Hjälm tips!

MrCrone

"Bonnie är en slags hund"
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
En väldigt gul R1 med väldigt svarta flames,neon och strob ;)
Jag köpte min Arai Astro/J på MC Pool i sumpan till 30% rabatt (förra årets modell) blev totalt 4000kr har jag för mig. Jag är mycket nöjd med hjälmen, dessutom e den snygg och inte så stor på utsidan liksom. Passar mitt smala huvud perfekt/

Bifogat

• hjälm 1.jpg
    hjälm 1.jpg
    65 KB · Visningar: 322

Peccus

I feel the need...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ecoride, 2010. 0,3hk
J-Bone skrev:
X-Lite är väl egentligen Nolan fast det är en värsting så de vill att den ska ha ett exklusivare namn. Som Toyota och Lexus ungefär.
X-Lite har samma runda form som Nolan.

Aha, är det så det är? Då får jag lov att glutta lite på X-lite hjälmarna, übertack!

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Jag tror inte att du gör ett dåligt val om du väljer en Nitro. Jag har kollat dem och för de pengarna är de nog ganska svårslagna. Byggkvaliteten verkar mycket bra och så är de desutom snygga också.

Eftersom du skall rejsa bör du nog strunta i replikagrejerna. De är dyrare utan att vara säkrare. Risken för att du kommer att kvadda hjälmen är ju ganska överhängande i racing.

Åsså går du och byter däck! ;)

Last edited:

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Bingo skrev:
Jag tror inte att du gör ett dåligt val om du väljer en Nitro. Jag har kollat dem och för de pengarna är de nog ganska svårslagna. Byggkvaliteten verkar mycket bra och så är de desutom snygga också.

Eftersom du skall rejsa bör du nog strunta i replikagrejerna. De är dyrare utan att vara säkrare. Risken för att du kommer att kvadda hjälmen är ju ganska överhängande i racing.

Åsså går du och byter däck! ;)
Ja, jag ska byta däcken ;) *lovar*

Jo dom verkar inte dumma alls, babbis förökte kränga en till mig sist, och den satt mycket bra....

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Ang. X-lite så tycker jag att nya X802 ser sjysst ut, nån som provat?
Jag sneglar mycket på KBC hjälmarna nu. En "rejsig" komposithjälm med tearoff som standard för under 4.000:-.
Snyggt utseende, relativt billiga visir som finns i alla möjliga färger... :tummenupp

yates

Rackabajk Mc
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
CBR1000RR CBR929RR Fighter
jag har precis köpt en kbc vr1 och jag är inte riktigt nöjd med den. den sitter bra som fan, men värre vindbrus har jag sällan skådat. det drar som tusan in i hjälmen.

Benjamin

Ödmjukast
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX1300BK -08
Jag köpte en Nitro N800-V på Mitonga idag. Jättetrevlig hjälm! :tummenupp

edit: En sån här, fast med spegelvisir.
red800s.jpg

Peccus

I feel the need...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ecoride, 2010. 0,3hk
Benjamin skrev:

edit: En sån här, fast med spegelvisir.

Spegelvisir... hur ser det ut? Är det bra? Vad är det för "ljus" i dem, alltså är de typ mörktonade innifrån? Hoppas ni fattar hur jag menar.

X-Lite 801 har jag här i en katalog för 2003 och Grahns, vad är X-802? Länk?

Många frågor från en ovetande hjälmköpare...

Benjamin

Ödmjukast
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX1300BK -08
Spegelvisiret ser ut som en spegel utifrån, helt blankt. Lite 80 kanske men häftigt tycker jag. :rolleyes:
Ljuset... jag antar att du menar vilken färg världen får? Det blir soft grått. Det tar bort starkt ljus ganska bra utan att det blir helt mörkt. Jag tycker det är bättre än ett vanligt mörkt visir.

Peccus

I feel the need...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ecoride, 2010. 0,3hk
Benjamin skrev:
Spegelvisiret ser ut som en spegel utifrån, helt blankt. Lite 80 kanske men häftigt tycker jag. :rolleyes:
Ljuset... jag antar att du menar vilken färg världen får? Det blir soft grått. Det tar bort starkt ljus ganska bra utan att det blir helt mörkt. Jag tycker det är bättre än ett vanligt mörkt visir.

Japp, precis så menade jag. Tackar! :) Lite coolt låter det ju...

revis

Inte fullt så grön längre
Gick med
24 Apr 2003
Hoj
Ingen för tillfället
Benjamin skrev:

Oj, nåt sånt har jag letat efter. Nån som vet var man hittar såna här uppe i Huvud(!)staden? Google funkade inte så bra...

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Hoj
Blandat japansk skrot
Köp en KBC finns för runt 3 papp hos prostreet i tullinge, skitskysta mer hjälm än så får du inte för pengarna!.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
kajlyl skrev:
Ja, jag ska byta däcken ;) *lovar*

Jo dom verkar inte dumma alls, babbis förökte kränga en till mig sist, och den satt mycket bra....

När du sticker ut och vurpar två träningar efter du har köpt en 7000kr hjälm och dänger den i backen kommer du att ångra att du inte köpte den för 3000kr. Tex Shoei raid skiljer sig inte säkerhetsmässigt från de nyare hjälmarna enligt ett flertal tester. Samma värden för både stötupptagning,spänne och band och fan vet allt.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Chris Ash skrev:
När du sticker ut och vurpar två träningar efter du har köpt en 7000kr hjälm och dänger den i backen kommer du att ångra att du inte köpte den för 3000kr. Tex Shoei raid skiljer sig inte säkerhetsmässigt från de nyare hjälmarna enligt ett flertal tester. Samma värden för både stötupptagning,spänne och band och fan vet allt.
Och framförallt kommer han att ångra att han inte bytte ut sina "Bridgestone ExtraBakelit"-däck i tid. :D

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
Chris Ash skrev:

Finns testerna på nätet? hade varit intressant att lösa lite o jämföra själv...

/Corv med sallad

Gix

Produktionsutvecklare
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
Prövar båtlivet för tillfället...
måste ju bara visa upp min med...

Är mycket nöjd med den å har självklart mörkt visir till den!!!

Varenda jävel som sett den har kommenterat den med något positivt... mattsvart + svart visir = R !!!!!

Bifogat

• mavericktprblck.jpg
    mavericktprblck.jpg
    23.3 KB · Visningar: 177

Benjamin

Ödmjukast
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX1300BK -08
Nitron kostar 2500 kr, visiret 300 spänn. All "inredning" är utbytbar, vilket är rätt praktiskt. Vikten ligger på ca 1500 g.

Ska se om jag lyckas få till en bra bild...

nitro.jpg

edit: hoppsan, den blev lite stor... fixat

Last edited:

Peccus

I feel the need...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ecoride, 2010. 0,3hk
Benjamin skrev:
Nitron kostar 2500 kr, visiret 300 spänn. All "inredning" är utbytbar, vilket är rätt praktiskt. Vikten ligger på ca 1500 g.

Ska se om jag lyckas få till en bra bild...

edit: hoppsan, den blev lite stor... fixat

Rackarns vad brutalt med spegelvisir! Sånt måste jag ha! :)

ok, X-801, har gluttat lite på en sådan själv också, ska bara ta mig till Lelles för testning... Senaste gången jag testade hjälmar tog det mig 2.5H att hitta rätt... :)

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln