Hjälmen föll i backen...måste jag köpa en ny nu?

Shoei säger:
Is a crashed / dropped helmet still safe to wear?

Current safety helmets are designed to absorb the energy of an accident by being destroyed. Even a small impact can damage the integrity of the shell or the inner liner. Quite often this damage may be unnoticeable to the untrained eye. Therefore, any helmet involved in an impact should not be used again.
 
M:et skrev:
2295319 Kan alla som har tappat sin hjälm från 1 meter (eller styret) vara vänliga att skicka hjälmarna till mig så ska jag konsumenttesta dom under normal åkning. Jag står givetvis för frakten.

Dom du inte hinner testa kan du väl skicka till mig :)
 
Tappar man hjälmen från 1m så behöver du troligtvis inte köpa en ny. Jag snackade lite med en säljare angående det här för ett tag sedan och han sa: Har det fursvunnit lack på ett lika stort område som en 50-öring bör man köpa ny, annars är det ignen större fara. Du har inte 3-4 liter mjölk i hjälmen när du tappar den.
 
ifall du får för dig att skaffa en ny hjälm så ta det på försäkringen.
men inte hojförsäkringen som självrisken e svindyr utan ta hemförsäkringen,
du kan ju dra till med att den blev stulen eller va som helst. men självrisken brukar va några tusenlappar billigare där iaf :tummenupp
 
Den borde funka, men händer det flera ggr bör du byta! En hjälm är inget man ska chansa med, den kan ha fått skador som inte syns på utsidan.
 
Hehe...testade för många år sen att ta sönder en billig plasthjälm(NOLAN).. Det lyckades inte med slägga eller hammare kan jag säga, sen slog jag den i asfalt så hårt jag kunde men det blev bara repor... tröttnade efter en stund och kastade bort den, med repor MEN utan skador i övrigt... :huvet

Förresten köpte jag en ny ARAI Condor idag.. snacka om skön hjälm...
 
hass skrev:
2295520 Shoei säger
:Is a crashed / dropped helmet still safe to wear?

Current safety helmets are designed to absorb the energy of an accident by being destroyed. Even a small impact can damage the integrity of the shell or the inner liner. Quite often this damage may be unnoticeable to the untrained eye. Therefore, any helmet involved in an impact should not be used again.

Det är rätt stor skillnad på om hjälmen tappas i backen när den är tom på innehåll och om du gör en "liten" vurpa och slår i hjälmen i asfalten när den sitter på huvudet. Om frigoliten trycks ihop vid ett sånt tillfälle hjälper den inte lika bra nästa gång men när hjälmen är tom på innehåll förekommer inget tryck innifrån på frigoliten.

Självklart så vill ju hjälmtillverkare både försäkra sig om att ingen skadar sig pga övertro på en gammal hjälm som har tappats många gånger och så vill de ju sälja nya hjälmar så man ska väl ta deras råd med en nypa salt.

Sunt förnuft brukar vara bra att tillämpa i de flesta fall och så även i det här.

Köp ny hjälm så ofta du tycker du har råd med det men gör det inte i onödan om du kanske skulle behöva pengarna till däck, soppa eller nya stövlar istället.

Jag har nog i snitt bara haft en hjälm två säsonger, sen brukar det blir dags för en ny. Sen har det bara blivit dyrare modell varje år och nu har jag en X-spirit för ca 6000 kr listpris. Ska nog försöka klara mig 3 säsonger med den :)
 
Jeppa2 skrev:
2295277 Tvättade hojen idag, och under tiden placerade jag hjälmen på ett bord. När jag kommer ut en halvtimme senare, så har hjälmen blåst (!!) ner från bordet, ca 1m högt, rätt ner i asfalten, och därefter rullat 5-10m på asfalten, repat visiret osv. :huvet :huvet

Klarar hjälmen ett sånt fall, eller måste klantarslet köpa en ny hjälm nu?

Lite lackskav blev det, men inga tydliga sprickor...

