Hjälmkamerabeställning från England, vad är VAT nummer?

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Akilles skrev:
Ursäkta Macke, jag hijackar din tråd lite.

En fråga angående din hjälmkamera, har du AV/IN på din kamera? (För man måste väl ha AV/IN för att denna kameran ska funka fint?)
Vad jag förstått är det lite "ovanligt" med AV/IN på svensksålda kameror, de säljs mest med AV/UT för att undvika momssats på 40% då det inte klassas som "Videokamera". Nog med det.

Kan man på något fiffigt sätt "ställa om" kameran till AV/IN. Typ flasha om den eller liknande? Någon som vet? Gäller modellen Sony DCR-HC17.

Stämmer bra att man måste ha av/in för att det ska funka med hjälmkamera. Dom flesta kameror som har det kostar 5500:- och uppåt, tex Sony DCR-HC42 som jag tänkte köpa först.

Men sen hittade jag en Canon MV750i i ett hörn inne på lagret (jobbar på onoff), den modellen kostade 6800:- när den kom förra året men jag kunde köpa den för 3500:-. Känns som en grymt bra kamera för dom pengarna, ihop med hjälmkameran så har jag gett totalt 5600:-. Lika mycket som jag tänkte köpa sonyn för först :)

Bor du i sthlm så kan du åka till täby, tror att dom har 3st sånna kvar på lager. Kostar 3800:- till kund, inte mkt dyrare än mitt personalpris,
 

Akilles

Ninja
Gick med
18 Aug 2003
Ort
Växjö
Hoj
ZX-10 R 04
MackeNo1 skrev:
Stämmer bra att man måste ha av/in för att det ska funka med hjälmkamera. Dom flesta kameror som har det kostar 5500:- och uppåt, tex Sony DCR-HC42 som jag tänkte köpa först.

Men sen hittade jag en Canon MV750i i ett hörn inne på lagret (jobbar på onoff), den modellen kostade 6800:- när den kom förra året men jag kunde köpa den för 3500:-. Känns som en grymt bra kamera för dom pengarna, ihop med hjälmkameran så har jag gett totalt 5600:-. Lika mycket som jag tänkte köpa sonyn för först :)

Bor du i sthlm så kan du åka till täby, tror att dom har 3st sånna kvar på lager. Kostar 3800:- till kund, inte mkt dyrare än mitt personalpris,

Ok, tack för infon Macke! Fan va synd att man inte har AV/IN på sin kamera då, känns som man köpte en skitkamera i julas då...fyfan.

Hmm 3800:- är verkligen inte farligt för en MV750i då, kollade lite specar på den, verkar vara en fin kamera. Btw, bor inte i sthlm, bor i Växjö, så en bit bort :/.

Pratat med några på jobbet, de började prata om en converter så att man kan mecka om kameran till en AV/in, om det finns i mjukvaran. Så det känns ju rätt bra om man kan hitta den convertern igen, slipper man sälja den jag har nu o köpa en ny. Vet du nåt om en sådan? Låter ju tekniskt möjligt men men...?
 

Ullis80

Ullis
Gick med
13 Aug 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR929,SuzukiGSX750, Honda MTX125
kameratips

MackeNo1 skrev:
Beställde den nyss, kan det inte bli vår snart???? :huvet

Har du fått den än? Är väldigt sugen (skulle haft den i Liberia var det tänkt, vid luftlandsättning med helikopter...) och det är nästan ett måste till sommaren... Tänkte bara höra om du testat den och vad du tycker om den etc. Tacksam för svar och tips. :Bugar

Akilles skrev:
Ursäkta Macke, jag hijackar din tråd lite.

En fråga angående din hjälmkamera, har du AV/IN på din kamera? (För man måste väl ha AV/IN för att denna kameran ska funka fint?)
Vad jag förstått är det lite "ovanligt" med AV/IN på svensksålda kameror, de säljs mest med AV/UT för att undvika momssats på 40% då det inte klassas som "Videokamera". Nog med det.

Kan man på något fiffigt sätt "ställa om" kameran till AV/IN. Typ flasha om den eller liknande? Någon som vet? Gäller modellen Sony DCR-HC17.

Vår gamla videokamera (Sony ca 4 år) köpte vi ett litet kort till och kopplade in så ställdes den om till av/in, på lokala tv-butiken, finns nog till de flesta modeller. Kostade då ca 700 spänn dock. Säkert billigare idag.
 

Migael

Hojlös
Gick med
11 Sep 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Inte förrens nästa säsong...
Hmm...en tanke slog mig nu, är det fler än ja som skulle vara me på ett gruppköp av "hjälmkameror"? :)
 
Last edited:

Akilles

Ninja
Gick med
18 Aug 2003
Ort
Växjö
Hoj
ZX-10 R 04
Ullis80 skrev:
Har du fått den än? Är väldigt sugen (skulle haft den i Liberia var det tänkt, vid luftlandsättning med helikopter...) och det är nästan ett måste till sommaren... Tänkte bara höra om du testat den och vad du tycker om den etc. Tacksam för svar och tips. :Bugar



Vår gamla videokamera (Sony ca 4 år) köpte vi ett litet kort till och kopplade in så ställdes den om till av/in, på lokala tv-butiken, finns nog till de flesta modeller. Kostade då ca 700 spänn dock. Säkert billigare idag.


Hmm tack som fan Ullis!
Ska kolla direkt med clas ohlsson o expert o dylikt för att se om det finns något sådant smidigt. Bra tips :tummenupp
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Jepp, hjälmkameran fick jag levererad på ganska exakt ett dygn från det att jag beställde den :)

Vill du se kvalité på den så kan du kolla den här tråden där jag lagt upp en liten film LÄNK

Tänk på att den filmen är ganska kraftigt komprimerad, så bildkvalitén är klart mycket bättre utan den komprimeringen.. Helt klart jättenöjd med kameran iaf, både MV750i:n och hjälmkameran :)

Vad det gäller att kunna få en av/in på en videokamera så är det mer än vad jag vet, ingenting som säljs på onoff iaf. Men det låter väll inte alls omöjligt tycker jag.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top