Hjälmar med låg ljudnivå / lågt buller/ db

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Ingen som har hittat en seriös test av ljudvolymer i mc-hjälmar? Visst, vi här på SH upplever dem som mer eller mindre tysta och vi kanske kan enas någorlunda om vilka som är tystas, men det vore kul att se en hojtidning eller statligt organ som gjort tester på samma sätt på olika hjälmar...

Har googlat en del innan jag startade denna tråden och tycks inte riktigt kan hitta något vettigt.

Något som hade varit jättebra om någon MC affär hade haft ett stort utbud med med hjälmar man hade kunnat ta på en provrunda. I normala fall var gång jag har handlat hjälm har jag inte fått lämna affären med den tilltänkte hjälmen och då är det ju omöjligt att bilda en egen uppfattning

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag hoppades den skulle komma igår, men det blev bara tändstift, oljefilter och belägg från andra leverantörer som anlände:)

Är i Hufvudstaden just nu, men räknar med att kunna avge rapport på tis eller ons:)

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-
jag har själv 2 schuberth en s1 och en s1 pro, bra hjälmar rent generellt sett.
skitbra att kunna ta loss innanmätet och tvätta osv.
men en sak som jag inte har sett på någon annan hjälm än schuberth är att man kan skicka in hjälmen till dem och få den genomgången.
om jag inte minns fel var kostnaden för detta ca 150 Euro.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Min gamla Arai RX-7 var mycket tystare trots den har ett par år på nacken...

Mitt intryck är också att gamla generationer RX-7 var tystare än den senaste generationen som heter RX-7 GP. Även om den sista generationen har utvecklats i vindtunnel med en massa vingar, spoilers och skit som förbättrar aerodynamik såväl som stabilitet så har den också mycket mer ventilation, vilket förmodligen drar upp ljudnivån.

Rullefull

Medlem
Gick med
29 Mar 2005
Hoj
Bojsänke+ Äventyrare
Har en Schubert c3 nu. Är inte särskilt imponerad av vare sig ljudnivå eller kvalite iö.
Marginellt tystare än min gamla, hmm.. vad var det nu igen? KBC tror jag. Den som grabbarna i Mythbusters brukar ha på sig när dom ska köra bil.
Helt under isen med C:n är att inredningen lossnar om man tar "fel" i den när man bär omkring. Tar man genom "halshålet" lossnar grejorna ock är svåra eller nästan omöjliga att pilla dit igen ordentligt. Bär igenom öppnat visir så går det bra.

Jag kör Sprint ST ock är ganska lång så med originalrutan var det olidligt men med mra är ljudnivån marginellt bättre.
Kör också customlok ibland men inte ens då glömmer jag proppar längre. Körde alltid utan proppar på customhojen tidigare.

Sonen har en ngt äldre Schubert, minns inte vilken modell, men han säger sig vara nöjd med ljudnivån. En öppningsbar som däremot är svår att stänga utan att "klämma in sidorna".

För det priset kan jag säga att jag inte är imponerad!

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Bra att få den synvinkel på en så pass dyr hjälm. Man hade ju lätt blivit lite olycklig om man kastat upp nästan 7000kr på en hjälm som man sän blir väldigt besviken på.

får se hur bra schubert R1 håller måtten då.

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
Ptjaa, tydligen var R1 i min extraordinära storlek slut i lagret, trots att beställningen accepterades. FC-moto skulle återkomma med förslag, få se vad det kan bli då? Jag föredrar en R1 i alternativ färgsättning, få se vad dom kan skaka fram. Att kalla dom snabba vore nog en icke ringa överdrift...

Jaja, vi får se vad som dimper ned till slut:)

Rags

Thinnest boy in fatcamp
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
Suzuki sv650 -08
Shoei har ju sitt Whisper Kit listat en bit ned på den sidan. Ska finnas något universal från någon tillverkare också tror jag.

Jag har Shoei-kittet men använder det inte, kör med hörselproppar istället. Hjälmen blir tight som ett ap-anus att ta på och ventilationen försämras vilket kan ge problem med imma på visir/glasögon. Blir en del extra problem för sjukvårdspersonal att att få av hjälmen också om olyckan skulle vara framme.

Men ljudnivån blir i stort sett som att använda hörselproppar. 90% av ljudet i min hjälm kommer från turbulens under hjälmen (XR1000).

Edit: Proline Windjammer är universal. Har hört lite si och så om den produkten men har inte testat den själv. Sätts på utsidan av nederdelen på hjälmen så risken finns väl att den sitter dåligt. Men då är den å andra sidan lätt att dra bort när hjälmen ska av.

Sälja whisperkittet? :)

GSX-R-Mikko

Vill mycket, Kan inget...
Gick med
12 Aug 2007
Hoj
Kawasaki ZZR 1400 -07
Kan uttala mig om 3 hjälmar endast, och det är personliga erfarenheter:

5 Är knäpptyst och 1 är orkan...

Shoei XR-1000: Buller 3/5
Shoei X-Spirit: Buller 2/5
Shoei X-Spirit II: Buller 1/5

Kör numera alltid mer proppar :rolleyes:

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Den dagen det kommer ut en tyst hjälm på marknaden är jag beredd att betala en rejäl slant.
Tills vidare är det proppar som gäller.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Att göra en tyst hjälm är ingen konst. Det räcker med att tillverka hjälmen och sedan hitta nån som hjälmen sitter lika tight över öronen på som ett par hörselkåpor.
Eller ännu tightare. Som min KBC hjälm.
Som jag lagt åt sidan efter jag kollat läget på http://sharp.direct.gov.uk/
Inte nöjd med en * på min skalle (av möjliga *****) .
Min slutsats är att resultatet av ett ljudtest av en hjälm kan påverkas starkt av hur bra huvudet/öronen passar i hjälmen.
Och man kan lika gärna vända på frågan: Finns det några tysta huvuden till salu för transplantation.
För de flesta blir det nog enklare med öronproppar än jaga en hjälm som passar perfekt, håller tätt som en hörselkåpa runt öronen.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
5 Är knäpptyst och 1 är orkan...

Shoei XR-1000: Buller 3/5
Shoei X-Spirit: Buller 2/5
Shoei X-Spirit II: Buller 1/5

Jag skulle inte beskriva mina egna erfarenheter som knäpptyst eller orkan, men det är intressant att notera att tendensen hos Shoei verkar vara samma som hos Arai - ju nyare och mer utvecklad "racinghjälm" man har, desto mer buller.

Slutsatsen är väl att den som letar efter TYST hjälm inte ska köpa de värsta "racinghjälmarna". Oavsett märke. För mycket ventilation, spoilers, vingar och skit må vara bra för annat men inte för ljudnivån...

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Ja det där med nyare ju mer ljud stämmer rätt bra. Tog fram min urgammla rödvita Nolan racingkruka från runt 1990. Den va så tyst att man blir lite fundersam om något va fel eller den bara blivit bättre med tiden.

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
Jag fick precis hem min nya R1 från Italien - det fick bli ett ebay-fynd då FC-moto tyvärr inte går att ha att göra med för tillfället. Med tanke på att första snön singlar ner utanför fönstret är en provkörning inte omedelbart förestående, men jag är väldigt imponerad!

Välbyggd och verkar tystare än det jag hitintills kört med (Marushin, Arai, Shoei), bra passform. Det inbyggda solvisiret släpper in en del ljus underifrån och är rätt mörkt, jag tror ändå det kommer att bli till nytta när man åker landsväg. Visiret sluter tätt och hjälmen levereras med hörlurar av något medioker kvalitet - men ändå - bra service:) Jag tog en hjälm som var specad för 1-2 cm mindre omkrets än den jag mätte och det verkade bli helt rätt:) Blir vädret lite bättre kan jag ta en provtur på grabbens 125 och verifiera komforten.

IMG_1915[1].jpg

Last edited:

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Har en Schubert c3 nu. Är inte särskilt imponerad av vare sig ljudnivå eller kvalite iö.
Marginellt tystare än min gamla, hmm.. vad var det nu igen? KBC tror jag. Den som grabbarna i Mythbusters brukar ha på sig när dom ska köra bil.
Helt under isen med C:n är att inredningen lossnar om man tar "fel" i den när man bär omkring. Tar man genom "halshålet" lossnar grejorna ock är svåra eller nästan omöjliga att pilla dit igen ordentligt. Bär igenom öppnat visir så går det bra.

Jag kör Sprint ST ock är ganska lång så med originalrutan var det olidligt men med mra är ljudnivån marginellt bättre.
Kör också customlok ibland men inte ens då glömmer jag proppar längre. Körde alltid utan proppar på customhojen tidigare.

Sonen har en ngt äldre Schubert, minns inte vilken modell, men han säger sig vara nöjd med ljudnivån. En öppningsbar som däremot är svår att stänga utan att "klämma in sidorna".

För det priset kan jag säga att jag inte är imponerad!

Jag tycker korv är svingott så jag har också en C3. Håller inte med dig om inredningen dock, sitter bra fast i min kruka. Däremot ska man inte bära i den yttersta hakbiten, det står tom i manualen.

Ljud då? Njae jo den är tyst, men det har mest med vilken hoj man sitter på såklart. Min gamla Biltemahjälm var bullrigare, absolut, men inte 6000kr-skillnad-bullrigare.

Kvalitetsintrycket är ju på topp med Schuberth, min har varit med sen 2009 nu och är fortfarande i fint skick, allt funkar och känns lika bra som när den var ny. Jag har köpt ny chinpad då jag slitit i den vilket man inte ska, men den kostade 200kr att byta så det är väl inget att bråka om. Hjälmen har klarat repor och så bra också, trots eller tack vare att jag köpte matt svart.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring