Jag har ett mellanmörkt visir och det är inga problem dagtid även om det är mulet/regnigt. Men kvällstid när det börjar bli skymning tappar man sikt även med mellanmörkt.En hel del (främst sporthojsåkare) väljer mörka visir. Hur mörka är de egentligen? Går det att åka med mörkt visir när det är molnigt tex?
Vissa integralhjälmar säljs med inbyggda, integrerade solvisir som jag tycker verkar vara så mycket mera praktiska. Solen skiner, fäll ner, solen skiner inte fäll upp. Jag vet att de har något sämre skydd, men det är antingen inte så allvarligt att det skulle påverka livshotande vid farter kring 100 km/h. På en racingbana kan jag förstå det. Men i vanlig trafik?
Ingen har nämnt
1. klart visir och (polariserade) solglasögon (kör alltid så, oftast med öppet visir. Har faktiskt klara glasögon när det är mörkt). Tunnlar kan ju ställa till det lite men man måste ju inte ha svetsmörka glas...
2. Vikten: Korvätare och inbyggt solvisir ökar vikten på hjälmen. Kört med alla typer av hjälmar och det är stor skillnad på de 500g som skiljer en korvis fån en mera rejsig hjälm, särskilt vid längre turer.
Ingen har nämnt
1. klart visir och (polariserade) solglasögon (kör alltid så, oftast med öppet visir. Har faktiskt klara glasögon när det är mörkt). Tunnlar kan ju ställa till det lite men man måste ju inte ha svetsmörka glas...
2. Vikten: Korvätare och inbyggt solvisir ökar vikten på hjälmen. Kört med alla typer av hjälmar och det är stor skillnad på de 500g som skiljer en korvis fån en mera rejsig hjälm, särskilt vid längre turer.
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|