fiberarmerad hjälm = granska utsidan och gör en egen bedömning av vad du ser. En bra hjälm = fiberarmerad tål normalt sådant som att gå i backen ibland.

Hjälmen kan absolut hängas på backspegeln en kortare stund medans man finns i närheten. Jag brukar hänga den så att spegelhuvudet tittar ut genom visiröppningen. Skall den lossa därifrån måste någon lyfta den med båda händerna och labyrintlossa den. Hasn't happened yet.

...och se till att lära dig Tjeckiska!
"Ahoj" är en informell hälsningsfras som får en tjeck att tappa ner garden rejält när han får den från en svensk.
"Kurwa" betyder det som det alltid gjort och funkar här med.

De flesta östifrån kan engelska idag, men många är dåliga på uttalet.
Dumma ner din egna engelska till lägsta pidgeon-nivå så vågar andra prata med dig.

Edit:

Såg din poll nu först.

Nej, det är ingen "scam från hjälmlobbyn" men det är en förenkling från branschen.

Det skiljer stort mellan helgjutna skal och byggda hjälmar av fiberarmerade material. Eftersom somliga är idioter och inte vet vad för hjälm dom sätter på huvudet så tar man det säkra före det osäkra och hävdar att tappad hjälm skall kasseras.

Men, en fiberarmerad hjälm kan tämligen säkert undersökas okulärt av en lekman - medans en helgjuten hjälm i polycarbonat kan bära på osynliga sprickanvisningar efter ett tämligen odramatiskt tapp i gatan.
Enda sättet att veta när det gäller en gjuten hjälm utan armering är att utsätta den för förstörande prövning, ja - då änna....

Hur vet man om den är helgjuten i pc eller fiberarmerad? Det är en shoei gt air 2.

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
Living on the edge, alltså.

Jag har just nu inte något hem i den meningen. Är oregistrerad i ett annat land och hyr ut lägenheten jag delvis äger. Men jag har nog en hemförsäkring ändå som kanske går på autogiro.

Raderad medlem 51742

Guest
Så här skriver Shoei själva på sin hemsida:

Can I use a helmet after it has fallen down?
When the helmet has fallen from a low height, it can normally be driven further. Especially when no mounting parts (visors, mechanics, ventilation, etc.) are broken off. Unlike a “real” accident, we speak of a very low speed with which the helmet falls to the ground. There is also no head about six kilograms in the helmet. This greatly reduces the impact force. There must be much less energy absorbed. But the recommendation to use the helmet is, however, not an absolute guarantee for the safety of the helmet.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år