Hjälmen immar igen..

streetspank

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2008
Ort
göteborg
Hoj
så jävla röd va
Hade inte klarat mig utan pinlock

sluta gnälla på stackars säljaren ochsäg till käringen att sluta flåsa eller köp pinlock. Alla får inte imma, men det beror inte på hjälmen utan på personen som använder den.
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Tjejens hjälm immar...
Detta påminner om paret på semesterorten som ville ha två rum på hotellet för de hade ju betalt för dubbelrum. :)
 

per7

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Täby
Hoj
zx7r-96 och CB500 Four K1 1975
Hej! Tänk dig för nu:7peta.........Om hjälmen immar igen så får din tjej inte tillräckligt med luft utbyyt och hon kommer då att börja bli slö och röd i ansiktet fö ratt senare kanske tuppa av mitt under körning. Jag lovar, detta är inget skämt för precis det hände mig och min dåvarande på autobahn. Jag tyckte att hon verkade lite väl avslappnad så jag klappade till henne på benet för att få nån respons, men icke då! Samma sak igen men ändå inget svar så jag svängde av in på en rast plats. Hon var nästan medvetslös och högröd i ansiktet, nåt som tyder på koldioxidretention vilket man får om man andas in samma luft om och om igen. Sedan dess hade hon alltid visiret på glänt när vi åkte vidare. Nuvarande livskamraten likaså. Det var riktigt otäckt och kunde ha slutat hur illa som helst.:angel
DSå, om visiret immar igen, se det som ett varningtecken
Hej då.........Per :squid
 

Quisten

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Thn
Hoj
cbr1000f-92
Biltema hjälmen den var väl bättre i test än en Nolan hjälm för 4300:- som Plus redaktionen
lät utföra av ett proffisionellt labratorium men dom ljög säkert med det också.......:va Eller förklara var/vad den är så usel så den inte är värd 600 kronor.
Så hinner jag byta innan det blir åka av...
 
Last edited:

M@tte

Medlem
Gick med
29 Nov 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
Trampcykel med skuret styrlager
Rökfärgat och imfritt :tummenupp

ST_Mopedlopp_6_jpg_211177d.jpg
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Ett problem med pinlock kan vara att det stör synfältet. På min förra Shoei hamnade överkanten mitt i blickfånget.

Yep, så är det på de hjälmarna om man använder de förborrade hålen och kör med clip-on
 

Torpalasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
Stiga Park
Har du gjort det på din? Funkar det bra?

Jag har nämligen en XR1000 där pinlocket stör synfältet.

Jag har gjort så på min X-lite 801:a Det störde synfältet i ovankant så jag skar nya jack 1cm under de gamla. Fungerar perfekt och blev kanonbra. Lycka till.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Hjälmen kom liksom för långt ner i pannan. Om jag försökte skjuta tillbaka den i ett bra läge så åkte den fram när jag låg över tanken eftersom den tog i bak i nacken. Upplevde egentligen inte att hjälmen var för stor, men har nu köpt en storlek mindre som fungerar bättre. Men jag har även nu valt bort pinlock eftersom det stör mitt synfält.



Haha, så kreativ har inte jag varit... Kan dock tipsa om att det finns särskilda racepinlock som är högre framtill, och som stör synfältet mindre (om det nu finns fler än jag med detta problem...).

Har samma probem som du med min Shoei (XR1000 för övrigt). Förra säsongen slutade det med att jag plockade ur mitt pinlock eftersom skarven alltid hamnade mitt i synfältet och det kändes direkt trafikfarligt.
Kan du tipsa om var man kan köpa dessa race pinlock?
 

Torpalasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
Stiga Park
Har samma probem som du med min Shoei (XR1000 för övrigt). Förra säsongen slutade det med att jag plockade ur mitt pinlock eftersom skarven alltid hamnade mitt i synfältet och det kändes direkt trafikfarligt.
Kan du tipsa om var man kan köpa dessa race pinlock?

läs inlägget ovan
 

Catherine

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Falun
Hoj
Gixxer 750 K8

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Ähh... Jag ger upp. Nu har jag testat att modda mitt pinlock så att det hamnar lite högre upp och då går det inte att stänga visiret eftersom det tar i listen på hjälmens överdel. Faktum är att originalmonteringshålen är maximalt så högt man kan sätta mitt pinlock för även då tar det i hjälmens list när man ska stänga, men inte mer än att det slinker förbi.

Jag får antingen köra med en skarv i synfältet, köra med lite imma i visiret (som jag gjort hela min MC-karriär innan pinlock kom) eller köpa en annan hjälm som sitter annorlunda på mitt huvud. Synd att man inte hade pinlock monterat på hjälmen när jag provade den i butiken. Då hade jag upptäckt problemet. Jag tittar alltid ut genom den översta delen av visiret. Det går inte att göra något annat för mig utan at släppa styret och räta på mig. Om jag försöker dra bak hjälmen så tar det emot i nacken istället. Jag har med andra ord exakt samma problem som Catherine. :(

Jag beställde på racevisors.co.uk till min XR-1000, se länk:

http://www.racevisors.co.uk/product/accessories-pinlock-shoei-031

OK. Jag fattar bara inte hur den designen ska kunna gå att fälla ner... Men det kanske är så att detta pinlock är tunnare och på så vis kan slinka förbi tätningslisten i hjälmens överkant.
Skicka gärna PM när du fått hem det och testat att/om det funkar!
 
Last edited:

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
OK. Jag fattar bara inte hur den designen ska kunna gå att fälla ner... Men det kanske är så att detta pinlock är tunnare och på så vis kan slinka förbi tätningslisten i hjälmens överkant.
Skicka gärna PM när du fått hem det och testat att/om det funkar!
Det står att det hamnar mellan visiret och tätningslisten och att man kan behöva justera infästningarna för visiret.
 

Torpalasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
Stiga Park
Ähh... Jag ger upp. Nu har jag testat att modda mitt pinlock så att det hamnar lite högre upp och då går det inte att stänga visiret eftersom det tar i listen på hjälmens överdel. Faktum är att originalmonteringshålen är maximalt så högt man kan sätta mitt pinlock för även då tar det i hjälmens list när man ska stänga, men inte mer än att det slinker förbi.

Jag får antingen köra med en skarv i synfältet, köra med lite imma i visiret (som jag gjort hela min MC-karriär innan pinlock kom) eller köpa en annan hjälm som sitter annorlunda på mitt huvud. Synd att man inte hade pinlock monterat på hjälmen när jag provade den i butiken. Då hade jag upptäckt problemet. Jag tittar alltid ut genom den översta delen av visiret. Det går inte att göra något annat för mig utan at släppa styret och räta på mig. Om jag försöker dra bak hjälmen så tar det emot i nacken istället. Jag har med andra ord exakt samma problem som Catherine. :(

OK. Jag fattar bara inte hur den designen ska kunna gå att fälla ner... Men det kanske är så att detta pinlock är tunnare och på så vis kan slinka förbi tätningslisten i hjälmens överkant.
Skicka gärna PM när du fått hem det och testat att/om det funkar!

Funkar det inte med pinlock finns det en grej som heter Fog City Shield. En grej jag använt på min gamla hjälm sen 10 år tillbaka. Funkar t.o.m bättre än pinlock. Nackdelen är att det sitter klistrat så man inte kan flytta det mellan olika visir.

http://www.grevensmcdelar.com/default.asp?c=shop&cat=263&subcat=264
 
Last edited:

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jag gjorde ett sista försök igår kväll med mitt moddade pinlock och justerade infärsningen för visiret. Efter ett tag så satte jag visiret på max utåt, och då gick det att stänga visi8ret med pinlocket i en högre position. Nu återstår bara att se om det håller tätt när man kör eller om det kommer att vina som fan och slå in regn ifall sådant är i luften. Testet blir i helgen när jag ska ta ut hojen.
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top