Hjälm med inbyggt solskydd, varför inte?

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det finns ju fotokromatiska visir. Till vissa märken, vet att det ginns till bells hjälmar. Verkar som dom skiftar rätt snabbt nellan tonat o klart. Men hur bra det är, har jag vetskap om.
http://m.youtube.com/watch?v=0QswwF2uRtc

http://m.youtube.com/watch?v=3Pm6R-jz3GE

Om jag tolkar den första videon du länkade till så tror jag att det han råkar ut för är precis den anledningen till att fotokromatiska glasögon bara gjordes med glas gjorda av glas och inte med plastglas.
Principen är i stort sett att man bakar in en svartvit fotografisk film i visiret. När den ljuskänsliga emulsionen träffas av solljus faller den sönder och fäller ut silver så att det svärtas. Tyvärr så är inte plaster tillräckligt täta för att hålla kvar dom kemiska föreningarna i emulsionen vilket leder till att funktionen försämras med tiden.

resultatet blir ju att dom säkert är bra men att man får räkna med att byta ut dom lite då och då. Då är det i så fall en betydligt bättre idé att sätta på ett visir med inbyggda flytande kristaller och koppla på ett litet batteripack så att man med en brytare kan slå på och av mörkret. Alternativt att man sätter en solcellsfilm någonstans så att när det blir väldigt ljust så genereras ström som aktiverar dom flytande kristallerna. Det finns säkert men jag misstänker att det är lite för dyrt för att få genomslag.

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Jag har inte pejl på grejerna. Men det var tur att du hade det, synd. Annars verkade det rätt käckt med fotokromatiskt visir. Men du verkar vara något på spåren, med dina smarta lösningar på sol skydd för visiret, man skulle kört på samma standard som pinlock systemet. Prismässigt tror jag inte folk är super priskänsliga, när folk ändå är beredda att köpa dyra hjälmar för sju tusen uppåt.

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Min polare har en hjälm med solvisir och är helnöjd med det. Själv gillar jag Shoeis hjälmar och de har väl ingen med solvisir? Jag har dock spegelvisir på min och kör ofta med solglasögon under. Ska jag köra en längre sträcka då det finns chans för mörker så tar jag med ett klart visir i en visirväska.
Ska man säga nåt kritiskt om hjälmar med solvisir är det att det ju är klart snyggare med en hjälm med ett helt svart eller speglat visir än solvisirhjälmarnas klara visir.

TheCrow

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2013
Hoj
Intruder M800 -06(Till Salu), GSX650FA -13, M1800R - 08
Shoei GT-Air har och enda problemet jag har med det är väl att det immar igen lite lätt... Vilket är sjukt jobbigt så här års när man pendlar. Men det gör å andra sidan solbrillor också. Är det pinlock på mörka visir?

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Pinlock finns även till mörka visir om man så önskar.
Själv har jag en HJC med solvisir och pinlock på yttervisiret och är jättenöjd med den kombinationen.
Visst kan det imma på solvisiret vid regn eller kall och fuktig väderlek men då är det ju bara att fälla upp det. Sällan det är starkt solsken samtidigt som det regnar om man säger så... Pendling såhär års kan det kanske bli problem på morgonen, men ser det inte som ett större problem.
Fördelen med solvisir är att man kan fälla upp det i mörker eller vid dåligt ljus, man slipper släpa med sig ett klart visir när man är ute och kör.

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Kör själv med en Shoei XR1000 med spegelvisir, eller en Schubert C3 med nedfällbart solvisir. XR1000 är den trevligare av de två att köra kortare dagsvändor i raskt tempo. På längre turer är det skönt att kunna växla mellan mörkt och ljust visir, så då blir det C3.

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Kör med photochromic visir. Och tycker det funkar skitebra. Har dock bara använt det en säsong, så jag kan inte säga något om funktionen försämras med tiden. Dock skiftar det inte på några sekunder, så vid tunnlar är det fortfarande tonat.
Men annars är det klockrent att det anpassar sig till olika ljusförhållanden.

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Har en Lazer med inbyggt solvisir tycker det funkar bra .Haft en Nolan med solvisir som satt utanpå hjälmen Och där blev det spännande när man körde rätt fort på kvällen och det plötsligt fälldes ner

CB100RAket

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2017
Hoj
CB1000RA
Kör med denna hjälm och är sjukt nöjd. https://www.sunstatemotorcycles.com.au/s/road/road-helmets/full-face/rpha-st-helmet-knuckle-mc-4hf/
Vikten ligger på 1400g vilket är fantastiskt bra med tanke på det inbyggda solvisiret och allt. Men, jag får lite problem med imma på solvisiret. Jag får sitta och fälla det klara visiret som en tok. För det är inte skönt att köra med det öppet och så fort man behöver sakta in får jag i princip fälla upp klarvisiret helt för att inte imma igen solvisiret. Väl i fart kan jag oftast stänga klarvisiret helt, åtminstone ha det i nästan helt stängt läge. Har testat med biltmeas imspray och lagt på säkert 10 lager. Det är liiite bättre men ingen större skillnad. Någon som har löst problemet med imma på inbyggda solvisiret på något annat smart sätt eller med någon annan bra produkt? :)

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Kör med denna hjälm och är sjukt nöjd. https://www.sunstatemotorcycles.com.au/s/road/road-helmets/full-face/rpha-st-helmet-knuckle-mc-4hf/
Vikten ligger på 1400g vilket är fantastiskt bra med tanke på det inbyggda solvisiret och allt. Men, jag får lite problem med imma på solvisiret. Jag får sitta och fälla det klara visiret som en tok. För det är inte skönt att köra med det öppet och så fort man behöver sakta in får jag i princip fälla upp klarvisiret helt för att inte imma igen solvisiret. Väl i fart kan jag oftast stänga klarvisiret helt, åtminstone ha det i nästan helt stängt läge. Har testat med biltmeas imspray och lagt på säkert 10 lager. Det är liiite bättre men ingen större skillnad. Någon som har löst problemet med imma på inbyggda solvisiret på något annat smart sätt eller med någon annan bra produkt? :)

Det där låter lite jobbigt faktiskt. Undrar om det är så att olika fabrikat på visiren är olika motståndskraftiga mot imma och kondens. Alternativt är det ventilationen i hjälmarna som skiljer.

Jag har inte upplevt några problem med att det inbyggda solvisiret i min Schuberth hjälm immat igen. Det har hänt vid något enstaka tillfälle. Men då har det varit frågan om att det varit fuktigt ute och temperatur mellan 0-5 grader och när jag stannat till vid ett rödljus eller liknande som jag fått lätta ett hack på yttervisiret för att släppa in mer luft. Annars har det faktiskt aldrig immat igen.
Det kan ju iofs hänga ihop med att schuberth enligt egen utsago har väldigt bra luftflöde i sina hjälmar. Faktiskt så bra att jag ofta stänger till ventilationen i landsvägsfart. Den stängs aldrig helt utan ska ha tillräcklig grundventilationi stängt läge för att räcka till i det "stängda" läget. Och det verkar fungera.

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Har kört med glasögon som har gul lins. Det känns så där somrigt fastän det är molnigt ute

CB100RAket

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2017
Hoj
CB1000RA
Det där låter lite jobbigt faktiskt. Undrar om det är så att olika fabrikat på visiren är olika motståndskraftiga mot imma och kondens. Alternativt är det ventilationen i hjälmarna som skiljer.

Jag har inte upplevt några problem med att det inbyggda solvisiret i min Schuberth hjälm immat igen. Det har hänt vid något enstaka tillfälle. Men då har det varit frågan om att det varit fuktigt ute och temperatur mellan 0-5 grader och när jag stannat till vid ett rödljus eller liknande som jag fått lätta ett hack på yttervisiret för att släppa in mer luft. Annars har det faktiskt aldrig immat igen.
Det kan ju iofs hänga ihop med att schuberth enligt egen utsago har väldigt bra luftflöde i sina hjälmar. Faktiskt så bra att jag ofta stänger till ventilationen i landsvägsfart. Den stängs aldrig helt utan ska ha tillräcklig grundventilationi stängt läge för att räcka till i det "stängda" läget. Och det verkar fungera.

Jag har bara haft hjälmen i år och temperaturen har ju inte legat så värsta högt än. Men väl 10 grader+. Vid ordentlig sommartid så kan jag tänka mig att det blir bättre. Funderar också på om det faktiskt finns lite fukt i hjälmen då jag vid två tillfällen redan i år har tvingats köra i ordentligt ösregn. :) Byggfläkt och torka ur den helt över natten kanske hjälper.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag har bara haft hjälmen i år och temperaturen har ju inte legat så värsta högt än. Men väl 10 grader+. Vid ordentlig sommartid så kan jag tänka mig att det blir bättre. Funderar också på om det faktiskt finns lite fukt i hjälmen då jag vid två tillfällen redan i år har tvingats köra i ordentligt ösregn. :) Byggfläkt och torka ur den helt över natten kanske hjälper.

Byggfläkt för att torka hjälmen låter lite drastiskt. Det ska räcka med att ha den stående inomhus med visiret öppet så det cirkulerar luft i den.

CB100RAket

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2017
Hoj
CB1000RA
Byggfläkt för att torka hjälmen låter lite drastiskt. Det ska räcka med att ha den stående inomhus med visiret öppet så det cirkulerar luft i den.

Har haft den ståendes ett par dagar just så. Dock med solvisiret infällt, kanske skulle ha det utfällt så det torkar bättre in här emellan. Byggfläkt är drastiskt, men jag är redo att ta till drastiska åtgärder om det kan förhindra imman som ju irriterar mig en del ;)

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Har haft den ståendes ett par dagar just så. Dock med solvisiret infällt, kanske skulle ha det utfällt så det torkar bättre in här emellan. Byggfläkt är drastiskt, men jag är redo att ta till drastiska åtgärder om det kan förhindra imman som ju irriterar mig en del ;)

Testa att torka micron eller torktumlaren ;)
En enklare metod är att använda en kupevärmare.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Testa att torka micron eller torktumlaren ;)
En enklare metod är att använda en kupevärmare.

Jag skulle inte testa med micron.
Tog och torkade en pannlampa i micron.
Vissa metalldelar blev så varma så närliggande plast smälte. :huvet

Men är det kolfiber i hjälmskalet.
Då vill jag att du provar micron. Jag är så nyfiken på resultatet ! :D
OBS allt jag skriver är nog inte för hjälmens bästa, OK ? :7peta
Mest för jag är nyfiken, :rodnar.

Tror mera på kupevärmare.

Last edited:

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Honda VFR1200F -10
Använder glasögon, skulle inte köpa hjälm utan inbyggt solskydd. Det är så enormt praktiskt.
Det är ju i och för sig bogvisir också.. Så ena hjälmen har båda funktionerna.

Vafan. Jag är inte på racebana speciellt ofta :arsele

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...