Bryr mig inte om att läsa alla poster i tråden eftersom jag förstår att många helt felaktigt anser att du kan använda hjälmen framledes som om ingenting har hänt. Ja, du bör absolut kassera den eftersom det är den viktigaste delen av din skyddsutrustning som nu tyvärr är skadad. Om du skickar den till mig, ser jag till att den destrueras på ett fackmannamässigt sätt som inte belastar miljön. Skicka gärna med extra visir om du har, allt som tillhör hjälmen måste kasseras samtidigt enligt gällande EU-direktiv :fakta
 
Last edited:
Enligt mig byter man en hjälm av något av följande skäl:

1: Synliga sprickor efter hård krasch. Inget att fundera på.
2: Gammal, särskilt om det gäller plasthjälm, börjar bli skör!
3: Skrotat, men skalet kanske fortfarande ser OK ut. Frigoliten i en hjälm är till för att deformeras vid en krasch. Deformeras figoliten på en sida så skyddar inte häjlmen mycket alls om man kraschar på samma ställe.

Alltså, hade du haft huvet i hjälmen och ramlat ner från 1 meter rakt i backen HÅRT, hade du kanske bytt hjälm. Men att byta hjäm bara för att den ramlar i backen är larvigt. SJÄLVKLART inspekterar du skalet noggrant!

Brukar ungefär bli att jag byter Mx-hjälm en gång per år. Brukar bli lagom då med lite lagom små /medium krascher under säsong! Drar man på en riktig krasch brukar jag försöka byta hjälm även under säsong...
 
Last edited:
hass skrev:
2295520 Shoei säger:

Is a crashed / dropped helmet still safe to wear?

Current safety helmets are designed to absorb the energy of an accident by being destroyed. Even a small impact can damage the integrity of the shell or the inner liner. Quite often this damage may be unnoticeable to the untrained eye. Therefore, any helmet involved in an impact should not be used again.


Hjälmtillverkare har ett vinstintresse av att vi köper hjälmar ofta.

Det är aldeles för hajpat att en hjälm inte tål någonting, för ett fall på 1m utan huvud inuti är just ingen ting, om det inte träffar en vass kant eller något.
Det är ju bara att undersöka hjälmen.

Lacken är inte där för att skydda, det är för att stärka ego på den som bär hjälmen, och en repa kan möjligen varea skadligt för egot hos den som bär hjälmen men knappast på funktionen hos hjälmen.

Spricka i kål/glas-fibret så bör man väll börja spara för en ny hjälm...
 
Hörde från en säljare att just shark toppmodellerna är konstruerade för att bara klara en smäll medans många andra märkes toppmodeller typ shoei är gjorda för att klara fler mindre smällar hade nånting med usa att göra "shark är franskt" eller nåt och ska tydligen "förstöras" efter en klotning för att absorbera trycket, vidare så är ju inte dom riktigt billiga hjämarna så känsliga som dom dyrare komposit hjälmarna. kanske mer klarhet i ämnet om inte så godnatt :tomten
 
hass skrev:
2295520 Shoei säger:

Is a crashed / dropped helmet still safe to wear?

Current safety helmets are designed to absorb the energy of an accident by being destroyed. Even a small impact can damage the integrity of the shell or the inner liner. Quite often this damage may be unnoticeable to the untrained eye. Therefore, any helmet involved in an impact should not be used again.

Ja, hjälmen är gjord för att ta upp energin i krashen genom att gå sönder. Men är krashen liten så är det inte så mycket energi i den och då går den sönder lite eller inte alls. Resten av möjligheten att gå sönder/ta upp energi finns ju fortfarande kvar så hjälmen är på intet sätt värdelös eller obrukbar för att du tappat den. Troligen är det bara lacken som är skadad.

