Hjälm med inbyggt solskydd, varför inte?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Tänkte samma men ville inte vara för hård mot TS. En bra hjälm som man kan vara "sjukt nöjd" med har inte detta problem:fakta

Jag har lite svårt för inlindningar av budskap och omskrivningar.

En bra hjälm har inte dessa problem, det är EN av många aspekter när man väljer grejor och det är EN av många anledningar till att bra hjälmar kostar ganska mycket. När man börjar använda dem i olika sorters väder och förhållanden blir skillnaderna större.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Har haft den ståendes ett par dagar just så. Dock med solvisiret infällt, kanske skulle ha det utfällt så det torkar bättre in här emellan. Byggfläkt är drastiskt, men jag är redo att ta till drastiska åtgärder om det kan förhindra imman som ju irriterar mig en del ;)

Jag är starkt skeptisk till att det gör någon skillnad om du fäller ut eller har solvisiret infällt när du torkar ur den. Materialen i hjälmens inredning är tillräckligt genomsläppliga för att fukten skall kunna vandra. Så den ska torka ut i alla fall.
Det som jag tror att du råkar ut för är att när du kör och det är kallt ute så kyls visiren ner ganska fort och när du andas i hjälmen så släpper du ut en massa vattenånga i din varma utandningsluft som träffar dom nedkylda visiren och då blir det imma. Så jag tror att det helt enkelt är en kombination av att hjälmen kanske har lite dålig ventilation samtidigt som det kanske är så att ytbehandlingen på ditt solvisir inte är så bra på att hålla imman borta.

Om jag ska spekulera lite så är det kanske så att mer touringorienterade hjälmar och med sportorienterade hjälmar inte är helt lika i prioriteringarna vad gäller ytbehandlingar och ventilation. En touringhjälm ska ju funka att använda i ur och skur oavsett väder och även funka vid långsammare körning.
En sportorienterad hjälm byggs ju i viss mån lite mer för att inte bli fladdrig i högre hastigheter och det kanske inverkar lite på hur man får till ventilationen och det kanske inte är lika prioriterat att den ska funka utmärkt även i lägre hastigheter.
Men det är bara en spekulation från min sida.

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Hoj
Ducati 900SS
Imma är inte kul. Jag behöver synkorrigering då jag kör (krav på körkortet). Att ta mina vanliga fotokromatiska glasögon i hjälmen går, men glasögonen immar lätt igen. Därför använder jag oftast linser när jag kör.
För att få solskydd använder jag fotokromatiskt pinlock. Jag har inte lyckats hitta någon som säljer den typen av pinlock i Sverige, så mitt är beställt från Motocard i Andorra. Det fungerar förvånadssvärt bra. Maken har haft sitt ett par år längre än jag, och han är lika nöjd.
Hjälm med inbyggt solvisir har vi valt bort pga viken, men det var ju intressant att läsa att även imma är ett problem. På samma sätt som det kan bli med extra glasögon.
Tipsa gärna om ni vet någon som säljer fotokromatiska pinlock till Shoei-hjälmar i Sverige.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Imma är inte kul. Jag behöver synkorrigering då jag kör (krav på körkortet). Att ta mina vanliga fotokromatiska glasögon i hjälmen går, men glasögonen immar lätt igen. Därför använder jag oftast linser när jag kör.
För att få solskydd använder jag fotokromatiskt pinlock. Jag har inte lyckats hitta någon som säljer den typen av pinlock i Sverige, så mitt är beställt från Motocard i Andorra. Det fungerar förvånadssvärt bra. Maken har haft sitt ett par år längre än jag, och han är lika nöjd.
Hjälm med inbyggt solvisir har vi valt bort pga viken, men det var ju intressant att läsa att även imma är ett problem. På samma sätt som det kan bli med extra glasögon.
Tipsa gärna om ni vet någon som säljer fotokromatiska pinlock till Shoei-hjälmar i Sverige.

I kallt och fuktigt väder. (dvs vid temperaturer nära nollan i kombination med duggregn) så kan jag har tendenser till det på solvisiret ja. Men inte värre än att det i stort sett bara uppstår när jag stannar vid ett rödljus och då räcker det med att öppna en pytteliten glipa i visiret medan jag står still. Inget som hindrar att jag kör iväg. Så jag skulle säga att det är i stort sett obefintligt.

Men vissa har uppenbarligen problem. Gissningsvis beror det på hur bra ventilation hjälmen har kombinerat med ytbehandlingen av visiret.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Mitt visir är mörkt som natta, o är det inte dagsljust/soligt så får jag köra med blindkäpp.

(Vilket påminner mig om de solbrillor jag köpte i Sthlm för mååånga år sen, som var mörkare än svetsbrickor. Snubblade fram över trottoarkanter och hade opassande närkontaker med diverse stolpar, stolar o annat bös som stod malplacerade i staden.)

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring