Hjälmar med låg ljudnivå / lågt buller/ db

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Keep it coming :)

har hittat mycket intressant. stör mig lite på att schuberth inte riktigt gör... hur ska man säga det "snygga hjälmar" simpla färger och inga direkta motive som lyfter dem. bara 100% funktionalitet. har sin charm det med men inte om man inte kör en BMW HP2 Sport tex haha

inte konstigt att Schuberth är tysta ... de är ju oxo klart störst .,. ser lite ut som dark-helmet_183269618.jpg

kan iallafall bidra med att om man ska ha en tyst hjälm så ska man INTE köpa Suomy Spec 1R Extreme. bullrar helvete .. men är för övrigt skönaste hjälm jag provat.

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Hoj
R1250GSA
inte konstigt att Schuberth är tysta ... de är ju oxo klart störst .,. ser lite ut som View attachment 371761

kan iallafall bidra med att om man ska ha en tyst hjälm så ska man INTE köpa Suomy Spec 1R Extreme. bullrar helvete .. men är för övrigt skönaste hjälm jag provat.

Som tur är ser man ju inte utsidan av hjälmen när man har den på sig. Om man nu inte är en f**** som står och poserar framför spegeln :tuttar

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Inte någon som känner till en motorcykel firma med någon vettig hjälm utförsälning? Då bruka man kunna fynda till sig något intressant.

sockan

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
Kawasaki zxr 400
Min crosshjälm är riktigt tyst där den ligger och inte kan användas, tror fan inte den säger ett dugg, tillskillnad från andra saker i min omgivning.........

Spiido

Medlem
Gick med
19 Jun 2012
Hoj
En jättesnabb
Finns det öht någon hjälm som är nog tyst och samtidigt inte väger två och ett halv kilo samt har en ladugårdsdörrs luftmotstånds-koefficient?:rolleyes:

Enklast är att köpa skönaste möjliga hjälm och sedan köpa Alpine pluggar till öronen som åker i om man skall lite längre eller planerar att åka snabb motorväg nån mil eller så, så gör iaf jag med stor belåtenhet. (jag har tinnitus och blir verkligen helt väck av att åka med fartvindsdån nån längre stund :död)

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
...
Men hjälmen måste provas med hojen då turbulensen är individuell efter förare och hojtyp....

Det stämmer bra det, men vissa karakteristiska egenskaper gör MYCKET skillnad oavsett hojtyp och förare. Till exempel trångt ingångshål minimerar utrymmet där turbulens skapas. Testade en Schuberth klapphjälm och den slöt sig som en anakonda runt halsen när den var stängd. Så pass att jag fick klaustrofobi.

Samma sak, hakgardin är viktigt, för där skapas en del turbulens

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Läste någonstans om en tätningskrage som man sätter runt halsen för att stoppa majoriteten av ljuder som läcker in från det hållet.
Ngn som har en länk till produkten jag tänker på?

http://www.webbikeworld.com/r2/windjammer/helmet-wind-blocker.htm

Mina hjälmerfarenheter:
Arai Chaser: asbullrig.
Arai Condor: trång att ta på, ganska tyst!
Shoei Neotec: Ganska tyst ! kör alltid utan proppar - det behövs inte - , utom när jag ska köra autobahn

Last edited:

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Så tyst att man kan köra utan öronproppar UTAN att få ringningar i öronen efter ett par timmars körning.

Ska helt ärligt säga att jag har kört hela mitt liv utan öronproppar och har endast en gång haft havet vaskande i öronen. Men då körde jag också min MT01 med raka rör upp till stockholm.

Jag måste använda öronskydd på jobbet och blir tokig på de där proppana. har testat olika men resultatet är det samma. får eksem i örongångarna plus jag hör bara mig själv och allt som händer i kroppen.

headset funkar dock för det ger ifrån sig ett ljud och neutraliserar det hela obehaget jag får av vanliga ljudproppar men hade helst viljat ha mina örongångar öppna så jag hör trafiken runt mig.

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Då hade jag nog kollat på de där brusreducerande in-ear lurarna. Har testat ett par såna på jobbet, det funkar förvånansvärt bra

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Men skulle vilja veta om någon har någon erfarenhet av den tillsynes anorlunda hjälmen Reevu MSX-1? där är ett test på mitten av denna sidan

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Men skulle vilja veta om någon har någon erfarenhet av den tillsynes anorlunda hjälmen Reevu MSX-1? där är ett test på mitten av denna sidan

Bara provat på mässa, upplever den som väldigt tung. Personligen är prio1 passform och 2 låg vikt. Nacken ska klara av alla rörelser. Nånstans 1300g drar jag min gräns.

Last edited:

Bensinbraxen

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2013
Hoj
Kawasaki z550 1982
Att hitta en snygg hjälm som är tysst är ungefär som att hitta ett par snygga tofflor, det går inte. Själv har jag en vit Draxtar P-104, den är extremt tysst och ser rätt ball ut.

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Att hitta en snygg hjälm som är tysst är ungefär som att hitta ett par snygga tofflor, det går inte. Själv har jag en vit Draxtar P-104, den är extremt tysst och ser rätt ball ut.

Jo Sen är måste man nästan gå in allt. Men det är svårt att ta det där beslutet när det kanske handla om tusenlappar

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Detta eviga sökandet slutade med en AGV S-4 SV för 3500kr med guldit visir inräknat :)

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring