Mycket intressanta inlägg med fakta länkar. Då man vet att det inte bara är personliga åsikter.
Av de hjälmar jag satte på min skalle som har rätt passform så har iaf ingen av de billigare slagit de dyrare.
Men jag vet inte, nån som har några tips kanske på hjälmar med liknande form som xr-1000 ?
Hjälm e ju som sagt inte bara ett skydd som ska i alla lägen funka utan den ska kännas bra också..
xr-1000 har jag testat och den enda som slagit denna i passform och känsla är RX-7..
Mest på grund av att xr-1000 hade jag lite problem med i " högre " farter..
RX-7an passar inte min skalle för fem öre..
Skulle vilja testa en x-spirit (den dyrare heter så va?) o se hur den är i passform o när man brummar lite snabbare...
Har också lite problem men min hjälm i högre farter, men det har jag löst med en buff som ja drar upp över öronen, då e de hur skönt som helst.
Kan inte köra utan de nu.
Nu när vi är inne på det hära med hjälmar måste jag fråga något jag undrat ett tag. Jag har själva en glasfiberhjälm köpte visserligen en billig, tog Nitros dyraste för 3000kr. u har jag haft turen att inte trilla så jag fick aldrig veta om den var bra eller dålig på det viktigaste.
Finns det någontidning som gjort hjälmtest från billigaste till dyraste hjälm? Annars skulle det vara kul om Bike el liknande kunde gjort det. Jag är lite nyfiken på vad som skiljer en 4000kr hjälm från en för kanske 9000 och kunna jämföra teknisk data på tester. Var går gränsen för när man inte får mer säkerhet för pengarna, samt finns det kanske någon billig som skräller och är skitbra?? Vi såg ju det med t.e.x lidls ryggskydd. Man vill ju tro att dyrare är bättre men var går gränserna igentligen.
Bike gjorde väl ett test på ryggskydd i fjol där det absolut billigaste (LIDL) var bättre än många av dom dyra med fina märken.
Vad är det som säger att så inte skulle kunna vara fallet med hjälmar?
Var det inte någon superlätt (och dyr) komposithjälm som dom sågade sönder som hade ett extra lager fibermatta precis där smällen i testriggen träffar?
Jag följer tråden med intresse....
Men om tex lidl hade kanonbra hjälmar som var supersköna och säkra, borde inte dom fattiga racingtteamen köra med dom då ??
El har dom också blivit smittade med märkeshysteri ?
Tror inte det..
Dom satsar på det säkraste kortet..
Hmm mitt problem löstes med en ställ med puckel..
Hade lite för mycket drag i nacken som gjorde att skallen skakade..
Men ovasett bra hjälmar båda två om passformen funkar..
Dock så e det en viss prisskillnad..
Jag skulle satsa på en xr-1000 el x.spirit..
Båda en kanoners hjälmar..
Lite ot men jag hatar den försäljaren som tjatade om att nolans plasthjälmar var bra,,
Och sk prisvärda..
Aldrig mer...
jag vet inte vad som direkt gäller rygg skydd men jag fick stora nackproblem efter min smäll förra året för att jag " snålade " lite på hjälmfronten..
Mitt huvud studsade som en fotboll o marken när jag gick omkull..
Detta fenomen finns inte på en komposithjälm..
tar man den svarta så är den inte jättedyr heller.
Då måste ju den svarta studsa mer mot asfalten enligt rådande logik här på SH?
Det hela handlar om bussines. De stora märkena får stjärnorna att anväda deras produkter och kan därmed sälja sina prylar dyrare. Its all bussines som alltid inom allt på denna planeten där pengar styr!
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|