Jag har själv tappat min förra hjälm för att senare krasha med den och jag klarade mig finfint. :)
 
Har man råd eller lust så kan man väl byta ut den om man oroar sig, säkerligen kan de förlora nån form av upptagningsförmåga av stötar.
Jag har tappat min hjälm i backen minst två gånger samt att jag hade den i min krasch förra sommaren då jag landade på huvudet/nacke, lite fula repor och lackskav uppe på hjälmen (som dessutom var helt nylackad!) men jag har inte brytt mig om att byta än.
Provade en X-lite som jag skulle få för en tusing billigare men jag är så dumsnål och orkar inte lacka om ytterligare en hjälm just nu (original går inte att åka med) så jag räknar inte med att krascha förrän jag har skaffat ny hjälm :hihi
 
Zartax skrev:
2296864

Jag har själv tappat min förra hjälm för att senare krasha med den och jag klarade mig finfint. :)
Samma här :) Jag använde hjälmen 2 ggr efter att jag krashade, och det knakade rätt gott i hjälmen när man hade den på huvudet..

Skulle iaf aldrig byta hjälm för att den glider av sadeln ner i asfalten.
 
Hårn1 skrev:
2295300 1 meter fall med tom hjälm bör klara sig. Så jävla känsliga är dom inte.

Det är precis det de är. Samma anledning till att en hjälm bör bytas efter att ha använts i 5 år, eller 7 år för en oanvänd. (Gäller främst för Arai-hjälmar).

I normala fall bryts materialet sakta ned och blir hårdare utav solljuset vilket leder till att hjälmen blir mindre motståndskraftig, den tar inte upp och fördelar energin i en smäll lika bra utan går i stället sönder.

En hjälm som gått i backen kan man så klart fortsätta använda, men var ytterst medveten om att du har ett försämrat skydd i hjälmen eftersom du har mängder av småsprickor i ytlagret.

Däremot ska man alltid byta ut en hjälm som fått ett hårdare slag om man haft den på sig, detta eftersom det stötupptagande innanmätet komprimeras & deformeras.
 
En annan tanke... Skulle en glasfiberhjälm vara så pass känslig att den blir obrukbar efter ett fall på en meter låter det ju livsfarligt att köpa en sådan. Känns ju inte som att det är helt omöjligt att man kan dunka in huvudet flera ggr under en och samma krash(typ en gång vid nerslaget och att man sedan glider in i något). Då kan man ju undra vad som händer andra stöten..
 
X-up skrev:
2297049 Det är precis det de är. Samma anledning till att en hjälm bör bytas efter att ha använts i 5 år, eller 7 år för en oanvänd. (Gäller främst för Arai-hjälmar).

I normala fall bryts materialet sakta ned och blir hårdare utav solljuset vilket leder till att hjälmen blir mindre motståndskraftig, den tar inte upp och fördelar energin i en smäll lika bra utan går i stället sönder.

En hjälm som gått i backen kan man så klart fortsätta använda, men var ytterst medveten om att du har ett försämrat skydd i hjälmen eftersom du har mängder av småsprickor i ytlagret.

Däremot ska man alltid byta ut en hjälm som fått ett hårdare slag om man haft den på sig, detta eftersom det stötupptagande innanmätet komprimeras & deformeras.

Den kan säkert ha massa småsprickor som man inte ser, men vid en krash skulle dessa småsprickor bildas genom att ta upp den mängd energi som de tog upp när de bildades, dvs samma som togs upp när hjälmen trillade i backen. Och det är inte särskilt mycket energi jämfört med vad den utsätts för i en krash. Alltså håller den för bra mycket mer än än att tappa den, även efter man tappat den. Dock kanske man ska vara försiktig om man dagligen tappar sin hjälm för varje lite smäll gör den troligen lite sämre.
 
Zartax skrev:
2296864 Ja, hjälmen är gjord för att ta upp energin i krashen genom att gå sönder
Inte genom att gå sönder (i bitar) utan att genom deformation ta upp kraften och fördela den på så stor yta av sig själv som möjligt. Men det var säkert det du menade. Detta är friolitens uppgift. Höljets uppgift är huvudsakligen att förhindra vassa föremål från att tränga igenom skalet och förhindra att frigoliten splittras och därigenom tappa sin stötupptagande effekt.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top