Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Is a crashed / dropped helmet still safe to wear?
Current safety helmets are designed to absorb the energy of an accident by being destroyed. Even a small impact can damage the integrity of the shell or the inner liner. Quite often this damage may be unnoticeable to the untrained eye. Therefore, any helmet involved in an impact should not be used again.
M:et skrev:2295319Kan alla som har tappat sin hjälm från 1 meter (eller styret) vara vänliga att skicka hjälmarna till mig så ska jag konsumenttesta dom under normal åkning. Jag står givetvis för frakten.
hass skrev:2295520Shoei säger
:Is a crashed / dropped helmet still safe to wear?
Current safety helmets are designed to absorb the energy of an accident by being destroyed. Even a small impact can damage the integrity of the shell or the inner liner. Quite often this damage may be unnoticeable to the untrained eye. Therefore, any helmet involved in an impact should not be used again.
Jeppa2 skrev:2295277Tvättade hojen idag, och under tiden placerade jag hjälmen på ett bord. När jag kommer ut en halvtimme senare, så har hjälmen blåst (!!) ner från bordet, ca 1m högt, rätt ner i asfalten, och därefter rullat 5-10m på asfalten, repat visiret osv.![]()
![]()
Klarar hjälmen ett sånt fall, eller måste klantarslet köpa en ny hjälm nu?
Lite lackskav blev det, men inga tydliga sprickor...
hass skrev:2295520Shoei säger:
hass skrev:2295520Shoei säger:
Samma härZartax skrev:2296864
Jag har själv tappat min förra hjälm för att senare krasha med den och jag klarade mig finfint.![]()
Hårn1 skrev:22953001 meter fall med tom hjälm bör klara sig. Så jävla känsliga är dom inte.
X-up skrev:2297049Det är precis det de är. Samma anledning till att en hjälm bör bytas efter att ha använts i 5 år, eller 7 år för en oanvänd. (Gäller främst för Arai-hjälmar).
I normala fall bryts materialet sakta ned och blir hårdare utav solljuset vilket leder till att hjälmen blir mindre motståndskraftig, den tar inte upp och fördelar energin i en smäll lika bra utan går i stället sönder.
En hjälm som gått i backen kan man så klart fortsätta använda, men var ytterst medveten om att du har ett försämrat skydd i hjälmen eftersom du har mängder av småsprickor i ytlagret.
Däremot ska man alltid byta ut en hjälm som fått ett hårdare slag om man haft den på sig, detta eftersom det stötupptagande innanmätet komprimeras & deformeras.
Inte genom att gå sönder (i bitar) utan att genom deformation ta upp kraften och fördela den på så stor yta av sig själv som möjligt. Men det var säkert det du menade. Detta är friolitens uppgift. Höljets uppgift är huvudsakligen att förhindra vassa föremål från att tränga igenom skalet och förhindra att frigoliten splittras och därigenom tappa sin stötupptagande effekt.Zartax skrev:2296864Ja, hjälmen är gjord för att ta upp energin i krashen genom att gå sönder
Nya Indian Pursuit Elite
Screenshot Indian Motorc... |
|
Icons of British Originality
Åtta team från åtta länder ... |
|
![]() |
BMW presenterar R 12 G/S
BMW Motorrad har presentera... |
![]() |
Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning
Den europeiska branschorgan... |